Väga upp hästtransporten....?

P

Peyton

Har nyss köpt en sprillans ny böckman, och beslutade att väga in den på 1400 kg, då min bil inte får dra mer på B-körkort.

Men, när jag frågade återförsäljaren om att typa upp den i framtiden så var han väldigt tveksam till det. Han sade att det var ganska krångligt, och att det inte alltid gick. Detta även om man fick med bevis från fabriken osv...

Någon som har gjort det någon gång? Tänkte ju ta BE-körkort i framtiden, och kör redan med lite övervikt...:angel: Trist om man måste köpa ny igen...

mvh

Sv: Väga upp hästtransporten....?

Vet inte hur det går med just din. Men man ändrade reglerna för något år sedan så att det har blivit mycket svårare att ändra vikten på invägda släp. Det gäller även nertypade lastbilar.

Ja... väldigt underligt. Om släpet är byggt för mer så tycker man ju att det inte borde vara några problem att typa uppåt. För det hade ju inte varit några problem för mig att väga in det på 1990 kg vid köpet, om jag velat...

knasigt värre!

Tror att det var för många som bytte vikt efter behag så att man fick skärpa upp reglerna. Men kolla med vägverket vad som gäller.

Det är väl svårare att väga om just dem som är tillverkade fr o m 1 jan 2005? Är den äldre är det nog lättare.
Fast jag vet att det fortfarande är möjligt, så någon annan med förstahandskoll får svara.

Precis som någon skrev ovan så var det för mycket "hattande" med upp/nedvägning av släp, det var därför man skärpte reglerna (gäller nyare släp, kommer dock inte ihåg från vilket år).

Har varit i kontakt med generalleverantören för mitt släp och även med bilprovningen (för 2 veckor sedan - eftersom jag tänker väga upp mitt släp) och fått samma svar av båda; det går att väga ned/upp släpet men det måste ha skett en "teknisk förändring" på släpet för att man ska kunna göra det. Med "teknisk förändring" menas att man gjort en ändring/byte på släpet avseende tex. påskjutsbromsen, karossen, axlarna, däckdimensionen eller liknande.

Så det blir inte speciellt billigt att ändra vikt (och därför slipper de väl mkt "hattande") men det går...

Det högst troliga är att det INTE går.

Varför säger då bilprovningen - som är den myndighet som utför upp/nedtypningen - att det går? Pratade som sagt med dem (en tekniker) för 2 veckor sedan - och jag har svårt att tro att en ändring skett sedan dess.
En kompis till mig vägde upp sitt släp före sommaren, och så fort jag får råd ska jag göra det med mitt släp. Får väl återkomma när jag gjort det, som "bevis" på att det går.

Fast det kanske är bara vissa fabrikat som det funkar på då, eftersom Peyton's återförsäljare av Böckman var tveksam...

Senast ändrad:

Reglerna ÄR ändrade hyfsat nyligen. Vi vägde in vår Westfalia i 1990 kg i höstas. Och fick då veta att vi INTE kan väga om den varken upp eller ner då den är invägd i vikten från ursprungsregistreringen.

Däremot kunde vi utan problem (nåja) väga upp vårt Boj Classic från 1460 kg till 2100 kg för en månad sedan. Beroende på att Bojen var uttagen i 2100 kg 2003 och därefter nedvägd med försvagning senare. Så vi kunde alltså bara byta däck och handske och regga upp den igen.

Du har helt rätt för dig, det går att "väga upp" släpen igen om en teknisk förändring är gjord, t ex om påskjutsbromsen är ändrad.

Det har gjorts på vår BOJ släp nämligen, bara att byta påskjutsbromsen och åka in till BP igen för besiktning.

Typade upp mitt släp från 1400 till 1500 för två år sen. Det var inga bekymmer när vi hade alla papper. Men det var ju två år sen och som här nämts så verkar reglerna ha ändrats.

Vill bara tala om att mitt släp (-06) igår blev uppvägt från den gamla totalvikten på 1500 kg till den nya på 1990 kg - helt utan problem! (Bortsett från ett hål i plånboken - men det var det väl värt!)

Det var naturligtvis tvunget att den hade genomgått en teknisk förändring, som jag skrev ovan. I mitt fall utbyte av påskjutsbromen. :banana:

Jag drar mig till minnes en tidigare diskussion som faktiskt låter vettig. Kontentan var att de släp som var nedvägda UTAN förändring (alltså invägda från början i låg vikt) inte gick att väga upp just för att förändring inte kunde återställas.

Kan så möjligen vara fallet? Det stämmer ju för vår kärra i alla fall.

...eller beror det på den ursprungliga typ/registreingsbesiktningen av vagnen i fråga? Alltså; ett "grundligt jobb" när av tillverkare/ importör i den första registreringsbesiktningen av typen ger större chans att senare ändra inom ramen för vad släpets registrerats för?

Det finns en (luddig) skrivelse här också:
http://www.sweden.gov.se/content/1/c4/23/02/5c1b3b42.pdf

Jag drar mig till minnes en tidigare diskussion som faktiskt låter vettig. Kontentan var att de släp som var nedvägda UTAN förändring (alltså invägda från början i låg vikt) inte gick att väga upp just för att förändring inte kunde återställas.

Kan så möjligen vara fallet? Det stämmer ju för vår kärra i alla fall.

Njae... Du kan väga upp i alla fall! Men först måste du göra en teknisk förändring och väga NED släpet. Sen tar du bort den tekniska förändringen, så att släpet är som det var INNAN nedvägningen. Då har ju ytterligare en teknisk förändring skett och du kan väga UPP släpet! Lite omständigt med 2 besiktningar osv, men det funkar! Jag vet av egen erfarenhet!

Vill bara tala om att mitt släp (-06) igår blev uppvägt från den gamla totalvikten på 1500 kg till den nya på 1990 kg - helt utan problem! (Bortsett från ett hål i plånboken - men det var det väl värt!)

Det var naturligtvis tvunget att den hade genomgått en teknisk förändring, som jag skrev ovan. I mitt fall utbyte av påskjutsbromen. :banana:

Och ditt släp hade inte genomgått någon teknisk förändring vid invägningen så att säga?
Behövde du något intyg från tillverkaren angående vilken teknisk förändring som behövde utföras?(det var svaret jag fick från bilprovningen i våras, att jag även behövde ett intyg)

Vad kostade det att byta påskjutsbroms?

(har också ett -06-släp som jag skulle vilja väga upp...)

Lägger in ett svar jag fick från Boj på frågan om varför det är så luddigt med reglerna kring att väga upp och ned och vad som gäller egentligen. Detta var svaret jag fick (inte glasklart, men ändå):

Alltså det skiljer inte från tillverkare till tillverkare. Reglerna har blivit hårdare av någon konstig byråkratisk anledning. Jag är lite för dålig för att veta exakt men det som ska till är en konstruktiv förändring på släpet, exempelvis påskjutsanordning. Jag tror att importsläpen inte direkt har påskjutsanordningar hemma och jag vet att det är svårt att få ett intyg från tillverkaren, så det är nog därför som det är svårare på importsläpen. Sen får man se till vilken påskjutare/kulhandske som sitter på från början. Sitter det ”fel” sort så går det inte.

Tror det är lättare att skaffa nytt körkort. Gjorde det i somras och det var värt varenda öre!

Ja, BE-kortet kostar ju mindre än registreringsbesiktningen bara. Sedan återstår ju även kostnaden för konstruktionsändringen!

Tror det är lättare att skaffa nytt körkort. Gjorde det i somras och det var värt varenda öre!

Men i Peyton's fall är det ju redan för sent. Oavsett om h*n skaffar BE-körkort så är ju släpet invägt på 1400 kg, och då får ju h*n ändå inte lasta mer än i dagsläget!

Liknande trådar

Utrustning Jag har en häst på strax över 160 i mkh av kraftig modell som väger knappt 600 kg. när han är som tjockast efter sommarbete. Nu håller...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
6 238
Senast: Myrten
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236
Utrustning Har en Thule Royal -11 som jag köpte ny. Ej rullat mkt pga ryttarskada. Aktsamma hästar, så i kanonskick. Invägd på 1500kg och när jag...
2
Svar
38
· Visningar
3 504
Senast: Wilfa
·
Utrustning Jag går och drömmer om en egen hästtransport även om behovet kanske inte är akut och där finns gott om trailer i närheten att låna...
2
Svar
33
· Visningar
2 502
Senast: MalanMjöl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Ratsit