Vaddå Djurskyddsmyndighet??????

Sv: Vaddå Djurskyddsmyndighet??????

Men snälla Athena och peter_lundin!
Jag vet inte riktigt var ni bor och om ni har skygglappar båda två. Inte se, inte höra, inte veta.
För så är det ju. Av kanske 20 små stall så är det ju säkert 17 stall som tar betalt i svarta pengar.

Sedan var det inte just svart jag diskuterade utan tillståndet som är lustigt. Dom har redan sett hästarna, stallet, fodret osv tyckte det var fint och välvårdat. Sedan kommer en begäran att man ska be om tillstånd igen. Förstår ni vad jag menar?
Jag kan inte förklara bättre nu. Förstår ni inte nu heller ger jag upp. :(

gejsa skrev:
Men snälla Athena och peter_lundin!
Jag vet inte riktigt var ni bor och om ni har skygglappar båda två. Inte se, inte höra, inte veta.
För så är det ju. Av kanske 20 små stall så är det ju säkert 17 stall som tar betalt i svarta pengar.
Det är väl bra om vi kommer tillrätta med alla svarta pengar inom hästnäringen även om det inte är det djurskyddsmyndigheten vill åt. Det är som du vet skattverket som skall göra den kontrollen.

Att driva företag svart är osund konkurrens mot oss som kör vitt.

Jag har min uppfödning som hobbyverksamhet trots att jag måste söka $16 tillstånd. Jag har bara valt att inte starta ett förlustföretag. Bara för att jag har det som hobbyverksamhet betyder inte att jag väljer att betala svart. Med något få undantag så betalar jag moms på grejorna men lägger inte på någon moms när jag säljer mina hästar. Har alla kvitton i en pärm OM skattemyndigheterna skulle vilja se dem :p MEN däremot så skippar jag deklarationsbiten :cool:

Senast ändrad:

Har en känsla av att det är mer vanligt på "ridsidan" att det betalas svart.

Travhästägare har ofta ett företag/handelsbolag/konsortium vilket gör att alla inblandade kör med rent spel.

STC granskar också sina medlaemmar via stickkontroller.

Ridhästar däremot har en större andel "enmansägare" som är privatpersoner.
Dom vill ju då naturligtvis slippa momsen.

När folk ringer till oss angående om vi har plats för deras hästar så är det mer regel än undantag att "ridhästfolk" vill slippa momsen.
Också svårt att häsr förklara att vi i det långa loppet förlorar på sådan typ av uppstallning.
Så vi nekar deras begäran.
Vilket gör att dom söker sig vidare till andra ställen.

Och det är ju klart..
Skillnad på 2100:- och 2100:- plus moms.

Så dom som bedriver företag i stuteristorlek har knappast svarthästar medans dom som ligger kanske på "några" stycken gör antingen byteshandel eller kört svart.

AM

Tillägg också att ..visst det blir snedvriden konkurrens, men vi har inte förlorat ärliga kunder för det.

Dom som vill slippa undan momsen vill ju även slippa undan andra fördyrande kostnader på sina fölmärrar.
Och dom vill ju heller inte betala för jobbet vi gör åt dom.
Så i det fallet så kvittar det.

Hellre "öppen" bokföring och avtal plus kontrakt än "italiensk dubbelfakturering"

AM

Det var du som tog upp det här med svarta pengar som ett argument mot tillståndet!
Visst vet jag att det är mycket svarta pengar men du menar tydligen att de svarta pengarna är en förutsättning för ridsporten.
PL

Jag stallade uipp min häst tidigare och betalade moms på hyran. Nu köper jag hö och halm med moms till mina tre hästar. ALLA ridhästägare vill inte slippa momsen!

Nej det är sant att alla ridhäst ägare vill inte slippa momsen, men dels är det många som har sina hästar installade som inte ens vet om/fattar att det på något sätt borde redovisas moms. Som travhäst ägare är man ganska så noga med att få kvitton på allt för att på något sätt få det hela att snurra, för om man skulle gå med plus så kan man kvitta det mot alla sina förluster. (påstår de som har gått med vinst men de är så få så att det är skrämande ;) )

Fast nu har ju den här diskutionen spårat ur fullständigt, jag tror fortfarande inte att de dåliga häst och stallägarna kommer att åka fast pga den här extra kontrollen, tyvärr så är det för dåligt med pengar och resurser inom djurskyddsbiten, och alldeles för många "okynnesanmälningar" som måste kollas upp. Tex grannens hästar svälter ihjäl för de har inte fårr mat den sista timmen/ går enbart på bete/ser inte ut som ardennerar gjorde när jag var liten osv.
De som håller på med djurmisshandel håller ofta till undan skymt och släpper inte någon nära och ingen som ser... Tyvärr och sorgligt men sant.

Jag tror heller att fler kommer att åka fast i den kontroll som görs i samband med tillstånden. Möjligheten att inte ge tillstånd eller att dra in tillstånd är däremot ett nytt verktyg för att kunna göra något åt dålig djurhållning.
Jag har jobbat med djurskydd länge o har verkligen sett behovet av ngt sådant.
PL

he he tänk så mycket pengar jag hade sparat om jag hade betalt hovslagarn svart *S* vi har ju också stuteri men på hobyverksamhet men inte attan så smiter jag från mosmen för det allt jag köper får jag betla moms för det jag säljer är utan moms .....

[/QUOTE]
Fast nu har ju den här diskutionen spårat ur fullständigt, jag tror fortfarande inte att de dåliga häst och stallägarna kommer att åka fast pga den här extra kontrollen, tyvärr så är det för dåligt med pengar och resurser inom djurskyddsbiten, och alldeles för många "okynnesanmälningar" som måste kollas upp. Tex grannens hästar svälter ihjäl för de har inte fårr mat den sista timmen/ går enbart på bete/ser inte ut som ardennerar gjorde när jag var liten osv.
De som håller på med djurmisshandel håller ofta till undan skymt och släpper inte någon nära och ingen som ser... Tyvärr och sorgligt men sant.[/QUOTE]

Exakt! Det var det jag menade också. Att vi som sköter oss begär tillstånd osv men dom som inte sköter sina hästar skiter i det på något undagömd ställe. Men för oss blir det dubbelkoll. Tack! :bow:

Men har dom inte tillstånd så blir det enklare att göra något ått dom när dom upptäcks.
Men visst är tillsynen i många kommuner på för låg nivå.
Att tråden spårat ur får väl skyllas på att någon ansåg att tillstånden skulle vara ett hinder för de nödvändiga svarta pengarna.
PL

Nu tror jag att du har missförstått ganska mycket.
Tillståndet har inget att göra med om du har verksamhet eller hobbyhästar.

Du kan ha 5 inackorderingar utan att ha verksamhet - men du måste ändå söka tillstånd för det.
Du kan ha 30 egna hästar utan att ha verksamhet - men måste ändå ha tillstånd för det.

Det här tillståndet handlar om djurskydd - inte om företag etc.

Bara för att man inte har verksamhet så behöver inte inackorderingar vara svarta. Det fungerar precis på samma sätt som om du hyr ut rum i din bostad - du tar upp det i självdeklarationen, och får då betala skatt på det.

Att tro att alla andra stall är svarta bara för att ens eget är det tycker jag är urbota dumt.

Att tro att alla andra stall är svarta bara för att ens eget är det tycker jag är urbota dumt.

Jag tror inte, jag vet. Tror gör man i kyrkan. :rofl:

Senast ändrad:

Kontentan av dina inlägg är alltså att du är rädd för att din registrering skall komma till skattemyndighentes kännedom så att du inte kan utnyttja din "rätt" att tjäna svarta pengar.
Du vil varken betala skatt för ev inkomst för verksamheten eller avgift för djurskyddstillsyn. Seriöst värre!!!
PL

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka