Vägrar att gå, vad göra?

Liten

Trådstartare
Min dam har på sista veckorna gått på väldigt framåt ibörjan av ridningen, men sedan tvärstannar hon och vägrar att röra benen (utom hemåt *mutter*). Jag har provat det mesta; smällt till henne (med ridspö) (funkar oftast, får dock rappa till rätt ordentligt och det funkar BARA med ridspö av nån anledning), kliva av och gå (men då jag sitter upp, blir det oftast samma visa igen), backa... Nu har jag totalt slut på idéer och hon håller fortfarande på, oftast när vi är själva ute men det händer även med andra ibland. De som sett henne hålla på så här, säger som jag; lathet. när jag väl får henne att gå på, och inse att det inte är nån idé, är det återigen samma pigga och arbetsglada häst, med "goet" som jag älskar så högt. hon har oftast himla kul när vi tränar också, vad vi än gör, och vi jobbar väldigt varierat (det mesta från NH-skrittturer-dressyr-hoppning-"lulla och såsa-turer"-långritter med kompisarna..ena dagen är inte den andra lik ;)). Vi har heller inte ändrat något på senare tid, så det är inte att det är något nytt och konstigt.

Vill egenligen inte använda spöet då man ju inte får ha det på distansritt, och vi ska rida 30km på Billingeritten i augusti, vill inte vänja henne vid att man bara "behöver anstränga sig när spöet är med"... Hjälp??

Senast ändrad:
Sv: Vägrar att gå, vad göra?

Din beskrivning passar precis på Manne också :) Förutom att han, när han har tröttnat på at stå stilla, börjar backa i hundratio. Det jag har märkt funkar på honom är att inte be honom gå rakt fram direkt, utan åt sidorna. Att jag först styr åt t.ex höger med säte, skänkel, tygel, och sedan åt vänster, och sen höger igen (varierande antal gånger) och samtidigt säger åt honom att gå. Ibland funkar det direkt och ibland tar det en stund, men till sist brukar vi i alla fal komma framåt :)

det tänkte jag också, men icke. har visiterat henne överallt, flera gånger, tryckt ganska hårt men hon reagerar inte på det. och när vi väl kommer iväg, går hon som en klocka.
sadeln klämmer ingenstanns, inte heller tränset eller hackamoret. Benskydd och dylikt är inget vi använder.

idag red vi en heldagsritt med de andra i stallet, inga prolem med goet. sparkade åt de andra ett par gånger, men det har ju inte med detta att göra..

Min häst höll också på så ett tag... vägrade först att röra sig ur fläcken och när jag drev på henne med skänkeln började hon backa.
Men för mej handlade det bara om att vara envis och fortsätta driva framåt och ge efter på tygeln såklart och tänka framåt.
Men om det tar total stopp och hästen inte rör sig ur fläcken är det en mycket bra teknik att svänga hästen höger, vänster så man kommer framåt eller svänga runt ett helt varv och då brukar hästen bli förvirrad och vet inte åt vilket håll man är på väg riktigt och brukar i sin förvåning göra det man ber om...

Detta är mina egna erfarenheter så ja... men de har fungerat utmärkt för mej och min häst.

jag puffar för dena tråd då jag har samma problem med mitt ungsto..
man får vara med å känna när hon börjar fundera på att stanna så får man gunga med sätet å verkligen inte låta henne stanna.. för har hon stannat så går det inte att få henne framåt igen =0(.. å har hon stannat så börjar hon backa efter en stund.. i hundrasjutti.. spelar inge roll om det finns nått bakom.. diken går alldeles utmärkt att backa ner i.. uj uj!! men är man beredd å lutar sig mycket bakåt så går även det att stoppa.

vill oxå ha tips om hur man gör med en knäpp häst som inte vill gå framåt.. (hon vänder även på hemvägen).. knasfia!!

har provat att volta (resultat: hästen tvärstannar igen efter halva volten..), försöka förmå henne att liksom gå i sicksack - höger vänster höger vänster (resultat: hon blir irriterad och ställer sig till sist och vänder på bakdelen men vägrar att gå framåt. eller lägger sig i handen och låser fast hovarna i marken totalt.)..
har nu tagit ut dressyrspöt till stallet (detta för att kunna säga ifrån ordentigt när hon sparkar..annan tråd..), men hade ju helst sluppit använda det..

När min häst vägrade gå så gjorde jag mycket markövningar, det hjälpte.

Du kan ha sällskap som går efter o bara går om när det trasslar.

glöm inte att berömma den.
Det funkar bättre än att banna felen den gör.

Jag startade en tråd i höstas i då jag hade liknande bekymmer. Och jag fick väldigt bra tips. Sök på sökord ledarskapsbekymmer så hittar du tråden. Jag har precis kollat och den finns kvar. Vi har inga problem alls längre och har startat en CR 40km och en T50km e detta.

Självklart så är det bra med ledarskaps övningar som någon sa här innan men som med våran va super i alltsånnt det var bara på 1 ställe hon ALDRIG ville gå så då gjorde jag som det står nedan.

så gjorde våran förra häst också så fort hon inte ville någonstans så tvär stannade hon å sen va de back i full 190.. så jag blev så förbannad på henne för de va bara rena dumheter. va bara just där hon aldirg ville gå för då givk hon från kompisarna. så jag red med ett lungerins spö. så fort hon stannade å börjad backa så vifftade jag till henne i rumpan med det så det la sej runt rumpan om du förstår vad jag menar. jag höll pisken i vänster hand å att själva "snöret" längst ut kom runt rumpan på hästen och slutade på andra sidan. så behövde jag bara göra 2 ggr sen gick hon alltid =) jag tog ej i något alls utan så det blir som när man lastar en häst med lina bak. kommer de nått bakom rumpan brukar dom gå.

Senast ändrad:

Vänd hästen och tvinga hästen att backa åt det håll du vill gå åt. När den backat en bit testar du att vända och ser om den går framåt annars får den backa en bit till..

Detta har funkat på min häst, man får inte ge sig i ett sånt läge och vända hem.

det föreslog förra ägaren också, och det har jag "kört med" ett par gånger..
det är bara det att det känns som att jag får slita utav helvete i tyglarna för att hon ska backa :crazy: :mad: rider på S-hackamore, vilket ju motsvarar ett stångbett..hon borde ju få ont :eek:

Man kan inte straffrygga en unghäst som inte ens förstår vad det innebär.

Har man inte tålamod o kunskap eller struntar i att ta hjälp av de som kan- ska man inte ha en unghäst.
den kan bli förstörd för resten av sitt liv.

Man kan inte straffrygga en unghäst som inte ens förstår vad det innebär.

Har man inte tålamod o kunskap eller struntar i att ta hjälp av de som kan- ska man inte ha en unghäst.
den kan bli förstörd för resten av sitt liv.

:bow:

TS:
Man ryggar inte genom att slita hästen bakåt med händerna :crazy:
Straffryggning är ingen bra metod alls, precis som Axel säger, och definivt inte på en ung häst. :mad:

Det går att komma tillrätta med sådana här problem utan att bruka våld. ;) Som tidigare nämnts kan man t.ex. ha sällskap med som kan gå förbi när problemet uppstår o fungera som draghjälp.
Min gamla dam genomgick en sådan här period som ung och nyss inriden. Unghästar är väldigt känsliga för ryttarens minsta lilla rörelse eller obalans, det märks tydligt när man svänger för bara vikthjälp. Hästen följer omedelbums med! Jag utnyttjade detta på min häst (hade ingen som kunde hjälpa till med draghjälp) och lutade mig åt sidan när hon "växte fast". Voilá! :idea: Hon blev tvungen att röra på sig för att hålla balansen = MYCKET beröm och en häst som tyckte det var riktigt trevligt att gå framåt.

Hur gamal är din häst? jag hade samma problem med en 4 åring för drygt ett år sedan. hon tvärstannade ofta, och flög sedan i luften om man drev på (när hon väl stannat) eller reste sej på bakbenen. det låter som att din häst testar dej lite, och vill trottsa lite. försök lära dej att läsa av henne, hur gör hon precis innan hon ska tvärstanna, så att du kan smacka och driva på lite extra innan hon tvärstannar, så att du gör någonting åt det innan det händer. Få hästen att hela tiden tänka frammåt. det är bara att vara bestämd och ha tålamod, och berömma jättemycket när hon gör rätt :)

packa ner termos och bullar i en ryggsäck. steg ett.

Rid iväg, hästen stannar, ett ordentligt rapp på rumpan. Står hästen fortfarande kvar, ät en bulle, fortfarande kvar?
Rappa till igen..osv.

Tålamod är nyckelordet här. Efter sisådär tre timmar brkar de suta och nästa gång tar det bara en timme osv.

Vet du vad+
Det här löser sig.

:bow:

TS:
Man ryggar inte genom att slita hästen bakåt med händerna :crazy:
Straffryggning är ingen bra metod alls, precis som Axel säger, och definivt inte på en ung häst. :mad:

Det går att komma tillrätta med sådana här problem utan att bruka våld. ;) Som tidigare nämnts kan man t.ex. ha sällskap med som kan gå förbi när problemet uppstår o fungera som draghjälp.
Min gamla dam genomgick en sådan här period som ung och nyss inriden. Unghästar är väldigt känsliga för ryttarens minsta lilla rörelse eller obalans, det märks tydligt när man svänger för bara vikthjälp. Hästen följer omedelbums med! Jag utnyttjade detta på min häst (hade ingen som kunde hjälpa till med draghjälp) och lutade mig åt sidan när hon "växte fast". Voilá! Hon blev tvungen att röra på sig för att hålla balansen = MYCKET beröm och en häst som tyckte det var riktigt trevligt att gå framåt.
Jag har använt mig av andra flockmedlemmar- hundarna.

När unghästen har tvekat- skickar jag hundn före= hästen törs gå:bow:

Jag kommer ihåg ett tillfälle när jag tömkörde den då 2åriga hingsten.
Den hade gått på detta ställe flera ggr utan problem, men tvekade lite.

fattade först inte:confused:
Men visst:idea: hundarna var inte med:rofl:

Senast ändrad:

Kl
Tycker att man ska passa sig för att bråka med hästen.
Det är himla lätt att rädsla/ osäkerhet övergår till dumheter/ istadighet senare- oavsett vad det gäller.

Det krävs känsla o erfarenhet för att kunna avgöra om hästen är rädd eller "bara" dum.

Om hästen lär sig att människan är att lita på o inte är dum eller orättvis, så gör den allt för en.

Tänk om lärare i skolan skulle använda våld på eleverna när de inte törs tala inför klassen elle liknande.

Nej. Vi har mkt större hjärna än hästen o ska använda den för att vara mer pedagogisk, inte bara vara ngn Neanderthalare.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Varning för långt inlägg och uthängning av mig själv som usel hundägare :o Men såhär. Jag kanske utnämner mig själv till bukes sämsta...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 130
Senast: Korekatten
·
Övr. Hund Hej! Jag och min sambo är relativt nya adoptivägare (sen ca 7 mån) till en kastrerad bullterrierkille på 2.5 år. Vi trivs jättebra ihop...
2 3
Svar
41
· Visningar
18 626
Senast: SandraM
·
Hästhantering Hej, är ny har inne så om inlägget hamnar fel så får gärna moderatorn flytta inlägget. Min medryttarponny kom till oss i börjar på...
Svar
10
· Visningar
2 858
Senast: AliiceeZ
·
Hästhantering Kom inte på en klockren rubrik men ni får stå ut. Min vän berättade om när hon var på hopptävling och hade glömt sitt ridspö. Hon gick...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 963
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?