Vad vet ni om PRE?

Sv: Vad vet ni om PRE?

Jag vill ju ha en mindre modell, max 160 cm av lite rejälare modell.
Får inte ha så mycket gång eftersom jag är så trasig i mina fotleder och inte klarar halvblods gång eller hur man ska kalla det.
Vill ha en häst som rör sig runt och mjukt utan stora långa kliv.

Du beskrev just nu islandshästen:D
Tölta ist för att rida lätt= drömmen för trasiga knän.
Mina knän är pajja och kalla vinterdagar går de inte att rida lätt vare sig jag vill eller inte, då är tölten perfekt att ta till om man vill rida snabbare än skritt:)
Annars sitter jag ner i traven de dagar knäna strejkar som mest!

Mjuka gångarter överlag, gäller bara att hitta de som är väl utbildade och har 150% rena gångarter och inte trasslar ihop dom.
Små och billiga överlag( äter mindre, billiga att försäkra osv)
 
Sv: Vad vet ni om PRE?

Nej och åter nej.
Ingen förväxt shettis för mig. De är fluffiga och söta men inte mer.
 
Sv: Vad vet ni om PRE?

Vilken svår fråga!
Är ungefär som att fråga hur ett halvblod är!
Finns ju halvblod som tävlar i värdseliten samtidigt som många harvar runt på ridskolor. Exteriört kan de vara som natt och dag.

Är ju lite samma med PRE. Vissa är små, väldigt kompakta i mer "barock-modell" andra är större, långbenta och mer moderna i typen. Det finns olika typer av PREs precis som det finns olika typer av halvblod.

Känner däremot absolut INTE igen mig i din beskrivning att de skulle vara nerviga och tittiga. Snarare tvärtom!
GENERELLT så är min erfarenhet att PREs är vänliga och trevliga att hantera. De är känsliga och "känner in" sin omgivning i hög grad men det är inte samma sak som att de är tittiga.
Om jag jämför tex. vår kallblodstravare med PREn så är det stor skillnad på hur känsliga de är. PREn lyssnar in mig mkt mer, ger jag en signal så har jag resultat DIREKT medan kallblodet är mer "öhm jaha pratar du med mig...?" :meh: ;)

Min PRE är 1.70 hög, långbent och mer sportig i typen. Man kan luras lite att tro att han är krallig då han är hingst med tillhörande hingstnacke men han är egentligen lätt i typen.








Han är enormt snäll och vänlig att hantera, alla kan hantera honom. Han är ju hingst och står i ett hyrstall med många ston och det är inga problem alls. Ridmässigt är han känslig och arbetsvillig. Han ställer alltid upp och slår nästan knut på sig själv för att vara till lags. Han har mkt lätt för samling, är "född i form" och i uppförsbacke. Passage och piaff är något som ligger naturligt för honom.
Om han rids fel och blir spänd kan han naturligtvis trycka upp nacken och bli hög i knäna som du beskriver, men det är ju inget man strävar efter. Rids han rätt så har han bra framåtgripande rörelser.

Du är väl ganska liten Bison? Våran är ju 1.70 men många PREs ligger runt 150-155 i mankhöjd. Det låter som det borde passa dig?

Generellt är PREs inga hopphästar på högre nivå. Men jag har sett en del som hoppat helt ok på lätt klass nivå. Även där tror jag att det handlar om individen, se till individens förmåga helt enkelt!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad vet ni om PRE?

Jag vill ju ha en mindre modell, max 160 cm av lite rejälare modell.
Får inte ha så mycket gång eftersom jag är så trasig i mina fotleder och inte klarar halvblods gång eller hur man ska kalla det.
Vill ha en häst som rör sig runt och mjukt utan stora långa kliv.

Nu vet jag inte om detta är generellt för PRE alls men med den problematiken hade jag inte satsat på en PRE. Vår kille är väldigt rörlig och han rör sig mycket "genom kroppen". Jag hade satsat på en häst med mindre gång och mindre rörlighet. En välriden kallblodstravare kanske? Eller en krallig övervuxen ponny som är stadig och inte har så stor utväxling i rörelserna?
 
Sv: Vad vet ni om PRE?

Den jag har nu är en övervuxen ponny, han rör sig mjukt och inte så stort, fungerar väldigt bra. Medans kompisens stor halvblod som rör sig stort med lite långsam aktion inte funkar alls, får fruktansvärt ont.

Kanske åker och tittar på denna jaf, får fundera lite.
 
Sv: Vad vet ni om PRE?

Ska du byta häst, eller köpa en till? :-)
 
Sv: Vad vet ni om PRE?

Nej och åter nej.
Ingen förväxt shettis för mig. De är fluffiga och söta men inte mer.

hahaha någon som inte gillar islänning de hör ju jag)

Själv fick jag köpa ras efter vad min kropp förmådde sig att ha och fick slänga alla fördomar i soptunnan:p
 
Sv: Vad vet ni om PRE?

jag som själv har trasig kropp efter två olyckor kan säga somså att jag har fått sluta leva på smärtstillande efter att jag började rida min frieser/arab korsning. Extremt trevlig att sitta på om man har en skadad kropp. Kanske kan du se om du hittar en sådan att prova? både friesern och araben är ganska mjuka att sitta på så jag kan tänka mig att den kombinationen är lite lättare. Dessutom blir dom ju oftast lite maffigare så dom ser ju inte så klena ut fastän dom är små. Har sett att det finns några till salu :) nu är inte min kille till salu men han har väldigt fin hoppteknik det lilla vi testat så andra kanske kan hoppa dom med :)
 
Sv: Vad vet ni om PRE?

Fast Bison hoppar ju en hel del, då känns islandshäst kanske inte som det man väljer i första hand.
 
Sv: Vad vet ni om PRE?

Vill ha en till. Är väldigt nöjd med min ponnybus men vill gärna ha något annat än ännu en ridponny.

Niela > jag har inget emot dem men de passar inte mig. Jag vill som sagt tävla i hoppning. De är för små och jag har tyvärr inte sett någon med bra galopp.

Dressyrtteamet > Din är precis min typ av häst, han otroligt fin! Synd att han inte är till salu.
 
Sv: Vad vet ni om PRE?

Fast Bison hoppar ju en hel del, då känns islandshäst kanske inte som det man väljer i första hand.


Nä de sant, men uppfattade det som hon hade en trasig kropp/knän.
Och kan man inte klara av att rida dressyr för knäna dör så har jag svårt å se hur man kan hoppa med samma knänO_o


Klarar man inte av att rida hästar med gång så måste man hitta en utan gång helt enkelt.
Bra gångarter är inte bekvämt att rida, oavsett ras,
 
Sv: Vad vet ni om PRE?

Vill ha en till. Är väldigt nöjd med min ponnybus men vill gärna ha något annat än ännu en ridponny.

Niela > jag har inget emot dem men de passar inte mig. Jag vill som sagt tävla i hoppning. De är för små och jag har tyvärr inte sett någon med bra galopp.

Dressyrtteamet > Din är precis min typ av häst, han otroligt fin! Synd att han inte är till salu.



Galoppen håller jag med om, min är nog ett undantag där dock, fast å andra sidan rids ju inte min på ett islänskt vis utan är dressyrriden på klassisk storhästvis i alla år.
Tävlar inte tölt å så.

Finns en till här inne på buke som tävlar vanlig dressyr med sin som har vanlig galopp=)


Men köp en PRE vill du tävla hoppning på hobbynivå funkar dom.Vill du tävla seriöst och satsa hårt inom hoppningen så är det nog bara hbl raserna du kan köpa.
Alt en korsning av någe slag på bl typerna. menar hannoveranare holsteiner osv när jag menar hbl raserna=)
 
Sv: Vad vet ni om PRE?

Knäna mår prima men inte fotlederna.
Klarar inte av hästar med stor gång med mycket gung, stor och långsam aktion är döden.
Hoppa går utmärkt på lagom nivå.

Min ponny har bra galopp, den är mjuk och rund och han är enkel att reglera. Tillräckligt stor för att klara storhäst avstånd men inte jobbig för mig att rida.
Han är otroligt känslig rids med vikthjälper, lite hand och lite skänkel. En jätterolig häst men som samtidigt är envis och tjurig som den värsta åsna. Ingen tävlings individ direkt.

Jag vill ha ett komplement till honom. En känslig och okomplicerad individ med bra galopp och bra hopp. Men jag vill att den ska vara mjukare mentalt än min, lite mer will to please så att säga.
Lax är en ponny rakt igenom, på gott och ont....
 
Sv: Vad vet ni om PRE?

Knäna mår prima men inte fotlederna.
Klarar inte av hästar med stor gång med mycket gung, stor och långsam aktion är döden.
Hoppa går utmärkt på lagom nivå.

Min ponny har bra galopp, den är mjuk och rund och han är enkel att reglera. Tillräckligt stor för att klara storhäst avstånd men inte jobbig för mig att rida.
Han är otroligt känslig rids med vikthjälper, lite hand och lite skänkel. En jätterolig häst men som samtidigt är envis och tjurig som den värsta åsna. Ingen tävlings individ direkt.

Jag vill ha ett komplement till honom. En känslig och okomplicerad individ med bra galopp och bra hopp. Men jag vill att den ska vara mjukare mentalt än min, lite mer will to please så att säga.
Lax är en ponny rakt igenom, på gott och ont....




Tävlar du bara på lagom hobbynivå kan du köpa dig precis vilken ras du vill, så dörrarna är öppna för allt =)

Bara välja och vraka bland annonserna efter de du anser vara intressant.


Men är du inne på PRE så välj en där ägaren har hoppat regelbundet och en som inte har så mkt gång så ska de nog gå bra=)
 
Sv: Vad vet ni om PRE?

Ska jag tävla så ska jag ha en bra chans att bli placerad oxå, annars kan det vara.

Kollat annonser ett halvår utan att hitta en enda häst son jag vill ha så enkelt är det inte.
 
Sv: Vad vet ni om PRE?

är det hoppning du verkligen vill tävla i och ta rossetter då hade jag köpt mig en annan ras.. om du får blodad tand och vill tävla lite högre.. det är inte så hemskt många pre som jag vet om som hoppar så pass.... tre stycken har jag sett som hoppar bra
 
Sv: Vad vet ni om PRE?

Jag har tävlat mycket innan och jag är ingen tävlingsperson på det sättet. Tävlar bara när det är fint väder och är fullt nöjd med att hoppa lokalt 90 cm + 1 m. Men när jag väl åker vill jag känna att jag har en chans.
 
Sv: Vad vet ni om PRE?

jag har fibro och har haft i många år och kan säga att om jag inte hade stött på PRE rasen så hade jag aldrig tagit upp hästar igen ;) Och jag har genom alla dessa år ridit många PRE och många av dom med gång och kan säga att det är en stor skillnad på PRE och halvblod , Även en PRE med gång rör sig mjukare och absolut inte stötigt ! Fråga den personen som säljer denna häst om den är löshoppad någongång ? Jag löshoppar alla mina PRE hästar , Börja leka över små hinder redan som ett åringar , Vi har just nu en ett års hingst som vi kör och löshoppar med på borta plan för då får vi två flugor på smällen :p Social träning och gymnastik ! Här är första gången borta :) http://www.youtube.com/watch?v=0GP23YVRNBo och första gången han ser bollar överhuvudtaget

Tesora
 
Sv: Vad vet ni om PRE?

Fast 90 cm - 1 m bör ju alla hästar klara tänker jag?
Så på det sättet kan du nog välja typ vilken ras som helst bara det är en trevlig och positiv individ?
 
Sv: Vad vet ni om PRE?

Håller med tornblomma. 90, 100 är ingen höjd så det klarar nästan alla friska hästar. Med hoppning tänker jag mig iaf minst 110. Annars mer småskutt :p
 

Liknande trådar

Avel Jag ber om ursäkt i förväg för ett långt inlägg, och hoppas att nån orkar läsa det ändå. Det finns många diskussioner om vad som ska...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
11 101
Senast: Derring-Do
·
Utrustning Jag har idag provat en bomlös sadel. Jag har länge varit nyfiken på bomlöst och tyckt det skulle vara PERFEKT till valacken som är ett...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 746
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp