Våffel-recept?

bettysmatte

Trådstartare
Har precis bakat våfflor på mix, som vanligt. Men det skulle vara kul att ha ett bra recept i stället och göra egna våfflor. Problemet är att jag inte hittat något recept som jag är nöjd med! Det får väldigt gärna vara frasiga våfflor, men mitt största krav är att de är lätta att baka och inte fastnar i järnet! Någon som har ett riktigt bra recept på lättbakade våfflor???
 
Sv: Våffel-recept?

3dl grädde, vispas fluffigt.
3dl mjöl rörs ihop med 2dl iskallt vatten.
Blanda allt.

Grädda :d

(Kan möjligen ha varit lite bakpulver i också).
 
Sv: Våffel-recept?

Jag gillar jästvåfflor bäst. De är dessutom frasiga även efter att de kallnat och blir inte alls lika degiga. Googla lite. Nästan alla recept ser lika ut med jäst i. :)

Fastnar dessutom väldigt sällan i järnet.
 
Sv: Våffel-recept?

Ägg
Mjöl
Mjölk
Lite flytande margarin
Lite bakpulver om man vill ha dem frasiga
Grädda i våffeljärnet och jag klickar alltid en dutt smör på järnet innan gräddning för att minimera att våfflorna fastnar.
 
Sv: Våffel-recept?

3 st ägg
0,5 dl socker
4,5 dl vetemjöl
4,5 dl mjölk
1,5 tsk bakpulver
1,5 dl vispad grädde
50 gr smält smör

Dom här våfflorna är jag uppväxt med och därför tycker jag väl att dom är de godaste jag har ätit :)
 
Sv: Våffel-recept?

Jag har försökt göra egna två gånger. Båda gångerna höll det på att sluta med att hiva ut båda våffeljärnen:o

Det kladdade och dom få som gick att få ut var inte alls lika goda som vanligt. Sedan dess använder jag enbart pulver:cool:
 
Sv: Våffel-recept?

Vill man ha extra frasigt kan man ha i mineralvatten i smeten (har jag hört). Själv gör jag bara äggvåfflor enl. receptet i min farmors receptbok från 50-talet (kan gräva fram det om du vill men de våfflorna blir inte frasiga utan mer mjuka). Har faktiskt aldrig slagits av tanken att det finns våfflor på pulver?!
 
Sv: Våffel-recept?

Det är lite det jag är rädd för. När det väl börjat hänga vid så är det inte kul och jag vill verkligen inte förstöra mitt våffeljärn! Då får det hellre bli mix även om det känns lite tråkigt...
 
Sv: Våffel-recept?

Jag gör alltid egen smet, köper någon enstaka gång...
Det blir ju inte riktigt lika frasigt när man gör egna, men om man ser till att äta dem riktigt riktigt nygräddade så är de frasiga nog. Rejält varm lagg och så får man inte ha för bråttom... Jag googlade nog reda på mitt recept så sök på typ frasvåfflor och ta första bästa...
 
Sv: Våffel-recept?

Du förstör ju inte våffeljärnet för att det blir några misslyckade våfflor gräddade i det :D

Geggiga våfflor som bränner fast beror oftast på 3 saker:

1) För tunn smet
2) För låg värme
3) För lite smör/margarin på järnet
 
Sv: Våffel-recept?

Du förstör ju inte våffeljärnet för att det blir några misslyckade våfflor gräddade i det :D

Fast det tycker jag visst att man kan göra! Om våfflorna bränner/kletar fast måste man ju få bort dem. Det är inte alltid det lättaste och måste man då stå och skrapa bort rester är det lätt hänt att man repar våffeljärnet, tycker jag i alla fall.
 
Sv: Våffel-recept?

Satsa på ett recept som innehåller grädde och grädda sedan med smör så slipper du riskera att det bränner fast. :) Blir frasigt och mättande.
 
Sv: Våffel-recept?

Jag är lite sent ute, men jag gör frasvåfflor utan ägg och grädde, det blir jättebra, tycker jag o min familj (och jobbet;) )

ca 10 våfflor

100 g smält smör
2 dl mjölk
2 dl kallt vatten
4 dl mjöl
1 msk bakpulver

Pensla med olja vid gräddning.

Mix går helbort hos oss, finns väl ingen anledning, ingredienserna är ju sånt man alltid har hemma.

Tips, om våfflorna bränner fast, skrapa med en träsmörkniv så repar man inte järnet.
 
Sv: Våffel-recept?

Tack för receptet - det fungerade verkligen över förväntan :)! Goda och inte en våffla hängde fast, trots att jag faktiskt inte penslade på olja/smör. Men ska det verkligen vara 1 msk bakpulver? Jag tyckte det lät mycket och tog 1 tsk, och det blev bra.
 
Sv: Våffel-recept?

Kul att det fungerade! Ja, det står så i mitt recept, men visst är det mycket. Funkade det med en tsk, så är det ju bra!
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 021
Senast: Lingon
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 758
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 200
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 958
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp