väktar hund

Sv: väktar hund

Näpp, slutade 2002. Har arbetat på Falck i Malmö först men större delen på Securitas. Jobbade i 6 år som ronderande natt varav första halvåret utan hund. MYCKET roligare och intressantare MED hund!

Ett jobb jag saknar mycket men p g a familjen så har jag valt ett mera "normalt" jobb, dagtid. Är 40+ så jag kände att nattskiftet började kännas tungt och kan man inte lägga sin själ i arbetet är det bättre att byta bana.

Är lite avis på dig som ligger i startgroparna;) Du har ett kul jobb framför dig!

Har jobbat i 4 1/2 år för fd "fågelloggan". Ska bli kul om jag får Kamelen godkänd, innebär ju även lite variation i uppdragen och inte bara rond/ryck.
Gillar att jobba natt, mindre att jobba dag, vilket jag gör ett par veckor just nu :eek:.

Till TS.
Skaffa arbetslivserfarenhet först innan du söker till väktaryrket. Att vara väktare innebär ett krav på problemlösningsförmåga och att kunna falla tillbaka på tidigare erfarenheter. Sunt förnuft och att inte vara mörkrädd är en fördel, du är ensam mitt ute i "ingenstans" allt som oftast. Rondväktare åker sällan två och två och oftast åker du på inbrottslarm, störningar etc själv. Rätt attityd är superviktigt.
Jag stortrivs, ingen dag är den andra lik men när du stöter på ett gäng påtända missbrukare gäller det att veta vad du gör.

Dessutom får du inte utföra normala bevakningsuppdrag förrän du fyller 20 och trivs du sedan i yrket kanske det kan vara läge att tänka hund. :)
Inga seriösa företag tar in de som är helt gröna i yrket och utbildar till hundförare. Kostnaden är för hög och företagen vill vara så säkra som möjligt på att du stannar hos just dem och inte tar din utbildning och går över till konkurrenterna.:smirk:

Fd "fågelloggan" hette Partena när jag började - så gammal e jag:eek: Fast man får väl vara glad att man inte var med på ABAB tiden;)

Själv har jag trivts som bäst under tiden i Lund faktiskt, det var kul - nybakad hundförare med rutinerade o trevliga kollegor. Körde ett mkt bra hunddistrikt där man hade chansen att rondera i timtals i en rätt händelserik miljö, mkt variation.:D

Finns ingen övre gräns för väktarhund men över 4år så behöver den göra tillgänglighet och skottfast o miljödel. Hunden får max vara 10år gammal för o vara väktarhund
Nej max 10år kan få dispens för det 11året.

Finns ingen gräns jag funderar på och L-testa Piru i västerås i sept o han blir 6år han.

det är inte L-test som görs på en hund som är äldre än 4år, det är ett kortare test där bara vissa bitar är med.

Menar du att en hund inte får jobba efter den är 10 eller att den måste tas i tjänst innan 10? Är det alternativ ett du menar så stämmer det inte.. hunden får jobba så länge den klarar av det

det är inte L-test som görs på en hund som är äldre än 4år, det är ett kortare test där bara vissa bitar är med.

Menar du att en hund inte får jobba efter den är 10 eller att den måste tas i tjänst innan 10? Är det alternativ ett du menar så stämmer det inte.. hunden får jobba så länge den klarar av det

Heter fortfarande L-test men det stämmer att det är några bitar dom tittar på.

Nej Inte här i Närke iaf sen om de gjorde fel kan ju inte jag avgöra. Dom tog en Schäfer som var fullt frisk o kry o klara uppkörningen o allt utan problem men fick dispens det 11året men inge mer.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 110
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 958
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 561
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
950
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025