Sv: Vad vet ni om PRE?
Min stallägare har flera P.R.E och är helt frälst i rasen. De är så lugna och harmoniska, men samtidigt vakna och känsliga. De har tålamod och "väntar", till skillnad från mitt halvblod på 19 år som både kan dra iväg med mig hängandes som en vante i grimskaftet och vägra gå in både här och där. De är otroligt kontaktsökande och vänliga. Och verkar ha en ridbarhet utöver det vanliga. Mycket gång utan de där stora, långsamma "halvblods-kliven" som jag inte är så förtjust i. Jag är också helt kär i rasen efter att ha träffat hennes hästar och ska helt klart leta efter en spansk häst när det är dags att köpa häst om några år. Mitt intryck av P.R.E hästen är bara positivt, så himla trevliga hästar. De jag har träffat har dock varierat ganska mycket både till utseendet, storlek, gång och "nerv" eller hur man ska säga. Både små, stora, med mycket eller mindre gång, mer halvblodslika, grövre eller smäckrare. Hingstarna jag träffat har också varit oerhört lätthanterliga. Jag gillar den lite "elegantare" typen av P.R.E.