Vaddå Djurskyddsmyndighet??????

Sv: Vaddå Djurskyddsmyndighet??????

Ditt argument håller inte heller tycker jag.
Att alla som vågar och orkar proterstera då skulle vara dålig djurhållare. Det var det löjligaste jag har hört.

Då menar du alltså med dina ord att jag inte sköter mina djur då??
Eftersom jag vågar protestera.
Jag vill inte vara som du sticka huvudet i sanden och låta det fortlöpa. Tyvärr.

Att alla som vågar och orkar proterstera då skulle vara dålig djurhållare. Det var det löjligaste jag har hört.

Då menar du alltså med dina ord att jag inte sköter mina djur då??
Eftersom jag vågar protestera.

Lite satslogik skulle i inte skada. Jag har inte skrivit att de som säger så har dålig djurhållning utan att de som HAR dålig djurhållning brukar använda det argumentet. Det är liksom inte samma sak.
PL

Jo men då skulle du skriva mellan raderna också "men inte alla som säger så".
Nu skrev du inte så, så jag tolkar det precis som jag skrev hur du än vänder på dina ord.

yapp, det har de ,du får kontakta din kommun så hjälper de dig

peter_lundin skrev:
Nu är ju reglerna till för att gälle de som har verksamhet i lite större skala eller yrkesmässigt inte alla stora som små! Man har satt gränsen högre för egna hästar eftersom många har ett större antal sådana till hobby medans man har ansett att redan 4 inhyrningar börjar vara yrkesmässigt eller i större skala. Om nivåerna ligger rätt kan man ju alltid diskutera.
Argumentet "jag har alltid skött mig så reglerna borde inte gälla mig" håller inte.
Dessa argument hör man ofta även från folk med usel djurhållning.
PL
Det är ju inte reglerna för djurhållning som vi kritiserar. Jag trodde i min enfald att kommunerna var satta att kontrollera djurskyddet redan idag. Det skulle räcka med en anmälan till kommunen där man anmäler att man har häst. Sedan skall ju alla djurägare ändå kontrolleras.

Det här är ännu en papperstiger vid sidan av alla andra som är på väg att slå ut svenskt lantbruk. Just enbart detta från djurskyddsmyndigheten är kanske inte så farligt men många bäckar små....

peter_lundin skrev:
Lite satslogik skulle i inte skada. Jag har inte skrivit att de som säger så har dålig djurhållning utan att de som HAR dålig djurhållning brukar använda det argumentet. Det är liksom inte samma sak.
PL
Jag läser in lite mellan raderna från flera håll här och det går ut på följande: Har man invändningar mot djurskyddsmyndigheten så har man något att dölja i sin djurhållning. Det är tråkigt om detbatten förs på det sättet.

Jag har forvarande inte skrivit eller menat det så. Men om ni envisas med att läsa in saker mellan raderna så varsågod. Vad jag skrivit o menat är fortvarade att det här med att det inte är något fel på min djurhållning är ett vanligt argument från dåliga djurhållare. Vad jag också reagerar mot är, lite tillspetsat, inställningen, kontrollera gärna andra men inte mig. Myndigheterna skall behandla/kontrollera alla lika till dess dålig djurhållning upptäcks.
PL

Fatta någon gång va!
Eller läs vad jag skriver.
Jag skriver att jag redan är kontrollerad och GODKÄND.
Men sedan hittar dom på ytterligare lite grejer så att man måste kasta ut sina inackorderingar. Vart ska dom ta vägen igen som inga egna stall har? Ut i buschen igen? Som ju många hästar har fått stå. I små garage som inte är byggda för hästar med dåligt hö som är mögligt osv....

Det är DET som jag är förbannad på. Men jag är inte förbannad på inspektörerna för dom gör ju bara som dom blir tillsagda. Dom håller igentligen med oss som sköter våra hästar.

Men du tycker inte att jag ska få sitta här och opponera mig för då sköter jag inte mina djur enl dig.

Jag har överhuvudtaget inte diskuterat din direkta situation o det framgår inte riktigt hur du är godkänd men jag antar att du har en godkänd förprövning på stallet.
Det är väl ingen som sagt att du behöver behöver kasta ut inhyrningarna. Om allt är ok sån är det ju bara att fylla i paragraf 16 ansökan.
Att jag sen på något sätt skulle ha påståt att du inte sköter dina djur för att du protesterar är ju bara larv.
PL

peter_lundin skrev:
Vad jag också reagerar mot är, lite tillspetsat, inställningen, kontrollera gärna andra men inte mig. Myndigheterna skall behandla/kontrollera alla lika till dess dålig djurhållning upptäcks.
PL
Det handlar ju inte om ett motstånd mot kontroller av djurhållningen. Inte från min sida i alla fall. Jag tycker det är för få besök i stallarna snarare.

Jag anser dock att de byråkratiska tillstånden från djurskyddsmyndigheten är en papperstiger. Det är synd att debatten vrids till att man är mot besök av djurskyddsinspektörer när man är kritisk till en myndighet. Det är faktiskt möjligt att gilla inspektioner av djur och samtidigt ogilla djurskyddsmyndighetens nya påbud.

peter_lundin skrev:
Argumentet "jag har alltid skött mig så reglerna borde inte gälla mig" håller inte.
Dessa argument hör man ofta även från folk med usel djurhållning.
PL

Detta fick mig att tro att du menade mig. Eftersom jag tyckte att dom redan har kollat mig och mitt stall.
Var det inte ämnat till mig då?

Det var ett svar till dig men abolut inte riktat till dig el din djurhållning.
Det är klar att du får protestera men jag måste också få försvara nya regler som jag faktiskt hoppas kan göra nytta. I mitt jobb har jag de senaste 25 åren ofta blivit anlitad av kommunerna i djurskyddsärenden o många av dessa har varit fall där folk (ibland duktiga djurägare i en liten skala) har skaffat fler o fler djur utan att inse var gränsen för var de klarar av går o till slut är alltihopa en misär. De nya paragraf 16 reglerna kan bli en efterlängtad hjälp att stoppa den här typen av situationer på ett tidigt stadium.
PL

Nu lyckades du skriva ner vad jag tyckte. :bow:

Pappersexercisen är ju helt "otrolig"..
Därför blir man f**b*nn*d.

AM

peter_lundin skrev:
Det var ett svar till dig men abolut inte riktat till dig el din djurhållning.
Det är klar att du får protestera men jag måste också få försvara nya regler som jag faktiskt hoppas kan göra nytta. I mitt jobb har jag de senaste 25 åren ofta blivit anlitad av kommunerna i djurskyddsärenden o många av dessa har varit fall där folk (ibland duktiga djurägare i en liten skala) har skaffat fler o fler djur utan att inse var gränsen för var de klarar av går o till slut är alltihopa en misär. De nya paragraf 16 reglerna kan bli en efterlängtad hjälp att stoppa den här typen av situationer på ett tidigt stadium.
PL
Det varierar säkert i landet vilket i sig är lite tråkigt men jag tycker det verkar som att djurskyddsinspektörerna inte hinner kontrollera djurägare speciellt ofta. Finns inte risken att byråkratin tar tid från stallbesök och kontrollerna blir ännu sämre?

Initialt när alla skall ha sina tillstånd kan det nog bli så men knappast i längden.
Att försöka styra upp en djurhållning som håller på att gå överstyr utan att ha några hållbara regler att stödja sig på tar verkligen resurser.
Att många kommuner har för dåliga resurser för djurtillsyn är helt klart även om jag upplever att det blivit bättre i den här landsändan.
Det diskuteras att Djurskyddsmyndigheten skall kunna tvinga dåliga kommuner att skärpa sin djurskyddstillsyn.
PL

TomasN skrev:
Vår kommun har altid slut på pengar, det vet du väl?

Ingen jag känner häromkring har sett någon djurskyddsinspektör på länge faktiskt.

Hehe... tänkte inte på det. Jag vet 1 (!) som faktiskt fått besök i den senaste omgången innan pengarna tog slut. De bor någonstans mitt emellan oss. Vi får väl se när de kan tänkas dyka upp. :)

De nya paragraf 16 reglerna kan bli en efterlängtad hjälp att stoppa den här typen av situationer på ett tidigt stadium.

Tyvärr så tror jag att du har fel där. Som jag skrev förut. Tex mitt stall är alltså godkänt för 10 hästar. Om jag så har 9 egna 1 inackordering eller 7 egna och 3 inackorderingar så är det likt förbannat 10 hästar.
Dom har alltså stoppat folk som inte vill/eller kan ha firma och betala moms, skatt osv. Dom får nu bara ha 3 inackorderingar men 9 egna hästar. Är inte det lite lustigt?? För hur det än är så vet ju nästan alla att överallt står det ju hästar som betalar svart hyra. Herregud om alla skulle vara lagliga och betala skatt och moms på allt tex höet. Då skulle inte många fritidsryttare finnas kvar så länge till.

Men det kanske är det som är meningen med dessa nya regler. Vad vet jag. Men det lustiga i kråksången tycker jag är att man får ha så många egna hästar utan att begära tillstånd. Men man måste begära tillstånd om man har "andras" hästar i samma stall. Det är väl mera säkert att dom hästarna får sin mat än dom som har 9 egna. Eller???

I vilken utsträckning tillstånden kopplas till att man betalar skatt känner jag inte till det står i vilket fall inget sånt i författningen.
Har du överhuvudtaget sökt tillstånd så du vet att du inte får det därför att du inte tänker betala skatt?
Ditt tidigare tillstånd om jag fattar det rätt är från länsstyrelsen o gäller bara lokalerna o inte din hästhållning.
Du menar alltså att fritidshästsektorn är helt beroende av att det mesta betalas svart.
Undrar vad de som betalar el tar emot vitt tycker om det.
PL

"Du menar alltså att fritidshästsektorn är helt beroende av att det mesta betalas svart.
Undrar vad de som betalar el tar emot vitt tycker om det."

Det har jag och gejsa redan diskuterat längre upp i tråden :angel:.

Tror inte det är nån idé att lägga energi på detta för dig heller längre Peter, tyvärr...

Sen gejsa, tycker jag ändå att du ska ta till dig det som flera av oss (både inspektörer och veterinärer som svarat dig i denna tråden) skriver: § 16-tillstånden ÄR ett verktyg som man kan använda i vissa situationer och då få en mer eller mindre omedelbar förbättring för de djur man just då anser må dåligt. Är inte det bra, räcker inte det som argument?

Jag förstår ert resonemang om att tillstånden kan vara bra i vissa fall. Vi kan ju hoppas att djuren kommer att få det bättre tack vare detta men jag tvivlar faktiskt. Givetvis måste vi följa de lagar som finns så kommer det att krävas tillstånd för mig så småningom så kommer jag givetvis att söka.

En sak jag inte gillar är att en tjänsteman på kommunen skall ha rätt att avgöra om jag för arbeta med hästar eller inte. Jag förstår givetvis tanken bakom men det känns ändå smått olustigt. Kommer vissa kommuner att kräva formell utbildning med betyg osv? Det lär väl dock finnas möjlighet att överklaga besluten hoppas jag?

Det jag undrar är följande: Hur väl kommer djurskyddsinspektörerna att kunna hitta de som borde ha tillstånd men struntar i att söka? Det är troligen bland dessa som djurhållningen är dålig. Vi som är samvetsgranna kommer att söka tillstånd men är det bland oss som rötäggen finns?

Framtiden får utvisa om det här blir bra som sagt.

Sen håller jag med om att man inte kan driva en hästverksamhet som hobby i stor skala utan då blir det näringsverksamhet. Får man av olika anledningar inte bedriva näringsverksamhet så får man ju bita i det sura äpplet och lägga ner verksamheten och ha så få hästar så det blir en hobby. Man kan ju inte ha en näringsverksamhet och låtsas som om det är en hobbyverksamhet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka