Vaddå Djurskyddsmyndighet??????

Sv: Vaddå Djurskyddsmyndighet??????

Hej! Vill bara fråga dig eftersom du är inspektör.
Om jag äger 4 eller fler hästar och har 3 inackorderingar, behöver jag då inte ansöka om tillstånd?
Eller ingår mina egna hästar då som inackordering?
Man måste ju ansöka om tillstånd om man har 4 eller fler inackorderingar står det ju.
Lite kryptiskt står det ju i ansökan tycker jag.
Har ni på kommunerna tänkt på hur många privatstall som kommer att säga upp alla sina inackorderingar pga detta?
Vart ska alla dom hästägarna ta vägen då?
Det finns inte många som har råd att sitta och betala ca 2-3000 kr per månden som dom tar på stora ställen.
Det finns ju folk som inte vill stå på stora ställen för hästens skull tex och sedan är det ju inte alla som vill betala för ett stort ridhus.
Jag tror att alla kommuner biter i sin egna svans nu.

Först har dom sett till att hästarna slipper stå i ett garage. Dom kanske har flyttat sina hästar till små privatägda stall som ju har blivit godkända av kommunen. För först har ju kommunen kommit för 2 år sedan iaf i min kommun och kollat igenom stallen. Man har fått betala för det olika summor. Själv har jag betalat 600 kr per år. En del har fått ändra saker i stallet annars har det inte blivit godkänt. Nu sticker kommunen ryggen i dom små privatägda stallen genom att man måste ha tillstånd. Tillstånd som jag tycker att jag redan har på mitt papper står det tillstånd till 6-10 hästar.
Förklara för mig snälla?! :bow:

då ska du se hur löjliga frågor det var hos oss och det skilde jättemycket mellan frågorna i Laholms kommun och Halmstads kommun Laholm hade bara 2 sidor att fylla i och Halmstad hade 2 st olika häften med 4 sidor i båda *suck* Jag var nog inte så trevlig i alla mina svar heller ,jag gjorde ingen ritning på inredningen i stallet utan jag skrev att de själva hade varit där och godkänt det föär 2 år sen hm . Sen ville de också ha utbilning på mig om jag kunde sköta hsätarna osv och då sa jag att jag jobbar på en ridskola och har gjort så i 7 år och då tyckte hon att jag skulle få inteyg därifårn och då sa jag till henne att det kan jag skriva själv då *ASG*

Du behöver bara tillstånd om du har fyra el fler inackorderingar, alt 10 el fler hästar totalt som du ansvarar för. De små privatägda stallen tror jag inte drabbas särskilt hårt av de här, det är ju just därför dessa undantag finns.

Personligen kan jag dessutom tycka att det är bra att alla som hyr ut svarta stallplatser mkt billigare än oss som försöker vara ärliga sätts dit :angel:.

Förstår fortfarande inte. OM jag äger 5 hästar tex kan jag då ha 3 inackorderingar utan tillstånd?
Det står ju så olika överallt.
Jag är ingen oärlig person men jag kan inte ha en firma bara. Sedan är det faktist folk som har sina hästar som hobby och inte har råd att sitta och betala typ 2-3000 kr i månaden för sin lilla travare tex. Det kommer ju bara att bli sådan kvar som tar så mycket om man ska betala skatt och moms osv.....

Ja, eftersom 3 inte är 4 eller fler... Och sammanlagt blir det ju bara 8, inte 10 eller fler.

Jag tror tyvärr inte att Skattemyndigheten nöjer sig med svaret "jag kan inte ha en firma bara" om de kommer till dig på revision...

Varför skulle Skattemyndigheten komma till mig?
Vad jag har förstått så samarbetar inte Miljö och hälsa med dom. Eller ska dom skicka in papper till dom och tala om vilka som har ens en inackordering??
Sedan om jag har förstått det rätt så får man som hobbyverksamhet tjäna under 30000 kr utan att det ska behövas skattas för. Har jag fel där?
Många frågor är det. Men jag fick brevet i går och det står ju från 1 januari 2005 ska det vara tillstånd.
Tycker att det är lite sent eftersom det är 1 feb i dag.

Jag tror inte du behöver vara orolig för att kommunen ska skvallra till Skattemyndigheten (men det är inte en helt ovanlig oro, det är _många_ som oroar sig för det).

Som jag skrev i mitt första svar till dig så är det där med svarta pengar en rent personlig reflektion och har inget med mitt yrke att göra.

Ok! Tack ska du ha för hjälpen. Jag tror att jag blev lite klokare nu.
Jag fyller alltså inte i ansökan eftersom jag ser till att bara ha 3 inackorderade hästar bortsett hur många jag själv nu äger. Bara det inte blir över 10 för då blir det verksamhet. :)
P
Återkommer om jag har fler frågor.
Tack. :bow:

Har hört att vår kommun har slut på pengarna och inte råd att kontrollera fler gårdar?!

Har olika kommuner olika blanketter?
Och hur får jag i så fall veta vilken som gäller för min kommun?

/
Susanne

Om Miljö och Hälsa har varit ute och kollat på ditt stall och du är godkänd att få ha hästar där så kommer ett brev på posten. Du behöver inte ansöka det kommer. Det här blev tydligen bestämt eller hur det nu var för bara 2-3 veckor sedan så dom håller på och skickar ut ansökningsblanketter.

javill skrev:
Har hört att vår kommun har slut på pengarna och inte råd att kontrollera fler gårdar?!
Vår kommun har altid slut på pengar, det vet du väl?

Ingen jag känner häromkring har sett någon djurskyddsinspektör på länge faktiskt.

Personligen kan jag inte förstå denna negativa inställning de flesta av er har... det står faktiskt i §16 djurskyddslagen
att verksamhetsutövarens lämplighet skall bedömas. Därmed är sådana frågor med som ni blir så hemskt upprörda över. Det är kommunernas SKYLDIGHET att bedöma detta, annars begår de tjänstefel.

Ni har ingen aning om hur många vanskötta hästar vi faktiskt har därute (om ni nu inte själva jobbar som djurskyddsinspektör?). Dessa lagar finns endast för att värna om våra djur. Därmed måste ALLA djurägare kontrolleras. Kanske är det så att 99 är bra och 1 är dålig. Men är inte det bra då, att vi kommer åt de dåliga? Tillsyn sker från 1 häst i de flesta kommuner...

Den kritik Djurskyddsmyndligheten får är obefogad, de gör ett toppenjobb och arbetar alla för ett bättre skydd för våra djur. Och det gör kommunerna och länsstyrelsen också. Det stämmer inte alls,
som CK sa att myndigheterna står stilla vid vanskötsel av djur. Självklart jobbar vi alla för att få djurförbud för dessa osv. Tyvärr finns det kryphål i lagen, men det är väl knappast djurskyddsinspektören i din kommuns fel..

Angående blanketten; vad jag känner till är det många kommuner som har gjort egna blanketter, som är nedkortade. Ring och hör med er kommun - de är där för att hjälpa er och ni kan ringa o ställa
alla frågor ni vill.

Tidsbegränsning görs normalt endast i de fall med tveksamma fall, tex med folk som inte har skött sig tidigare men ändå
får en chans..

Nafayette: anledningen till att gödselfrågor ej är med är att detta är ett §16 tillstånd, vilket är hämtat ur djurskyddslagen. I denna är det djurens välfärd som är viktig. Gödsel etc regleras i miljöbalken.
Djurskyddmyndigheten brukar bli beskylld för nya lagar angående gödselhantering också, detta är knappast deras sak, då de ej arbetar efter miljöbalken. Jordbruksverket har hand om gödselfrågorna.

Dessutom, om du Nafayette redan har ett §16 tillstånd för den verksamhet du bedriver behöver du naturligtvis inte ett nytt... varför skulle det vara så? Tänk lite positivt! Dessutom betalar väl knappast
summan som betalas för tillståndet generaldirektörens lön?? Summan tas ut av kommunen för arbetad tid. Varför ska kommunen jobba gratis?

Mitra: det kostar faktiskt kommunen att handlägga ett ärende.. det läggs ned x antal timmar per tillstånd och jag tror nog knappast att kommunen drar in någon större summa..

Precis som Athena skriver kan man använda §16 tillståndet som en väg att komma åt folk som har väldigt mycket djur och ej sköter dem. De kan åtalsanmälas om de ej söker tillstånd.
En annan väg att gå är att förelägga dem att dra ned antalet djur. Det finns faktiskt en hel del med många hästar som ej sköter dem.

Mirta - varför skulle han inte bry sig om ett åtal? Han blir alltså polisanmäld och det kommer förmodligen upp i rätten.. konstigt om man inte bryr sig om det..

Negativ och negativ inställning. När man först får ett godkänt stall för att ha hästar i och man tror att allt är frid och fröjd och t o m får betala för det och sedan får ett sådant här papper, ja då blir man nog inte så glad må du tro.
Många har ju fått bygga om i stallet och så för att det ska bli godkänt.

Jag har inte behövt göra någonting mer än att betala förstås. Men det är ju inte roligt när man har fler än tex 3 inackorderingar då man får detta papper.

Jag har själv varit med i SHV så jag vet vad som sker och hur en del hästar kan se ut. Men när man är helt skötsam så tycker man ju att det får vara nog med myndighetsgrejer. Jag tar t o m analys på höet och gör foderstater så här fanns inget att klaga på.

Visst vet jag att det finns hästkrakar som får mögligt hö och står i för små boxar typ garage och sånt. Självklart ska dom hjälpa till att ta bort sånt men det kan ju räcka med att dom ska bestämma vad för sorts hästar som står här. Jag får ju ha tex 9 egna hästar men inte 9 inackorderingar. Nej då får jag bara ha 3 inackorderingar plötsligt. Förstår du vad jag menar?
Jag förstår att du är en inspektör och säkert har sett mycket skit. Men vi små som sköter oss råkar mest illa ut tycker jag.

Jag tycker det är helt ok att kommunerna har ett extra instrument för att komma åt de som har mer än normal hobbyverksamhet o inte sköter sig.
PL inte inspektör men ibland inblandad i djurskyddsärenden.

Jag har synpunkter på hur djurskyddet fungerar och vilken eventuell nytta det är att ha djurskyddet i en egen myndighet. Det innebär INTE att jag är negativ till att kommunerna utövar tillsyn på djurägare.

Det känns faktiskt som att det är viktigare att ha alla papper och tillstånd i ordning än att verkligen sköta djuren. Mer tillsyn och mindre byråkrati vill jag se!

Det varierar väl från kommun till kommun men här är tillsynen nästan obefintlig. Risken är att djurskyddsinspektören får ännu mindre tid ute i stallarna nu när alla tillstånd skall administreras.

Avgiften som tas ut vid ansökan används förhoppningsvis av kommunerna till att utöka resurerna för djurskyddsinspektörerna (=fler tjänster) och inte till något annat...

Förstår inte ditt inhopp här ang : att du tycker att det är helt ok för att komma åt dom som har mer än normal hobbyverksamhet och inte sköter sig. ......Vad menar du med det till mig?

Jag skriver ju att jag tycker att det är bra att dom kollar stallen och så men det har nu gått till överdrift ang mitt och andra stall. Jag får alltså ha 9 egna hästar och 3 inackorderingar enl lag. Men jag får inte ha tex 9 inackorderingar och tex 1 egen häst. Förstår inte vitsen att göra sådana lagar eg.

Det står ju lika många hästar i mitt stall iaf då. Sedan skrev jag att jag var en sådan som verkligen sköter mina hästar och alla andra djur också för den delen. Jag är riktigt, riktigt djurvän. Så nog sköter jag mig alltid.

Fattar ni andra vad jag menar? Det är tex lika dumt som när man skulle registrera alla båtar små som stora. Det gick ett par år sedan upptäckte dom att det inte var någon mening med det.

Sedan är jag definintivt inte arg på Miljö och Hälsa och Djurskyddet nej fy fan dom kan verkligen göra bra jobb ibland. Det finns många, många djur överallt i Sverige som far illa så dom behövs. Men nu känns det som om dom letar efter bekymmer. Fast å ena sidan är det ju inte dom som har bestämt dessa lagar.

Nu är ju reglerna till för att gälle de som har verksamhet i lite större skala eller yrkesmässigt inte alla stora som små! Man har satt gränsen högre för egna hästar eftersom många har ett större antal sådana till hobby medans man har ansett att redan 4 inhyrningar börjar vara yrkesmässigt eller i större skala. Om nivåerna ligger rätt kan man ju alltid diskutera.
Argumentet "jag har alltid skött mig så reglerna borde inte gälla mig" håller inte.
Dessa argument hör man ofta även från folk med usel djurhållning.
PL

...och dom som ofta och med hög röst påstår att de är djurvänner har ofta fler djur än de har råd att föda och hålla....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka