Vad vet ni om Smasc?

Status
Stängd för vidare inlägg.
W

Wanilj

Jag vet inte om det är ok egentligen att lägga ut frågor kring hingstar här men men... Vi har två högintressanta hingstar att skicka iväg tjejen till... Men har sett en avkomma efter Smasc som såg mkt mkt trevlig ut!
Vet att det finns fler mkt goda kandidater men jag har blivit avrådd från flera håll gällande linjeavel på damens far.
Tack tack!

Sv: Vad vet ni om Smasc?

Han finns i SAHFs hingstkatalog 2004. har den inte här på jobb just nu, men jag kan kolla ikväll vad det står om honom där.

Nu har jag fått fatt i 2004 års hingstkatalog från SAHF och skriver då helt enkelt av hans sida här:

Smasc, FA 55/98, skm, 154cm

e. Fax (Fakt-Lidia)
u. Smyrna (Dardir-Kadidja)

Född 1998, uppf. Ingmar Lööf, Linghem

Avelsvärderad 2002
Exteriört: 38p
Ridprov 42p
Klass I

Röntgad ua 1991

RIKS 2001, klassvinnare 90,52p

Int. res. Champion: 1999 i Sjöbo och 2000 i Linköping

Avkommor: 8st (detta var inför 2004 så nu finns det säkert fler)

Från avelsvärderingen hämtar jag dessutom följande text:

Avelsvärderingsbevis utfärdat i Grevagården 2002-03-23

SMASC - ARABISKT FULLBLOD

Skm, bl vtvfrf

Född -98 hos Lööf, Ingemar Linghem

e. Fax
u. Smyrna FA 111/75-83

Äg: Dotter till Smedgårdens Arabst
Sibbahult L.Antonsson 36195 Långasjö 0471-50495

Härstamning
SMASC har polsk-engelsk härstamning och är efter hingsten Fax, som är internationellt mycket högt meriterad. Bl.a.var han svensk Rikschampion 1998 och är nu exporterad till Saudi Arabien. Modern Smyrna, championsto, efter den berömda "Blommerödshingsten" Dardir ,är helsyster till Rikschampionstoet Haydee.

Exteriör
Mankhöjd: 154 cm

Mycket god rastyp, mycket vackert huvud, något kort hals men väl ansatt. Bra bog, välutvecklad. Välbenad från sidan, något tåvid. Taktmässig ledig skritt. Taktmässig trav med svag påskjut.

Poäng:
Arabtyp, huvud,hals, bål: 9
Överlinje, kropp: 8
Extremiteter: 8
Skritt: 7
Trav: 6
Summa: 38

Hälsotillstånd
Hingsten är utan väsentliga veterinära anmärkningar.

Prestationer och övriga meriter
Omdöme ridprov: God stillhet. Bra villig igångsättning. Lugn och stilla halt. Villig ryggning. Samarbetsvillig, lyssnar.Har genomfört godkänt ridprov med poängen:8-8-8-9-9=42. Genomsnittspoäng: 8,4.

Beslut
Hingsten är vid avelsvärdering godkänd exteriört, veterinärt och har utfört godkänt bruksprov.

Tilldelad avelsvärdeklass KL I

Om du ska satsa på distans - varför försöker du inte satsa på en hingst med prestationsmeriter?
Eller som har gett avkommor med prestation?

Jo, tanken är ju den! Det fanns dock en liten unge efter Smasc som såg fin ut! Samtidigt så finns det ett par mkt fina hingstar att betäcka med.. Planen var inte att betäcka med honom utan ev en unge som redan finns..
Tack för all info, jätte gulligt!

En bekant till mig har haft en helbror till Smasc. Det var en liten (ca 145 cm), welshponnyliknande och ganska så skarp herre. Han hoppade dock skapligt och var tuff och orädd.

Hon kastrerade och sålde honom eftersom hon inte tyckte han blev ngt för avelsboxen. Iaf så hann han tjuvbetäcka ett sto (helpolskt) innan. Avkomman blev liten, "burkig" och rätt nervig. Fick avlivas som oinriden 4-åring pga pålagringar i benen.

a_schuber skrev:
Om du ska satsa på distans - varför försöker du inte satsa på en hingst med prestationsmeriter?
Eller som har gett avkommor med prestation?
Någon måste ju börja att tävla med en hingsts avkomma innan hingsten kan få avkommemeriter. Smasc är ju så ung att hans avkommor inte är speciellt gamla.
Jag säger varken bu eller bä om Smasc. Har sett honom en gång på en utställning. Jag menar bara att distansaveln inte är så stor att man totalt kan strunta i de hingstar som inte tävlas. Kanske man genom en avkomma från en icke distans/galopp hingst hittar bra distansgener. Smasc har ju i alla fall bra poäng på avelvärderingen, lite sämre för gångarter men det beror ju på vad man är ute efter.
Tyvärr är det ju så att de flesta arabstuterier inte är intresserade att tävla hingstarna i ridgrenar. Då är det svårt att avgöra vad just en viss hingst skulle kunna prestera och hur hållbar den är.
Sen vore det kul att gynna de hingstägare som kämpar på och tävlar sina hingstar seriöst, men det är en annan femma.
// Linda

Du har absolut en poäng där Linda:) Om vi enbart ska använda de hingstar som idag har egna meriter eller avkommor som presterat.. ja då blir det svårt för nästkommande..

Hej!
Jag känner dåligt till Smasc, men varför inte välja en meriterad galopphingst?/Isus

Hej!
Varför inte prova med en välmeriterad glopphingst!

Menar du mig eller blev det bara fel med knapparna där? :confused:

Jag har använt meriterad galopphingst... :p

Jag vet inte om det är ok egentligen att lägga ut frågor kring hingstar här men men... Vi har två högintressanta hingstar att skicka iväg tjejen till... Men har sett en avkomma efter Smasc som såg mkt mkt trevlig ut!
Vet att det finns fler mkt goda kandidater men jag har blivit avrådd från flera håll gällande linjeavel på damens far.
Tack tack!

Jag har ju haft Smasc här hemma och det är en trevlig STOR hingst. Det känns som om han är jättestor, men 154 är ju iofs inte så litet, han verkar större. Jag fick 4 avkommor själv efter honom, alla har varit trevliga i sättet. De har blivit stora allihopa och framtiden får väl utvisa vad de kommer att duga till. En såld ska gå distans och har redan börjat gå med som handhäst på skrittpromenader (en tes jag tror på). En annan såld ska gå på galoppen. En tredje är såld till en hoppryttare. Så om några år så vet vi vad som har hänt med dem. Inte för att det hjälper dig nu men ring mig om du vill veta mer. Har tappat bort ditt telnr.

madde++++

madde++++

Jag har sett den avkomman som ska gå i galoppen, stor och rejäl, fina ben, och verkade jätte trevlig! Såg ut att bli ganska stor..

/Sarah

Jag har ju haft Smasc här hemma och det är en trevlig STOR hingst. Det känns som om han är jättestor, men 154 är ju iofs inte så litet, han verkar större. Jag fick 4 avkommor själv efter honom, alla har varit trevliga i sättet. De har blivit stora allihopa och framtiden får väl utvisa vad de kommer att duga till. En såld ska gå distans och har redan börjat gå med som handhäst på skrittpromenader (en tes jag tror på). En annan såld ska gå på galoppen. En tredje är såld till en hoppryttare. Så om några år så vet vi vad som har hänt med dem. Inte för att det hjälper dig nu men ring mig om du vill veta mer. Har tappat bort ditt telnr.

madde++++

madde++++

Han levde i högsta grad då den här tråden startades... Det var väldigt nyligen han mycket tråkigt nog hittades död och denna tråd är väldigt gammal ;)

Han levde i högsta grad då den här tråden startades... Det var väldigt nyligen han mycket tråkigt nog hittades död och denna tråd är väldigt gammal ;)

Ok, sorry. visste inte det. kan inte se datum här på buke...

:) Det står i den grönda "randen" ovanför avataren och användarnamnen när inlägget gjordes :)

:) Det står i den grönda "randen" ovanför avataren och användarnamnen när inlägget gjordes :)

jo, jag vet att det ska stå där :D

men kan inte se det nu för det står något om december 1998 :S
min dator e total knäpp...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Jag och min familj har nyligen upptäckt tjusningen med fricamping, vi far runt i ett taktält, men har ännu inte varit iväg längre...
Svar
1
· Visningar
440
Senast: gammalek
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 862
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 913
Senast: lizzie
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 937
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar