Vakthundar

Det låter som att ni skulle ha en Estrella Mountain Dog eller en Kuvaz!

Skulle inte rekommendera en Kuvaz till någon som inte är extremt duktig med hund. Denna ras är väldigt mkt vakt i sig och måste hållas under uppsikt och kan vara direkt farlig mot folk som kommer in på gården utan att husse eller matte är hemma eller i närheten. De drar sig inte för att gå på trots att man vänder den ryggen, snarare att den då utlöser ett anfall.

Men annars är det en mkt trevlig ras som älskar sin familj. De älskar att gå på vandringar och följa med familjen på upptåg, behöver inte så mkt aktivering som en brukshund utan nöjder sig med att "få vara med" och att vakta sin gård.

Någon form av herdehund exempelvis Maremma eller Kuvasz passar in på din beskrivning, men fixar ni inte en rottis är det tveksamt om de raserna kan komma ifråga. De hundar som finns med vaktegenskaper är alla skarpa och kräver sina förare.

Köp ett larm istället. Att köpa hund för att vakta huset är bara dumt.

När jag såg ditt inlägg kom jag att tänka på en annons jag läste igår om en hund som hade 8 raser i sig, bla bullmastiff och ridgeback, mätte 109!! cm i manken och vägde 100-105 kg med mkt vaktinstinkt.... Kanske kan vara ngt? ;)
En fundering bara till er som är erfarna hundmänniskor - hur kommer man på att avla fram en sådan hund? Det är ju ett monster...

oj vad många raser det finns :crazy:

Hihi, jo vi skulle kanske klara en rottis, liksom dobberman. Har träffat flera rottweiler och känner dom som har sådanna. Alla är trevliga hundar, fina familjehundar. Men man brinner ju ofta mer för vissa raser, och vi väljer hellre än dobber än rottis. men det är ju efter våra erfarenheter. Och dom kan ju dregla en del (dom vi träffa)

Vi orkar träna dressyr, behöver vi går vi på hundskola och tränar dagligen. Bara hunden mår bra och får den stimulans den behöver. Och man gör ju så mycket som hunden orkar, och tycker är kul. Det ska ju bli en familjehund. Men även vakthund. (som säger ifrån om någon kommer, absolut inte aggresiv, men ändå relativt skarp i sitt sätt att vakta)

Kelpies är väldigt bra vakthundar, även om dom inte har så mycket storlek. Men dom där "Beaceron", hur vaktar dom?

så kul att se vad ni kommer med för förslag. jag skriver upp dom jag tycker är bra, och så tar vi i familjen reda på fakta om dom. detta är inget akut, utan vi har inte planerat alls när vi vill ha hunden. utan bara att vi ska ha en.

så tack för hjälpen nu på detta stadium.

mycket intresanta förslag! kram

Leonbergern används i sitt ursprungsland som vakt- och skyddshundar. De svenska hundarna, som tenderat att bli mer sällskapshundar (pga fluffig päls? :confused:) är oftast något mildare. Men nog 17 har de vaktinstinkt och de HÖRS när det kommer någon. De vi har haft har allihopa varit perfekta gårdshundar som hållit sig hemma. De är inga agilityhundar direkt (även om mosters går banor utan större bekymmer, undantaget bildäcket :angel:) men gillar att arbeta. Spår och sök speciellt. Inne är de dock duktiga på att koppla av. De självständiga och har humor, utan tvekan!

Rodesian Ridgeback har en ärftlig sjukdom som heter "sinus *någonting"" och som ger små rörliknande öppningar från utsidan av huden i nacke och rygg och går neråt. Svåra fall ända ner till ryggraden. Detta kan upptäckas redan på valpar och seriösa uppfödare säljer inte sådana hundar.
Personligen tycker jag den här rasen verkar lämpligast för er. Fast det är också en mkt självständig ras som kan kräva lite påhittighet för att tränas.

Hovawarts har jag träffat och de är krävande hundar... Inget som uppfödaren jag kände rekommenderade som förstahund. Skarpa, kvicka, superenergiska. Hos rätt person helt underbara.

Jaa! Dobermannen är en underbar och verkar ju stämma in perfekt på din beskrivning! :love:

Lycka till!

/Niggi

----------

"Dream as you'll live forever, live as you'll die today"
"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

RR låter ju bra i böcker och så där men det är ganska individuellt , så tänk er för ordentligt om ni funderar på en sån. Min moster har en RR , världens snällaste , skulle inte ens kunna vakta ett marsvin :love:

Beaceron användes som herdehund förr men numera som vakt- och bevakningshund.
Är en rätt skarp hund (dobberman ingår i konstruktionen) så någon novis ska man nog inte vara.
Men jag tror att de svenska hundarna är mjukare i temperamentet. Vet en barnfamilj som skaffade sin som förstahund (!) och den är jättesnäll. Som en förvuxen valp. :)
Tror att det kan vara väldigt individuellt med vaktinstinkten.
Beror väl delvis oxå på hur man lär hunden.

Tycker att du som du skrev ska skriva upp de raser som ni fastnar för och tycker låter intressanta, och sen tar kontakt med uppfödare av rasen.

Jag har en Ridgeback.
De är jätte bra familjehundar, men tyr sig gärna till en person lite mer. Vaktar bra, men skäller inte i onödan (förutom min odåga som skäller när han vill ha igång hästen).
Appropå sinus som de kan få, så kollar alla seriösa uppfödare det på valparna och säljer ingen som har det. Annars har de nog ingen generell medfödd sjukdom, tror att de har ganska bra HD och AD status också.

Men en RR kräver stimulans och uppmärksamhet. De blir lätt understimulerade och det märks när de börjar tugga sönder halva hemmet. De är ganska svåra att träna lydnad med eftersom att de är så intelligenta. De måste hela tiden finna någon mening med att göra det du säger åt dem att göra och man blir lätt överlistad.
Men det är enormt personliga och mysiga hundar som älskar att ligga i sängen eller soffan och bara softa.

Jag har aldrig ångrat mitt val av ras.
Är ni inte intresserad av utställning och avel så kan man få en okorrekt RR billigare, de är ju lika underbara hundar för det

Jag undrar alltid om det är för att de är intelligenta eller om det är deras låga "luster" som gör att de blir tröga att träna. Snittet på de hundar som gjort MH har ju låg leklust, låg jaktlust, låg kamplust och inte så stor nyfikenhet. Gillar de inte korv så blir det ju otroligt svårt att motivera de...

Min sak gillar korv, men inte tillräckligt för att motivera henne.

Inte heller leksaker, kött, lever, hundgodis, blodpudding osv :crazy: Det funkar bara inomhus, om hon orkar äta för tillfället.. :smirk:

Vi har en "diesel-dobberman" :rofl: som vår lilla vaktvovve.
hon är snart 1 år och helt underbar..fast kan dreggla vid t,ex ostbågeätande. :) hon har alltid gått lös och stannar på gården. hon är rätt dålig på att vakta på dagen när vi är hemma, då hälsar hon alla hjärtligt välkommna, men när det är mörkt så är hon på sin vakt. fast bara hennes uppenbarelse skrämer nog en del tjuvar, vi har föressten larm oxå :bump:fast det kan vi inte ha igång med henne i huset, då aktiverar hon det. :)
hon är väldigt aktiv och följer med på alla upptåg,men ska ju motioneras försiktigt under uppväxten.en superhund!
*försöker övertala för en rottis* :banana: :banana:

Du ska sjælvklart ha antingen en Rottweiler eller det bæsta alternativet før er ær en blandning av labrador-schæfer.. (labradoren ær en snæll familje hund och ingen kan plocka ur vaktet ur schæfern). Lycka till

Desto mer jag læser vad du och alla andra har skrivit så tycker jag att du ska ta den blandningen jag næmnt.. Du sa att ni funderat på schæfer men ej tagit den på grund av avelsfelen då ær ju labbe-schæfer perfekta før er.. Jætte snælla familje hundar men nåde den som kommer hem om ni inte ær hemma.. Vi hade en sån nær vi va små och vad det någon okænd som røtt åt oss barn om vi va ute med hunden utan koppel (behøvde aldrig koppel på henne) så sa hon ifrån på skarpen. (aldrig aggressiv.. hon behøvde inte) Hade aldrig några problem med hennes ben eller annat.. Va aldrig sjuk tills det att hon fick canser och vi fick avliva henne till sist (inget som går i den blandningen). Och den hunden kan ni motionera hur mycket ni vill, pallar allt men klarar oxå att bara motioneras 2 timmar om dagen utan att blir stressad.. Æven en hund som går utmærkt med andra hundar (næmde ju att ni hade en redan). Fråga runt om denna hund.. Jag lovar att ni inte blir besvikna.
Enda felet ær ju om ni vill tævla på utstællningar eftersom det ær ju en blandras.

hur i helsike kan man rekomendera en schäfer/labbe blandras? Specilelt om argument är att de skullle vara friskare än ursprungraserna?

Nu är det ju så att alla blandraser är unika och ingen annan blandras är lik din. Därför kan man inte rekommendera en specifik blandras till någon. Till och med en valp efter samma föräldrar som din hund kan vara ljusår ifrån din i utseende och mentalitet. När det gäller blandraser så kan man sällan veta vad man får och man vet inte riktigt hur de kommer att se ut, oavsett om det är samma kull eller inte. Blandrasen kan bli hur som helst.

Nej en blandras är väl inte vad man eftersträvar....även om jag inte tror vi vill ställa ut så...ja... Våran setter går inte att ställa ut pga en defekt (bara en kula :p) men för oss spelar det ju ingen roll när man bara vill ha kul ihop med sin hund.

Läser på varje dag om hundar, ingen har rekommenderat en komondor än. dom verkar vara rejäla vakthundar :D :cool: Fast pälsen ser svårskött ut...hmm.. nja
hehe

kram

Jag håller med, hade innan en underbar hund som var korsninga mellan Belgiskt tervuren/shäfer/rottis

folk kom in men inte ut från gården , gick aldrig till attack. Var väldigt mån om både barn och familj.
Tyvärr så tillade han ned från trappan o spräckte urinblåsan o fick avlivas för 3 år sedan.
Har varit o tittat på valpar av samma blandning samt unghundar, det är som natt och dag från min gamla hund i både utseende och temperament.

Annars är jag positiv till blandraser.

Har nu en omplacerad Shäferhanne som inte har haft en kul uppväxt, han är väldigt vaktig när vi inte är hemma samt säger ifån när det kommer någon. Älskar att följa med vart än vi åker, sålänge han bara får vara med så är han nöjd. Kan var en trygghetsfråga från han sida oxå pga, svår uppväxt.

Jag rekomenderar båda raserna, men man måste se till individen först och främst. Det är inte alla hundar inom en ras som är lämplig till det den är avlad för.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 555
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 506
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Hej! Söker tips/råd angående mina två hanhundar. Har en renrasig malteser och shi-tzu, maltesern är snart två år och shi-tzuin fyllde...
Svar
12
· Visningar
3 616
Senast: Snusbror
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 147
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar