Sv: Vakthund
Det behöver inte nödvändigtvis krävas en stor, respektingivande rottweiler eller dobermann för att skrämma oinbjudna gäster på flykten!
Ibland räcker det med en liten arg isländsk fårhund

!
Jag bor i en villa på landet. En vinternatt för några år sedan vaknade vi av att vår hund stod (eller snarare klättrade på ryggstödet) och skällde och morrade med rest ragg i soffan (som står vid ett fönster som vetter ut mot altanen). Vi tänkte att det kanske var för att det gick älgar eller nåt i trädgården, för det gör det ibland, men han hade aldrig reagerat så kraftigt på det förut.
Till slut satte jag på honom ett koppel och öppnade ytterdörren. Hunden kastar sig ut och försöker börja spåra, men jag står kvar på trappen med honom för det var ju kallt och jag är inte direkt klädd för viltspårning

. Jag ser iaf ingenting och går in igen.
På morgonen kommer grannen och knackar på och talar om att han haft inbrott i sin bil under natten och undrar om vi också haft besök

. När vi går ut för att kolla till bilarna och det olåsta garaget/förrådet ser vi fotspåren i snön. Man kunde se precis hur tjuven gått; från grannens hus över till vårat, stannat och tittat in i det ena köksfönstret, fortsatt runt hörnet och kikat in genom det andra, gått vidare runt huset, upp på altanen och stannat igen vid vardagsrumsfönstret där soffan står. Där vänder tjuven tvärt om och springer (avståndet mellan fotspåren blev tre gånger så stort

) bort från huset och ut på vägen. Hunden har förmodligen legat och sovit i soffan som vanligt när tjuven kom och tittade in, vilket inte uppskattades

!
Tack vare honom hann tjuven aldrig stjäla något från oss.
Dagen efter gick jag och köpte ett tufft nithalsband till honom för att han varit så duktig

Han kan verkligen låta farlig, men han är på tok för feg för att göra någon illa
(Det var förmodligen den öststatsliga som greps en vecka senare i närheten, som begått en rad s k smygarstölder, som varit på besök hos oss)