Vakthund - ansvar?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare LillJay
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 4 989
L

LillJay

Du/Ni som har vakthund, hund som är avlad att vakta.

Om det skulle komma in någon på gården / i huset och ni inte var hemma, hunden har skadat människan... Vad gör man då? Avlivning?

För så är det väl, om en hund bitit ska den avlivas? Gäller det samma med vakthundar?

Och hur mycket är bra vakt på en hund?
För jag tror att rätt som det är så biter en vakthund en människa.
Även om det inte är meningen, utan just för att det är en vakthund. Som vaktar, liv eller död. Det är väl vad dem ser?

Är jag ute och dansar med bananerna? :confused:

Sv: Vakthund - ansvar?

Är jag ute och dansar med bananerna? :confused:

Haha :D

Jag tror inte att jag skulle avliva om mina vakthundar! skulle bita någon tjuv.
Är tjuven så dum och går in trots skyltar där det står varning för vakthund så får den skylla sig själv :angel:.
Nä jag vet inte, men det är väl så att man blir ersättnings-skyldig om de skadar någon.

Om vi talar om hangarhundar od så är de inte bara fråga om avel utan även om träning. Ansvaret för stängsel o låsning är stort.
PL

Frågan är väl snarare om ansvaret om ngn icke-tjuv skulle bli biten.
Har du godkänt stängsel för hangarhund?
PL

:D
Jorå, du ska se hur det ser ut runt tomten! Det kommer aldrig några försäljare nå mer.

De är inga hangarhundar, de är familjehundar.

Haha :D

Självklart får ju tjuven skylla sej själv.. Men vad säger lagen? :P

Att jag ska betala skadorna på denne som mina hundar gjort medan han/hon gjorde inbrott hos mig :cool:

Tillägg:
Nu blev jag osäker, jag vet faktiskt inte hur lagen säger. Om jag varnar med skyltar så kanske det är upp till inkräktaren. Men jag vet att om jag inte sandar min ingång och tjuven halkar och bryter benet så kan jag bli skyldig att betala

Senast ändrad:

Sveriges lagar är helt sjuka !

Flytta? Aah :D:D

Jag vet inte om jag förstår frågan men om någon bryter sig in i mitt hus och mina hundar är hemma (men inte jag) och någon av dom skadar personen så får jag väl betala böter på sin höjd. Är man så dum så att man går in i ett hus där man hör att det finns hundar som skäller så får man skylla sig själv (enligt mig). Det har väl ingen betydelse vad det är för ras som gör det oavsett om det är en pudel eller en vakthund.

Jag har känningar inom polisen och har ställt frågan (sambon jobbar där), och sannolikheten för att mina hundar skulle bli avlivade i det fallet är nog väldigt liten.

Jag skulle betala enligt det laglig ansvar jag har men under normala omständigheter inte ens tänka tanken att klandra hunden sålänge den enbart gjorde det den sas har instinkt till/är lärd.

En a våra riesentikar högg en bekant en gång, på gården. Mamma var hemma men inne, jag var nykläckt och låg och sov i barnvagn utanför trappen. En bekant som träffat hunden många ggr förr kom. Bekanten släppte sin på gården, men skulle sen titta i barnvagnen. Hunden varnade, bekanten tyckte 'men hunden, vi känner varandra, jag ska bara titta på babyn'. Hunden varnade en gång till, men när bekanten tog ett steg till så högg hunden utan att tveka. Ingen klandrade hunden alls.

På samma sätt skulle jag se det om någon obehörig knallade in när hunden är ensam i huset, då är det en inbrottstjuv helt enkelt. Inget fel på hunden - och ingen kommer kräva den avlivas heller.

Nu har jag inte mina ute när jag inte är hemma, men vi har haft det. Utan inhägnad gård, gården i slutet av enskild, privat väg. Hunden lämnade aldrig gården. Den varnade när obehöriga kom för nära, men om de bara respekterade det så inga problem, då kunde bärplockarna lomma vidare. Hade det gått in på gården hade hunden inte tvekat.

Nu vaktar Viktor inte bilen, men Utter gjorde. Hade med honom när jag och en kompis åkte bil, han har träffat kompisen flera ggr och de hade lekt och hälsat osv på gården med, aldrig minsta agg. Jag glömde en sak i bilen, gav kompisen nyckeln och bad henne hämta det i bilen. Hon kom tillbaka och tyckte 'den kan du hämta själv, han hotar stenhårt så fort jag tar i dörren, han kommer hugga om jag öppnar den'. Han gjorde helt rätt, det var jag som inte tänkt efter före. Självklart var det skillnad när han hade som 'uppgift' att vakta bilen, mot när jag var med.

Så jag förstår inte riktigt frågan? Inte om du menar hundar som förutom trevliga familjehundar är vakthundar alt av ras som vaktar. Vettigt. Faller mig liksom inte in att klandra hunden. Även om det kan bli besvärande när folk inte tänker efter före.

Lite spinoff btw. Men en av pappas tikar vaktade bilen något fruktansvärt, väl mkt eg, folk fick inte ens gå för nära. (den var inte riktigt bra i huvudet och borde inte fått dö av hög ålder, hon högg för urskillningslöst och funkade inte med barn...) När pappa voltade med lastbilen, med hunden med i hytten, och de fick fira ner en brandman för att sätta sele på henne och fira upp henne efter att de hade fått upp pappa, så höll alla andan för om hon skulle hugga vilt omkring sig och de få försöka hissa ner en skadad pappa igen för att sätta munkorg på henne. Hon sa inte ett ljud, förstod uppenbarligen att de ville väl, för räddningstjänsten fick till och med ta i henne och lyfta henne uppåt mot nästa gubbe som tog emot.

Senast ändrad:

Jag förstår inte heller frågan. Skulle det vara skillnad på ras mot ras inför lagen? Om någon bryter sig in i ett hus och blir biten så spelar det ingen roll om det är en pudel eller en rottweiler som biter.

Nej precis, däremot skulle jag utan speciellt lång eftertanke omedelbart avliva en hund som oprovocerat högg, vem det än må vara den högg. (Därför jag t ex hade avlivat nämnda tik i förra inlägget om det varit min..)

Men en hund som hugger av fullt legitim anledning, varför ska den avlivas?

Sveriges lagar är helt sjuka !

Flytta? Aah :D:D

Det gjorde jag;)
Har kan jag bli stamd om jag satter upp skyltar om 'varning for hunden' da det innebar att jag VET att min hund kan vara farlig... Daremot ar jag ganska trygg aven om min hund biter en tjuv som kommit in pa min mark eller in i mitt hus.
Dessutom har jag utbildat min rottis till terapi hund, mest for att det ar ett av de basta "character witnesses" jag kan ha om hur snall min "ferocious Rottweiler" egentligen ar.:p

Det var mest en generell fråga. Lite dumt förklarat kanske.. Men ah om någon bryter sej in / går in i dina ägor. Hus eller lägenheten utan att du är hemma eller om du är hemma..

Barn som vuxen?

En historia: En grannunge gick in i mitt rum (kollektivt kan man säga att jag bodde) och skulle klappa hunden (aldrig träffat den innan, bara genom staket) och vart biten. Hunden är numera avlivad med INGA som helst tecken på fysiska skador.

Enligt ungen + kompisar till den så ska dem ha träsckt fram handen för att klappa vid kinden då min hund högg. Jag klandrade aldrig hunden, jag fattade bara inte att JAG fick skiten då det var UNGEN som gick in till en främmande hund..

Senast ändrad av en moderator:

Nu ska det mycket till far att nagon ska komma in till mig om jag inte slapper in dem. Forst har jag en electrisk gate vid vagen, jag har hastar och vill vara saker pa att de inte kommer ut annat an nar jag ar med.:p Sedan lamnar jag aldrig hunden utomhus och lamnar omradet sjalv. Om jag lamnar ar hon antingen i huset eller (om jag rider ut) i sadel kammaren och det ar inte en chance att nagon "av misstag" kan komma till henne utan att altsa ga igenom bade den stangda grinden och en stangd dorr.
Hon ar ocksa, som jag sa tidigare, en terapi hund... Hon alskar manniskor och tror att alla ar har pa jorden for att klappa pa henne:p Sa lange jag inte hotas ar jag overtygad att hon skulle slappa in vem som helst och bli lycklig att fa sallskap:grin: De enda ganger jag sett hennes "Rottweiler gener" ar pa IPO planen och om jag blir radd. Vid ett tillfalle lamnade jag en hyrbil med henne i och gick in for att lamna tillbaks den. En kille gick ut och hon lat honom lasa av mataren utan att saga nagot alls, men han var inte glad nar han upptackte henne. hehehe
I gar kvall pratade jag i telefon och skojade och retades med min son som gav igen:eek:, lol, nar jag hojde rosten for att avbryta honom gick hon plotsligt runt och morrade och tittade ut genom alla fonster, saker pa att jag behovde stod... eller nar jag blev stoppad for fortkorning haromdagen och min hund som ALDRIG sager nagot nar hon sitter i bilen aven om nagon knackar pa rutan eller oppnar dorren om jag inte ar dar. Nar polisen stoppade mig visste jag att jag korde ganska rejalt for fort (oops):angel: och blev nervos. Nar jag stannat och polisen kom upp till mitt fonster fick Mandy FNATT... hon morrade och skallde sa hela min pick-up truck skakade och polisen nastan kissade pa sig:crazy: Har avslutar jag hela den har generande berattelsen med att konstatera att han inte blev mer vanligt stamd till min fortkorning. Inte alls.:o

En historia: En grannunge gick in i mitt rum (kollektivt kan man säga att jag bodde) och skulle klappa hunden (aldrig träffat den innan, bara genom staket) och vart biten. Hunden är numera avlivad med INGA som helst tecken på fysiska skador.

Frågan är alltså om man skulle avliva sin hund om någon blir biten?
Det beror för mig helt på omständigheterna och hur det har gått till. Rent krasst så är det bristande tillsyn om någon blir biten. Då får man som ägare stå för konsekvenserna.

Om jag skulle se min brorsdotter peta min hund i ögonen och min hund biter ifrån så skulle jag inte avliva hunden. Om hon däremot skulle hugga brorsdottern helt oprovocerat för att hon bara existerar så skulle jag avliva.

Jag bor i hus och ingen ska gå in till mina hundar/ingen kommer in till mina hundar utan att jag märker det. Enda gången någon skulle kunna gå in utan att jag märker det är om jag inte är hemma = inbrott. Då får man skylla sig själv och jag betalar gladeligen dom böter det handlar om. Det är svårt att sätta sig in i din frågeställning eftersom det inte är något jag har varit med om själv. Inga barn får umgås med mina hundar om inte jag är med, och ingen kan ta sig in till dom om inte jag är med (om man inte gör inbrott).

Jag skulle aldrig klandra jycken i en sådan situation, men rent lagligt får jag böta om jag blir anmäld.

Men din fråga får mig att fundera på hur min jycke skulle agera?
Jag är faktiskt osäker.
Han är en sån människovän att om han skulle vara ensam hemma och någon skulle komma in som han inte kände tror jag att han skulle vifta på svansen och vara glad om han fick ett schysst bemötande.
Frågan är vad som skulle hända om de började bära ut saker? Ingen aning faktiskt.
Däremot om någon skulle hota honom tror jag inte han skulle vika ner sig första taget.
Om någon skulle vara elak mot honom och slå honom tror jag faktiskt att han först skulle bli undrande och sedan tveksamt börja försvara sig.
Grannar och bekanta skulle han glatt ta emot med sin ivrigt viftande svans, eftersom han oftast hämtas av någon annan när vi tvingas lämna honom ensam hemma.
Måste vi lämna honom ensam försöker vi fixa någon som kan hämta honom så fort det bara går för han mår riktigt dåligt av att vara ensam.

Det var mest en generell fråga. Lite dumt förklarat kanske.. Men ah om någon bryter sej in / går in i dina ägor. Hus eller lägenheten utan att du är hemma eller om du är hemma..

Barn som vuxen?

Enligt ungen + kompisar till den så ska dem ha träsckt fram handen för att klappa vid kinden då min hund högg. Jag klandrade aldrig hunden, jag fattade bara inte att JAG fick skiten då det var UNGEN som gick in till en främmande hund..

Barn är väldigt beroende på. Barn som knallar in när hund är ensam och blir biten = ej avlivning. Hund som biter barn 'provocerat' MED husse/matte i huset = ett fruktansvärt misstag från husses/mattes sida.

Hund som biter barn oprovocerat med husse/matte i huset = godnatt hund ELLER se till att den ALDRIG under några som helst omständigheter får MINSTA chans att bita ett barn någonsin igen.

Bita = blåmärke/ytliga hål.

Hund som HUGGER barn med husse/matte/folk i huset = godnatt hund.

Så ser jag på det.

Har inte läst igenom tråden ordentligt så kanske någon som redan har skrivit detta :p

Vad jag har fått lära mig, eller hört. Så får en vakthund aldrig bita en tjuv, gör den det så får du vara beredd på att betala skadestånd. Har du en vakthund så ska du sätta upp skylt för det.
Och om nu en tjuv bryter sig in hos en person där det finns en vakthund så kan denna hund släppa in tjuven men sen se till att den stannar kvar i huset tills ägaren har kommit hem. Eller också så kan hunden se till att personen aldrig kommer in i huset alls, men bita får den inte göra.
Det va faktiskt en schäfer som gjorde detta mot en person på 80 talet. Men personen i fråga var ingen tjuv utan en vän till ägaren som hade fått lov att gå in i huset för att hämta en grej. Men personen kom aldrig ut igen då schäfern vaktade och såg till att han stannade kvar inomhus:p

Det är vad jag har hört/lärt mig. Något som jag tycker är rätt rimligt faktiskt.

Visst låter det rimligt, men tyvärr har det inget med verkligheten att göra.
Teoretiskt så blir du skyldig till om hunden biter, skylt eller ej, o andra sidan så har ju tjuven gjort skada på din egendom för att kunna ta sig in.
Saken har aldrig prövats då ingen tjuv någonsin anmält någon för hundbett.

Om man har en skylt o sen visar sig ha t ex en KO o frågat runt på diverse hundfora efter vakt/skyddshund, då ligger man förmodligen väldigt risigt till.

Det finns trevliga skyltar man kan sätta upp, t ex:
Vi betalar gladeligen era sjukhuskostnader om ni olovligen tar er in här.
O så en bild på en trevlig schäfer eller dyligt.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 310
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag behöver höra nya infallsvinklar. Jag har en ung tysk terrier. Är uppväxt med rasen, men hon är min första egna. Enda sedan jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 302
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 970
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom... 2
Svar
33
· Visningar
5 616
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka