väktarhund

J

jenn

En sak jag funderar på, är det lätt att få en hund att bli godkänd för väktarbruk? Jag menar, hundar som inte duger till polishundar enligt L-test anses ju ofta lämpliga att prövas som väktarhundar, trots mediokra L-test. Väktarhunden har ju också få uppgifter att utföra jämfört med exempelvis polishunden eller tävlingshunden i skydds, får man trots detta lägga ner mycket tid på att få fram en bra väktarhund eller handlar det mest om att få kontroll/lydnad på hunden om den har naturliga anlag för att skydda sin förare?

När det gäller lämpliga egenskaper för väktarhunden, vill man ha mer "allvar" i en sådan eller funkar det lika bra med en hund som har mycket kamplust och dådkraft, typ som man söker i polishunden?

Sv: väktarhund

är det lätt att få en hund att bli godkänd för väktarbruk?

Utan att vara någon expert kan jag svara "nej" på din fråga, det är inte lätt. Min bror arbetade som hundförare på ett väktarbolag under många år, och det ställdes höga krav på hundarna. Utbildningsnivå, träning, regelbunden testning för att se att de höll måttet. Hur stor skillnaden är mot polishund och vad som skiljer kan jag inte svara på. Men väktarens hund har i uppgift att skydda väktaren och utför inte samma komplicerade uppgifter som en polishund.

En sak jag funderar på, är det lätt att få en hund att bli godkänd för väktarbruk? Jag menar, hundar som inte duger till polishundar enligt L-test anses ju ofta lämpliga att prövas som väktarhundar, trots mediokra L-test. Väktarhunden har ju också få uppgifter att utföra jämfört med exempelvis polishunden eller tävlingshunden i skydds, får man trots detta lägga ner mycket tid på att få fram en bra väktarhund eller handlar det mest om att få kontroll/lydnad på hunden om den har naturliga anlag för att skydda sin förare?

När det gäller lämpliga egenskaper för väktarhunden, vill man ha mer "allvar" i en sådan eller funkar det lika bra med en hund som har mycket kamplust och dådkraft, typ som man söker i polishunden?

Ofta tycker jag att hundar som inte blir godkända som väktarhundar saknar en eller flera egenskaper som gör att dessa inte kan jobba på avstånd ifrån sin förare. Min tik blev inte godkänd pga sin brist i dådkraften i kombination med en måttlig kamplust. Det gäller att se till helheten! Vet flera hundar med mindre dådkraft men en enorm kamplust eller försvar ändå blir godkända som polishundar.

Sen får man inte glömma att polishundar gör så mycket mer än att tugga på folk. För det mesta verkar dom ringas ut för att spåra eller hitta något.

Men nej, jag tycker inte att en vanlig medioker hund enkelt blir godkänd på ett L-test. Inte "ens" som väktarhund. Vad jag hört ifrån myndigheten som börjar dom dessutom bli hårdare med sina bedömningar.

Man kan inte säga att man vill ha mer eller mindre allvar i en hund. Som jag skrev; allt ska balanseras upp. Jag vet flera "allvarliga" polishundar och jag vet flera likadana väktarhundar. Där måste man titta hur hunden jobbar i närområdet, respektive på håll. Hur hundarna fungerar i miljöer, mod, hot och mycket annat. Det är svårt att bara säga rakt av vilket som är bra på vad om man bara tittar såhär på text.

Angående träningen så "behöver" inte väktarhundar egentligen kunna spåra eller saksök. Det vore väl skönt för föraren själv om hunden markerar om det är folk någonstans. Men för en väktare är hunden mer till för att "avskräcka" och skydda om det behövs (i koppel). Lydnad behöver båda typerna av tjänstehundar! Ingen behöver mer eller mindre anser jag... Polishundarna ska underhållas i sök och spår för att klara av sina arbetsuppgifter. Samt skyddet som även väktarhunden behöver underhålla.

Lite rörigt inlägg och det finns säkert tusen åsikter om väktarhund respektive polishund. Jag anser att det är svårt att skriva exakt hur en hund ska se ut på papper för att vara en polishund/väktarhund. Visst kan jag skriva i allt som är optimalt, men så ser det inte ut. Alla hundar har brister, frågan är mest vad dom brister i och hur denna brist kompenseras.

Fast vissa hundar blir ju lämpade att prövas som väktarhundar trots obetydlig dådkraft och försvar på L-test, så det låter som det inte behövs så mycket hund för att få prövas som väktarhund?

Jo, balans är nog viktigt, men tänkte om vissa egenskaper är viktigare för väktarhunden jämfört med polishunden, antar att det vet man kanske lättast om man varit i skarpa situationer och sett vilken typ av mentalitet som funkar bäst för jobbet.

Korrekt att väktarhunden inte behöver spåra eller andra saker som polishunden och tävlingshunden behöver. Men behöver man ändå lägga lika mycket tid på dressyren av en väktarhund som en tävlingshund i elitskydd eller IPO3, då väktarhunden ska fungerar i olika miljöer och situationer som tävlingshunden inte behöver bekymra sig om, eller hur många timmar lägger den genomsnittlige väktarhundsföraren ner på träning för att få en fungerande väktarhund?

det låter som det inte behövs så mycket hund för att få prövas som väktarhund?

behöver man ändå lägga lika mycket tid på dressyren av en väktarhund som en tävlingshund i elitskydd eller IPO3, då väktarhunden ska fungerar i olika miljöer och situationer som tävlingshunden inte behöver bekymra sig om, eller hur många timmar lägger den genomsnittlige väktarhundsföraren ner på träning för att få en fungerande väktarhund?

Jag kan inte säga något om den genomsnittlige väktarhundföraren jämfört med IPO eller elitskydd men nog jobbade min bror många timmar med sina hundar. Dels givetvis mycket träning men efter hunden var godkänd och med på jobb fortsatte arbetet med att utveckla och bibehålla kunskaperna naturligtvis. Eftersom man har hunden i jobbet är det svårt att jämföra med tävlingshunden där träningen kanske är en del av livet - medan ju väktarhunden arbetar lika många timmar som föraren (låt vara att den är passiv vissa av dessa, åker med i bil mellan jobb eller väntar mellan rundorna). Och tränar därutöver.

Min bror tog även fram en egen unghund som var lovande men den fick aldrig riktigt rätt skärpa och blev så småningom familjehund.

Här finns mer information om proven.
http://www.whimie.se/securitasostra/rps.htm

I det första fallet måste man ta hänsyn till hundens kamplust. Har hunden en stor kamplust, en hårdhet, bra nerver osv. Så kan det komplettera hundens brister. Det beror helt och hållet på hur hunden är sammansatt. Min tik står som "obetydlig" i sin dådkraft. Däremot är hon helt och hållet nervfast. Hon blir typ aldrig rädd men om och när hon blir det så behöver hon mig. Hennes styrka är tillgängligheten, nerverna OCH miljön. Hon är helt opåverkad i miljö. Vilket en väktarhund inte bör ha problem med då olika miljöer och underlag ingår i dagliga arbetet. Jag vet även polishundar som inte har något stort allvarspaket (försvarslust samt skärpa) som ändå fungerar bra i tjänst. Dom kanske ligger på måttlig/liten på skärpa/försvar, men har stor kamplust, bra nerver, stor dådkraft osv.

Man ska veta vad man har i kopplet innan man jobbar anser jag. Det är farligt att tro att ens hund stöttar upp när den istället drar sin kos. Detta bör en vettig hundmänniska och dess instruktör (samt L-testet) berättat redan innan hunden går i tjänst.

Det jag kan tycka är att hundens dådkraft spelar relativt stor roll. En polishund ska inte bara kunde arbeta vid sin förare. Utan även på långt håll. Där är det många som fallerar. Men just i det fallet kan en stor kamplust väga över, som gör att hunden ändå tar sig ut och jobbar trots en brist i sitt mod. Jag tycker egentligen inte att det i praktiken SKA vara så stora skillnader på polis och väktarhund. Det man får tänka på är att en väktarhund och hans förare är ensamma. Som polishundsförare går du inte ensam med din hund. Du har dessutom ett till tjänstevapen; pistol och batong. Men en väktarhunds näsa och sökarbete behöver inte vara lika naturligt eller "tränat" så denna inte utför sådana arbetsuppgifter. Väktarhundsekipage behöver inte heller ingripa. Utan kan välja att "risken att bli skadad är för stor, jag hoppar in i bilen och ringer farbror Blå."

Jag skulle nästa vilja säga att tjänstehundsekipage ska/bör lägga ner minst lika mycket träning som för tävling. Hunden är ditt vapen. Dessutom bör inte vapnet vara oladdat och klippa folk omkring. Men tyvärr är det så att många hundförare inte har hundträning som intresse, utan tenderar att träna på obligatoriska träningar samt innan uppkörningar.

Det är nog svårt att säga träning i tid. För det beror ju på kvalitét samt kvantitét.

Fast vissa hundar blir ju lämpade att prövas som väktarhundar trots obetydlig dådkraft och försvar på L-test, så det låter som det inte behövs så mycket hund för att få prövas som väktarhund?

Jo, balans är nog viktigt, men tänkte om vissa egenskaper är viktigare för väktarhunden jämfört med polishunden, antar att det vet man kanske lättast om man varit i skarpa situationer och sett vilken typ av mentalitet som funkar bäst för jobbet.

Korrekt att väktarhunden inte behöver spåra eller andra saker som polishunden och tävlingshunden behöver. Men behöver man ändå lägga lika mycket tid på dressyren av en väktarhund som en tävlingshund i elitskydd eller IPO3, då väktarhunden ska fungerar i olika miljöer och situationer som tävlingshunden inte behöver bekymra sig om, eller hur många timmar lägger den genomsnittlige väktarhundsföraren ner på träning för att få en fungerande väktarhund?

Har arbetat som hundförare, utryckning natt under ett antal år och under den perioden haft två tjänstehundar. Båda två har tagits fram från valp till arbetande tjänstehund, den ena av mig(med mkt god hjälp av tränare) och den andra av dåvarande sambon. Dessa två hundar hade väldigt olika kvaliteter/egenskaper; min hade stor kamplust, dådkraft men liten skärpa. Hans brist på skärpa kompenserades av hans tyngd och storlek, kamplust och tyngd i betten. Jag arbetade med honom på ett sätt, han var definitivt "svårstartad" men gick att få igång helt med kamplust som bas, och skulle det gå så långt som skarpt läge så gjorde hans kraftfullhet och tyngd att det fungerade. Den andra hunden hade betydligt mer allvar i sig, måttlig kamplust, måttlig skärpa och INTE svårstartad - med den hunden gällde det hela tiden att träna start och stopp, kontrollbitarna före allt annat. Han var en dröm att arbeta med, men krävde en del.

Träning var det varenda arbetspass, varje rond var en träning. Vi hade också en ambitiös hundansvarig på företaget som definitivt såg till att det tränades, det blev en livsstil att vara hundförare.

INGEN väktare eller annan tjänstehundförare vill gå ut och jobba med en hund som inte håller måttet. Poliserna som utför Lämplighetstesterna här nere tycker jag inte alls resonerar som trådskaparen tycks tro; att man släpper igenom "skräp" för att de "duger till väktarhund" - tvärtom tycker jag att de har haft för ögonen att väktare är betydligt mer utsatta eftersom de arbetar ensamma, och därför måste ha en hund som kan stå emot och försvara. Sen måste jag säga att det allra viktigaste skyddet för mig det var att ha en hund som använde sin näsa och markerade INNAN man hamnade i svåra situationer!

Huruvida det är "skräphundar" vet jag inte, men hundar som inte har tillräckligt med kamplust för polisbruk kan ju prövas som väktarhund, eller hund som har bra kamplust men alltför taskig dådkraft och försvarslust för att godkännas som patrullhund inom polisen om man läser L-test bedömmningen på vissa hundar. Men det kanske är beroende på var man gör L-testet.

Intressant om dina erfarenheter av olika typer av hundar. Vissa väktarhundar har ju stor kamplust och bra dådkraft men litet aggressionspaket, tänkte om det krävdes mer träning att få till ett bra förarskydd på sådana individer när eventuella gärningsmän inte har skyddsärm eller agerar efter ett speciellt mönster som tävlingsfiguranter gör? Fått uppfattningen att åtminstone vissa väktare gärna vill ha lite allvarligare hundar , men det kanske är en myt att en mera allvarlig hund är "starkare" i skarpa situationer jämfört med en hund som har mycket kamplust och mest prioriterar denna.

Jag skulle säga att den "allvarligare" hund är bättre i en skarp situation OM du har full kontroll på start och stopp=en mycket väl grundtränad hund.

Sen tycker jag personligen betydligt bättre om att handskas med och arbeta med en hund som väger över på den sociala kamplusten, dådkraft och ligger ngt lägre på skärpa - men det varierar säkert beroende på hur skicklig man är som hundförare. Fullärd blir man aldrig:)

Liknande trådar

Övr. Hund Nu har det äntligen blivit aktuellt att (ev.) köpa en till hund. Om det blir om ca en månad (när skolorna slutar) eller om det blir om...
Svar
15
· Visningar
1 398
Senast: Raderad medlem 94602
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 861
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Övr. Hund I dag, söndag, gick jag och Krasux upp tidigt för att åka och kolla på polishunds-SM som var i Karlstad. Det ösregnade när vi åkte och...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
11 408
Senast: PIRU
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 585
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka