Vaddå Djurskyddsmyndighet??????

Sv: Vaddå Djurskyddsmyndighet??????

Fick en förfrågan från kommun förra veckan där de frågade hur många djur vi hade, får kor grisar hästar m.m.

Vi har mellan 8-15 hästar men just nu 9st :cool: vilket jag angav, de frågade bara hur många, inte vilken form de hölls???

Hoppas inte Jörgen (djurskyddsinspektorn) läser här :eek: :eek: :eek:

Rolle på Österlen

Kolla länken.
Det ÄR från djurskyddsmyndigheten jag skrivit ut blanketterna.

AM

Jag kollade min apapper och de frågorna du skrev fanns på mina med :o

Men det hade jag inte fyllt i :D

Sen tror jag också det beror lite på hur välkänd man är...de i min kommun vet ju vem jag är och då kanske inte det är så himla noga med allt..skillnad i storkommuner....ändå tyckte jag att jag hade fyllt i allt som skulle fyllas i..dessutom var det ju inte så längesen jag hade inspektion..jag hade bara fyllt i hur många hästar jag säljer på den frågan....

Då har vi i alla fall samma papper...Ett framsteg!!! ;)

Naturligtvis så vet även vår kommun vilka vi är..40-60 häst passerar inte obemärkt.
Dom kommer med lång intervall på studiebesök.

Och vi betalar redan nån avgift för kontroller och pappersexercis till någon skrivbordsamöba.

Ska vi betala ännu mer nu??
Dubbla kontroller? Va? VA??

Hävdar fortfarande att dom kan ta dom pengarna vi redan betalat och kontrollera garagehästarna istället.
Oss kollar dom ju ändå..

Och förresten!!
Tänkt på att INGA dynghögsfrågor var med???
Däremot hur staketet var byggt och om man hade en reservplan vid elavbrott..
AM

Och hur gör garagehästägarna???

Jo, dom skyfflar skit i sopsäckar och gräver ner i skogen... :eek:
Puckon. :mad:
AM

Ähum, jag tycker mig skönja en smula fördomar här... Fast visst kan jag hålla med dig om att det är garage-hästarna som ofta är ett bekymmer. Att komma åt dem är också relativt svårt.

Men jag tycker inte du ska ta så hårt på byråkratin i blanketten. Jag kan lova dig att 90% av alla inspektörer i Sverige (vilket är de som kollar den och godkänner dig) tycker samma sak ;). Man får ha lite sunt förnuft och hoppas på att inspektören har det samma.

Vi har inga problem med inspektören.
Vi har problem med dubbla kontrollen av oss och ingen där den behövs-

Att lyssna på hovslagare är alltid intressant eftersom dom får nog se allara mest av oss alla.
Sedan vet vi också hur det är ställt på vissa ställen.

Därför blir jag oerhört sur att vi ska stega meter på våra fölboxar medans andra står på sk. lösdrift med en garageport och cementgolv.

Och trots att sådana ställen är vidriga så ..äsch ..skitisamma , dom har bara två islänningar så dom uppfyller inte kriteriet.

Och sedan då??
Vi betalar READN en avgift för kontroller m.m..
Vem betalar detta???
Inte vi va?

AM

Ja men det är ju inspektören som läser blanketten och beviljar dig tillståndet - så jag tror inte du behöver oroas.

Vem som betalar beror helt på hur kommunens taxor ser ut. Här hade vi ingen taxa för tillstånd så martha fick det gratis :).

Sen är det ju så att alla ska inspekteras, även de som bara har två islänningar. Att det inte sker beror på kommunens dåliga resurser och inte lagstiftningen. Kraven är ju egentligen inte olika - alla ska följa lagen.

Vi har ju redan tillstånd sedan tidigare.
Och betalar x tusen för det.
Vi är redan kontrollerade.

Så varför denna nya pappersexercis???
Vems lön ska vi betala nu????????

AM

Vårat häst-tillstånd kostar 1300:-
Sen tillkommer ju givetvis de vanliga avgifterna som vi får betala varje år.

..och för att betala generaldirektörens lön så hittade dom på detta... :smirk:

AM

Men tillståndet för § 16 betalar du till kommunen och det har inte alls med djurskyddsmyndigheten att göra! Förklarar jag dåligt eller :crazy:. Vad är det för tillstånd du har innan, undrar jag, är det inte ett § 16 då?

Jordbruksverket har sin avgift och kommunen en annan.
Så djurskyddsnämnden kan inkassera sina avgifter från dom två förra instanserna och INTE från oss.

AM

Men snälla AM vet du inte att dessa papper är till för att få ner andelen hästfolk, du måste ju inse hur många som kommer att dö i hysteriska sammanbrott! ;)
Nu förstår jag vad du har gjort! Jag har saknat dig här på buke! Men vi kanske har smygit om varandra... Slit papperna med hälsan i behåll är du snäll! ;)

Hittade frågorna nu... Förvaring/utfodring jo vi förvara dem här men mat det får de inte...

Förrestän vilken utbildning har du gått? Jag hoppas att du har papper kvar på det... Datautbildning räknas inte...
Och ska ni skriva ut referenser åt varandra eller?
Och hur ofta aktivera/tränar ni era ston?

Jag tror helt enkelt att du får lov att lägga ut dina svar här på nätet... Allmän intresset är stort! ;) Tack och lov att vi har hästarn installade hos andra!

Min fundering är hur går det för den stackare som jag hyrde stallplats av i Örebro, han hade ju inte en susning om något, han tog ju bara betalt för stallplatsen så fick vi andra klara av restän...

Senast ändrad:

Snurrfian skrev:
Men snälla AM vet du inte att dessa papper är till för att få ner andelen hästfolk, du måste ju inse hur många som kommer att dö i hysteriska sammanbrott! ;)
Nu förstår jag vad du har gjort! Jag har saknat dig här på buke! Men vi kanske har smygit om varandra... Slit papperna med hälsan i behåll är du snäll! ;)

Hittade frågorna nu... Förvaring/utfodring jo vi förvara dem här men mat det får de inte...

Förrestän vilken utbildning har du gått? Jag hoppas att du har papper kvar på det... Datautbildning räknas inte...
Och ska ni skriva ut referenser åt varandra eller?
Och hur ofta aktivera/tränar ni era ston?

Jag tror helt enkelt att du får lov att lägga ut dina svar här på nätet... Allmän intresset är stort! ;) Tack och lov att vi har hästarn installade hos andra!

Min fundering är hur går det för den stackare som jag hyrde stallplats av i Örebro, han hade ju inte en susning om något, han tog ju bara betalt för stallplatsen så fick vi andra klara av restän...

VA??? Gäller inte datautbildningen???
Alla våra inackorderingar sitter ju på datorn.
Hur ska annars nollåttaägarna kunna se när märra har fölat???
Va?

Dom riktiga, som är i boxarna får gubben sköta. :angel:
Själv har fullt upp med blanketter vetja.. ;)
Tur att man har vedpanna... :D

AM

Nafayette skrev:
Jordbruksverket har sin avgift och kommunen en annan.
Så djurskyddsnämnden kan inkassera sina avgifter från dom två förra instanserna och INTE från oss.

AM

VAD betalar du för avgift till Jordbruksverket :confused:.

athena skrev:
VAD betalar du för avgift till Jordbruksverket :confused:.

Efter en del letande av papper och annat trassel så kan jag bara säga att jag hade fel angående Jordbruksverket.
Det ÄR avgiften till Kommun som vi betalar. 1500 kronor.. Och inget annat.

Rätt ska va rätt... ;)

AM

Har läst blanketten och den är RUSKIGT förvirrande. En fråga dock. Detta är hypotetiskt, men jag känner till ett liknande fall.

Jordbruksfastigheten ägs av kommunen. Bonden A arrenderar fastigheten och har verksamhet där. På fastigheten finns fyra olika stall, som i sin tur arrenderas av fyra olika personer. Dessa fyra olika personer hyr i sin tur ut boxplatser, i varje stall finns mellan två och tio boxplatser. De fyra olika personerna har dessutom mellan en och tre egna hästar i "sina" respektive stall.

VEM har ansvaret för att fylla i papperen?

Habina skrev:
Har läst blanketten och den är RUSKIGT förvirrande. En fråga dock. Detta är hypotetiskt, men jag känner till ett liknande fall.

Jordbruksfastigheten ägs av kommunen. Bonden A arrenderar fastigheten och har verksamhet där. På fastigheten finns fyra olika stall, som i sin tur arrenderas av fyra olika personer. Dessa fyra olika personer hyr i sin tur ut boxplatser, i varje stall finns mellan två och tio boxplatser. De fyra olika personerna har dessutom mellan en och tre egna hästar i "sina" respektive stall.

VEM har ansvaret för att fylla i papperen?

Bara för att jävlas så kunde samtliga berörda fylla i pappren i var sitt ex.. :devil:

AM

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka