Välhoppande dressyrhingst?

moiran

Trådstartare
Ja, nu närmar sig paniken. Två veckor kvar tills det är dags för mig att betäcka, och jag är fortfarande inte säker på vad jag ska ha för hingst...

Stoet har nu ett föl vid sidan efter Akribori som jag är ganska nöjd med, och jag klurar därför lite på att betäcka om med honom, men är såklart nyfiken på om det inte kan bli ännu bättre... ;) Så jag tänkte fråga här om det är någon som har lite nya tankar och idéer som jag kan få fundera lite över angånede hingstval.

Stoet
Jag kan ju börja med att beskriva stoet lite kort. Hon är Pajazzo-Iran-Drabant. En ganska liten (158cm) och lätt typ. Hon har tävlat msv fälttävlan och lätt dressyr/hoppning med placeringar och har haft mer att ge i samtliga grenar men inte tävlats ytterligare på grund av min tidsbrist. Hon är en fantastiskt lugn och stabil häst där en mindre världskatastrof skulle krävas för att bringa henne ur fattningen, däremot är hon pigg och framåt att rida.

Avkomman är främst tänkt att bli en fälttävlanshäst. Det jag önskar förbättra hos stoet är främst storleken och traven (och en mer liggande bog) där jag skulle vilja ha mer lätthet, skulle gärna se ett 'bredare' (säger man så? vet inte hur jag ska beskriva korrekt) kors och en lite bättre halsansättning om jag får önska.¨

Bilder: som oriden treåring och som 11-åring (föl e. Eighty Eight Keys)


Hingsten
Hästarna jag tittat lite närmare på hittills, förutom Akribori, är Nobel, Bourbon, Sandakan, Majim G och Lambourghini. De två senare går tyvärr bort då de bara står på naturlig betäckning, eftersom jag inte vill åka så långt med föl vid sidan, annars har jag varit mer än lovligt sugen på Lambourghini.

Nobel känner jag mig tveksam till för att jag inte sett honom 'live' och inte lyckats hitta några exteriörbilder på (utan bara de två bilderna på hingsthållarens hemsida). Jag har läst i andra trådar att han inte är riktigt så grov som bilderna visar och att han lämnar ganska ädelt. Och hur är egentligen halsansättningen? Vad tror ni om Nobel till mitt sto?

Bourbon vet jag inte riktigt vad jag tycker om. Magkänslan är inte så sugen, men jag kan inte riktigt sätta ord på vad det är som gör att jag inte känner mig så intresserad. (Och har han så raka haser som det ser ut?) Borde jag vara mer intresserad med tanke på mitt sto?

Sandakan har jag sett på två hingstvisningar nu och jag får absolut ingen wow-känsla när jag ser honom även om jag är förtjust i hans exteriör.

Finns det någon mer hingst jag borde kika närmare på?

Jag känner väl att jag egentligen är ute efter en dressyrhingst som kan hoppa, men jag förmodar att tvärt om - en hopphingst med goda gångarter - skulle fungera hyfsat också. Ytterligare önskemål jag har på hingsten om jag fick önska fritt är att han förvärver ett coolt temperament och en uttalad ambitiös arbetsvilja och bra hovar. Jag är ute efter en häst med lätta naturligt elastiska gångarter - det ska se lekande enkelt ut.
 
Sv: Välhoppande dressyrhingst?

Florenstan l Vann både i hoppning och dressyr!
Annars skulle jag nog tittat på Nobel..
 
Sv: Välhoppande dressyrhingst?

Jag valde Impuls 1139 som är en dressyrhingst men som fick OK hoppoäng också på bruks. Det finns ju släktingar med som hoppat bra så det känns som att han kan lämna lite av varje.
För mig är det viktigt med bra temperament och ridbarhet och det har Impuls och även mitt sto.
Jag vill ha lite dubbeltalang så därför valde jag honom istället för t.ex. First Wish som inte hoppar bra.
 
Sv: Välhoppande dressyrhingst?

Hon hoppar väldigt bra med ryttare 10/9 lös 7/7. Håller med Mitrolle, jag skulle också tittat på han.
 
Sv: Välhoppande dressyrhingst?

Florestan I vore jätteintressant, men jag fegar nog ekonomiskt på honom, då stoet haft två föl där hon ena gången var mycket svår att få dräktig. :(
 
Sv: Välhoppande dressyrhingst?

Hm, nej, AI var det nog. Eller finns han på TAI också? Har jag totalt missat något! :eek: *hoppas*
 
Sv: Välhoppande dressyrhingst?

Avkomman är främst tänkt att bli en fälttävlanshäst. Det jag önskar förbättra hos stoet är främst storleken och traven (och en mer liggande bog) där jag skulle vilja ha mer lätthet, skulle gärna se ett 'bredare' (säger man så? vet inte hur jag ska beskriva korrekt) kors och en lite bättre halsansättning om jag får önska.¨

Jag hade kollat på Ludwigs Champion. Hopphingst som precis lika gärna hade kunnat bil dressyrhäst samt trakehnerhingsten Herzensdieb, ett riktigt fälttävlansämne av allt att döma. Båda ser korrekta ut och jag tror att de kan förbättra bogen.
 
Sv: Välhoppande dressyrhingst?

Florestan I vore jätteintressant, men jag fegar nog ekonomiskt på honom, då stoet haft två föl där hon ena gången var mycket svår att få dräktig. :(

Jag tycker inte att han är något alterantiv ändå. Han lämnar ofta brantare bog och mindre modell.
 
Sv: Välhoppande dressyrhingst?

Tsarevitj tror jag också på till ditt sto, förresten.
 
Sv: Välhoppande dressyrhingst?

Tsarevitj (e. Prince Thatch xx-Lanthan), en dressyrinriktad hingst som godkändes på årets bruksprov o fick väldigt fin kritik på sin hoppning. Klippt från ASVH:s hemsida: Omdöme löshoppning: En tuff och villig hingst med mycket snabba reaktioner. Trots några mycket snabba språng är den rädd om sig. Ganska bra benteknik. Betyg 7-9.

Han är ju dock ung o oprövad så man vet inte hur han nedärver sig ännu vad gäller strl osv.
 
Sv: Välhoppande dressyrhingst?

Briar då?

Hans stora nackdel är ju psyket men är din "stabil som en ko" :D så kunde det ju funka.
 
Sv: Välhoppande dressyrhingst?

Jag kan verkligen ingenting när det gäller spermaimport osv. Hur fungerar det med seminering osv? Är det en specifik importör man får vända sig till, kan man seminera på sin "gamla vanliga" station osv?
 
Sv: Välhoppande dressyrhingst?

Jag kan verkligen ingenting när det gäller spermaimport osv. Hur fungerar det med seminering osv? Är det en specifik importör man får vända sig till, kan man seminera på sin "gamla vanliga" station osv?

Kontakta hingsthållaren till resp. hingst. Det är inte alls svårt - de skickar sperman till den station du väljer. Cyllene här på forumet är H's importör.
 
Sv: Välhoppande dressyrhingst?

Tsarevitj (e. Prince Thatch xx-Lanthan), en dressyrinriktad hingst som godkändes på årets bruksprov o fick väldigt fin kritik på sin hoppning. Klippt från ASVH:s hemsida: Omdöme löshoppning: En tuff och villig hingst med mycket snabba reaktioner. Trots några mycket snabba språng är den rädd om sig. Ganska bra benteknik. Betyg 7-9.

Han låter som en dröm för fälttävlan, verkligen!
 
Sv: Välhoppande dressyrhingst?

Jag tror inte på Briar till mitt sto. Han känns för grov, och även om stoet är "stabil som en ko" så vill jag ändå gärna ha en cool hingst till henne eftersom jag värdesätter det stabila temperamentet högt. :)
 
Sv: Välhoppande dressyrhingst?

Det är ingen skillnad att betäcka med importhingst jämfört med hingst i Sverige! Om du nu inte ställer stoet på samma station som hingsten vill säga.

Du lämnat ditt sto på din vanliga station och sedan beställs sperman som vanligt. Istället för att skickas från Skåna skickas den från Tyskland el Holland el vad du nu väljer.

Jag skickar ett pm.
 
Sv: Välhoppande dressyrhingst?

Ja, han står väl i Skånska landet och jag vet att Görel har märren på station i Sthlms trakten och skall seminera med honom, eller rättare sagt HAR seminerat redan.
 
Sv: Välhoppande dressyrhingst?

Tsarevitj har väl ingen riktigt bra trav, och har väl ungefär lika stupande bog som mitt sto, så han faller väl därför tyvärr på dessa båda "huvudönskemål" från min sida.
 
Sv: Välhoppande dressyrhingst?

Vad sägs om hingst med hoppstam men som tävlas dressyr? t ex Peking?
 

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 148
Senast: linlar1
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 537
Avel Har ju ingen häst men iom mitt tidigare avelsintresse fick jag frågan om vem jag skulle använda på ett sto. Till saken hör att stoet...
Svar
5
· Visningar
1 238
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 144
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp