Vad vet ni om PRE?

Sv: Vad vet ni om PRE?

Ja, man kan ju tro det. Men det är lättare sagt än gjort.
Jag hittar verkligen inget :-(
 
Sv: Vad vet ni om PRE?

Har du provat lägga ut en annons om vad du söker?
Jag blev förvånad över hur många svar jag fick! Mycket som inte alls stämde in på mina kriterier dock men lätt att sålla bort :)
 
Sv: Vad vet ni om PRE?

Ja det har jag. Massor med svar men inget som passar. Blir mest less på folk som inte kan läsa. Två krav är valack och max 160 cm, ändå får jag massa svar om ston och hästar på närmare 170 cm.
 
Sv: Vad vet ni om PRE?

Jag är medryttare på en PRE/Hannoveranare. Väldigt "vakna" hästar som kräver mycket aktivering. Den jag rider är supertrevlig att rida, gudasnäll men blir lätt tittig och ofokuserad om hon inte har gått dagen innan. (Ganska grön, dock). Rör sig trevligt, och en dröm att rida när allt stämmer.

Hon är den första med spanskt blod jag rider och jag trivs som fisken i vattnet!
 
Sv: Vad vet ni om PRE?

Det är ju lite svårt att jämföra korsningar med rena PRE , Men dom jag vet som har korsningar är ju väldigt nöjda med den spanska delen i dom :) Du kasnke ska kolla om det finns några bra PRE korsningar till salu ?

Tesora
 
Sv: Vad vet ni om PRE?

Min stallägare har flera P.R.E och är helt frälst i rasen. De är så lugna och harmoniska, men samtidigt vakna och känsliga. De har tålamod och "väntar", till skillnad från mitt halvblod på 19 år som både kan dra iväg med mig hängandes som en vante i grimskaftet och vägra gå in både här och där. De är otroligt kontaktsökande och vänliga. Och verkar ha en ridbarhet utöver det vanliga. Mycket gång utan de där stora, långsamma "halvblods-kliven" som jag inte är så förtjust i. Jag är också helt kär i rasen efter att ha träffat hennes hästar och ska helt klart leta efter en spansk häst när det är dags att köpa häst om några år. Mitt intryck av P.R.E hästen är bara positivt, så himla trevliga hästar. De jag har träffat har dock varierat ganska mycket både till utseendet, storlek, gång och "nerv" eller hur man ska säga. Både små, stora, med mycket eller mindre gång, mer halvblodslika, grövre eller smäckrare. Hingstarna jag träffat har också varit oerhört lätthanterliga. Jag gillar den lite "elegantare" typen av P.R.E.
 
Sv: Vad vet ni om PRE?

Hon har väldigt mycket av PRE:n i sig, det var därför jag svarade.
Rörelsemönstret, huvudet, bärigheten. :)

Men det är klart att det kan skilja en del.
 
Sv: Vad vet ni om PRE?

Nej inte haft någon möjligthet än. Är en bit att åka och denna helg jobbar jag.
 
Sv: Vad vet ni om PRE?

Överlag jättetrevliga hästar och roliga att rida skulle jag sammanfatta och smarta :). Kul att du spånar lite på PRE. Har själv en liten skrutt ca 165 cm (lite osäker då jag inte mätt henne på ett tag) jobbat i uppfödningstAll med PRE och återigen överlag jätteduktiga relativt okomplicerade hästar oavsett kön :). Hopp är väll kanske inte det man främst har en till men de flesta har absolut inge problem att hoppa iaf en en å tio. Tycker många är Sjusta och VILL vara till lags och lär sig relativt fort. Sen är såklart alla olika men PRE:n är en av mina absoluta favoritraser :). Tycker du ska ta dig till ett stall och rida några för att skapa en egen uppfattning. Visst har de gång men inte riktigt på samma sätt som ett typiskt halvblod. En del har varit mer uppåt och fått jobba med att länga ut stegen. Väldigt bekväma att rida även vid ökningar, samling osv tkr jag.

Ser att tesora skrivit i tråden hon hjälpte mig mycket här på buke med passtrul som tog enormt lång tid. Tack igen tesora det glömmer jag aldrig :)!
 
Sv: Vad vet ni om PRE?

:o var så lite så ! och håller med dig ! Se till att du i alla fall får provrida hästen ordentligt och även om du kan hitta fler PRE att rida :) Och man ska tänka på att det är olika från individ till individ absolut, men dom ska vara otroligt samarbetsvilliga och jobba med människan , sen ska man givetvis inte tro att dom aldrig kan ställa till med bus ;) Klart dom kan lite hopp och skutt emellanåt , men inte som andra raser jag ridit i mitt liv .

Men jag är ju liiite partisk i sak här , Har man fött upp rasen i så många år som jag så självklart dyrkar man dom :p

Tesora
 
Sv: Vad vet ni om PRE?

Jag gillar PRE:s jättemycket pga psyket. Tycker även att de är härliga att sitta på då de rör sig genom hela kroppen på ett annat sätt än t ex halvblod, ofta mer naturligt aktiva i ryggen och roligare att rida på det sättet. Gillar dem även exteriört då jag som du inte vill ha en alltför hög häst, och tycker om hästar med lite bredare mellan axlarna s a s.

Mina problem med rasen är väl typ:
- de kan verkligen inte hoppa. Jag har inte tävlat hoppning på åratal men är van att rida hästar som man kan ta några terrängskutt på för skojs skull, och jag gillar det och är rädd att jag skulle sakna det om jag hade en ren dressyrhäst.
- jag vill försöka komma upp på lite högre nivå i dressyren och vill därför ha lite större gång med mer takt än vad de flesta PRE:s har.
- i Sverige är PRE:s jäkligt dyra i förhållande till vad man får.

Så jag har börjat kolla på PRE/hbl-korsningar nu. Det känns som att det blivit poppis att experimentera med sådana de senaste åren, och det finns en del åringar och unghästar ute nu. Jag är hoppfull. :)
 

Liknande trådar

Avel Jag ber om ursäkt i förväg för ett långt inlägg, och hoppas att nån orkar läsa det ändå. Det finns många diskussioner om vad som ska...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
11 101
Senast: Derring-Do
·
Utrustning Jag har idag provat en bomlös sadel. Jag har länge varit nyfiken på bomlöst och tyckt det skulle vara PERFEKT till valacken som är ett...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 746
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp