Väga upp hästtransporten....?

Sv: Väga upp hästtransporten....?

Ja, BE-kortet kostar ju mindre än registreringsbesiktningen bara. Sedan återstår ju även kostnaden för konstruktionsändringen!

När jag vägde om mitt släp så kostade besiktningen 650:-.

Minimi kostnaden för ett BE-körkort är ca 1300:- (körkortstillstånd 220:-, kunskapsprov 180:-, körprov 840:- samt syntest ca 70:-). Om man sedan köper litteratur och tar lektioner så rinner tusenlapparna iväg. Men som du skrev så tillkommer ju kostnaden för konstruktionsändringen också.

Fast visst håller jag med om att BE-körkortet är suveränt att ha. Men som jag skrev ovan, i Peytons fall spelar det ingen roll då släpet redan är invägt på 1400 kg. Släpet måste ändå typas upp om h*n ska få lasta mer än i dagsläget. Och det är ju övervikt som är problemet.

Hoppsan - mitt misstag (igen...)! ;)

Men det var ju bra att det inte var så dyrt. Har de ändrat priserna, eller?

Jag betalade nog det minsta man kan för mitt BE-kort som gick för 1440 kr totalt (köpte inga böcker och inga lektioner, egna fordon).

Lämp: 220 kr
Teori: 180 kr
Körprov: 840 kr
Tillverkning av körkort samt fotografering (gjordes samtidigt som teorin): 200 kr

Syntest var gratis hos min optiker (kund). Tror att fotograferingen ovan var runt 20 kr av totala 200 kr för körkortet, stod specat på räkningen.

Senast ändrad:

Ja just det; missade 200:- för tillverkningen av körkortet inkl. fotografering. Tack för påminnelsen.:bow: Summa summarum ca 1500:- som minst! :D

Fick min räkning för körkortstillverkningen häromdagen, en dryg vecka efter uppkörningen.
Trodde i min enfald att den ingick i avgiften för körkortstillståndet, så det blev en liten överraskning när den damp ner i lådan.

Kan förresten rapportera att fotograferingen gick på 80 kr och tillverkningsavgiften 120 kr, nu när jag har räkningen framför mig.

Så 1440 kr är den lägsta kostnaden man kan få BE-lappen för. :D

Liknande trådar

Utrustning Jag har en häst på strax över 160 i mkh av kraftig modell som väger knappt 600 kg. när han är som tjockast efter sommarbete. Nu håller...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
6 238
Senast: Myrten
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236
Utrustning Har en Thule Royal -11 som jag köpte ny. Ej rullat mkt pga ryttarskada. Aktsamma hästar, så i kanonskick. Invägd på 1500kg och när jag...
2
Svar
38
· Visningar
3 504
Senast: Wilfa
·
Utrustning Jag går och drömmer om en egen hästtransport även om behovet kanske inte är akut och där finns gott om trailer i närheten att låna...
2
Svar
33
· Visningar
2 502
Senast: MalanMjöl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4