Väcka "vuxna" barn på morgonen???

A

Annika_38

Väcker ni era "vuxna" barn på morgnarna?
Får väl erkänna att jag gör det (dotter 18 år), hon är såååå morgontrött, brukar börja med att ringa ut till henne när min klocka ringt (hon bor i egen stuga på tomten), sen går jag dit när jag hämtat tidningen och väcker henne igen.
Nu är det så att jag nästa fredag börjar min semester på tio veckor:banana: ., dottern ska de tre första veckorna gå intensiv körkortsutbildning, sedan sommarjobba fem veckor.
Och jag har fasiken inte lust att behöva gå upp varje morgon för att kolla så hon är vaken, men kommer förmodligen att göra det ändå.
Hur gör ni?
 
Sv: Väcka "vuxna" barn på morgonen???

Låt henne vara!
Hon ska väl flytta hemifrån någon gång, och måste klara sig själv! Ha nu en go semester och låt henne ta konsekvenserna av att komma försent isånna fall. :)
 
Sv: Väcka "vuxna" barn på morgonen???

Funderar faktiskt på det, men nu är det så att jag också är vansinnigt morgonpigg och brukar gå upp vid sex-tiden även när jag är ledig, och det vet hon ju om!
Kommer vara VÄLDIGT svårt att inte gå och kolla.
Man inser ju nu så här efter många år vilka "fel" man har gjort:angel:
 
Sv: Väcka "vuxna" barn på morgonen???

Om du nu tänker sluta kolla till henne får du väl tala om det tydligt för henne innan, annars är det väl lite taskigt kanske;)

det är ju faktiskt inte hennes fel att du gjort detta under flera år, klart hon förväntar sig det då.
Men jag förstår om du vill släppa det!
 
Sv: Väcka "vuxna" barn på morgonen???

Jag brukar nog säga det ungefär en gång i veckan;) .
Och hon går faktiskt upp själv kanske två-tre dagar i veckan, alltså hon är vaken när jag ringer ut till henne.
Men det handlar nog mest om att jag har svårt att inte kolla så hon är vaken, och det vet hon ju så väl!
Men, det är nog dags att låta henne bli "vuxen" nu!!!
Hur har ni andra gjort? Är det bara jag som väcker barnen på morgnarna?
(Kan tillägga att de andra två, 14 och 11 går upp själva)
 
Sv: Väcka "vuxna" barn på morgonen???

Skulle aldrig falla mig in att väcka mina "stora" barn, 17 och 15 år.

Min störste bor precis som din dotter i ett eget litet hus på tomten och han får själv sköta sin väckning.

Nej, det är ett sätt att vara på väg in i vuxenåldern att ta konsekvenserna av sitt handlande (här minskas månadspengen/lönen om man inte sköter sina skoltider resp arbetstider) Sonen jobbar dessutom ett flertal dagar i månaden på posten så det där med att sköta sina tider är en självklarhet.
 
Sv: Väcka "vuxna" barn på morgonen???

Min mamma har slutat med det (jag är 17). Men det är mest för att jag har ett hemskt morgonhumör.

Och ju mer du väcker din dotter, ju slappare blir hon.
Omedvetet så vet hon ju att du kommer och drar upp henne så då tänker hon att hon kan ligga kvar lite till.
Men slutar du göra det får ju hon ta konsekvenserna.
 
Sv: Väcka "vuxna" barn på morgonen???

Här hos oss får barnen också ta konsekvenserna av sitt handlande.
Tur nog så händer det väldigt sällan, då vi bor en bra bit från stan så MÅSTE de två äldsta passa busstiden, annars blir det en promenad på 5 km.
Problemet är att hon nästan ALLTID är sen på morgonen, för att hon ligger kvar i sängen så länge, men hon lyckas nästan alltid hinna med bussen.
 
Sv: Väcka "vuxna" barn på morgonen???

Kanske skulle underlätta om hon hade dåligt morgonhumör;) ,
det är snarare tvärtom, on har inget humör alls, kanske sömngångar-humör!!!
Hur går det för dig då? Kommer du upp och i tid till skolan?
 
Sv: Väcka "vuxna" barn på morgonen???

Inte en chans.
Jag hade ett pv närjag var lite yngre än den åldern, och han mamma var tvungen att väcka honom VARJE morgon.

Men när han var hos mig så lärde han sig fort att vakna själv, eftersom ingen annan väckte honom.
 
Sv: Väcka "vuxna" barn på morgonen???

Sluta upp med det genast, annars kanske du hamnar i samma situation som min svärmor, som ringer sin 31-åriga son (min pojkväns bror) flera ggr i veckan så han kommer iväg till jobbet. De bor på samma gård men i olika hus.

Hon har trappat ned på det betydligt, men förut ringde hon var och varannan dag, och jag blev (blir) lika irriterad varje gång när hon vid typ middagen säger att hon minsann måste ringa ned till A och se till att han kommer upp och iväg på morgnarna. Men det är inte hennes ansvar för fem öre, liksom det inte är ditt ansvar att få iväg din dotter. Så säg till henne att du fr o m semestern inte tänker väcka henne längre, och låt henne sköta väckning och ev konsekvenser på egen hand.
 
Sv: Väcka "vuxna" barn på morgonen???

Jesper Juul säger så klokt i sin bok "Ditt kompetenta barn" att kan du väcka ditt barn med ett leende på läpparna så fortsätt gärna göra det om du känner för det.
Så fråga dig själv om du verkligen vill det eller om du har tröttnat.
Den dagen hon lär få fixa det själv så kommer hon säkert att vakna upp själv om inte förr så när hon kommit försent några gånger.

Det finns faktiskt en väckarklocka som är speciell eftersom den har en lampa. Denna lampan börjar försiktigt lysa i lagom tid för att sedan öka på mer och mer till klockan ringer. Har funkat med tillfredställelse hos andra svårväckta tonåringar. Jag tänkte själv någon gång i framtiden investera en sådan till min mycket morgontrötta dotter.

Mitt ex var/är väldigt svårväckt och byggde faktiskt in ett brandlarm i sin klockradio för att få mer kräm i ljudet. Det spelade nämligen ingen som helst roll hur mycket han ville upp för han sov tungt när han skulle upp oavsätt när han gick och lade sig.
 
Sv: Väcka "vuxna" barn på morgonen???

Men herregud, klipp navelsträngen! :D Har man fyllt 18 är man banne mig stor nog att klara av att ta ansvar för sitt liv.
 
Sv: Väcka "vuxna" barn på morgonen???

*KL*
Jag har ju faktiskt insikten att mycket beror på mig.
Men jag vill ju bara väl, fast det nu visat sig vara fel.
Men, förhoppningsvis nu när hon har lyckats fixa sommarjobb (faktiskt två)och ska ta körkort så finns det ett driv, körkort OCH pengar.
Har bestämt mig för att INTE väcka henne, men det kommer bli svårt att låta bli att INTE gå och knacka på då klockan drar iväg.....

En rolig grejj: hennes förra pojkvän sa en gång: -Va bra med en levande väckarklocka! (Säger en del va?)
 
Sv: Väcka "vuxna" barn på morgonen???

Har bestämt mig för att INTE väcka henne, men det kommer bli svårt att låta bli att INTE gå och knacka på då klockan drar iväg.....

Och i det fallet så får hon själv ta konsekvenserna av sitt handlande ;) inte du som mamma.



En rolig grejj: hennes förra pojkvän sa en gång: -Va bra med en levande väckarklocka! (Säger en del va?)


Japp :angel: det säger en hel del :D
 
Sv: Väcka "vuxna" barn på morgonen???

Hon är vuxen. Behandla henne som en sådan.
 
Sv: Väcka "vuxna" barn på morgonen???

Du är inte ensam, en jobbarkompis jag hade förra året ringde varje morgon kl 06.30 först hem och väckte sin MAN och sedan sin dotter i trettioårsåldern....
 
Sv: Väcka "vuxna" barn på morgonen???

låt henne sköta det själv... kommer hon sent så är det hennes ansvar... o efter ett tag så ser hon nog till att komma upp... skötte mig själv på morgonen från 13år ålder... (inklusive hästmatning o utsläpp)
 
Sv: Väcka "vuxna" barn på morgonen???

*KL*
Tack alla snälla kloka Bukefalister!:bow:
Ska imorgon visa henne den här tråden! (Även hon är en Bukare).
Ska nog försöka slappna av under min semester och försöka lära mig sova ut på morgnarna!
 
Sv: Väcka "vuxna" barn på morgonen???

Nej, jag väcker inte min son mer än i undantagsfall. han har själv fått sköta sin morgonväckning sedan han var 14, och i år blir han 16, jag har någon enstaka gång ringt honom när han varit ensam hemma, för att kolla så han kommer upp.

Sen går jag ofta upp ändå vid just den tiden då han vaknar, så vi hinner säga godmorgon och så, men det är som sagt inte själva väckningen som är det primära då utan just att ses en stund innan dagen börjar.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 127
Senast: Emtherlia
·
Kropp & Själ skall till läkare nästa vecka (äntligen) men försöker hitta någon spännande diagnos själv under tiden ;) I våras någon gång började jag...
Svar
4
· Visningar
1 182
Senast: vinkelina
·
Samhälle Jag har fått ett problem. Eller fått och fått... Har haft detta problem tidigare! Sommaren 2009 köpte jag och dåvarande pojkvän hus i...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
11 317
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
33 085
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp