Lycanthrope

Trådstartare
Jag har en liten tanke om att någon gång (gärna igår :angel:) skaffa en vakthund. Men jag har en del önskemål och funderingar, jag har ingen kunskap om vaktande direkt.

Vi har för övrigt 2 hundar, en schäfer/labrador och en dalmatin.
Nog skäller dom på främlingar men den stora är lite för lättmutad och dalmatinen är en räddhare. Dom skulle säkert bli tokiga om en främling tog sig in i huset, eller om någon anföll matte och husse såklart.
Men jag hade velat ha en hund som kunde hålla ett öga i hästhagarna också, vara utomhus när vi inte är hemma (med tillgång till uppvärmd hundkoja givetvis).

Vi ska stängsla in hela gården och vinterhagarna ordentligt så att allt har ett sammanhängande ytterstängsel. Vinterhagarna ligger i nära anslutning till huset så då får väl inte folk gå in i dom hur som helst?

Jag vill inte ha någon jättestor läskig hund (ovtjarka och liknande :eek:)
Gärna en relativt "enkel" ras, gärna av friskare typ.
Vi tränar gärna med våra hundar, och skulle givetvis åka på de kurser som krävs och behövs.
Funkar olika raser på olika sätt? Tex att vissa biter (får dom bita inkräktare om man har varningskyltar osv?) eller att dom inte släpper ut förövaren/ställer dom? Vill inte att hunden sliter folk i stycken, men skulle inte direkt gråta om den bet någon som klättrade in genom fönstret :grin:

Skulle vara väldigt tacksam för lite tips om vad som gäller kring att ha vakthund, vad man ska tänka på, raser, träning osv. Det är inte aktuellt i dagsläget men jag tänkte ändå få lite svar på funderingar.

Sv: Vakthund

Ang hagarna Beror det nog på storleken. Och nej, mig veterligen får de aldrig bita, dvs strikt hundägaransvar gäller även på egna gården.

Men de flesta hundar bitar väl främlingar som kommer in i huset på natten, tex inbrottstjuvar? Hur kan det inte vara okej? :/

Jag tror att väldigt få balanserade hundar biter inbrottstjuvar. Tack och lov. Jag skulle inte vilja ha en hund där bettet låg så nära, kan ju råka klippa farmor om hon kliver in oanmäld :cool:

Ansvaret för hunden är strikt, dvs gäller alltid. Däremot så vill jag se den inbrottstjuv som anmäler dig om han blir biten när han försöker ta sig in i huset. OM det skulle hända så har du också möjlighet att komma med en motanmälan iom att tjuven borde anses vållande till skadan.

Som övriga säger så är det på ditt ansvar. Men du kan höra med försäkringsbolaget där du har din hemförsäkring. Finns dom som villigt betalar bitskador hunden orsakar vid ett inbrott. Det är i regel billigare än att betala för dom stulna grejerna;)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 598
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
896
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 177
Senast: Kajsalisa
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 112
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka