Vaddå Djurskyddsmyndighet??????

Sv: Vaddå Djurskyddsmyndighet??????

I min kommun Trelleborg så är det bara en sida att fylla i och det kostar 2400:- att ansöka. Och 1500:- vid besök. vet inte om man behöver betala båda avgifterna vid besök eller om det räcker med 2400:-. Men en av frågorna är vem man har kontrakt med för gödselhantering. Vilken hovslagare man har och vilken veterinär man har.

http://www.trelleborg.se/upload2/Miljo/Blanketter/blankett häst.pdf

tycker precis som ni andra att det här är löjligt eftersom de vet vilka som har många hästar. Har besök av dem med jämna mellan rum.

undrar bara med all den här extra pappers exersisen om det blir tid över till de som har minde antal häst eller kommer fler med en eller två hästar att "rinna" mellan fingrarna???

Senast ändrad:

Visst tar det mkt tid, men det är ju bara just de här månaderna. Tillståndet kommer väl sannolikt i de flesta kommuner att gälla ända tills förutsättningarna förändras. Alltså är det bara nystartare/de som bygger om som kommer att behöva nytt sen. Så jag tror inte att det påverkar de andra hästhållarna nämnvärt.

Habina; Om det är de som arrenderar stallarna som är ansvariga för hästarnas utfodring etc så tror jag inte att bonden kommer att behöva nåt tillstånd. Om de kommer över gränsen på ett eller annat sätt så är det arrendatorerna som kommer att krävas på tillstånd. Lite osäker är jag dock, har inte sajten med reglerna öppen men jag tror att det finns en hel del exempel där.

Jag har "bara" två hästar men jag missköter dem inte för det...

Jag tror att Nafayette och jag menade att det är lättare att gömma undan 2 hästar och att omgivningen inte vet att de "finns" än mer än 10 st. Svårt att dölja gödselstack m.m.

för bara någon månad sen hade vi ett fall här nere där en ägare hade hamnat på sjukhuset och hästen lämnad lite vind för våg. (Hade visst någon som skulle sköta om hästen men inte gjort det ordentligt) Hade nog inte själv varit så duktig på det heller. Den bodde i ett gammalt tvättrum som var ombyggt till utestall. Hästen var mager som en sticka och vad man kunde läsa mellan raderna så hade det pågått en längre tid. Det ÄR lättare att inte se en häst än 10 magra hästar.

Dessutom så vet inspektörerna redan innan den här extra turen om vilka i kommunen som inte sköter sig. Jag upplever det som om man har hittat på ännu ett sätt att få in mer pengar till staten. Och inget annat.

Trelleborg verkar vara en trevlig stad.. ;)
I din blankett har dom tagit med det vesentliga och inget mer..
Förståndigt...

AM

Jag blir lite förvirrad i detta med tillstånd. Jag har 4 hästar i stallet. Från 2 år - 13 år. 3 st är mina egna och en inackordering. Måste jag ha tillstånd. Jag har uppfattat att har man 4 eller fler i stallet krävs tillstånd. Mina grannar som har 5-7 hästar säger att dom inte behöver söka tillstånd. Hur fan är det ? :mad:

Nej du behöver inget tillstånd. Om du har 10 eller fler måste du ha, eller om du hyr in fyra eller fler.

Jag upplever det som om man har hittat på ännu ett sätt att få in mer pengar till staten. Och inget annat.

Hmmm....så du menar att det inte behövs någon som ser till att djur inte far illa :confused:

Det är ofta så att det är de som sköter sig som får betala för de som inte sköter sig :mad:

Rolle på Österlen, som är beredd att betala lite för hästens skull :cool:
Islandshästar på Lösdrift

bussig skrev:
Jag blir lite förvirrad i detta med tillstånd. Jag har 4 hästar i stallet. Från 2 år - 13 år. 3 st är mina egna och en inackordering. Måste jag ha tillstånd. Jag har uppfattat att har man 4 eller fler i stallet krävs tillstånd. Mina grannar som har 5-7 hästar säger att dom inte behöver söka tillstånd. Hur fan är det ? :mad:

Saxat ur en del av "hästlagen"

Från och med den 1 januari 2005 ska den som håller, föder upp, säljer eller förvarar eller utfodrar hästar i vissa fall ha tillstånd.

Den som håller 10 eller fler hästar (äldre än 24 månader) eller föder upp fyra eller fler hästar per år kommer att behöva ha tillstånd från kommunen.

Tillståndskravet gäller också om man säljer fyra eller fler hästar från egen uppfödning eller om man säljer fyra eller fler hästar från någon annans uppfödning.

För förvaring eller utfodring gäller samma gräns som för försäljning, dvs. 4 eller fler hästar.

Förvaring eller utfodring innebär att man samtidigt och regelbundet tar emot andras hästar mot ersättning.

Klart som korvspad eller hur?? ;) ;)

AM

...och STATEN tjänar knappast på att villkoren för § 16-tillstånd har ändrats...

Som sagt inga mer pengar till staten. Däremot är det ett sätt att bli av med de som missköter sig i lite större skala.
PL

JAG betalar redan 1500:- varje gång de är på besök. Det jag retar mig på är att jag MÅSTE betala 2400:- bara för att få ett tillstånd.

Jag har inget emot att de är ute och inspekterar det är bara bra men jag retar mig på överförmynderi. Och som jag ser det så har dessa tillstånd bara kommit till för att kommunerna/staten ska tjäna lite extra pengar på djurägarna.

Då kan jag lova dig att du har väldigt fel. Ingen tjänar pengar på detta. Kommunerna är glada om de bara lyckas få in en del av vad djurskyddet kostar via taxor för inspektioner, tillstånd etc. Förhoppningen är väl kanske att det ska kosta mindre, eftersom man har bättre koll innan "skandalerna" uppstår. De är väldigt dyra, både vad gäller ekonomi för kommun, polis LST etc men också vad gäller djuren såklart.

Läs gärna tråden "Vem ska betala för djurskyddet" som ligger här i verksamhetsforumet.

Men tyvärr är det så att "vi" som sköter oss är de som betalar in alla avgifter, söker tillstånd m.m. Medan de som missöter sig inte bryr sig och kommer aldrig att ansöka om tillstånd eller betala in extra pengar till kommunen.

Det är nog en sanning med modifikation. Visst är det så, att de som oftast missköter sina djur är de som man inte ens vet om att de finns. Då är det ju inte så konstigt att de öht aldrig faktureras.

Men jag kan inte riktigt se varför ni hänger upp er så på ekonomin, tänk så här istället: De som inte sköter sig, och som nu helt plötsligt dessutom krävs på tillstånd, de blir lagbrytare i större omfattning och det blir lättare för myndigheterna att göra ngt åt det hela. Är inte det BRA??????

Jag hänger inte upp mig på kostnaderna för kommunens tillsyn av djurskyddet. Det är en tillsyn som är nödvändig och personligen är jag bara förvånad över att ingen i min kommun verkar vilja kontrollera mig fast jag upplyst dem om att jag har hästar.

Jag tycker dock att djurskyddsmyndigheten är onödig och ger upphov till onödig byråkrati. Varför kunde inte de här frågorna ligga kvar på jordbruksverket? Jag ser inte att djuren får det bättre för att vi skall ha ytterliggare en myndighet med ytterliggare en stab och ytterliggare en generaldirektör.

Och varför skall man behöva söka tillstånd för allt man skall göra? Räcker det inte at jag följer reglerna och att kommunen utövar sin tillsyn?

Där håller jag med dig, Djurskyddsmyndighetens vara eller inte vara kan man sannerligen diskutera... Jag tror också (och många i min roll med mig) att det är just pga av den osäkerheten som blanketten ser ut som den gör - de vill helt enkelt visa att de behövs, typ ;).

Beträffande tillstånden så tycker iaf jag som tidvis jobbar som insp att det kan vara ett mkt bra verktyg för att "komma åt" de som har många djur och inte sköter sig (vi har t ex en hundägare i vår kommun som inte går att förändra genom förelägganden o dyl, nu har vi ist möjlighet till omedelbart åtal om h*n ej har tillstånd, vilket h*n inte sökt om och sannolikt ej heller kommer att få...).

Men tror du att han som hundägare bryr sig om ett åtal????

Tyvärr så slår dessa regler väldigt hårt mot de som sköter sig. Som det ser ut idag med att man måste söka tillstånd för att ha mer än ex antal hästar + hästpass så är jag uppe i en kostnad av ca 17000-18000 kr för ett år och det tycker jag är mycket extra pengar att slänga ut!!!!!

Förövrigt så kan jag inte se någon mening med att alla hästar ska ha pass eftersom du inte kan fylla i medicinering bakåt i tiden. Det borde vara som det var med hundarna att alla som var äver 8 år stapp märkning. Om man som jag har ett antal pensionärer där den älsta är 30 år så känns det meningslöst att dessa ska ha pass.

Hästpassen är ett "brakexempel" på byråkratisk hysteri.

Har inte fungerat, fungerar inte än och kommer inte att fungera. :smirk:

Hästar slaktas i Sverige utan pass ...
Hästar "italien-exporteras" utan pass..
Slakterier begär inget pass..
Djursjukhusen vet inget om pass...
Veterinärer har noll koll på pass...

Vi har alltid med oss pass till djursjukhus m.m.
Första passet höll jag i min hand tidig vår 2001.
Den första av väldigt många.
Vi har sprutat/medicinerat/sövt..
Ingen kommentar i passen..

Vi ska slakta en märr troligtvis i mitten av februari.
Denna märr HAR behandlats med livslång slaktkarensmedicin.
Vi kommer att slakta utan pass.
Vi kommer att kunna få in henne i köttproduktion.

MEN vi skickar henne på destruktion, för samvetets skull.

Så där gjorde då passen ingen nytta.
Fast det kanske inte var meningen heller.

Men återigen så sätts byråkrater i arbete..
Totalt borta från verkligheten.

AM

Mitra skrev:
Men tror du att han som hundägare bryr sig om ett åtal????

Orkar inte förklara mer - vem kan göra det bättre...? Jag anser iaf som inspektör att det är ett bra verktyg. Sen får ni andra tycka vad ni vill :smirk: .

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka