Vägrar att gå, vad göra?

Sv: Vägrar att gå, vad göra?

Jag har använt mig av andra flockmedlemmar- hundarna.

När unghästen har tvekat- skickar jag hundn före= hästen törs gå:bow:

Jag kommer ihåg ett tillfälle när jag tömkörde den då 2åriga hingsten.
Den hade gått på detta ställe flera ggr utan problem, men tvekade lite.

fattade först inte:confused:
Men visst:idea: hundarna var inte med:rofl:

Jag fick inte låna mammas hundar då (för "hundra" år sedan) :cry:
De var dessutom små o lite bjäfsiga o hade irriterat damen mer än hjälpt till.:devil: Men det löste sig som sagt ändå. Fick känslan av att hon tyckte att matte borde visa sig intelligent nog för att överlista henne om matte skulle bevärdigas kallas ryttare på henne :angel:

Nuvarande unghästen har inte visat några sådana tendenser, de gånger hon stannat har hon varit rädd o då har lilla shettis-tanten hjälpt till. Hon är inte rädd för något och går fram överallt, perfekt sällskap :love:

Jag igen.

Kom på det:banana: Pep-talk:banana: Prata med Pålle!

slappna av själv- gör ingen affär av det- höna av en fjäder- vissla en truddilutt.

:bow:

TS:
Man ryggar inte genom att slita hästen bakåt med händerna :crazy:
Straffryggning är ingen bra metod alls, precis som Axel säger, och definivt inte på en ung häst. :mad:

Det går att komma tillrätta med sådana här problem utan att bruka våld. ;) Som tidigare nämnts kan man t.ex. ha sällskap med som kan gå förbi när problemet uppstår o fungera som draghjälp.
Min gamla dam genomgick en sådan här period som ung och nyss inriden. Unghästar är väldigt känsliga för ryttarens minsta lilla rörelse eller obalans, det märks tydligt när man svänger för bara vikthjälp. Hästen följer omedelbums med! Jag utnyttjade detta på min häst (hade ingen som kunde hjälpa till med draghjälp) och lutade mig åt sidan när hon "växte fast". Voilá! :idea: Hon blev tvungen att röra på sig för att hålla balansen = MYCKET beröm och en häst som tyckte det var riktigt trevligt att gå framåt.

just därför har jag gett upp det..just för att enda sättet att få henne att backa i detta läge är att slita i henne - och jag VILL INTE GÖRA DET :crazy:

hon är 7år, men det kanske beror på vad man ser som unghäst.. ;)
har varit inriden (o.s.v.) i ca 3år.

Jag har använt mig av andra flockmedlemmar- hundarna.

När unghästen har tvekat- skickar jag hundn före= hästen törs gå:bow:

jag har (kanske vaga) planer på att skaffa en vinthund, troligen en Saluki, så det är ingen dum idé! problemet är bara att jag inte kan skaffa NÅGOT pälsdjur alls (som ska bo inne) förrän jag flyttat hemifrån, detta pga allergi hos mammas man :( *letar lägenhet men det är inte lätt..*

kruxet är att hon inte är rädd, har sett henne i de flesta "stadierna" av rädsla; från lite smått tvekande till LIVrädd. alla som sett henne säger samma sak, och det känns - när man sitter på, att "nu tänker jag minsan inte alls det", typ 'tonårstrots' :o
sitter jag av, går det hur bra som helst, men sen (när det än är, har provat att gå i ca 2 timmar och sen sitta upp) är det i regel fortfarande "tänker inte".
som någon sa; kanske testar hon, provar "kan man slippa om man gör så här, tro?".
detta är alltså en dam som inte reagerar (negativt) för mycket alls annars; modig som tusan är hon. en av anledningarna till att jag :love: henne!

Honey är 7år, inriden i ca 3år. jag har haft henne sedan januari 2008.
vet inte varför tråden hamnade under Grundutbildning, hade lagt den under distans..men den borde nog vara under ridning kanske..

anledningen till att jag ber om råd, är att jag inte vill använda våld och dra och hålla på - det känns vidrigt, det hjälper inte, det tar på mina krafter..bara negativt :crazy:
just därför ber jag er om hjälp och tips, så att både jag och häst kan slippa det där jobbiga..

jag provade endast att rygga nån gång, det är inte "min vanliga metod", just för att enda sättet att få henne att backa var att slita i henne - FEL jag vet, och inte bra på nåt sätt.
och jag ryggar INGEN häst genom att lägga mig över rumpan och slita :eek: .

smart idé med bullarna :idea: så får jag mellis också, hehe ;)

Senast ändrad:

de har blivit så hemma hos mig med. det är inte kul eller hur? det är bara jobbigt.. men det funkar om man går massa runder med hästarna. min häst har också blivit så konstig.. fast det är en hingst och går nu förtillfället med ett sto. så vi hoppas på att stoet ska få föl. Men det måste ju kunna gå att få honom att gå. det funkar nu ett tag att man går runder med träns utan tyglar och grimskaft och ha på hyfsat lång "lina" men du ska gå framför hästen. för varje gång´du är ute och går kortar du upp. och till sisst måste han gå precis jämte dig. om han går jämte dig ge honom en godis så han vet att han gör rätt. Vi är hos honom 2 ggr om dan för att lära honom. så nu går det bättre och bättre. ni borde prova. Hingsten är 5 år och stoet som är mitt med är 6 år. Så hingsten är inte så gammal.

Kl
Tycker att man ska passa sig för att bråka med hästen.

brukar försöka undvika det, det är ju egentligen bara jobbigt..
..men står man en kvart på samma punkt, på ett ställe där man och hästen i stort sett galopperar förbi flera gånger i veckan och ingenting är annorlunda..då börjar det bli frustrerande.

kan tillägga att punkten där hon stannar kan variera, det är alltså inte något på ett speciellt ställe som kan vara konstigt (vilket kanske varit lättare att lösa..).

japp det är påfrestande..

vi brukar försöka att promenera (repgrimma och 3m långt rep som grimskaft) minst en gång varannan vecka, då ca 1-3timmar isträck. funkar oftast bra, hon håller sig på långt bakom som jag ber henne och tvekar inte för någonting. Både skrittar och travar på detta sätt, både på fält och i skogen, i traven höjer jag handen som jag håller repet med så att hon förstår att hon ska hålla sig lite bakom fortfarande (vi har nämligen även tränat på att trava upp för veterinären, och då ska hon ju springa jämnsides med mig..så för att hålla isär sakerna för henne). galopp orkar jag inte med, annars skulle vi säker kunna prova ;) hon verkar tycka det är jättekul att öka traven lite "kom igen nu matte, jag får ju alltid springa i vanliga fall - din tur!!", men lyssnar när jag håller in henne.

Hej prova med att gå promenader. det funkar för mig i alla fall.. du går framför och han lunkar efter. sedan för varje gång du går så kortar du upp å sedan måste han gå jämte dig och sen när han går jämte dig så ger du honom en godis.

står ju samma ställe rörsig inte. man drar honom fram men rör sig inte. det känns som snart ska han stegra men såklart gör han inte det.

har i stort sett aldrig några liknande problem när vi promenerar (utom vissa dagar när hon är "såååå huuungrig och måååste äta just när matte kommer och ska ut med henne.."..). brukar gå ett par timmar, både på väg, bilväg, i skog, på fält.. stannar hon räcker det med att smacka ett par gånger, så kan vi fortsätta gå.

problemet är just vid ridning.. :crazy:

Som jag skrev tidigare så är dte inget jätteovanligt fenomen att yngre hästar kan få för sig att göra såhär.

Tålamod och konsekvens är nyckelorden.

Du driver hästen framåt. En häst ska alltid tänka framåt, och om jag fattat saken rätt så fryser din bara fast på rent "jäkelskap".

Du driver och om hästen inte går så får den banna mig stå där tills den går FRAM. Inte backa, inte svänga, inte sitta av osv. Framåt är den enda rätta vägen.

Var du glad att ni bara fryser fast en kvart (tyckte du hade skrivit det) jag har suttit i flera timmar på liknande hästar. Väntat och väntat,

Just därför ska det bli tråkigt att stå och vänta. Ingen "joxande" utan antingen står du blixt still eller så går du fram.

Ps. Bullar är gott.:D

som sagt; jag upplever att hon jävlas för att se om hon kan få gå hem istället, till polarna. hon har varit riden i 2,5-3år och sällan hållit på såhär hos tidigare ägaren.

japp efter ca en kvart brukar jag försöka något för att få henne att gå fram.
ska absolut prova att inte göra nåt alls, bara driva och stå där och glo. nu på sommaren så blir dte ju inte mörkt och kallt, så frysa behöver vi inte även om vi får stå där hela dagen :idea:

hon är ju ung, men inte nybörjare. men även erfarna kan ju vara knepiga emellanåt. som nu t.ex.

:bow:

:bump:ja du!!Du har som jag benzinstop.jag brukar meditera, så brukar det lösa sig..
Med andra ord, ta det lugnt,Hästen testar kanske dig..
För du har väl kollat att det inte är något fel-på häst-sadel-bet-:bump:

just därför har jag gett upp det..just för att enda sättet att få henne att backa i detta läge är att slita i henne - och jag VILL INTE GÖRA DET :crazy:

hon är 7år, men det kanske beror på vad man ser som unghäst.. ;)
har varit inriden (o.s.v.) i ca 3år.

Jag läste som en kratta, hade lite bråttom, ser nu att det inte står att hon är unghäst. Ursäkta! ;)

Bra att du inte straffryggar henne. Har du använt någon av de metoder du tipsats om? Hur går det för er?

Såg ju inte heller att det inte var en unghäst:angel:

Ett knep.
om man vet att hästen är nojig på ett visst ställe- prova att trava alternativt busrida förbi- hästar gillar att fly förbi otäcka saker:rofl:

starta en god bit innan- där den brukar sacka.

Min dam har på sista veckorna gått på väldigt framåt ibörjan av ridningen, men sedan tvärstannar hon och vägrar att röra benen (utom hemåt *mutter*). Jag har provat det mesta; smällt till henne (med ridspö) (funkar oftast, får dock rappa till rätt ordentligt och det funkar BARA med ridspö av nån anledning), kliva av och gå (men då jag sitter upp, blir det oftast samma visa igen), backa... Nu har jag totalt slut på idéer och hon håller fortfarande på, oftast när vi är själva ute men det händer även med andra ibland. De som sett henne hålla på så här, säger som jag; lathet. när jag väl får henne att gå på, och inse att det inte är nån idé, är det återigen samma pigga och arbetsglada häst, med "goet" som jag älskar så högt. hon har oftast himla kul när vi tränar också, vad vi än gör, och vi jobbar väldigt varierat (det mesta från NH-skrittturer-dressyr-hoppning-"lulla och såsa-turer"-långritter med kompisarna..ena dagen är inte den andra lik ;)). Vi har heller inte ändrat något på senare tid, så det är inte att det är något nytt och konstigt.

Vill egenligen inte använda spöet då man ju inte får ha det på distansritt, och vi ska rida 30km på Billingeritten i augusti, vill inte vänja henne vid att man bara "behöver anstränga sig när spöet är med"... Hjälp??

Hej, känner precis igen det där. Min tös höll på så förut. Och det va bara för hon försökte ta över. Så länge jag inte gav mig höll hon inte på, hon tvär stannade när man skulle byta rikting tex in på en stig från en grus väg. Hon kunde stegra osv. och jag hade en medryttare då som faktiskt gav upp och gick hem, och då höll hon på med mig oxå. men direkt när hon slutat rida henne, och jag aldrig gav upp så slutade hon. Det ända jag gjorde va att, aldrig använda spö. utan andvända sätet, drivningen, få det att bli jobbigt när hon stannar sådär, lek med henne, snurra några varv, backa. prova, men allt har med o göra hur du e, är du rädd om hon skulle stegra och så?

yes box, det är kontrollerat.

Saden ligger (så nära som) perfekt på henne, köpte den inte så långt innan hon började med detta men tillräckligt. Med förra sadeln (för trång) bockade hon som bara den (dålig sadel + dålig respekt..) :p
hackamore har hon i stort sett alltid ridits på. har bytt upp till skarpare pga jag inte hittade ponnyhack. i biothane, men använder också (ännu) mildare tygelhjälper än innan, så skilldad bör det inte vara. Hon verkar trivas med sitt huvudlag, och det ligger heller inte coh skaver. har kedjan på hacket så löst som möjligt, den tar inte emot förrän jag tar i tygeln.
och inga förändringar i hästen, förutom mer muskler (:angel:) sedan jag köpte henne.

IM000987.JPG

så ont eller så, det ska hon inte ha. kan trycka rätt hårt överallt utan att hon verkar öm eller så.

ojj, nu lät det som att jag går i försvar..förlåt :angel: :rofl:

Jag läste som en kratta, hade lite bråttom, ser nu att det inte står att hon är unghäst. Ursäkta! ;)

Bra att du inte straffryggar henne. Har du använt någon av de metoder du tipsats om? Hur går det för er?

ingen skada skedd ;)
(hmm..kanske jag inte skrev ålder från början...?)

har inte upplevt detta på senaste dagarna. hon verkade "fundera" på att stanna när vi var ute i förrgår, men jag hann precis känna det. Behövde bara säga "Ajabaja, vi ska ditåt!" med lite förmanande tonfall och hålla om, hon vände sig om och tittade på mig som att "meh, MÄRKTE du det där?!" :rofl: försöker köra på tålamodet ;)
(vårt största problem, förutom detta, är att madam håller på att klättra sig uppåt i rang i hagen, så nu ska hon sparka alla istället :eek: (hästar). suck!! men men.. så länge andra inte rider i hennes "zon" (ett par meter runt hela henne) så går det bra. det är när nån kommer för nära (på sidan, bakifrån eller framifrån) som det SMÄLLER :cool: :mad: . men enligt 'stalltomten' så går det här över.)

men allt har med o göra hur du e, är du rädd om hon skulle stegra och så?

rädd har jag aldrig varit för henne. när jag haft henne ett par veckor, gick hon in i en testperiod och gjorde det mesta; stegra, sparka bakut, snurra, kasta i sidled, tvärnita, ner med huvudet, springa med huvudet rätt upp i luften, bocka ala buckaroo-pålla.. hon brukar inte resa sig, möjligen göra nåt bocksprång men det är oftast glädjeskutt, typ. ;)

Tänkt framåt framåt framåt!

Min treåring höll på sådär ett tag. Han fick vila helt från ridningen i 2 månader och vi har precis börjat igen. Jag fick rådet (av en mkt unghästerfaren ryttare) att aldrig låta honom tänka bakåt eller stopp, alltid framåt! Man kan precis som TS skrev, känna i kroppen på hästen när spärren går in och den backar av lite, innan den stannat. Det är DÅ man ska vara med och mana på! Man måste påminna att vi ska framåt och inte ens börja tänka tanken att stanna. Så fort man får fram hästen igen så beröm som tusan - det ska vara hemskt att stanna och jättebehagligt att gå framåt. Det är också bättre att säga till en gång ordentligt än att sitta och gräva med skänkeln i smyg. Så fort man känner avbackningen så peta till med spöet (gärna dressyrspö så du når) och så fort hästen reagerar så beröm!

Det funkande kalas för mig iallafall och numera måste man inte peta till längre utan rösten räcker för att påminna...

Liknande trådar

Övr. Hund Varning för långt inlägg och uthängning av mig själv som usel hundägare :o Men såhär. Jag kanske utnämner mig själv till bukes sämsta...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 130
Senast: Korekatten
·
Övr. Hund Hej! Jag och min sambo är relativt nya adoptivägare (sen ca 7 mån) till en kastrerad bullterrierkille på 2.5 år. Vi trivs jättebra ihop...
2 3
Svar
41
· Visningar
18 626
Senast: SandraM
·
Hästhantering Hej, är ny har inne så om inlägget hamnar fel så får gärna moderatorn flytta inlägget. Min medryttarponny kom till oss i börjar på...
Svar
10
· Visningar
2 858
Senast: AliiceeZ
·
Hästhantering Kom inte på en klockren rubrik men ni får stå ut. Min vän berättade om när hon var på hopptävling och hade glömt sitt ridspö. Hon gick...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 963
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve