Vägrar ta flaska..

Aningsfull

Trådstartare
Någon mer här med ett barn som vägrar äta ur flaska? Någon som fått en flaskvägrare att börja ta flaska? Hur gick ni till väga?

Hos Ailie är det tvärstopp. Hon har gärna flaskan i munnen, men hon suger inte och det lilla hon får i sig när det droppar ur flaskan spottas ut.

Sv: Vägrar ta flaska..

Det är två heltskilda tekniker att suga på bröstet och att ta en flaska. Det är få små barn som behärksr de båda tekinkerna samtidigt. Ofta störs den ena tekniken och slår ut de andra sättet.

Min bebis som tog brösten fint på BB, för att sedan bli tilläggsmatad pga feber etc. slutade då att ta bröstet vilket var så frustrerande. I en månad kämpade jag med att få honom att amma igen, fick under den tiden pumpa ur och ge honom flaskan. Men vid en månadsålder så ville han bli ammad igen, men efter det kunde han inte längre ta flaskan, förrens han blev betydligt större.

Där emot kunde sambon mata honom via en kopp som finns på apoteket (drickkopp). Det var inte populärt hos den lille, men han fick i sig så att jag kunde ta hand om hästen.

Det finns givetvis barn som kan ta båda sätten som små, men det är vanligt att ha det som du beskriver! Brukar lösa sig så fort man inte ammar mer.

Min numera 2-åriga dotter blåvägrade flaskan, och vi lyckades inte övertala henne att ta den alls. Den lilla däremot (2 månader) tar flaskan om hon är riktigt hungrig, inte annars

Min har också vägrat flaskan förutom vid ett tillfälle när jag var magsjuk och lämnade inte ifrån mig någon mjölk på en hel dag, då drack han en flaska på kvällen.

Jag tycker det är skönt med flaska och vill gärna att han ska börja med välling i den nu (6 1/2 mån), så jag har började ge honon lite babydryck i den = mums, så han har nu lärt sig tekniken lite bättre och drack faktiskt nästan en hel flaska välling igårkväll! Alternativet är väl att vänta tills dom är riktigt hungriga, men det kändes för grymt för min lille ögonsten.

Jag sitter här i chock, för helt plötsligt har i alla fall en grej släppt. Idag åt hon flera skedar med gröt! :bump: :love:
För första gången åt hon nåt annat än från bröstet utan att spotta och fräsa. Tjoho!!! :bump:

Jag vägra nappflaska när jag var liten. Jag åt gröt/mat + ammades och när jag sluta amma så fick jag välling ur kopp.

Vad skönt! Det krävs ofta lite övertalning för att de ska äta något annat, har jag märkt :D

Fast nu smakar Sam på det mesta och tycker det är rätt så gott!

Hur man gör med barn som inte tar flaskan vet jag inte eftersom Sam är multifunktionell och alltid har ätit allt som kommit i hans mun.... :D Jag testade till och med vanlig vattenflaska på flygplatsen, alltså en sån med drickkork! Kanske kan testa det? Jag drog ut den så att det bara kom lite lite. Har du testat med något annat än bröstmjölk? Typ utspädd babyjuice?

min dotter började med flaska först efter hon slutat amma hon var då 6 månader gammal...

blandade vaniljsocker i vällingen första gångerna minskade för varje dag

Vår son har ammat med och utan amningsnapp + tagit nappflaska sen han var 2 veckor och nu är han 5 månader och skiljer fortfarande på alla tre sakerna :)

Jag funderar på om jag ska testa med babyjuice. Vi har lite sån hemma som vi impulsköpte för ett tag sen men som sedan blev stående. :D
Eftersom att jag börjat jobba igen hade det ju varit skönt för sambon om han kunde mata henne när han är hemma med henne. För som det är nu får han trösta henne så gott det går om hon blir hungrig när jag är borta, och det är ju inte kul varken för honom eller henne om hon hinner bli riktigt hungrig, för då skriker hon, högt och länge, och mammas bröst är det enda som tröstar. :angel:
Det gör även att jag aldrig kan jobba mer än 3 timmar, och det hade varit kul att kunna gå upp i arbetstid också. :p

Hur gammal är hon?

Vår första son vägrade flaska, men vi tränade genom att ge honom en tom nappflaska att leka med och suga på. Efter några dagar fyllde vi på den med lite vatten, och den var fortfarande skoj att leka med, trots att det kom några droppar vatten då och då. Sen gick det ganska fort tills han accepterade flaskan, men bara med vatten i. Om man försökte ge honom bröstmjölk ur flaska blev han arg. Han var 4-5 månader när han kunde dricka vatten ordentligt ur flaskan.

Om flaskan inte funkar kanske hon kan dricka ur sugrör. Första sonen var 10 månader när vi av en slump upptäckte att han kunde dricka ur sugrör. Med andra sonen testade vi redan när han var knappt 6 månader, och han kunde! Men det ska vara sådana där tjocka sugrör, som de har på hamburgerrestauranger. Om man klipper av dem så bebisen inte behöver suga upp vätskan så långt går det ännu bättre.

Andra sonen har kunnat suga rätt från flaskan sedan han var pytteliten, men även han föredrar vatten. Bröstmjölk funkar oftast inte, och välling eller ersättning aldrig.

Provat Nam ultivent-napparna (osäker på namnet)? Dom var de enda dottern accepterade då jag gick från tisse till flaska. Vi körde Esska-flaskor med Nam-nappar.... Dom sägs vara "tisse-lika" :rofl:
(vi testade typ alla nappar i stan innan vi hittade rätt)

Liknande trådar

Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 383
Senast: Madalitso
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
549
Senast: Kristall10
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 703
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar