Vågar man köpa en häst "osedd"?

F

Finitini

Har hittat en väldigt fin häst på nätet. Hon verkar väldigt fin på beskrivningen och när jag pratade med ägaren så verkade som att detta här är hästen för mig. Problemet är bara att det är så långt att åka och titta på hästen....:(
Är det ngn här som köpt en häst osedd någongång? Vågar man det? Hur gör man? :confused:
Är jättetacksam för råd! Kram Linda

Sv: Vågar man köpa en häst "osedd"?

Det är jättesvårt att råda i ett sådant här fall!

Vill bara ha sagt att personligen skulle jag aldrig köpa en häst osedd och oprövad. Det låter säker bra när försäljaren beskriver men kemin mellan människa och häst har jag fått lära mig den hårda vägen är oerhört viktig.

Jag själv vill till och med gå så långt att jag vill låna eller åtminstone umgås med hästen ett bra tag före köp.

Detta sedan jag fick ge bort det första stoet jag köpte sedan jag insett (mycket dyrköpt) att hon var mer än jag klarade av. Tänk på att hästar är inte samma på olika ställen. De kan förändras mer än man tror.

Mmmm....det killar allt lite i magen av tanken, måste jag medge...man vill ju inte bli lurad...
Har verkligen oxå varit med om hästar som förändrats sedan dom bytt miljö.
Hade det gått att få hästen på prov i nga månader så hade det kanske känts bättre, men det vet jag inte om ägaren vill ställa upp på. Har iofs inte frågat...

Jag har köpt en del hästar på "postorder" utan att ha sett mer än bild och ev film. Beror lite på priset hade nog inte köpt en häst för sexsiffriga belopp osedd.

Men om hästen verkar rätt så kosta på den en veterinärbesiktning som du står för både när det gäller beställning och betalning. Hör sedan med veterinären vad den tycker om hästen innan du bestämmer dig. Då har du i alla fall uppfyllt din undersökningsplikt.

Jag gjort både bra och dåliga affärer på det här sättet. Med dålig menar jag att jag fått direkt vanvårdade hästar och varje gång tänkt att jag måste sluta köpa hästar osedda. För med en gång inse att det inte hade spelat någon roll om jag sett hästen innan för jag hade ändå inte kunnat lämna den kvar på det stället.
Bra affärer är t ex två fölston med föl i magen som verkligen blivit kanon bägge två. Dubbelt osett så att säga.

Har funderat lite på det där med vet.bes, men hur letar jag reda på en vet. som finns i närheten av var hästen bor? Gula Sidorna?

Och hur gör man sen med transport osv?

Jag har köpt två hästar osedda, och haft en fantastisk tur båda gångerna! Första gången var det en kalldlodstravare för relativt lite pengar och andra gången en importerad islandshäst för betydligt mer. De uppfyllde mina förväntningar och jag blev mkt nöjd! Men visst är det lotteri!

Veterinär hitta man på Eniro, Hitta.se eller gula sidorna.
Transport har jag haft ordnat med lastbl och någon av de större transport firmorna som kör stall till stall.

Jag bor i Härnösand och sålde häst osedd till en tjej i skåne :D
Han var visserligen ung och i stort sett ohanterad, så hon hade liksom inte kunnat pröva honom om hon kommit precis...
Hon är jättenöjd och det är jag med. Vi skickade massor med film och bilder, men det är klart, hon var nog lite nervös tills hon träffade honom live så att säga...

Var står hästen i sverige? Kanske finns det någon snäll bukefalist som kan tänka sig att åka ut och kolla på hästen? :idea:
Det vill jag minnas har skett förut här?

Det finns som sagt massor med bra transportfirmor, vi gjorde så att vi åkte halva vägen var, då det var så långt att han ändå skulle behöva övernatta. Det kanske kan vara ett alternativ?

Lycka till!

Jag har köpt en ponny osedd, bara sett video.
Tja, det var en väldigt underbar ponny, MEN han kunde inte alla de saker de sa att han kunde (filmen hade spelats in när han kom till utbildningsstallet sades det) att han var rädd att hoppa när de sakt att han TÄVLAT LB och sedan inte kunde galoppfattning å skulle ha tävlat LA... Dock var det en sagoponny och det fick ett "lyckligt" slut i alla fall. bra nybörjarponny skulle han vara åxå (det var ren tur att jag inte var nybörjare!) väldigt hingstig ibland (hingst till han var 6,5 och när jag köpte han skulle han bli 8!) och svårhanterad för "ovana".

jag skulle ALDRIG våga köpa häst osedd!
Känns som ett himla lotteri, och det kan låta jättebra i telefon, se jättebra ut på bilder/film men vara något helt annat man får hem...

Somsagt, jag skulle inte våga!

Sen kan det ju vara en kanonhäst, men man ska ju passa ihop med hästen både ridmässigt och med personkemin.

Har hittat en väldigt fin häst på nätet. Hon verkar väldigt fin på beskrivningen och när jag pratade med ägaren så verkade som att detta här är hästen för mig. Problemet är bara att det är så långt att åka och titta på hästen....:(
Är det ngn här som köpt en häst osedd någongång? Vågar man det? Hur gör man? :confused:

En av mina hästar är en postorderhäst. Och en mer passande häst för mig kommer jag aldrig att hitta- ren tur! Du kan chansa med personkemin men inte med hästens hälsa- vet.besiktiga alltid som köpare!!!! Sen är det bara att ringa en åkeri som kör hästlastbilar från norr till söder....
Lycka till!
//FPL

jag är inte helt emot att köpa häst osedd. skulle det visa sig vara fel på hästen så brukar köpare ta tillbaka om man gjort en besiktning. passar man inte ihop kemimässigt så går det ju alltid att sälja hästen igen i värsta fall. det kan vara lika mycke chansning att köpa en häst man provridit, den kanske beter sig helt annorlunda när man får hem den eller så kan den kanske ha varit drogad...?

min ena häst visserligen shettis köpte jag osedd. hade enbart sett några bilder på honom. bättre köp har jag nog inte gjort, trevligare häst får man leta efter!

jag letar också häst just nu och inser allt mer att alla hästar står så otroligt långt bort. jag har heller ingen möjlighet att åka och provrida hur som helst. sålänge det känns rätt och man gillar det man ser på bilder/filmer så go for it!

Jag sålde en häst osedd. Den nya ägaren skickade en kompis att titta på hästen. Då detta var en mycket seriös person som kom och tittade, hade med ett eget sto med föl i hästkärran, då hon hade vägarna förbi efter en fölbedömning, så vågade jag sälja.

Nya ägaren fick ta sin kompis ord på att det var en fin häst och jag besiktigade hästen innan jag skickade iväg den med hästtransportör. Den åkte genom två tredjedelar av Sverige för att komma till sitt nya hem. Från mig vågar du givetvis köpa en häst osedd. ;) Men själv vet jag inte om jag skulle våga. I så fall om jag hade en hästkunnig som kunde titta åt mig som denna kvinna hade.

Däremot har jag kopplat på hästkärran när jag tittat på en häst som hade rätt stam och utseende enligt bilder och ägaren vetbesiktigade veckan före jag kom. Den hästen köpte jag och tog med hem samtidigt som jag tittade på den. Då sparade jag en lång resa åtminstone.

Hälsning Maja

Nej, jag skulle inte köpa en häst osedd.
Men vad gäller unghästen (kallblodstravare), som jag fick i höstas, tvekade jag inte en sekund. Efter att jag sett två foton samt en tvåminuters videosnutt på henne slog jag till. Hon var försäkrad som ridhäst och hade ett färskt veterinärintyg. Allt hon kostade mig var transporten från Jämtland.
Nu har hon varit i Skåne i snart fyra månader, och hon verkar vara en riktigt trevlig häst.

Immer

Tihi.....där sa du ngt....:idea:
De finns kanske ngn gullig bukefalare som kanske skulle kunna kolla på henne åt mig....;)

Jag har inte pratat mer med ägaren ännu, har inte hunnit idag, men jag tänkte slå henne en signal och höra vad hon säger om saken.
För en del som säljer hästar vill ha en väldig koll på vart som säljer hästen oxå....

Glömde säga att hon står i Säffle....Värmland...:D

Ja så kan man ju oxå göra...:idea: ...men det känns som om det blir en ganska lång resa för hästen i en liten hästtransport....
Dom åker väl en liten aning stabilare i en stor hästlastbil...

Eller har jag fel....eller fånig? Har inte varit ute på så långa resor med mina hästar, förstår ni....:smirk:

Hej! vart i Säffle står den. Är det ute på Värmlandsnäs så kanske jag kan hjälpa till. Min mamma bor där och hon känner nästan varenda kotte på näset. är det någon av henns bekanta så kan jag ju höra om nuvarande ägaren är reko i alla fall? Kanske luska lite...? Så är du en bit på väg..:)

Glömde säga att vi köpte en häst på distans, men fick i o försig ha den på prov i några månader först för att se om kemin stämde mm. Hästen var från Öland och jag bor i Dalarna .100 mil åkte hästen. Ägaren och jag möttes i Stockholm. Det var jobbigt för hästen, men samtidigt kommer hon inte göra en sådan resa till i sitt liv.
Hur långt i från bor du från Säffle då?

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 098
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 402
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 316
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar