Vägen tillbaka

G

Galathea

I slutet av december åkte jag upp till Sthlm och hämtade hem en liten, liten krake. Jag hade tidigare varit hundvakt åt henne så hon har varit hos oss förr. Nu var hon svårt sjuk i rävskabb men hade vid det laget fått medicin så hon var i alla fall feberfri och såren hade hejdat sig lite. Men det var en rädd tjej jag hämtade. Hon var rädd för att vara utomhus, och stressade för minsta lilla. Ena örat var halvt pälsfritt och tre gånger så tjockt som det borde vara, och som följd hade hon blivit rädd för halsband och sele. Hon var dessutom väldigt mager.

Hon fick bo hos min mamma tills hon blev säkert fri från smitta. Där sov hon mest. Och kissade inne, för det var för läskigt att kissa ute.

När jag väl kunde ta hem henne så tog vi bussen hem. Hon var jättestressad. Så där så jag undrade hur jag någonsin skall få henne trygg igen. När vi klev av bussen fick hon bråttom. Hon stegade målmedvetet. Över gatan, vänster och så rakt fram. Rakt fram. Lite höger. Sniffa in lukt från pizzerian. Ratade den stora porten bredvid och tvärtstannade vid vår port. Medan jag slog in koden stod hon ivrigt på bakbenen med framtassarna upp på porten. Bråttom. Hon rusade upp för trappan på innergården, det kunde inte gå fort nog.

Väl inne hälsades hon välkommen av sin syster och sin farbror. Glada hundar. Lite bus. Sedan lade hon sig tillrätta i sängen och sov. Och sov. Och sov ännu mer.

Min lilla fågelunge. Hon älskar människor och är glad och positiv till allt. I några månader har vi kämpat. Inte ställt några krav. Jag har bara låtit henne vara. Hon har bara fått vara med resten av flocken i sådant vi gjort. Och hon har vuxit så otroligt. Hon blir gladare och gladare hela tiden, och nu för tiden är det mest bara tågresor som får henne lite stressad.

Jag började free-shape'a henne för några veckor sedan, och vips började hon ta egna initiativ. Hon plockar upp pinnar på promenaden som hon bär runt på. Hon vågar kampa och hålla fast när jag leker med henne. Hon hämtar saker och fixar och donar och jagar fåglar, och hon driver mig till vansinne på kuppen. Det är dags att börja sätta lite gränser nu, men samtidigt är det så otroligt fint att se hennes utveckling. Hon är modig, min lilla rangliga fågelunge.

Fem månader har gått och skillnaden är enorm. Ville bara dela med mig av det. Av vår lilla historia, som förhoppningsvis inte kommer ta slut än på mycket, mycket länge.

Här är en kort liten film som visar då och nu:
http://vimeo.com/24588383

Sv: Vägen tillbaka

Åh vad fint! Vad glad man blir när man läser sånt här!
Oj vilken skillnad i videon! Älskar happy ever after-berättelser!
GRATTIS!:D

Vilken liten kråka! Men hon börjar se riktigt snygg ut nu, har du planer på att ställa henne någonting i framtiden? Hur hamnade hon i det skicket förresten? det är så ledsamt att se ...:(

Jag kollade på din video med Cerberus också och det kan verkligen inte finnas någon annan hund med lika roliga ben som honom! Ibland ser dom ut som ett enda men mest tycker jag att han verkar ha tre ben :p

Hur är det med pälsen de har på nosen, rakar man den något? Såg att han hade ganska mycket päls runt nosen på ett par bilder men den saknader på de nyare :laugh:

Jadu, det är en lång historia. Hon hade i alla fall varit sjuk ganska länge när hon väl fick medicin, och mycket av stressen som hon haft nära till beror antagligen på det. Jag menar, bara ett myggbett kan ju driva en till vansinne. :(

Hon är allt en liten kråkunge. :love: Men det är stor skillnad på bara dessa månader. När pälsen vuxit ut ordentligt igen så ska jag allt ställa ut henne lite. Om inte annat bara för att visa på hur fin hon blivit. Hon är lite mer "sprinter" än sin syster så det är säkert inte alla domare som gillar henne, men för skojs skull. Hon älskar dessutom typ allt, så hon kommer antagligen springa vänstervarv med lika stor glädje som om hon vunnit högsta lottovinsten. :D Andra-chansen-glädje kanske?

Fluffet som dom har på nosen är valpfluff. Det lossnar av sig själv. Annars plockar man det, men inte förrän det är moget och liksom bara frasar när man drar i det. Afghaner "får" inte klippas med maskin alls. Men ska man inte ställa kan man såklart göra det. Men som sagt, förr eller senare lossnar det av sig själv. :)

Åh vilket fint jobb du gjort och vad härlig hon verkar vara :love:

Men stackars stackars liten, vad hon såg ut. Hur kunde de låta detta gå så långt?

Vilken härlig video:love:
Hon har blivit jättefin och det är kul och se hur glad och lekfull hon är.

Fina, fina Kali :love: Vilket otroligt jobb du gjort med henne, all heder till dig! :bow:

Ja man kan ju fråga sig hur rävskabb kan fått gå så långt. På 30 har jag bara sett ett fall som gått i närheten av detta.
PL

Den här hunden blev troligtvis smittad i augusti, fick behandling i december. :( Veterinären var osäker på om hon skulle överleva, hon hade hög feber och var mycket medtagen. Jag är inte så insatt i vad som hände men någon form av depression tror jag. Minst. Jag är glad att personen tillslut såg vad som hänt och frivilligt lämnade ifrån sig hunden, men nog är det tragiskt.

Vilken tur hon hade som fick komma till dig! Mycket roligt att se ("efterbilderna" alltså)! :bow:

Vilken fantastisk låt du hade till videon! :love:

Lyckliga vovva som hamnade hos dig!! :love:

Och jag säger det igen, otroligt vackra hundar. Alla tre. Afghaner är mäktiga.

Tårarna hittade mina ögon direkt! Underbart att se!! :bow:

WOW, all heder till dig för allt jobba du gjort & gör! Hon har kommit från slummen till paradiset!! Djupt imponerad och rörd över ditt fina jobb!

Så vackra afghaner :love:

Jag hoppas att du anmälde fd ägaren för djurplågeri, för annat kan man inte säga att det var frågan om när hunden fick gå med obehandlad skabb i 4 månader.

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 473
Senast: Tonto
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
5 012
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 343
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 768
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Halvautomatiska vapen?
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Svensk politik nr 3