Vakthundar

Lindrig HD och AD behöver aldrig synas eller märkas på hunden. Enbart röntgen kan påvisa att det finns en defekt i leden.

Hunden bhöver inte ha ont av lindrig HD och AD. Ofta märker hunden inte alls av defekten, men eftersom ärftligheten är stor ska hunden ändå inte gå i avel.

All avel ska dessutom ha ett syfte. Att avla bara för at hunden är söt och snäll är inte gott nog. De allra flesta hundar är söta och snälla. Vill man avla måste man granska sin tik kritiskt och fråga sig själv vad ens egen hund har som ingen annan har. Kanske är hunden en excellent vallare eller en ypperlig sällskapshund. Då får man fråga sig om man tror att detta kommer att gå i arv?
Var även föräldrarna och syskonen bra sällskapshundar?
Hur var det med farföräldrarna och morföräldrarna?
Hade någon av dem några fysiska defekter eller var de friska?
Är de hälsokontrollerade eller tror ägarna bara att de är friska?
Det är frågor som även uppfödare av renraser måste ställa, men där finns officiella uppgifter på släktningar att tillgå. Det finns också bekämpningsprogram mot rasbundna defekter. Det återfinns sällan hos någon blandras alls.

Man måste tänka på valparna i det här skedet. Risken att valpen börjar vandra är större om den råkar vara blandras. Risken att den får mentala egenskaper som krockar är stor.
Det hela handlar inte om någon sorts hundrasism utan om omtanke av de ofödda valparna. Det svämmar över på annonstorgen om blandraser som ska omplaceras och hundstallet i Stockholm får årligen in en hel hög. Samtidigt sitter blandrasproducenten och gnuggar händerna över de grova pengar denne gjort. Det är till stor del girighet som styr aveln på blandraser och därefter kommer okunskap.

Det du skulle behöva göra är att studera lite genetik och sedan titta på hur verkligheten ser ut. Var återfinns impulsköparna, vilka hundar löper störst risk att börja vandra och varför sätta fler blandrasvalpar till världen när det redan finns så många blandraser som saknar hem?

Eftersom vi haft 2 av denna blandningen som aldrig haft fel (vad vi vet vill sæga då) med høfter o.s.v. Så ær det den uppfattningen jag har haft. Alltså kan man få en frisk blandning liksom en frisk schæfer. Man kan aldrig veta med 100% att ens schæfer inte kommer bli sjuk eftersom det ligger i rasen sen långt tillbaka då dom ville att den skulle ha "kantig" bak och inte "rund" som den ska vara.

Det jag syftade på med labradoren ær att den ær avlad till att vara en mycket snæll hund (liksom golden fast den ær sønderavlad på det viset tycker jag) och i de fallen som jag træffat har man fått en snæll hund som lyder och vaktar. Vår førsta hade allt.. Fast framfør allt snællhet och lydnad sen kunde man ænvænda henne till i princip allt. Agility, vakt, sællskap, vallning, apportera, spårning mm. Om du vill ha exempel på nær hon gjort allt detta så be mig så kan jag skriva. Hon va 1 på miljonen.

Man kan aldrig veta med 100% hur en hund blir, det har jag aldrig påstått men oftast i den blandningen blir det lyckade hundar. :)

Hmm...

mamma har fallit för rienschnauser :crazy:
thihi, nä bara skoja. dom är fina hundar.
Nån som har nåt att säga om dom?

Annars är det väl dobermann och hovawart som nämns mycket.

Briard har så lång päls! hur ser den ut efter en tur i skogen? Tycker bara vår setter drar in halva skogen i huset.... :smirk: Annars håller jag med om att det verkar vara en trevlig ras.

och att den är hemkär är ju alltid viktigt :D

Mycket att tänka på att kolla upp. Vore ju så tråkigt om man köpte en hund som sen visade sig vara sjuk. Självklart ska vi kolla HD och annat.

Jag skulle se upp lite med Hovawart. Det finns en del som är lite väl skarpa och något knepiga i huvudet. Lyckas man undvika de exemplaren är det dock en trevlig ras.
Dobermann är en fin ras, men det har funnits problem med rädslor inom rasen. En bra Dobermann är dock en njutning att äga.

Oj, jag glömde logga ur Aliide's konto :o

Det var alltså inte hon som skrev det. Dock så är jag och min valp här och hälsar på i en vecka :)

Men snälla, du har haft TVÅ av den här "rasen"? Ja, det förkastar ju allt som finns att läsa. Som Jadzia skrivit, det här med mentaliteten, utspädningen osv.

Du säger ju själv att din förra var en på miljonen. Alla blandraser blir inte så.

både min labbe och min schäfer vaktar, och både min labbe och min schäfer hälsar alla som kommer in genom dörren hjärtligt välkomna. jag tycker att båda är suveräna sällskapshundar, men aldrig aldrig att jag skulle korsa dem (dumma naiva jag trodde att de kände sig som syskon, men det visade sig att de hade andra planer när tiken började löpa... det blev en abortspruta till tiken och kastrering för hanen). tänk om valparna hade fått hennes snabba tändning och hans krut. det hade kunnat bli riktigt hemskt!

angående smärta så är det inte alls säket att man kan veta om hunden har ont. min schäfer har gått med skador på nacken (från ryck i kopplet) i flera år, och jag har inte märkt något alls. veterinären märkte inget heller, det var inte förän vi gick till en kiropraktor som det upptäcktes. och jag vågar påstå att jag känner henne mycket bra.

jadzia: hur kan man få tag på mentallitteraturen? det hade varit ganska spännande att lära sig fackspråket :)

Du skulle ju gå och utbilda dig till mentalfigurant. Då får man lära sig en massa kul saker. Prata med någon brukshundklubb som du gillar och se om de inte ska dra igång någon sådan utbildning.

Jag har annars fått tag i den mesta litteraturen genom SBK.

tycker du det? måste man inte vara jätteduktig för att blli det? jag hade verkligen tyckt att det var spännande!

mamma har fallit för rienschnauser
thihi, nä bara skoja. dom är fina hundar.
Nån som har nåt att säga om dom?

läste precis tråden och tänkte omedelbart: Riesen!

Pappa har haft riesen i över 30 år och jag är uppväxt med minst en riesen i huset. Det är bra vakthundar, den storlek du vill, iaf alla vi har haft har stannat inom sitt revis (läs: På gården, vi har inte stängslat). Aktiva och alltid med på att det händer saker men utan att vara extremt motionskrävande.

Dock, ska ni ha riesen, kolla mentaltesten för föräldrarna, det finns en del som är alldeles för skarpa, de vaktar för hårt. Vi har på 6 riesen bara fått en sån men den räcker. TYVÄRR kollade vi inte mentaltesten på mamman, nöjde oss med att den testats 'godkänt'. Men jag har läst testen och jag vet iaf var en DEL av den där oänskade skärpan kommer ifrån om jag säger så (mamma visade sig vara kombinerat vek-skarp vid mentaltesten. INTE det jag vill se).

Men, från första inlägget ända till slutet så har jag tänkt RIESEN =)

Nja, jätteduktig och jätteduktig.... du är ju inte helt okunnig precis. Man får ju lära sig det mesta under utbildningen och det är många som inte är proffs som går den utbildningen.

Man ska inte vara rädd för att våga. Själv hade jag stora tvivel på om jag var kunnig nog att söka instruktörsutbildningen, men det går faktiskt riktigt bra och i höst blir jag färdig. Du förlorar ju inget på att kolla upp det i varje fall.

haha jag är fortfarande nybörjare :D. men jag ska banne mig söka! låter himla kul, och det måste ju vara ett ypperligt tillfälle till att lära sig nya grejer.

Självklart ska du gå och utbilda dig till fig på mentaltesterna! Är hur kul som helst både under utbildning och på testerna sedan. Jag gick en kombinerad M1+M2 så jag blev klar på en helg. Dock var helgen MKT intensiv och instruktören körde hårt med oss. Men det gick galant. Min klubb betalde kursen mot att jag figgade på 2 MH åt dem sedan.

Får se om jag går vidare och kör M3, men just nu utbildar jag mig till instruktör och ska så småningom gå Hundkynologutbildningen. :crazy: Hoppas jag.....

Så kom igen och samla mod, du kommer inte att ångra dig!

ok, jag skriver ett mail nu!

voilá! nu är det gjort! någon som vet ungefär vad det kostar? (dags att börja spara kanske...?)

Men snälla, du har haft TVÅ av den här "rasen"? Ja, det förkastar ju allt som finns att läsa. Som Jadzia skrivit, det här med mentaliteten, utspädningen osv.

Du säger ju själv att din förra var en på miljonen. Alla blandraser blir inte så.

ja jag har haft 2 av den rasen men træffat en hel del andra som oxå ær av samma blandning.. Visst Snuttan var en på miljonen men jag har ALDIG træffat en schabrador som inte varit en fin hund. Och inte hørt talas om att de har varit sjuka heller..

finemang, då kan jag berätta om en som oprovocerat bitit både barn och vuxna (ett av barnen sprang han ifatt och högg). det var min kompis och hennes sambos hund. de var aldrig elaka eller så, men kanske lite okunniga. hunden var dock väldigt svår och de fick flera polisanmälningar på sig innan de valde att placera om honom (igen...). han var just en "schabrador".

finemang, då kan jag berätta om en som oprovocerat bitit både barn och vuxna (ett av barnen sprang han ifatt och högg). det var min kompis och hennes sambos hund. de var aldrig elaka eller så, men kanske lite okunniga. hunden var dock väldigt svår och de fick flera polisanmälningar på sig innan de valde att placera om honom (igen...). han var just en "schabrador".

Du skriver placera om (igen). Med det igenet så førstår jag att det inte var dem førsta ægarna.. Det kan ju vara så att denna hund kommit till ett hem først dær den blivigt slagen och behandlad mycket illa.. Alla hundar kan bli aggresiva om dem blir illa behandlade. Sen sæger du att dom valde att placera bort hunden igen.. Hade det inte varit bættre att avliva denna stackarn? En aggresiv hun dmår ju inte særskilt bra speciellt inte om den biter efter mænniskor som den t.o.m. sprungit ifatt? Sådana hundar tycker jag synd om "ingen fødds elak" heter det va. :(

Snälla människa, ta till dig kunskapen du får. Flera här ger dig ren fakta, men du slår ifrån dig allt. Prata om att tro man sitter på en hög pedistal. Ta och hoppa ner istället och ta till dig kunskaperna du får.

***Det ær ju en mænniska som vill ha valpar med sin fina hund som hon ælskar men får en massa dumma kommentarer att hon inte ska****

Ja, där ser man. Vi är både idioter, pucko (skrev du i andra tråden) och dumma bara för vi inte tycker som du :mad:
Nu får du för sjutton ta och ge dig.
Trådskrivaren ställde för övrigt en fråga här. Och då får man räkna med att man kanske inte får de svar man vill. Eller ställer man frågor här för att bara få medhåll :smirk:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 555
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 506
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Hej! Söker tips/råd angående mina två hanhundar. Har en renrasig malteser och shi-tzu, maltesern är snart två år och shi-tzuin fyllde...
Svar
12
· Visningar
3 616
Senast: Snusbror
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 147
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Valp 2025