Vägrar gå över diken

Novisis

Trådstartare
Min nya häst vägrar gå över diken, oavsett hur små de är. Jag har aldrig varit med om detta tidigare, min förra häst tog sig fram överallt. Har provat att sitta av och leda henne över diket, men det hjälper inte. Hur ska jag träna med henne för att få henne att våga/vilja gå över? :confused:

Sv: Vägrar gå över diken

kan hästen hoppa vattenmatta? lägg då ut en vattenmatta i diket med 2 bommar före och efter, hoppa över, sen tar du bor tmatta och hoppar bommarna och sist tar du bort bommarna och hoppar som det är :D. om det är djupt dike som måste över klivas/hoppas dvs. annars är nog det enda sättet att vänta ut och ha en draghjälp som går fram och tillbaka över diket så att ni kan försöka hänga på.

min häst är heller inte så förtjust i osäker terräng, vi hade dock turen att råka ut för ett stort dike när vi försökte luska ut en ny ridstig i tät snårskog = var inte så lätt att vända tillbaka vilket hästen visste, så det var bar att rida på fram mot kanten vänta och efter att ha backat in i ett träd så tog hon fart och kasade ner i diket och klättrade upp sen på andra sidan :D. gick igenom och över diket några gånger efteråt så nu är det inga problem alls.

Har du provat att ha med en annan erfaren häst som går före? Annars:ta det lugnt och låt hästen undersöka diket, välj ett grunt litet dike. Bara tips som kom upp, har inte heller haft någon dikesrädd häst. ..

Är det en import från tex Holland? En del uppfödare där har inte staket utan stänger in hästarna med diken och gud nåde den som går över diket. Har haft en kwpn som var helt traumatiserad med diken, hade fått så mycket spö om den närmade sig. Den var också omöjlig att få över, men jag fick åtminstone förklaringen av importören.

Du har nu redan gjort ett fel. Jag antar att du gav upp ? Då vet hästen att vill den inte, måste den inte. Gå ut och gå med hästen, ha på träns, longerlina och ett spö. Gå sedan till ett dike och se till att få över hästen. Ha med lite morötter eller annat snask som hästen tycker om och ge den där när h*n kommit över ! :)

Min ena häst vägrade tidigare att gå över diken, men med mycket träning och att ALDRIG ge upp och vända tillbaks så funkar det nu hur bra som helst. Det vi gjort är att låta nån annan rida före, ibland funkade det och ibland inte. Då det inte funkade så hoppade jag av och hade ett långt rep med mig så att jag kunde gå över på andra sidan sen var det bara att locka tills han bestämde sig för att komma över.
Visst han kan fortfarande ibland inte vilja gå över, men numera funkar det ifall jag bara ger honom helt långa tyglar så att han får komma ner och titta och känna lite på vattnet i diket innan han går över. Men bara han får göra det så är det inga problem

Du har nu redan gjort ett fel. Jag antar att du gav upp ? Då vet hästen att vill den inte, måste den inte. Gå ut och gå med hästen, ha på träns, longerlina och ett spö. Gå sedan till ett dike och se till att få över hästen. Ha med lite morötter eller annat snask som hästen tycker om och ge den där när h*n kommit över ! :)

Japp, gav upp :o :yuck: Vet att det var galet fel...

Tack för era tips! :)

Är det en import från tex Holland? En del uppfödare där har inte staket utan stänger in hästarna med diken och gud nåde den som går över diket. Har haft en kwpn som var helt traumatiserad med diken, hade fått så mycket spö om den närmade sig. Den var också omöjlig att få över, men jag fick åtminstone förklaringen av importören.

Allvarlig! Har du sett dikena de har? Går inte att ta sig över de är väldigt breda och djupa. Och jag har faktiskt bara sett hagar med staket i Holland.

Tror inte alls att det är speciellt vanligt att de spöar hästarna för att de inte skall gå över diken. Många hästar från Holland är bra hopphästar och ffa bra fälttävlanshästar.

att låta hästen få ta ner huvudet, nosa på diket och bedöma avståndet själv är också ett bra tips.

att låta hästen få ta ner huvudet, nosa på diket och bedöma avståndet själv är också ett bra tips.

Min häst var sådan med, vägrade att gå över diken hur små dom än var! Draghjälp hjälpte inte så jag lät henne ta ner huvudet och riktigt nosa och titta.
Vad hände? Hon tog ett jättestort hopp över och jag var så klart inte beredd utan jag slängde mej i ryggen och var sjukskriven en tid därefter....
Men över kom vi och gör så än idag! ;)

Ta draghjälp av annan häst.
Funkar garanterat.

Funkar i de allra flesta fall, men garanterat inte alltid. ;)

Har blivit stående vid en decimeterdjup, ganska bred (=mjukt sluttande kanter) ränna/dike medan kompisen red både 300 och 500 meter på väg hemåt, till sist långt utom synhåll, utan att hästen gjorde minsta ansats att vilja gå över.

Det var bara att rida tillbaka och ut på vägen för att öht komma hem igen. :banghead:

Detta var nog det lustigaste jag hört på länge..har dem springpojkar som vaktar med piskor längs med alla diken då, hela dagarna??

ts:

Ta draghjälp av annan häst som är lugn och stabil som inte bryr sig ett skvatt om diken. Förr eller senare kommer flockinstinkten att ta över och din häst kommer således också att sa sig över diket. Kör så några gånger så lär din häst inte bry sig i framtiden. Ett tips - håll i dig bara ;) De första hoppen över kan bli överdrivet stora..

Men man måste hålla sig NÄRA hästen framför o gärna komma med fart.

Hur går det med dikena? :)

Jag hade bekymmer första gången jag skulle över ett dike med min häst. Jag var ute och red själv så hade ingen att ta draghjälp av. Hon blåste med näsborrarna och var jätterädd för diket. Backade så fort hon hade tagit ett steg framåt. Det var dessutom ett ganska stort dike. Säkert 80 cm djupt och 1 meter brett nere i botten. Jag hade ingen aning om hon gått över diken förut för vad jag förstått så hade hästen inte blivit riden ute särskilt mycket i alla fall de senaste två åren. Hur som helst så försökte jag uppsuttet få henne att kliva över tills hon började ställa sig på bakbenen i protest. Då hoppade jag av och tog tygeln över halsen och hoppade själv över diket och lockade med mig hästen. Efter någon minuts gulligullande och peppande ord så tog hon ett ordentligt hopp över diket och drog sen en lättnadens suck. Hon fick då massor av klappar innan jag satt upp igen och vi fortsatte. :)
Ca 300 meter senare skulle vi gå över ett mindre dike. Jag behövde då bara länga på tygeln och låta henne spana in diket innan hon tog ett hejdundrans skutt över. Efter det har vi aldrig haft bekymmer med diken längre. :) Ibland går hon rakt i genom dem, andra gånger tar hon ett skutt.

Detta var nog det lustigaste jag hört på länge..har dem springpojkar som vaktar med piskor längs med alla diken då, hela dagarna??

Hehe, behövs nog inte. Prova att försöka rida en svensk häst genom ett elstaket. Hästar lär sig fort av smärta.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 219
Senast: lirco11
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 682
Senast: Ajda
·
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
713
Senast: Amha
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 036
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar