Vaktande av tomt

Ciindy

Trådstartare
Nu kommer dem, trådarna om hur jag ska få ordning på min lilla galning till valp. Nyss fyllda 5 månader har han insett att det inte bara är matte som existerar här i världen utan det finns en massa annat som man måste hålla koll på.

Han har gått lös från dag 1, på promenader och på tomten. Promenaderna funkar klockrent att ha honom lös på, kommer direkt på inkallning även vid störande moment så som andra hundar, harar, människor osv. Men sen har vi gården och där fungerar de inte alls lika bra. Vi har en gångstig precis bredvid gården där de kommer folk 4-5 gånger i timmen. Valpis har tagit det som sin uppgift att vakta vår tomt. Varje gång det kommer folk springer han skällandes iväg, skäller ut folket som går förbi och när han tycker att de är nog långt borta kommer han hem som ett skott. Han är ju totalt livsfarlig när han gör så på cyklister, folk kan bli rädda och han kan hamna i bråk med en annan hund så problemet måste verkligen lösas.

Just nu har han alltid långlina när han vistas på gården och på så sätt hinner jag fånga in honom innan han når fram till människorna. Det enda som händer är att han istället står vid tomtgränsen och skäller som en tok, tills de att de har kommit nog långt bort och han kan slappna av igen.

I grund och botten är det osäkerhet som skapar det här beteendet. Han vågar aldrig gå så pass nära så att människan han skäller ut skulle komma åt att röra i honom utan han dansar omkring en armslängdbort med raggen rest från huvud till svans.

Vad gör man?

Sv: Vaktande av tomt

Har en hund som är precis som din. Skulle han vara lös här hemma så skäller han som en tok på folk som går förbi, detta är delvis för att han är osäker men också för att det är mkt vakt (yorkshire terrier/ Lhasa apso). Han gjorde även så tidigare när han gick lös även på promenad. För honom så ser jag stor skillnad om han får rejält med aktivering eller om vi har en "latperiod". Din hund är ju dock fortfarande liten, vilket kanske gör det svårare... Min började ju inte med detta försen han blev lite äldre, tror han var 9-10 månader. Skvallerträning kanske funkar? Så han "skvallrar" för dig när det kommer folk istället för att springa fram till dem..

Vad är det för hund/hur stor är han?

Lycka till :)

Aktiveringen är en stor del av de hela. Han är värst på morgonen när han har en massa energi. Men det är inte så att det helt slutar bara för att han är nyaktiverad, han gör det inte med samma kraft och energi bara. Skvallerträning absolut, men hur börjar jag?
När han väl går in i det är han helt blockerad tills de att personerna är borta.
Funderar på om jag får anlita ett gäng folk som får knalla förbi här 10 gånger per dag. Som de är nu går det lite för lite folk för att man ska kunna vara ute och träna enbart det:)

Han är en norrbottenspets, ca 40 cm hög och kanske 11-12 kg?

Har precis varit i samma situation med min heeler som nu är 8 mån. Det som funkade för mig (och tog två dagar innan resultat kom) var skvallerträning. Jag är ingen expert på det för det var första gången jag testade det men kan varmt rekommendera. Jag satte mig på altanen med en klicker och kattmat (godis i småbitar). Varje gång någon passerade och han skällde så klickade jag - gav godis. Efter en stund blev det så att han skällde till en eller två gånger och sedan vände sig till mig, då belönade jag och gav godis. Nästa steg blev att han sprang fram när någon passerade men vände sig till mig utan att skälla och då blev "matte tokglad och imponerad". :D

20min träning första dagen, 20 min träning andra dagen.

Om hunden är ute själv (inhägnad trädgård eller på altanen) så skäller han nu 1-3 gånger och sen kommer han inrusande till mig för att "skvallra". Det sitter inte till 100% ännu, ibland måste jag ropa på honom och då slutar han och kommer in, men det är på god väg. Nu kan jag sitta på altanen och plugga med en tyst hund trots förbipasserande.

De flesta hundar jag jobbat med har jag lärt skvallra, skvaller rules!

Jag gör som Skogstrollet beskriver med två små modifieringar, första är att hunden ska vara kopplad för att den inte ska kunna göra fel, dvs springa mot föremålet den ska skvallra om, den ska vilja springa åt andra hållet.
Det andra är att klicka in hunden på vad som helst som den ser åt, jag väntar alltså inte på att hunden ska skälla, utan försöker "hugga tanken" i hunden när den ser nåt intressant.

Min hund stod på altanen och kom inte längre än en meter, koppel var onödigt. Att förekomma den lilla skiten är omöjligt, han är kvick som en vessla. :p

Hade jag stått på tomten och tränat hade jag också använt koppel.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 757
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 846
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 463
Senast: Trassel12
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 139
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka