Vägra kissa inne

Scilla

Trådstartare
Väntar just nu på att hovslagaren ska komma och kolla på min häst skadade hov (en bit av hovväggen är borta se mitt andra inlägg). Nu har det ju uppstått ett nytt problem :crazy: Hästen är jordens renligaste häst och vägra kissa i sin box och nu har han alltså stått inne sedan 18-tiden igår och han har inte kissat.

Jag gick ut en liten sväng med honom i hagen men han kissar inte på komando :o sedan tog jag in honom och tvättade och la om bandaget.

Men hur farligt är det att de står och kniper så? när jag släpper ut honm i vanliga fall på morgonen så kissar han floder. Men nu har han ju hållt sig i många timmar.

Sv: Vägra kissa inne

vad har han för strö i boxen och hur mycket?
han kanske inte tycker om att kissa i det underlaget.. det kanske svätter på benen

Verkar konstigt och det borde ju inte var bra för honom om han dricker normalt. Rent praktiskt måste det ju vara lättmockat.

Har en likadan, och går det så undviker han skita inne oxå. Men måste man så måste man och till slut så både kissar och bajsar han inne, men då är jag inte poppis.

Kiss & Bajs råder man inte över.
Måste man så måste man.
Gäller även hästar.

/P Döben

Kiss & Bajs råder man inte över.
Måste man så måste man.
Gäller även hästar.

/P Döben

Jag vet faktiskt en häst som vägrade kissa ute och som under sommarbetet blev jättesjuk och var tvungen att 'tömmas'... så det FINNS faktiskt individer som är för bra på att knipa för sitt eget bästa ...

Hej!

När jag jobba på polisstallarna i Gbg hade vi en häst som vägrade kissa inne... :crazy:

Så det vara bara att knalla ut med honom ett par gånger om dagen.;)

Knepet med att få honom att kissa var att vi visslade och gick vid en bäck med porlande vatten...

Så tipset med att sätta på kranen är inte fel.:banana:

I bland hjälpte inget utan då fick man gå en sväng och sedan stanna och vissla vid bäcken och hoppas på det bästa... och att ingen gick förbi och undrade vad man pysslade med :angel:

Man såg oxå på hans rygg (han sköt rygg) när han behövde komma ut.... om man skulle ha glömt det på morgonen...:angel:

Så prova att gå en pytte sväng och ställ upp er vid rinnande vatten..

Annars kan du prova att gå ut i hagen med honom till platsen där han brukar kissa.. ha honom alltså under kontroll, grimma och grimskaft, om han inte får röra sig för mycket.

Lycka till!!

Han står på en mix av torv och spån ca 2 dm djupt.

Så jag tror nog att det skvätter mer när han kissar på marken.

Gjorde det när jag mockade i morse men icke att han ville kissa där heller. Och ändå har han en hingst som granne som står inne för hans skull och den hingsten står inte i sin box så han pinkar revir hela dagen typ.. Så han hör ju "porlandet" :o

En häst på hur många?

Det händer att människor får kisseriproblem ibland. Gå till urologen och bli tömd. Inte roligt.

/P Döben

Kissar hästen när du rider?

Prova släppa den i ridhuset/på volten.

På ridskolan där jag red när jag va mindre hade dom en häst som vägrade kissa i sin spilta. så varje kväll efter sista lektionen fick dom släppa henne i ridhuset en stund=)

Nu är boxvilan hävd och han får gå ut!!

Gissa vad han gjorde när han kom ut :p

jaa jösses vilken häst ni har som inte gör inne! Märkliga djuren kan vara ibland, eller hur? ;)

Min häst däremot pinkar kors o tvärs när han behöver, och han har lyckats att baja i sin matskål o märligaste var väl att han stog i sin box och baja i grannens, högt är det emellan men men :rofl: kan man så kan man? :)

Min häst vill heller inte kissa inne. Det är något han kommit på själv. Men i början orkade han inte hålla sig, då sparkade han i väggen tills jag kom ut (kl 03 på natten) och släppte ut honom så han kunde kissa, sen gick han in igen.

Sedan lärde han sig att hålla sig och det första han gjorde när han kom ut var att kissa.

Det bästa är när jag rider honom innan jag tar in honom för då brukar han nästan jämt kissa och bajsa flera gånger:D

Vad jag vill säga är att det är inte säkert att han är sjuk bara för att han inte kissar inne...men han måste ju isf kissa ute...

Ja visst är dom märkliga för hans mamma är precis tvärtom, det första hon gör när hon kommer in är att kissa :confused:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 609
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 949
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 268
Senast: Lisa2014
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hade fått tag på en extra ridlektion, och det kändes faktiskt ganska snöpligt att jag stod uppskriven på stallets ilsknaste och...
Svar
0
· Visningar
276
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka