Vägrar trava/galopera i högervarv. (longering)

Sv: Vägrar trava/galopera i högervarv. (longering)

Var ner för ca en halvtimme sedan och testade longera honom i enbart höger varv iför enbart grimma. Men det är samma visa, han skrittar på bra, men sen travar han ett trekvartsvarv och sen vänder om i vänster igen. Han stannar även på exakt samma ställe varje gång.

Det är ju oxå en sak som tyder på brist i kommunikationen och i utbildningen. Inte tusan tror jag en av mina unghästar är halt för att han tycker ett hörn i ridhuset är äckligt i ett varv och helst vill vända när han kommer dit om han får välja, men det får han inte, då måste jag vara övertydlig i mina signaler och han får vackert gå förbi ändå.
Hamnar jag "framför" honom i det läget vänder han direkt, där måste jag vara noga att driva bakifrån.

Har du longerat honom nån annanstans?

Senast ändrad av en moderator:

:bow:

Skulle just skriva nåt i den stilen, nu slipper jag ju.

Till TS:
Hur rutinerad är du när det gäller unga hästar? Longering? Tömkörning?
Med unga hästar kan det lätt bli missförstånd, de vet ju faktiskt inte vad man menar utan tolkar signaler och om du med ditt kroppsspråk omedvetet säger "byt varv! åt andra hållet! bort från mig!" i höger varv så är det ju inte så konstigt om pålle vill vända. I skritt är det enklare när det inte går så fort. Höger varv är ju det svåra, och dubbelt svårt för din häst som gått löp och tränats i v varv, och man hanterar ju till 90% från vänster.

Har någon annan, garanterat duktig på unghästar, longerat din häst? Jag tycker det är väldigt vanligt, även hos icke galopptränade hästar, att få en aning svårare i höger varv i början och är personen i andra änden snöret omedveten om sin egen position och sina signaler kan det bli rent omöjligt.

/Neferra, unghästutbildare

Jag blir väldigt glad över at höra att alting inte är totalt nattsvart.

Med handen på hjärat har jag inte sådär jätte mycket erfarenhet, jag vet ju hur man ska göra men thats it. Jag har hållt på med hästar i ca 20år, men inte haft med så mycket unghästar att göra. MEr van vid att det gör som man säger.

Ska få hjälp utav stallchefen i morgon som ska longera honom på mer planmark
+ få ett par andra ögon som kan kolla på honom. Själv blir man bara orolig.
Sen får vi ta ett beslut efter det.

Det är ju oxå en sak som tyder på brist i kommunikationen och i utbildningen. Inte tusan tror jag en av mina unghästar är halt för att han tycker ett hörn i ridhuset är äckligt i ett varv och helst vill vända när han kommer dit om han får välja, men det får han inte, då måste jag vara övertydlig i mina signaler och han får vackert gå förbi ändå.
Hamnar jag "framför" honom i det läget vänder han direkt, där måste jag vara noga att driva bakifrån.

Har du longerat honom nån annanstans?

Jag skrev en tråd över att höra om vad folk trodde om detta beteende då jag inte är jätte rutinerad när det kommer till unghästar.. Jag trodde från början att det kunde vara trots, missuppfattning, men får till svar att - HAN HAR ONT, SMÄRTA, EN HÄST UPPFÖR SIG INTE SÅ, DU MÅSTE ÅKA TILL KLINIK OSV OSV. Nu vart jag jätte orolig över det här. För jag tänkte inte riktigt i det banorna.

Det känns dock bättre idag, och hoppas på att det möjligtvis går bättre i morrn. Men samtidigt vill jag utesluta smärta, om det nu skulle vara det.

Det finns lite för mycket drama queens på sånna här sighter, och det är väldigt synd.

Bara idag har jag hört att det är väldigt vanligt att unghästar uppför sig så här i hö varv, och att det är flera i stallet som har vart med om exakt samma sak.

Jag vill ju höra av tex (nu i det här fallet dig) (unghästutbildare) om vad problemet möjligtvis skulle kunna vara, och inte bara en massa negativa saker.

Tack iaf för bra svar!

Oh ja, det är fullt av drama qeens här, du har fått svar av många av dom.

Visst kan det vara ett dåligt tecken att hästen inte vill longeras i ett varv, men det gäller i första hand hästar som har fungerat innan, inte helt gröna hästar.

Vad bra att du ska få hjälp av din stallchef, om denne har unghästvana. :)

Har man problem med sin häst är det ju självklart bra att utesluta smärta, men att springa till veterinären i tid och otid är bara onödigt och dyrt om problemet egentligen ligger i den egna kompetensen och hästhanteringen, vilket det ofta gör. De problemen du har med din häst är ett vanligt unghästproblem och ingenting som tyder på att hästen skulle ha ont som det låter i mina öron. Bra att du är öppen för att ta emot hjälp! Det är det alldeles för få som är, "det är då inte fel på MIN KOMPETENS, hästen måste ha ont!"

Det blir nog bra med din lille häst, tänk på att skynda långsamt, men inte för långsamt heller! En unghästutbildare kan hjälpa dig att lägga upp ett vettigt utbildningsschema för just din häst och kan hjälpa dig följa upp och komma vidare med utbildningen av din häst.
Lycka till!

Visst kan det vara ett dåligt tecken att hästen inte vill longeras i ett varv, men det gäller i första hand hästar som har fungerat innan, inte helt gröna hästar.

Har man problem med sin häst är det ju självklart bra att utesluta smärta, men att springa till veterinären i tid och otid är bara onödigt och dyrt om problemet egentligen ligger i den egna kompetensen och hästhanteringen, vilket det ofta gör. De problemen du har med din häst är ett vanligt unghästproblem och ingenting som tyder på att hästen skulle ha ont som det låter i mina öron. Bra att du är öppen för att ta emot hjälp! Det är det alldeles för få som är, "det är då inte fel på MIN KOMPETENS, hästen måste ha ont!"

Det blir nog bra med din lille häst, tänk på att skynda långsamt, men inte för långsamt heller! En unghästutbildare kan hjälpa dig att lägga upp ett vettigt utbildningsschema för just din häst och kan hjälpa dig följa upp och komma vidare med utbildningen av din häst.
Lycka till!

Man kan aldrig få för mycket hjälp. Tack för bra svar iaf. Ja och stallchefen har unghästvana. Ha en bra kväll.

Det finns lite för mycket drama queens på sånna här sighter, och det är väldigt synd.

Håller inte alls med i det här fallet, med tanke på "symtomen", jag skulle börja om och utgå från att hästen inte förstår och ta en medhjälpare som går bredvid hästen i det svåra varvet och visar och sen kan springa bredvid i trav tex. Sen släppa hästen i tex ridhus om möjligt och se hur den rör sig där åt båda hållen.

Varför ränna till klinik och ta upp tid och lägga ut en massa pengar innan man själv försökt ta reda på vad som kan ligga bakom som handlar om mentala spärrar av något slag, oförståelse osv:confused: Man plågar inte ihjäl hästen för det, man behöver inte ställa överkrav, bara tänka lite till när det uppstår problem.

Hur man svarar beror nog mycket på erfarenhet? Har man som jag haft en unghäst som aldrig protesterade, som gick u.a. genom klinikbesiktning, men som vid uppsutten trav (i samband med klinikbesiktningen alltså) var klockren i ena varvet och som 'en normal treåring' i det andra varvet - men som efter ledbedövning i den bakkota vi visste det fanns ett löst benfragment gick klockrent i båda varven (dvs hade ont av benbiten i det läget), ja då vill man utesluta smärta först i ett läge där det är så stor skillnad som i TS fall. Och sen 'ta igenom' när man VET att det är inte smärta.

Jag skrev förvisso också till TS att det inte alls behöver vara smärta, men jag vidhåller att jag skulle, och därför rekommenderar, att först utesluta att det gör ont/tar emot. Sen är ju valet till syvene och sist alltid individens. Och hade jag inte haft ovanstående erfarenhet t ex, och hästar som inte 'bråkar för att bråka' på ett sådant vis som i TS ex (även om L kan vara rätt rejält surig ibland vid krav) så skulle mitt svar kunna vara ett helt annat. Hade jag sett TS häst IRL skulle svaret också kunna vara ett helt annat.

Jag skrev aldrig något om att "ta igenom" utan att prova andra vägar, mer pedagogiskt tänk utifrån en mycket grön häst. Jag har också erfarenhet av liknande beteende bla hos fd galopphästar som inte är vana att jobba som vi gör med ridhästar, samt från andra unghästar. Jag ser det inte som ett dugg märkligt egentligen, hästar stannar vänder upp mot människan, det tyder inte på smärta för mej. Det är inte det första jag tänker, nej.

Ingenstans skrev jag att man ska tvinga hästen, man ska bara utgå ifrån att den faktiskt kanske inte fattar trots att den fattar i andra varvet. För en häst är dom olika varven helt olika saker.

Lycka till!

:bow: Instämmer!

Jag skrev aldrig något om att "ta igenom" utan att prova andra vägar, mer pedagogiskt tänk utifrån en mycket grön häst. Jag har också erfarenhet av liknande beteende bla hos fd galopphästar som inte är vana att jobba som vi gör med ridhästar, samt från andra unghästar. Jag ser det inte som ett dugg märkligt egentligen, hästar stannar vänder upp mot människan, det tyder inte på smärta för mej. Det är inte det första jag tänker, nej.

Ingenstans skrev jag att man ska tvinga hästen, man ska bara utgå ifrån att den faktiskt kanske inte fattar trots att den fattar i andra varvet. För en häst är dom olika varven helt olika saker.

Jag menade inte ta igenom på det viset heller, alltså att man med 'tvång' skulle driva igenom, kunde skrivit 'traggla vidare' istället.

Men faktum kvarstår, att svaren nog väldigt mycket färgas av erfarenheter. Nu var K knappt riden på böjt spår när vi upptäckte - av en slump - att hon var besvärad och hade ont av benbiten just på böjt spår under ryttare. Men vi skulle precis börja med böjda spår uppsuttet, och hade hon då reagerat som hon gjorde på vetbes hade jag inte tänkt TANKEN på att det kunde bero på något annat än 'normal unghästoliksidighet'. Och helt enkelt 'tragglat vidare', inget tvång, men just hjälpa, sett det som grön och oerfaren häst helt enkelt.

NU däremot, så skulle L vara exakt likadan, skulle jag åka och röntga innan jag tragglade vidare.

Skillnaden i agerande är just erfarenheterna med K. Hur små tecken det kan vara och ffa med unghästar hur lätt de kan förväxlas med normaliteter. Det skulle om L var likadan och jag åkte och röntgade vara mycket större chans att jag kom hem med ett 'inget fel, bara ung och vinglig, kämpa på' än ett 'ojdå, operationstid nästa vecka', jag VET det. Men jag skulle just iom erfarenheterna ändå kolla först. Medan om Ks oliksidighet just uppsuttet i de olika varven inte visat sig ha NÅGOT med smärta att göra, skulle jag i ett framtida läge, t ex nu med L inte tänka tanken på att det kunde vara smärta. Unghästar är vingliga och brukar ha ett svårare varv helt enkelt.

Och det är ju därför man måste värdera och tolka svar på t ex en diskussionssida, för alla svarar utefter egen kunskap och erfarenhet, och den kan variera stort. Att kalla det för att vara drama queen tycker jag är lika orättvist som om de som rek att kolla upp skulle kalla de som rek att se det som ett förståelseproblem för nonchalanta.

Jo jag tycker det är drama queen att rek klinik för en sån sak när man inte ens satt sej in i helheten. Man har satt sej in i vad ts faktiskt beskriver eller inte förstått vad det kan stå för.

Visst finns hästar som har fel och inte kan. Men i ett sånt här fall dör inte hästen av att man provar andra vägar först, mycket lugnt och pedagogiskt och då lär man se om det är missförstånd eller att den inte verkar kunna, det måste man kunna se och bedöma och i så fall bokar man den där tiden och åker till kliniken.

Om hästen efter att man provat på ett lite annat sätt säger jaha:idea: och travar lika fint åt det hållet ja då har man sparat pengar och någon bättre behövande kan få en tid på kliniken.

Hej igen..

I morgon eftermiddag så ska jag träffa min stallchef som är unghästutbildare, hon ska testa longera honom på mer plan mark. Hon är väldigt duktig, ska även böja och klämma på honom. Ska även släppa honom på volten och låta honom springa i båda varven utan lina.

Anser vi i morgon att han behöver kontrolleras av klinkvet så kommer detta självfallet göras.

Hör av mig.

Ha en bra kväll.. Och tack för alla svar :)

Håll oss uppdaterade! :)

Det går nog bra, på det ena eller det andra sättet, men det blev ju ett himla liv över detta ;)

Lycka till som sagt och ha en bra kväll du med!

mitt kallblods sto kan också stanna upp och titta på mig när hon inte förstår eller att det blir för jobbigt helt enkelt , nu har jag hållt på mkt med unghästar och longering men aldrig stött på det här problemet jag skulle testat löslongera i en mindre hage och se hur hästen beter sig då och hur den är när du rider , det kan ju bara vara att hästen inte orkar hålla traven / galoppen och då stannar och vänder så mitt tips lös longera och lycka till imorgon

Hej igen..

I morgon eftermiddag så ska jag träffa min stallchef som är unghästutbildare, hon ska testa longera honom på mer plan mark. Hon är väldigt duktig, ska även böja och klämma på honom. Ska även släppa honom på volten och låta honom springa i båda varven utan lina.

Anser vi i morgon att han behöver kontrolleras av klinkvet så kommer detta självfallet göras.

Hör av mig.

Ha en bra kväll.. Och tack för alla svar :)

Det låter som en bra plan!

Men hur du kan klanka ner på de svar du fått och ankla dem för att vara drama queens är för mig obegripligt och otacksamt.

Man svara utifrån den erfarenhet man har. I mina öron låter det också som smärta då det är ytterst vanligt att det visar sig på precis samma sätt som du beskriver. Dock är det ju lämpligt att man gör en vidare kontroll likt den du nu planerar att göra, innan man åker iväg till vet.

Hade det inte varit för dem du nu anklagar för att vara drama queens så hade du inte ens vetat att det kunde röra sig om ett smärtbeteende. Ber du om upplysningar/råd så får du också det. Sen är det upp till dig vad du ska göra av det. Skyll inte över på andra för att du blev stirrig. Dålig stil.

Min erfarenhet av unghästar, och hästar överlag, är att det alltid försöker testa i början. Du har ju inte haft honom så länge, inte heller satt någon press på honom då du säger att du i stort sett bara skrittat i skogen sen du fick honom.
Nu är jag absolut ingen unghästutbildare :) men jag har haft både unghästar och "gammhästar" i stort sett hela livet och 9 ggr av 10 om hästen krånglat så har det INTE varit något fel på hästen, utan jag som inte varit tydlig i vad jag velat att den ska göra, alt att hästen helt enkelt testat om den kommer undan med något som den tycker var lite jobbigt. Man måste vara tydlig mot hästen, spec unghästar, du lägger grunden NU för allt arbete ni ska göra tillsammans framöver.
Och är man då osäker är det absolut bästa att ta hjälp av någon som kan sin sak.
Jag skriker aldrig ÅK TILL KLINIK om inte hästen beter sig väldigt märkligt eller är blockhalt eller liknande.
Oftast kan man reda ut det själv, eller med kunnig hjälp. Jättebra du tar hjälp av din stallchef, hoppas ni får till det :)

Min erfarenhet av unghästar, och hästar överlag, är att det alltid försöker testa i början. Du har ju inte haft honom så länge, inte heller satt någon press på honom då du säger att du i stort sett bara skrittat i skogen sen du fick honom.
Nu är jag absolut ingen unghästutbildare :) men jag har haft både unghästar och "gammhästar" i stort sett hela livet och 9 ggr av 10 om hästen krånglat så har det INTE varit något fel på hästen, utan jag som inte varit tydlig i vad jag velat att den ska göra, alt att hästen helt enkelt testat om den kommer undan med något som den tycker var lite jobbigt. Man måste vara tydlig mot hästen, spec unghästar, du lägger grunden NU för allt arbete ni ska göra tillsammans framöver.
Och är man då osäker är det absolut bästa att ta hjälp av någon som kan sin sak.
Jag skriker aldrig ÅK TILL KLINIK om inte hästen beter sig väldigt märkligt eller är blockhalt eller liknande.
Oftast kan man reda ut det själv, eller med kunnig hjälp. Jättebra du tar hjälp av din stallchef, hoppas ni får till det :)

Du har just beskrivit hela min dag :)

Fick hjälp med D idag, han började som vanligt väldigt bra i vä-varv. Inga problem går hur fint som helst. Sen så vart det dags för höger, skrittar på bra. Jag har haft honom lite får långt ifrån mig när jag longerat och nu tog hon honom sig lite närmare. Börjar krångla i traven, snurrar runt & på höger igen.. Men, hon hade haft samma problem med sitt fullblod, och det är bara dumheter. Hon började återigen i skritt och efter ca 15 min tragglande travar D på i vä varv som att han aldrig gjort ngt annat. Ska få hjälp utav henne framöver, och det är bara till och nöta. Det är en unghäst, det är ett fullblod, och han ska precis börja sin utbildning... Det är inget 10årigt halvblod som tävlat tränat x antal år.

Så 2 oroliga nätter (jobbar natt) går till historien.

Visst kunde det ha vart fel på honom. Men som många skrivit så rör det ofta hästar som är en smula äldre och är longerade ordentligt förut utan problem, som sen helt plötsligt visar en annan sida. Då kan man börja ana oråd.

Jag är iaf glad at han är schyst nu, sen så komemr man säkerligen stöta på tokigheter i framtiden.. Även tack till alla Er som har hjälpt till med bra svar. :)

Trevlig Alla Hjärtans dag :) Kram M & D

Du har just beskrivit hela min dag :)

Fick hjälp med D idag, han började som vanligt väldigt bra i vä-varv. Inga problem går hur fint som helst. Sen så vart det dags för höger, skrittar på bra. Jag har haft honom lite får långt ifrån mig när jag longerat och nu tog hon honom sig lite närmare. Börjar krångla i traven, snurrar runt & på höger igen.. Men, hon hade haft samma problem med sitt fullblod, och det är bara dumheter. Hon började återigen i skritt och efter ca 15 min tragglande travar D på i vä varv som att han aldrig gjort ngt annat. Ska få hjälp utav henne framöver, och det är bara till och nöta. Det är en unghäst, det är ett fullblod, och han ska precis börja sin utbildning... Det är inget 10årigt halvblod som tävlat tränat x antal år.

Så 2 oroliga nätter (jobbar natt) går till historien.

Visst kunde det ha vart fel på honom. Men som många skrivit så rör det ofta hästar som är en smula äldre och är longerade ordentligt förut utan problem, som sen helt plötsligt visar en annan sida. Då kan man börja ana oråd.

Jag är iaf glad at han är schyst nu, sen så komemr man säkerligen stöta på tokigheter i framtiden.. Även tack till alla Er som har hjälpt till med bra svar. :)

Trevlig Alla Hjärtans dag :) Kram M & D

Höger-varv ska det ju ståå... Silly me.... Men ni fattar!

Härligt!! Jag förstod det ;)
Köpte min herre när han var 4 år och han var oerhört välhanterad, riden samt tömkörd då, men han testade mig oxå ordentligt, bara att visa var skåpet skulle stå så var det inga som helst bekymmer sen.
Fullbloden är underbara, men dom kräver sin ägare/ryttare :D

Vad bra! :idea: Tur att du fick hjälp! Du kommer nog att behöva mycket hjälp även med ridningen för att det kan bli svårare med vissa saker och kunna bedöma vad som är vad när det händer liknande saker där. :idea: Hoppas stallchefen kan fortsätta hjälpa er:bow:

Vill bara lägga till att hästen är inte dum, den tänker bara som en häst, inget annat, en mycket ung och grön häst. Börja inte tänka att hästen "dummar sig" när den inte vill eller förstår, utan tänk att du inte har talat om tillräckligt tydligt vad du vill! Fullblod är smarta hästar, de lär sig fort.

Att gå i höger och vänster varv är helt olika saker för en häst, till exempel, sånt behöver man förstå när man har en väldigt grön häst:idea:

Vad bra! :idea: Tur att du fick hjälp! Du kommer nog att behöva mycket hjälp även med ridningen för att det kan bli svårare med vissa saker och kunna bedöma vad som är vad när det händer liknande saker där. :idea: Hoppas stallchefen kan fortsätta hjälpa er:bow:

Vill bara lägga till att hästen är inte dum, den tänker bara som en häst, inget annat, en mycket ung och grön häst. Börja inte tänka att hästen "dummar sig" när den inte vill eller förstår, utan tänk att du inte har talat om tillräckligt tydligt vad du vill! Fullblod är smarta hästar, de lär sig fort.

Att gå i höger och vänster varv är helt olika saker för en häst, till exempel, sånt behöver man förstå när man har en väldigt grön häst:idea:

Det var så hon sa oxå.

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 659
Hästvård Kanske inte problemhäst, men hästproblem iaf. Jag håller på att ge upp och funderar seriöst på att ta bort henne. Hjälp mig tänka rätt...
2 3
Svar
55
· Visningar
8 472
Senast: Aaricia
·
Hästvård Okej, om jag inte haft en kompis här som ögonvittna, så hade jag befunnit mig på psykakuten nu, och krävt att bli inlagd pga...
2
Svar
21
· Visningar
4 143
Senast: mimus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar