Väcka "vuxna" barn på morgonen???

Sv: Väcka "vuxna" barn på morgonen???

Det som är lite lustigt är ju att yngsta dottern, 11 år och våran fosterpojke, 14 år, klarar av att gå upp själva!
Men inte hon som är äldst! Ändå får hon ta ganska mycket ansvar hemma, och är duktig på det.
Hon är också duktig i skolan och har VG i de flesta ämnena, men att gå upp klarar hon inte alla dagar!
Jag vill ju att hon ska fixa sina sommarjobb på ett bra sätt, kommer hon för sent på morgonen sätter hon sina arbetskamrater i klistret.
På det andra jobbet är jag inte så orolig, då börjar hon vid 19.00-tiden.
 
Sv: Väcka "vuxna" barn på morgonen???

Men det är hennes problem. Om hon sätter sina arbetskamrater i klistret så är det hennes konsekvenser att ta. Och då kanske hon stiger upp i tid sedan.

Att väcka sina vuxna barn är att göra dem en björntjänst.
 
Sv: Väcka "vuxna" barn på morgonen???

Jag känner igen mig, hur trött och seg man än är så går man upp för att kolla läget, fast å andra sidan tror jag inte det är fel min mamma gjorde det på 70 talet och jag har klarat mig väldigt bra
 
Sv: Väcka "vuxna" barn på morgonen???

Just det, jag känner igen mig själv så mycket i henne.
Ända tills jag fick mitt första barn var jag helt hopplös på morgnarna.
Så länge jag bodde hemma (18) så väckte min mamma alltid mig.
När jag flyttade så ställde jag väckarklockan i köket (ilsken sak som ALDRIG slutade ringa förräns man tryckte på knappen) då var jag ju uppe, men jag kom för sent MÅNGA gånger.
 
Sv: Väcka "vuxna" barn på morgonen???

Säger som så många gånger förr i mitt liv... Tack gode gud för att mina föräldrar är skilda... Eftersom att min pappa har varit på jobbet när min klocka ringde så var det min skyldighet att själv ta mig upp och iväg till skolan, ingen som väckte en och ingen som kunde skjutsa en till bussen/skolan om man försov sig...
 
Sv: Väcka "vuxna" barn på morgonen???

Men det är hennes problem. Om hon sätter sina arbetskamrater i klistret så är det hennes konsekvenser att ta. Och då kanske hon stiger upp i tid sedan.

Att väcka sina vuxna barn är att göra dem en björntjänst.
håller helt med... Nån gång måste man lära sig att ta ansvar själv... Mamma är oftast inte med på jobbet, utan man måste klara sig själv...
 
Sv: Väcka "vuxna" barn på morgonen???

kl

Jag började vakna med väckarklocka när jag var elva, tror jag. Därefter fick inte mina föräldrar väcka mig. Vaknade alltid i tid ändå.
 
Sv: Väcka "vuxna" barn på morgonen???

*kl*

Mina barn är elva, nio och fem och de går upp själva på morgonen. Det har de gjort i ett år ungefär. Klockan ringer, de klär sig, tvättar sig, borstar gaddarna och äter frukost. Om jag har jobbat natt går de stora så att de hinner i tid till skolan.
Hemma hos oss är det inget konstigt med det. Min sambo brukar gå upp lite efter dem men de sköter sig själva och vet när det är dags att gå osv. Sambon skjutsar dock den lilla till dagis, hade varit lite väl om han skulle gå dit själv :D
 
Sv: Väcka "vuxna" barn på morgonen???

Säger som alla andra, låt henne ta ansvar för att hon kommer upp ur sängen själv på morgonen.

Men säg till henne att nu väcker du henne inte utan att det är hennes eget ansvar att komma i tid till sina åtaganden.

Du skall väl också ha semester och ta det lugnt, och hon är ju myndig.:)
 
Sv: Väcka "vuxna" barn på morgonen???

F*n vad avundsjuk jag är...

Jag lääääääängtar till den tiden då mina döttrar VILL sova lääääänge på morgonen...

Nu vaknar den minsta kl 5:30 VARJE morgon...

Sambons tonåringar låter vi sova och de har nu lärt sig att stiger man inte upp så missar man bussen och få ta sig till stan på egen hand = jobbigt... :devil:
 
Sv: Väcka "vuxna" barn på morgonen???

Just det, jag känner igen mig själv så mycket i henne.
Ända tills jag fick mitt första barn var jag helt hopplös på morgnarna.
Så länge jag bodde hemma (18) så väckte min mamma alltid mig.
När jag flyttade så ställde jag väckarklockan i köket (ilsken sak som ALDRIG slutade ringa förräns man tryckte på knappen) då var jag ju uppe, men jag kom för sent MÅNGA gånger.

Med två morgontrötta barn i ungefär samma ålder har jag gett upp. Jag hade väckt henne, trots att det säkert är pedagogiskt förkastligt.

Att gå upp som folk var nog en av de sista sakerna jag lärde mig som ung, och det blir en av de sista sakerna barnen lär sig hemma. De och jag är/var som du beskriver dig.

Så länge så stora barn sköter tex delar av städningen, sin egen tvätt, mycket av sin egen mat osv, så får det väl vara en punkt av omognad om man inte lyckas komma till rätta med det. Om de däremot förväntar sig serverade mackor efter väckningen, skjuts när de missat bussen osv osv, då handlar det om alltför mycket generell omognad och då måste man ta tag i situationen.

Jag står visserligen inte ut med att väcka, men ännu mindre med att se ungdomar sumpa saker som de egentligen vill eller måste göra.

Tids nog lär hon sig. På kort sikt är det viktigare att sommarjobbet funkar.

Petruska - illusionslös tonårsmoder
 
Sv: Väcka "vuxna" barn på morgonen???

Min mamma väckte mig på mornarna ibland när hon skulle upp själv, eller för att jag hade bett henne att göra det på helgen. Hon gjorde det för att jag hatar att vakna till hysteriska väckarklockor, mkt trevligare med en mamma som kommer och är snäll..;) ..

MEN jag skulle aldrig i tonåren komma på tanken att mamma skulle behöva gå upp tidigt bara för att jag skulle upp!

Har du semester så skall du ju ha semester.... Inte skall du vell behöva kliva upp tidigt för att din vuxna dotter jobbar?..
 
Sv: Väcka "vuxna" barn på morgonen???

Varje gång man väcker vuxna barn och talar om det idiotförklarar man dom tänk om dom vill bli vuxna och vill slippa nogon som gör ner dom varje dag .Jag har fått nästan allt jag gjort i vuxen ålder komenterat och är nöjd när det är tyst och talar om så lite som möjligt för att slippa disutera och få det komenterat
 
Sv: Väcka "vuxna" barn på morgonen???

Mitt största problem som tonåring var att jag inte fattade att jag behövde sova. Det tog många ÅR innan jag förstod varför jag inte vaknade på morgonen (4 timmar efter jag gått och lagt mej). Nu vet jag inte om din dotter har detta problemet, men när man är 18 bör man (kunna) ha ansvar för det själv.

Kan du inte göra så att du väcker henne OM hon inte är vaken precis innan hon kommer att bli försenad? Så att hon iaf får stressa lite?

Jag tror inte att du skadar henne genom att väcka henne, det är väl så att när man vet att man måste (typ när hon flyttat hemifrån) så gör man det.
 
Sv: Väcka "vuxna" barn på morgonen???

Du har en poäng där. Är "barnet" ansvarstagande för övrigt kan man kanske hjälpa till med väckningen, om man har möjlighet.

Mina fyra har alla fått vakna själva från tidig ålder och för tre fungerade det utmärkt att ta ansvar för detta. Den fjärde, som för övrigt är/var en ansvarstagande kille, hade och har även nu som vuxen problem med att vakna på morgonen trots att han fick försöka ta ansvar för det som barn.

Alla människor är ju olika och en del unga har verkligen svårt för att gå upp på morgonen oavsett när de lägger sig på kvällen.
 
Sv: Väcka "vuxna" barn på morgonen???

LÅNAR ALLA

Har nu bestämt oss här hemma.
Efter att hon fick sitt schema så kommer vi att gör som så:
de dagar hon börjar 7.00 så får hon åka med p, är hon inte uppe 1/2 h innan avfärd så kommer han att knacka på hennes dörr.
Kanske hon får bråttom en del morgnar....
De dagar hon börjar 14.00, ja, inga problem.
Känslan jag har nu är att hon har mognat VÄLDIGT mycket, och det beror på att hon har lyckats fixa två sommarjobb.
Häromdagen sa hon:- Mamma, nu känns det som om jag är på väg någonstans.....inte bara skolan längre:D.
 
Sv: Väcka "vuxna" barn på morgonen???

Jag är en borskämd snor unge som blev väckt med frukost på sängen varje morgon av min farsa, han ändå inte till bussen och fick skjuts i stället, det utnyjades friskt av mig :angel: även om det var undermedvetet.
MEN jag önska att mina föräldrar varit bättre på att lära mig stiga upp själv, för jag har fortfarande svårt att respektera att veckarklockan ringer. snozar in i det sissta eller regagerar inte alls och försover mig ofta . Som tur är har jag ändrat mtt schema så jag mestadels jobbar kväll så jag slipper problemet;)
Men jag är en inbiten kvälls människa och har percis lika svårt att vakna på morgonen som en morgon menniska har att hålla sig vaken på kvällen.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 127
Senast: Emtherlia
·
Kropp & Själ skall till läkare nästa vecka (äntligen) men försöker hitta någon spännande diagnos själv under tiden ;) I våras någon gång började jag...
Svar
4
· Visningar
1 182
Senast: vinkelina
·
Samhälle Jag har fått ett problem. Eller fått och fått... Har haft detta problem tidigare! Sommaren 2009 köpte jag och dåvarande pojkvän hus i...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
11 317
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
33 085
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp