Z

Znozan

Håller på att bli tokig (Oki man kan inte bli något man redan är..). Vart ska man beställa en schysst vagn. Säg inte roslagsvagnen. Vill inte gå in på varför, men så är det.

Hur är Equs Driving Equipment (ja jag vet, felstavat). Någon som har deras vagn? För shettiar....

Några andra förslag? Marathonvagn ska det va.

Sv: Vagn

Kanske ska utveckla detta lite.

Jag letar vagn till mina två pojkar. Jag har varit på jakt nu en längre tid.
Någon som har några bra tips. Nytt eller beg spelar ingen roll. Bara det går att köra säkert med.

Så bra tips mottages gärna. Helst hade jag velat ha en vagn igår....
Fick lite blodad tand efter att jag och Touch vann precssions körningen storslaget!!!! Hade inte kört min ponny på typ ett år, och ändå gick det så klockrent bra. Vi var dom enda som gick dubbelnolla + en bra tidsmarginal. Då insåg jag att min ponny är något extra.
Ångrar att jag inte var med i Dressyren bara, man kan alltid vara efterklok.
Så nu j----r anamma!!

Gå in på hästnet, vagnar, Torpängar`n under vagnar finns en för A-B ponny, 4hjulsvagn, godkända tävlingsmått, för enbet+2spann, hydraliska bromsar,torisionsfjädring mm

Torpängar´n har jag bara kollat rockard... hmmm får kolla igen.

Hur är det nu, du har shettisar eller?
Funderar mest på om du ska ha enaxlat el tvåaxlat?
/M

Två shettis pojkar är det jag har.

Tanken är att både köra par och enbet. Sååå jag har titta på sånnadäringa kombinerbara marathonvagnar. Dvs man kan köra både enbet och par.
Fördelar? Nackdelar?

Tanken är att jag ska tävla i par, det är en sak som är säker. Rockard finns att låna, inte den bästa, men möjligheten finns.

Du skall då leta efter en vagn som väger ca 150kg tror att det är vikten som gäller för ponny par men är inte helt säker. Många vagnar som inte byggs i sverige är förtunga. Detta blir till en stor nakdel för mindre ponnyer.
Därimot är det inte bra att träna ett enbet i en för tung vagn flera dagar i veckan. Det kommer att ta bort dragviljan. Ska du träna och tävla i par så bör du ha en bra enbetsvagn som är lätt då hästarna behöver massor av individuellt arbete. När det gäller shettisar så måste det då bli typ en rockard. (Du kan kanske låna en av mig i perioder då jag inte har någon shettis på inkörning, kom förbi och hälsa på någon dag)
Är nu mera inte så bra på ponnyreglerna vad det gäller vagnar men kolla i TR vad som gäller så du inte köper en vagn som du inte får tävla med.
/M

Två shettis pojkar är det jag har.

Tanken är att både köra par och enbet. Sååå jag har titta på sånnadäringa kombinerbara marathonvagnar. Dvs man kan köra både enbet och par.
Fördelar? Nackdelar?

Tanken är att jag ska tävla i par, det är en sak som är säker. Rockard finns att låna, inte den bästa, men möjligheten finns.

Hejsan! jag har en maratonvagn från equus driving, väger ca: 130kg, jag kör shettispar med den (går att köra enbet oxå) jag är super nöjd med den, rullar lätt, bra fjädring, broms både fram och bak, jag kör dock med roslagsrockard när jag kör enbet. mia

Du skall då leta efter en vagn som väger ca 150kg tror att det är vikten som gäller för ponny par men är inte helt säker. Många vagnar som inte byggs i sverige är förtunga. Detta blir till en stor nakdel för mindre ponnyer.
Därimot är det inte bra att träna ett enbet i en för tung vagn flera dagar i veckan. Det kommer att ta bort dragviljan. Ska du träna och tävla i par så bör du ha en bra enbetsvagn som är lätt då hästarna behöver massor av individuellt arbete. När det gäller shettisar så måste det då bli typ en rockard. (Du kan kanske låna en av mig i perioder då jag inte har någon shettis på inkörning, kom förbi och hälsa på någon dag)
Är nu mera inte så bra på ponnyreglerna vad det gäller vagnar men kolla i TR vad som gäller så du inte köper en vagn som du inte får tävla med.
/M

Hej! vagnen ska väga minst 90kg för shettispar;)

ok, har de internationella vikterna i huvudet. Glömer ibland att vi har ett eget TR.
/M

Tja tävla internationellt dröjer nog ett tag...:smirk: Men vem vet.
Åminstone satsa på nästa European Shetland Games, som ska vara i England nästa gång.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har ett nytt jobb på gång. Jag har fått ett muntligt erbjudande med fastställd lön som jag tackat ja till. Vi har kommit överens om...
2
Svar
21
· Visningar
1 243
Senast: Red_Chili
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Är i någon slags fas. Det är egentligen bra och absolut livsnödvändigt men också ibland superjobbigt. Drabbas av insikter som verkligen...
Svar
0
· Visningar
337
Senast: miumiu
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 227
Senast: Görel
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 431
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård