Vakthund av vilken ras?

Mysaan

Trådstartare
Förmodligen som det ser ut nu så kommer jag att börja jobba som väktare och sedan även hundförare. Så nu klurar vi på vilken ras vi ska välja.

Vi/jag vill ha en hund som fungerar i familjen men ändå fungerar på jobbet. Alltså få den inte vara för skarp. Bästa vore om den kunde följa emd till stallet och vara med mig när jag rider. I övrigt är det trevligt om den är skapligt lättlärd. Helst ska den vara korthårig då förståss men annars får jag stå ut med massa pälsvård. Det ska vara en rejäl hund i storlek så allt som är mindre än medelstor/stor hund går också bort.

Följande raser går helt bort av olika anledningar:
Dobermann (vill ha men de skulle inte fungera i vår lite stimmiga familj)

Rottweiller (osäker på om de fungerar i stimmig familj annars tycker jag om dem)

Schäfer (har aldrig litat på dem oavsett vad)

Hunden bör även kunna fungera ihop med andra hundar eftersom det ser ut som vi blir med gråhund om några veckor.

Sv: Vakthund av vilken ras?

Ska du dra upp hunden från valp så är nog det enda vettiga att satsa på ett "säkert kort" från en kennel som sysslar med sådant
Schäfer, malle eller rottweiler

Eller så köper du en vuxen hund som är L-testa och/eller tränad. Och då kan du bry dig mindre om vilken ras det är.

Det är nog inget kul att stå där med en hund som inte duger som man haft sen den var valp...

varför litar du inte på schäfrar för? Mycket märkligt.

Annars vet jag att Malinois och så är vanliga som väktarhundar , annars börjar väl Hollandser Herdershond dyka upp mer i Sverige vad jag förstått. Sen finns ju Riesenschnauzer men dom vet jag inte mycket om alls. De flesta inom väktaryrket har ju faktiskt schäfer som dessutom ska passa utmärkt som familjehund.

Har aldrig hört att väktare har vakthundar. Men det finns vaktföretag som har vakthundar för uthyrning.

Vad ska man med en väktarhund till om den inte ska stå upp för dig? du är ute o cyklar väldigt mycket nu bara så du vet. Du har valt bort nästan alla raser som är nåt o ha förrutom Malle som är nog det sämsta valet i ditt fall.

Jag svarar direkt schäfer, bra vakt- och familjehund. Skall du jobba som vakt kan du ju inte komma med en mindre ras. Rottisen är ju också superb.

Ska du dra upp hunden från valp så är nog det enda vettiga att satsa på ett "säkert kort" från en kennel som sysslar med sådant

Eller så köper du en vuxen hund som är L-testa och/eller tränad. Och då kan du bry dig mindre om vilken ras det är.

Det är nog inget kul att stå där med en hund som inte duger som man haft sen den var valp...

Hon verkar ha mer eller mindre noll i hundkunskap hur tror du hon ska klara o dressera en väktarhund från botten då?

Enda valet hon har mer eller mindre är o köpa en färdig hund o då hittar hon mer eller mindre bara Schäfer , Rottweiler o Malle som hon inte vill ha.

Detta är nog den skummaste tråden jag läst.

Ska ha en väktarhund som inte är skarp ska funka hur som helst med vem som helst i stimmig barnfamilj , sen på nätterna ska hunden vara hjälte o skydda matte. Nej allt detta funkar inte.

Jag svarar direkt schäfer, bra vakt- och familjehund. Skall du jobba som vakt kan du ju inte komma med en mindre ras. Rottisen är ju också superb.

Vart hittar du superba Rottweiler då? som väktar och vakthundar dom är få som guld. Funkar dom som bra väktarhundar är dom ofta surstötar som är sura mer eller mindre ljämnt skulle inte dra hem sån i stimmig barnfamilj.

Jag jobbar som väktare och är även hundförare. Jag har en schäfer och han fungerar hur bra som helst hemma! Inga problem att ta med honom till våra kompisar som har småbarn heller.

En bra hund (mentalt) ska kunna fungera båda i tjänst och i hemmet. Att du har en stimmig familj ska den också kunna hantera. Annars är det ingen bra hund - oavsett ras och framförallt inte när man pratar om tjänstehundar! En stimmig, stressig hund som inte kan koppla av är inget att ha enligt min åsikter. En bra tjänstehund ska kunna koppla av men också kunna koppla på när det är dax. Den ska ju inte gå och vara rabiat mot varenda människa man träffar heller när man jobbar. Min hund är det inga problem med tex att åka hiss med främmande människor, han är vaksam och har koll men inte skulle han sitta och skälla eller morra. En gång har han morrat på en tjej jag åkte hiss med men så stod hon också och stirrade honom i ögonen. Hunden ska agera vid hotbild.
En bra tjänstehund måste man ha ett bra ledarskap på men samtidigt så måste hunden våga agera i en hotfull situation. Känner en kille som har tagit över en schäfer och han har verkligen visat hunden var skåpet ska stå eftersom hunden trodde, och har trott i hela sitt liv, att det var han som bestämde. Denna hunden har riktigt bra lydnad nu och vem som innehar ledarskapet är det ingen tvekan om. Detta resulterade i att hunden även vid hotsituationer (på träningarna) inte skyddar husse fullt ut för att husse har tagit över ledarskapet såpass mycket att hunden tycker att "husse kan klara detta själv då han klarar allt annat"! Hundens förra ägare fick hålla i kopplet istället och samma hotbild presenterades - då jävlar var det ingen fråga om hunden skulle bita eller inte! Hunden blev skogstokig och skulle skydda förre ägaren med livet. Förre ägaren till denna hunden hade skaplig lydnad på hunden och allt fungerade rätt så bra men ledarskapet var inte sååå befäst som det är nu med den nya ägaren.

Det finns ju en anledning till att polis och väktare har vissa raser. Det är för att dessa raser lämpar sig för uppgiften som tjänstehund men även fungerar hemma. Jag tycker du väljer bort dom 1 av dom vanligast och bästa tjänstehundarna, schäfern. Att hitta en bra Dobberman eller Rottweiler är som att hitta en nål i en höstack. Mallarna är det väl sisådär med. En bra Malle är riktigt bra men dom är också svåra att hitta.

*det blev visst lite långt*

Men tycker du då att din hund klassas som en bra väktarhund som inte ens klarar en enkel uppkörning?
Sen att den funkar hemma o med andra är ju jättefint på alla vis...

Gå i tjänst med en hund som man inte vet vart man i alla lägen är inte en hund som jag skulle vilja ha med mig iaf. En väktarhund för mig är en hund som skulle vilja kliva i graven för mig.Om man inte har den hunden så tycker jag man går runt med en falsk trygghet. En bra väktarhund är ganska speciell som hund , det finns saker i dom som inte alltid är önskvärt o ha i en hund som ska funka som allt.

Senast ändrad:

Anledningen till att min hund inte klarade uppkörningen var för att han inte uppfattar en människa som trippar ut från ett hörn som ett större hot. På träningar fungerar han felfritt och går skitbra. Biter som en gris och visar att han menar allvar.
Problemet med många tjänstehundar idag är att dom bara biter när det presenteras en ärm - dvs dom går i ren kamp. Finns där ingen ärm så vet dom inte vad dom ska göra, allvarsbiten saknas. Det tränas alldeles för lite ute på objekten med doldärm. Att en hund klarar uppkörningen är egentligen inget bevis på att den klarar verkligheten. Jag vet att min hund klarar verkligheten.

Senast ändrad av en moderator:

Så din hunds drivkraft är aggression???

Då kan jag meddela dig om du läser lite om hundar så klarar en hund o jobba i aggression i 7sek sen är det över hur länge tror du den orkar jobba i både kamp och aggression jo i timtal om så behövs. Om en hund är rätt lärd på plan så kommer den göra exakt likadant var den än kommer om det är rätt material. Sen är det ju lite konstigt efter som uppkörning så ska angreppet vara rakt mot föraren o då borde hunden se det som ett hot eller iaf att den vill hålla folk på avstånd. annars är nog inte aggressionen så stor trots allt. Hur tror du det blir i garaget när det kommer alkisar o ställer sig nära dig o tjafsar att dom inte vill gå ut i snön för det är kallt. Sånt skulle aldrig min hund få acceptera i såna situationer iaf.Min hund ska ha ett naturligt avståndstagande till människor. Inte bara se på när nån vill springa över mig.
Man kan inte ha en TJH som går enbart i aggression lär inte bli så bra.

Senast ändrad:

Jag vet hur min hund reagerar mot ett gäng alkisar nere i ett garage som inte vill gå ut i snön. Dom kommer inte i närheten av mig. Pga av att jag har en hund som skyddar mig. Detta vet jag av erfarenhet. Hur min hund fungerar ute på objekten i verkligheten är det viktigaste för mig.
Men en fråga, en hund som jobbar i kamp - hade den skyddat dig i samma situation? Finns där inget allvar i hunden så hade den knappast skyddat dig i denna situationen.

Jag håller med dig om att en tjh ska ha en naturlig reservation mot främmande människor. Helt riktigt.

By the way så går min hund i försvar och aggression.

Ja, även jag tycker det är en lustig tråd. Men samtidigt så ska en bra hund kunna sortera. Dvs sära på riktiga hot och omkringspringande barn. Man ska inte behöva hantera ett monster 24/7 för att man är väktare.

Jag är självklart för Malinois, men det är svårt att hitta en bra!

Det blir nog svårt för dig att köpa en cockerspaniel och nattpatrullera med ;)

har aldrig nånstans skrivit att den skulle försvara mig i renkamp heller.

Jag är inne på o ha hundar med en jävulsk kamp men med en godportion försvar. INTE tvärtom.

Jag påstod inte att du skrivit att hunden ska försvara dig i ren kamp. Det var en fråga. Men många tjänstehundar idag går i ren kamp. Det finns få eller inga allvarsbitar.

Det finns en historia om en väktare som köpte en polishund (en rottweiler) och denna väktaren körde som ryckare. Han hade då hunden med sig. Han kom på ett inbrottslarm nere i en källare där 2 tjuvar höll på att bryta sig in. Den ena tjuven säger till den andra att "ta hand om väktaren så fixar jag dörren". Tjuven tar upp ett järnrör och går emot väktaren och hundföraren. Hunden blir rädd och agerar inte. Väktaren jobbar inte som väktare idag längre.
Detta är en hund som jobbat som polishund tidigare. Man förstår ju varför polisen sålde den.... Men att sälja till en väktare som har för avsikt att använda hunden i tjänst är fel tycker jag.

Hon verkar ha mer eller mindre noll i hundkunskap hur tror du hon ska klara o dressera en väktarhund från botten då?

Enda valet hon har mer eller mindre är o köpa en färdig hund o då hittar hon mer eller mindre bara Schäfer , Rottweiler o Malle som hon inte vill ha.

Detta är nog den skummaste tråden jag läst.

Ska ha en väktarhund som inte är skarp ska funka hur som helst med vem som helst i stimmig barnfamilj , sen på nätterna ska hunden vara hjälte o skydda matte. Nej allt detta funkar inte.

Jag har mycket bra hundkunskaper och det har min smabo också. Jag har i dag en gammal tik som hade varit ypperlig och hade en hanhund för några år sedan som också var ypperlig som väktarhund. Båda var/är skarpa som sjutton när jag blev hotad. Oavsett vem som hotade men hemma ligger de lungt och fint trots att abrnen stimmar runt. En sådan hund vill jag ha.

Tycker verkligen inte att denna tråd är så skum. Anledningen till att vi inte vill ha dobberman är för att sambon som levt med dessa hundar i hela sitt liv inte tror att det är en lämplig hund i vår nuvarande livssituation och dessutom känner han bara 1 uppfödare han akn tänkas ta valp i frånoch hon har 2 års väntetid minst.

Rottis kan jag tänka mig men är inte helt hundra ändå. Schäfer vill jag inte ha av den aneldningen att alla schäfrar jag mött varit opålitliga och huggt folklite nrä de passat dem alltså ingen lämplig hund i en barnfamilj. Dessutom gillar jag inte att de avlas så mycket på den slutade varianten och de lider av mycket rasfel.

Ja vi ska ha den från valp. Tyvärr är schäfer inte att tänka på varken jag elelr sambon gillar rasen av dålig erfarenhet. Malle är jag själv mest inne på faktiskt. Fast jag har alltid gillat rottisar också men det var länge sedan jag träffade någon så jag vet inte hur de har avlats på dem på länge.

Skulle den inte passa så får man väl hitta på något annat med den. Det är inte så att jag säljer den eller gör mig av med den på annat sätt för att den inte "duger".

Rottis kan jag tänka mig men är inte helt hundra ändå. Schäfer vill jag inte ha av den aneldningen att alla schäfrar jag mött varit opålitliga och huggt folklite nrä de passat dem alltså ingen lämplig hund i en barnfamilj. Dessutom gillar jag inte att de avlas så mycket på den slutade varianten och de lider av mycket rasfel.

När man läser det du skriver så lyser okunskap som en fackla om jag ska vara ärlig sen kan ju ha fel.

Rottweiler är en av dom bättre skarpa raser då de sällan är så tempererade o väldigt familjekära.

Schäfer sluttande rygg låt då bli o köp såna kräk det finns ju raka. Undra vad du mött för skit hundar som bitit till höger o vänster ta o möt en bra Schäfer så ångrar du dig inte att du köpte en sån.

Dobbermann kan jag förstå att ni valt bort.

varför litar du inte på schäfrar för? Mycket märkligt.

Annars vet jag att Malinois och så är vanliga som väktarhundar , annars börjar väl Hollandser Herdershond dyka upp mer i Sverige vad jag förstått. Sen finns ju Riesenschnauzer men dom vet jag inte mycket om alls. De flesta inom väktaryrket har ju faktiskt schäfer som dessutom ska passa utmärkt som familjehund.

Alla schäfrar jag mött har varit fruktasnvärt opålitliga och haft en mycket aggresiv attityd även när den aldrig tränats till väktarhund elelr liknande. Jag har själv utan anledning blivit attackerad av en schäfer både som barn och sedan som vuxen och sambon säger ingen schäfer i mitt hus.

Har en kompis som jobbar som väktare och hon sa häromdagen faktiskt att både väktare och polis går över mer och mer på mallisar. Åtmistone här i våra områden kan jag säga innan någon skriker att det inte stämmer.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 275
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 648
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 724
Senast: Otherside
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 487
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Adoptivhund vägrar gå ut