Brandsläckaren står i köket och brandvarnare där. Brandvarnare i hallen på övervåningen (sover alltid med sovrumsdörren öppen).
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vi hade genomgång av försäkringsbolaget när vi köpte gården i och med att vi har en gårdsförsäkring. Inomhus har vi seriekopplade brandvarnare, övervåning, markplan och källare, vi har brandsläckare vår varje våning, samt i varje hus utomhus som har har el inkopplat. Vi har även vattenlarm, inte helt impad av dem dock, men det kanske finns bättre än de vi köpte av försäkringsbolaget. Vi har även jordfelbrytare både inne och ute eftersom vi har flera elcentraler. När det gäller inbrott så har vi det också under kontroll.Via mitt försäkringsbolag fick vi en gratis genomgång av Anticimex kring hur vi kan förebygga inbrott, vattenläckor, brand osv. Vi har varit ganska duktiga på detta sedan innan. Hade två brandvarnare, brandfilt och brandsläckare i vår lilla lägenhet. Nu är ju behoven mer omfattande och jag funderar på om vi ska ha brandvarnare som parkopplas i huset, eftersom ytan är stor och det är tre våningar. Åh andra sidan så lär man kanske vakna av en brandvarnare, även om den sitter på ett annat våningsplan? Vi ska även köpa hem fler brandfiltar och brandsläckare så vi har på varje våningsplan, samt en utrymningsstege. Brand är nog det jag är mest orolig för, resten ger väl mestadels ekonomiska skador men tanken på att vara fast på våning 2 eller 3 med två små och hund.. fy fan.
Två nya vattenlarm ska vi köpa också. En under diskhon och en i förrådet under trappen där den vattenburna golvvärmen kommer upp. Vi skulle inte märka om det kommer läckor där, så bra med ett larm.
Inbrott ska jag inte skriva så mycket om på ett öppet forum känner jag. Men vi har sett över hur vi eventuellt kan förebygga det också, så gott det går.
Hur ser det ut hemma hos er? Tänker ni nåt på brand och skador? Har ni förebyggt något? Vi har någonstans tagit för givet att det funnits brandvarnare i huset men märkte för någon dag sedan att vi inte hittar en enda. Vi hittar inte ens några spår av dem i taken. Jag har svårt att tro att tidigare ägare inte haft några men jag kan verkligen inte förstå vart. Besiktningsmannen jag träffade nämnde att det inte är sällan han kommer ut till hus utan brandvarnare. Jag kan förstå att man kan skippa resten men.. ingen brandvarnare? Ett fint äldre hus bakom slottet här borta brann ner till marken förra året. De hade blivit väckta av hunden mitt i natten. En barnfamilj.
Vi har inbrottslarm (med kameror) som även innefattar brandlarm. Så går ett brandlarm kopplas det till deras central och de kan då se i kamerorna osv. De har varit hit nån gång och uppdaterat utrustningen, kollat placering igen osv. Kostar ju några hundra varje månad, men känns tryggt att proffs har kollat optimal placering osv.
Håller med, känns tryggt!Jag har samma
Känns väldigt skönt med kamerorna och att någon kan försöka få kontakt med en via röstenheterna, samt att man själv kan prata med dem.
Speciellt eftersom jag sover sjukt hårt - har sovit mig igenom ett brandalarm en gång. Tack och lov var det ingen brand just då.
Resten av säkerheten är helt undermålig. Jag låser knappt dörren när jag åker iväg. Men jag bor sist på grusvägen och man behöver passera flera hus. Och man kommer inte ifrån mig utan att åka tillbaka samma väg så ifall jag eller någon tycker att något är konstigt så är det bara att köra ut en traktor i vägen så får de glatt presentera sig. Så har vi gjort ett par gånger. Men det är väääääldigt sällan någon kommer för ingen hittar till mig.
Fast om man har larm med åtgärd, så kanske någon kommer och säkrar byggnaden efter ett inbrott. Om någon stjäl något hemma är det på många sätt ett mindre problem, än om en ruta är trasig och hemmet öppet för väder och vind tills man kommer hem från tågluffen eller utbytestjänstgöringenBrandvarnare kan man få seriekopplade. Jag är lite inne på att skaffa några till på samma serie jag har för att kunna sätta in i kidsens rum ffa (ena ongen hade ju knappt vaknat om ryssen hivade ner bomber utanför!). Nu sitter det en utanför deras rum.
Brandsläckare har jag ett antal, tror det är 3 st, brandfilt finns också.
Efter ett antal år i bevakningsbranschen är jag skeptisk till larm på ställen där jag bott sista åren. Ja, buset kanske väljer huset bredvid i stället för mitt men ärligt talat, har vi något buset vill ha kommer de ta det om de har något innanför pannbenet. Det lär ta minst 20 minuter innan vaktbolag är här och då är buset långt borta redan
Precis då kommer bolaget och säkrar upp. Det kan finnas bilder på förövaren... vårat larm är testat det fungerar... katterna brukar ha larmtest nån gång i månaden...Fast om man har larm med åtgärd, så kanske någon kommer och säkrar byggnaden efter ett inbrott. Om någon stjäl något hemma är det på många sätt ett mindre problem, än om en ruta är trasig och hemmet öppet för väder och vind tills man kommer hem från tågluffen eller utbytestjänstgöringen
Ring kommunen o kolla om de har ”Fixar-Malte” som kan hjälpa dig. Jätteviktigt att ha upp brandvarnare!Erkänner skamset att jag knappt har något. Inte låser jag ytterdörren om natten heller. Bor i gammalt timmerhus som har uppvärmningen i ett annat hus källare. Källaren har gipskivor i tak och på väggar samt betonggolv.
Det enda brandförebyggande jag har i boningshuset är min induktionshäll. De är kall om inget står på den.
Vattenfelsbrytare har jag funderat på men inte kommit till skott. Har ett par brandvarnare men de är inte monterade eftersom jag har yrsel och inte klarar att tå på stol eller stege och montera dem....
Det ska till riktigt bra kameror för att bilderna ska vara "godkända" för att åtal vad jag förståttPrecis då kommer bolaget och säkrar upp. Det kan finnas bilder på förövaren... vårat larm är testat det fungerar... katterna brukar ha larmtest nån gång i månaden...
Så kan det såklart vara men det är så sällan vi är iväg mer än några få timmar iom djuren. Vi har ju kameror med inspelningsfunktion som larmar oss direkt men det är ju lite fifty fifty om det är vi eller vaktbolag som dyker upp först oavsett. Då kan jag lika gärna vara utan tänker jag.Fast om man har larm med åtgärd, så kanske någon kommer och säkrar byggnaden efter ett inbrott. Om någon stjäl något hemma är det på många sätt ett mindre problem, än om en ruta är trasig och hemmet öppet för väder och vind tills man kommer hem från tågluffen eller utbytestjänstgöringen
Jag tror på röda, samma med brandfiltar osv, rött brukar ju vara det "förväntade" känns det som, så det känns inte riktigt bra när folk pyntar ut dem eller de har andra färger.Apropå brandsläckare, det finns ju vita och röda. Kanske fler färger.
Jag tror röd är bäst eftersom man förväntar sig att de ska vara röda. En vit kan vara svår att se om man är stressad.
Eller vad tror ni?
Många skriver om vattenlarm? Är det typ de där konstiga remsorna kopplade till en dosa som ska lysa rött om det är fuktigt? Fick av försäkringsbolaget men har aldrig monterat.Skulle också, av samma skäl nämligen inkommande vatten, vilja ha någon typ av vattenlarm i sadelkammaren.