Sv: Vad vet ni om PRE?
Jag är väldigt förtjust i rasen! Dock vete fasen om jag sett så många snygga i Sverige, till salu.
Ang längning och hoppning så är ju rasen(rena spanska eller med mkt spanskt blod) den enda som jag sett kunna utföra skolorna ovan mark. Andra kan göra capriole-liknande hopp. Men det är inte korrekta övergångar.
Det här har man ju avlat på. Man har avlat på det man vill rida på.
Och det är inte hästar som tar jääättelånga kliv och vinner mycket mark. Det tjänar inget till i krig, tjurfäktning och boskapsjobb.
Man vill också ha viss energi och rörelse.
Jämför man med halvblod och gillar det där älgakliven, stadigheten(mellanmjölkstaktrenheten) och lite tyngd som många halvblod har så gillar man inte alltid PRE.
De är rörligare i sidled och uppåt och känsligare. En del upplever dem som flippriga och fladdriga.
De kan länga sig hyfsat. Inte som halvblod som avlats just på det. Men de kan länga sig. Dock måste man ofta sänka takten på dem ist som på halvblod höja den.
Galoppen är oftast lite mer uppåt än man vill ha i hopphästar, vinner för lite mark.
Här på gården finns en Lusitano-hingst som tävlat svårklass hoppning innan han kom hit. Han klippte vanliga hingsstaket ur ngt skrittsteg. Så till honom fick man bygga en inghängnad som kallades Raptor-hagen.
Nu är han 28 år och får gå i vanlig hingsthage.
Jag upplever dem som kul hästar. Jag kunde under många år inte rida halvblod pga smärta. Men PRE funkade.
Även då man tappat kvaliteten och inser att "det här är inte bra" så känns det lätt och kul på dem. Så ridkänslan tycker jag är rolig hela tiden.
Jag har också upplevt de jag ridit regelbundet som rätt modiga och tuffa hästar som man kan göra det mesta med.
De är ju reaktionssnabba och kan skutta till. Men oftast går det att "prata" med dem och hantera situationerna och köra på.
Jag tycker om deras skalle på något vis. Det är kul hästar!
Skulle jag satsa på PRE hade jag dock mest troligt importerat.