Vågor i februari?

Urigurien

Trådstartare
Funderar på en 40-timmars kryssning till Helsingfors på sportlovet - men hur pass mycket kan man tro att det gungar vid den tiden på året? Risk för sjösjuka......

Jag tycker att det kan vara svårt att avgöra generellt. Kanske att det är större chans för oroligt hav i februari än i juni, men samtidigt brukar det (av min erfarenhet) kännas mindre på de större fartygen än typ de som går mellan Gotland och fastlandet, och de är ju ändå ganska så stora.

Jag har numera som regel att aldrig åka på kryssning mellan oktober-mars. Var med om en riktig mardrömsresa i början på februari 1-2år efter Estonia. Det hade varit ganska så mycket sjögång under kvällen, men någon timme efter midnatt så gick vågorna riktigt högt, jag vaknade i hytten och vågorna slog in över vårat hyttfönster, vattnet kom upp i golvbrunnen i badrummet och det sprang tjejer i korridoren skrikande "vi kommer att dö, vi kommer att dö"

Min polare jag åkte med tyckte dock att det inte var någon fara så hon sov sig igenom hela natten....

Jag var under många år på kryssning under sportlovet med min son. Vi hade tur varje år och ingen sjögång. Var mestadel is och inga vågor alls. Ett år fastnade avgången efter oss i isen och resan blev fördröjd pga det och sonen önskade förstås innerligt att vi hade varit ombord på det fartyget istället.

Men man kan inte veta i förväg. Jag brukar ha med åksjuketabletter för säkerhets skull.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
947
Senast: Sirap
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 924
Senast: Nixehen
·
Hemmet Via mitt försäkringsbolag fick vi en gratis genomgång av Anticimex kring hur vi kan förebygga inbrott, vattenläckor, brand osv. Vi har...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 437
Senast: Krålus
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 229
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve