Vägar och hästbajs

M

mycket_irriterad

Vad räknas en väg som ägs/sköts(?) av en vägförening, är den allmän, privat eller enskild?

Vad gäller hästbajs rent lagligt (vad man bör göra i vissa situationer hör inte hit jag vill bara veta vad lagen säger) på den typen av väg, kan enskilda boende längst vägen bestämma om bajs måste avlägsnas omedelbart eller är det vägföreningen som bestämmer om de tillåter bajs på vägen?

Sv: Vägar och hästbajs

kan enskilda boende längst vägen bestämma om bajs måste avlägsnas omedelbart eller är det vägföreningen som bestämmer om de tillåter bajs på vägen?

En boende efter vägen är med stor sannolikhet medlem i vägföreningen, således en av delägaren av vägen också.

Jo självklart är den delägare av vägen, men kan den bestämma själv hur den vill ha det på sin bit av vägen eller är det var som bestäms på vägföreningens möten eller av vägföreningen styrelse som gäller??

Styrelsen representerar vägföreningens medlemmar, dessa är troligtvis även de delägare i denna väg. Själva har de inte mandat för att bestämma vilka regler som gäller, detta är något som alla medlemmar bestämmer tillsammans.

Istället för att diskutera med enskilda medlemmar, ta kontakt med vägföreningens styrelse och lyssna hur ni kan lösa en sådan situation. Det finns säkert någon regel för dessa tillfällen, dock blir det för det mesta upprörda känslor från bägge håll när situationen kommer i dager att det inte är möjligt att resonera rationellt.

Skulle det inte finnas en sådan regel, är det möjligt för styrelsen att lägga fram ärendet för diskussion vid deras nästa årsmöte tex.

Senast ändrad:

OK så LAGLIGT kan inte en enskild medlem hindra hästar att passera på vägen utanför dennes hus eller ev lämna "spår efter sig" då vägen "ägs" av vägföreningen om denne inte har styrelsen eller av medlemmarna fattat beslut bakom sig vid tex årsmöte, har jag fattat det rätt?

Senast ändrad av en moderator:

Själva har de inte mandat för att bestämma vilka regler som gäller, detta är något som alla medlemmar bestämmer tillsammans.
Det här är troligen inte riktigt. Styrelsen sitter där för att bl a ta sådana beslut. Stora, genomgripande beslut tas av årsmöte/stämma, men hästskit kan knappast räknas dit.

Att ta kontakt med styrelsen för att reda ut vad som gäller, är ett bra råd!

Om en väg är allmän eller inte, brukar (åtminstone tidigare) bestämmas av om man tar emot stadsbidrag för densamma eller inte.

Regler för vägen brukar gälla för hela dess sträckning.

så LAGLIGT kan inte en enskild medlem hindra hästar att passera på vägen utanför dennes hus eller ev lämna "spår efter sig" då vägen "ägs" av vägföreningen om denne inte har styrelsen eller av medlemmarna fattat beslut bakom sig vid tex årsmöte, har jag fattat det rätt?
Beror alltså på! Ingen kan hindra ryttare att passera på vägen (allemansrätten, om den inte ändrats, och det inte är tomtmark) om ingen åverkan görs. Om hästskit är åverkan, kan ju diskuteras. Har man i styrelsen/föreningen bestämt att nerskräpning (t ex hästskit) ej får ske, med konsekvenser etc, gäller det förmodligen alla, även dig.

Ett bra råd till! Berätta för "arga personen" värdet av hästskit i häck/grönsaksland! Vore jag personen, skulle jag alltid ha skyffeln redo. ;)

LIA

LIA skrev:
Det här är troligen inte riktigt. Styrelsen sitter där för att bl a ta sådana beslut. Stora, genomgripande beslut tas av årsmöte/stämma, men hästskit kan knappast räknas dit.

Att ta kontakt med styrelsen för att reda ut vad som gäller, är ett bra råd!

Om en väg är allmän eller inte, brukar (åtminstone tidigare) bestämmas av om man tar emot stadsbidrag för densamma eller inte.

Regler för vägen brukar gälla för hela dess sträckning.

Beror alltså på! Ingen kan hindra ryttare att passera på vägen (allemansrätten, om den inte ändrats, och det inte är tomtmark) om ingen åverkan görs. Om hästskit är åverkan, kan ju diskuteras. Har man i styrelsen/föreningen bestämt att nerskräpning (t ex hästskit) ej får ske, med konsekvenser etc, gäller det förmodligen alla, även dig.

Ett bra råd till! Berätta för "arga personen" värdet av hästskit i häck/grönsaksland! Vore jag personen, skulle jag alltid ha skyffeln redo. ;)

LIA

jo, det är troligt att styrelsen har tagit upp detta för det har de och enligt dem är hästskit på vägen OK, så min fråga var alltså om en enskilld person kan bestämma något att på vägen utanför sitt hus, och ja vägföreningen får bidrag.

Och vad är det med dig, självklart vet jag att regler gäller mig med, varför tror du att jag frågar egentligen, för att ta reda på regelerna och skita i dem eller!!!

Senast ändrad av en moderator:

Nej det är helt och hållet vägföreningens medlemmar som belsutar vilka regler som gäller, styrelsen har mandat för att tillämpa dessa gemensamt beslutade regler och inte skapa egna. Finns redan en sådan regel i vägföreninges stadgar, så är det bättre att prata med styrelsen direkt vad som gäller för vägen än med enskilda medlemmar.

I övrigt tror jag det skulle vara enklaste att i det läget kliva av och sparka ner skiten bredvid vägen, eller om det finns et dike.

Enskilda medlemmar vädrar ofta sitt eget missnöje utan att ta hänsyn till de regler man har tillämpat tidigare, och detta går ofta ut över tex ryttare även om de skulle ha tillstånd att rida på denna plats/väg.

"I övrigt tror jag det skulle vara enklaste att i det läget kliva av och sparka ner skiten bredvid vägen, eller om det finns et dike."

Kan så vara, men det är inte min fråga vad som var enklast, men den här personen visar ingen som helst hänsyn för någon annan, så jag har tröttnat på allt vad hon gör så jag vill inte visa henne någon som helst hänsyn heller i fortsättningen (vilket jag har gjort hittills) om jag inte enligt någon lag måste göra det.

Det finns en tråd om företräde på Senior, där är ännu ett sak som jag vägra finna mig i fortsättningen.

Hade det varit en trevlig människa så hade jag inte haft några problem med att "rengöra" efter min häst med ett leende på läpparna, men inte här, det är på stadiet att det enda hon kan göra värre är att ta fram bössan.

Och vad är det med dig, självklart vet jag att regler gäller mig med, varför tror du att jag frågar egentligen, för att ta reda på regelerna och skita i dem eller!!!
Jösses då! Du gör verkligen skäl för nicket! :crazy:

Jag skrev "gäller det förmodligen alla, även dig" för att understryka, att det inte bara gäller vägföreningens medlemmar.

så min fråga var alltså om en enskilld person kan bestämma något att på vägen utanför sitt hus,
Nej, det kan personen inte i det här fallet. Vad personen kan agera mot, är beteenden som bryter mot allmänna lagar och bestämmelser. Kolla gärna med kommunen hur de ser på hästskit på vägen!
Föreningens speciella regler gäller inte utomstående, så länge man inte orsakar åverkan etc.

För allas trivsel är det bättre att lösa mellanhavandena genom resonemang och ömsesidig hänsyn, hellre än att vara "mycket irriterad". ;)

LIA

Ja om hänsyen hade varit ömsesidig så hade det inte varit några problem, men det visas ingen som helst hänsyn från den här kvinnan mot oss, så min hänsyn har tagit slut.

"Föreningens speciella regler gäller inte utomstående, så länge man inte orsakar åverkan etc."

Så du menar att bara medlemmar i vägföreningen får lämna hästskit efter sig men inte de som inte är medlemmar utan bor längre bort på vägen och tillhör en annan vägförening??

Nej det är helt och hållet vägföreningens medlemmar som belsutar vilka regler som gäller, styrelsen har mandat för att tillämpa dessa gemensamt beslutade regler och inte skapa egna.
Sorry, men här är jag envis. Du måste skilja på stadgar och regler.
Iofs kan stadgarna innehålla bestämmelser om att alla regler och regeländringar, små som stora, måste tas på årsmöten, men jag skulle vilja se den förening, som kan fungera med sådana stadgar.

LIA

"Föreningens speciella regler gäller inte utomstående, så länge man inte orsakar åverkan etc."

Nu måste även jag protestera, eftersom denna väg hade bidrag trots att den tillhör en vägförening innebär det att vem som helst får färdas där. Samtidigt men gällande trafikförordning kan föreningen ha enstaka regler, dessa är man faktiskt skyldig att ta reda på och tillämpa i de fall man vistas på denna väg i någon form.

Jag bor själv i ett liknande område, och hos oss har vi faktiskt ridförbud utanför husen men däremot inte bakom och på sidovägarna. Detta gäller alla, såväl boende som de som inte bor här. I sjutton tillämpas reglerna för enbart de som bor här, och ryttare utifrån får rida som de vill.

Så du menar att bara medlemmar i vägföreningen får lämna hästskit efter sig men inte de som inte är medlemmar utan bor längre bort på vägen och tillhör en annan vägförening??
:confused: Nej, jag menar tvärtom! Ungefär!!
Dom kan ha regler om att medlemmar inte får lämna hästskit. Övriga kan dom inte göra något åt i det fallet.
Men kolla med kommunen, för säkerhets skull.

LIA

Sorry, men här är jag envis. Du måste skilja på stadgar och regler.

Och det gör jag också, jag är envis jag med. Har nämligen en kontinuerlig kontakt med lantmäteriet just i denna fråga, de enda som kan ändra på regler och anläggningsbeslut är föreningens medlemmar. Detta skall göras på tex ett årsmöte, eller en möte avseende en sådan fråga särskilt utlyst för ett beslut. Styrelsen kan och får inte ändra i de fallet efter eget huvud, styrelsen skall verka utifrån medlemmarnas intresse och önskemål samt driva föreningen utfrån de regler och stadgar medlemmarna gemensamt har röstat fram.

Måste vara en specialbestämmelse för vägföreningar i sådana fall. Hos övriga föreningar finns inga hinder att styrelsen tar beslut om regler om det stöds av stadgarna, vilka beslutas av medlemmarna.

Vi måste ha tagit bra många beslut gällande regler och bestämmelser i min styrelse och det är helt i sin ordning. Däremot kan vi inte ändra ett beslut taget av ett medlemsmöte, men det är en helt annan sak.

Visst och det kommer att fungera till någon protesterar, fråga mig jag vet. :rofl:

Okej denna vägförening får alltså statsbidrag.
Då räknas den som allmän väg och alla får använda den.

Jag har för mig att just hästbajs på allmän väg inte är nedskräpning.
Men att hästbajs på privat område som kan räknas som tomt är det.
Så hade vägen varit privat och utan statsbidrag så kan nog varje tomtägare för sig kräva bajsfritt och hästfritt utanför sin tomt med hänvisning till att den delen av vägen utgör dennes tomt.
Men där så måste jag leta litet, det är inte en lag utan en förordning i sådana fall.
Enligt lagen så finns inte hästbajs som skräp, för det är inte farligt för miljön.

Vad jag vet går väl hästar under "säkerhetsflagg" "typ" ...
Dvs hårddrar man allt kan aldrig en häst göra fel...

Den enda gången de råder ridförbud är vid de vägar där RIKTIGA skyltar finns å även då kan man egentligen kolla om den skylten är laglig (den ska vad jag förstått finnas registrerad, vem som helst kan inte sätta upp en ridning förbjuden skylt iom allemansrätten)...

Ang hästskit så råder väl "goodwillregeln" att man BÖR städa efter sin häst... Det heter i "trafikreglerna" att den som smutsar nervägen åxå EGENTLIGEN är skyldig att "städa" efter sej ... Denna regel har väl kommit mest iom att de händer att traktorer kommer från leriga åkrar å lerar ner å gör asfaltsvägar hala...

Men innan jag säger att detta GÄLLER ska jag kolla upp de mer på jobbet (trafikskola :) )

Men jag FÖRSTÅR dej (mkt irreterad) då de finns folk som uppenbarligen inte förstår nöjjet med hästars vara å icke vara ...
Spec när de visar 0 i hänsyn och HÄVDAR sin rätt ...
En sån människa går tyvärr inte alltid att prata med utan man får helt enkelt försöka ignorera... ( å ha MKT tålamod)

Men som sagt ska kolla på måndag va som gäller mer ;)

Jadzia skrev:
Hos övriga föreningar finns inga hinder att styrelsen tar beslut om regler om det stöds av stadgarna, vilka beslutas av medlemmarna.
Det gäller bara när stadgarna säger eller medlemmarna har beslutat att uppdra beslut åt styrelsen.
Det finns en hel hoper med föreningar där inte styrelsen har uppdrag att fatta beslut, och i dessa föreningar så får den heller inte det.
Det har inte med väg eller inte att göra, utan med vad just den föreningen har bestämt.

Det finns nog vägföreningar av båda slagen skulle jag tro.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 193
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 539
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
58 798
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Känner du ingen i den här staden?”, frågade mina kollegor undrande när jag för ca 2 veckor sedan precis hade börjat på mitt nya jobb i...
Svar
9
· Visningar
2 643
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama