Vad vet ni om PRE?

Sv: Vad vet ni om PRE?

Jag vill ju ha en mindre modell, max 160 cm av lite rejälare modell.
Får inte ha så mycket gång eftersom jag är så trasig i mina fotleder och inte klarar halvblods gång eller hur man ska kalla det.
Vill ha en häst som rör sig runt och mjukt utan stora långa kliv.
 
Sv: Vad vet ni om PRE?

här är lusitanska stambokens rasbeskrivning så visst har dom det ;)
Skulle ju vara svårt att sätta poäng när dom avelkoras annars !
http://www.cavalo-lusitano.com/en/stud-books/lusitano-breed

trottoarbonden: Undrar då vad det är för PRE din kompis avlar på ! För när man ska avelsgodkänna PRE hästar så är det en massa mått som ingår och även hårda bedömningar på rörelser !! Och att säga att en PRE är små med pinninga rörelser så undrar jag om det är PRE du sett ;)
här är en film , denna häst tycker jag rör sig ok, finns dom med mycket större rörelsemönster, men detta är medel http://www.youtube.com/watch?v=cX3PpQHdy2g

tesora
 
Sv: Vad vet ni om PRE?

Kan säga att även om PRE hästen har större kliv så är detta som natt och dag om man jämför med halvbloden ;) Jag kan själv inte sitta på halvblod eller andra raser med stora rörelser men mina PRE så är det underbart !

Tesora
 
Sv: Vad vet ni om PRE?

Ja det är klart dom har en rasstandard för annars får man väl inte registrera rasen. Men som jag fick det förklarat så hade dom inte så mycket riktlinjer rent utseendemässigt när man tog fram rasen :)
 
Sv: Vad vet ni om PRE?

En sådan är nog inget problem att hitta, dom rör sig mycket mjukare än tex halvblod. Min rygg var förskräcklig så jag var tvungen att sälja av alla utom Pre:n.. han går jättebra för både rygg höfter och knän :D
 
Sv: Vad vet ni om PRE?

Jag var på hoppkurs på Strömsholm för ung. 9 år sedan och fick rida en PRE och vi tränade på 120nivå. Det var inga problem för den :)
Sen är det väl en här på Buke som hopptävlar aktivt med sitt PRE skimmelsto.
 
Sv: Vad vet ni om PRE?

Jag är väldigt förtjust i rasen! Dock vete fasen om jag sett så många snygga i Sverige, till salu.

Ang längning och hoppning så är ju rasen(rena spanska eller med mkt spanskt blod) den enda som jag sett kunna utföra skolorna ovan mark. Andra kan göra capriole-liknande hopp. Men det är inte korrekta övergångar.
Det här har man ju avlat på. Man har avlat på det man vill rida på.
Och det är inte hästar som tar jääättelånga kliv och vinner mycket mark. Det tjänar inget till i krig, tjurfäktning och boskapsjobb.
Man vill också ha viss energi och rörelse.
Jämför man med halvblod och gillar det där älgakliven, stadigheten(mellanmjölkstaktrenheten) och lite tyngd som många halvblod har så gillar man inte alltid PRE.
De är rörligare i sidled och uppåt och känsligare. En del upplever dem som flippriga och fladdriga.

De kan länga sig hyfsat. Inte som halvblod som avlats just på det. Men de kan länga sig. Dock måste man ofta sänka takten på dem ist som på halvblod höja den.

Galoppen är oftast lite mer uppåt än man vill ha i hopphästar, vinner för lite mark.

Här på gården finns en Lusitano-hingst som tävlat svårklass hoppning innan han kom hit. Han klippte vanliga hingsstaket ur ngt skrittsteg. Så till honom fick man bygga en inghängnad som kallades Raptor-hagen.
Nu är han 28 år och får gå i vanlig hingsthage. ;)

Jag upplever dem som kul hästar. Jag kunde under många år inte rida halvblod pga smärta. Men PRE funkade.
Även då man tappat kvaliteten och inser att "det här är inte bra" så känns det lätt och kul på dem. Så ridkänslan tycker jag är rolig hela tiden.
Jag har också upplevt de jag ridit regelbundet som rätt modiga och tuffa hästar som man kan göra det mesta med.
De är ju reaktionssnabba och kan skutta till. Men oftast går det att "prata" med dem och hantera situationerna och köra på.
Jag tycker om deras skalle på något vis. Det är kul hästar!

Skulle jag satsa på PRE hade jag dock mest troligt importerat.
 
Sv: Vad vet ni om PRE?

Tar sista ... Jag tycker PRE är en toppen allroundhäst. Jag gör allt med mina - dressyr, hoppning och uteritt! De är ju inte avlade för hoppning, men eftersom min nivå är Max 1m så uppskattar jag en häst som hoppar mjukt och okomplicerat - inte titta, inte rusa, inte tvärnita ...utan bara lydigt ta mig runt! Då är en PRE perfekt! Samma sak med uteritt - inte vägra gå, inte kasta sig, inte resa sig, inte bocka av mig ... Men pigg och framåt! Då är en PRE perfekt! Att det är mjukt och bekvämt och går att rida m små hjälper är ju extra bonus!
 
Sv: Vad vet ni om PRE?

Jag är väldigt nöjd med min PRE-tant, så jag kan absolut rekommendera rasen till andra hobbyryttare. Min är absolut inte nervig utan är väldigt trygg i sig själv, även den andra PRE-hästen i stallet är väldigt stabil i skallen. Gången skiljer sig från halvblodens, men långt från alla har de där tråkiga steppande stegen man ser hos vissa individer. Jag upplever deras gång som ganska mjuk att sitta på.

Vill du inte hoppa mer än högst 110 cm, tror jag att de flesta PRE-hästar fungerar om än inte alla. Jag tävlar min i hoppning även om vi bara är uppe på 100 cm nivå ännu. I vårt fall sitter nog problemen främst i sadeln :p men jag tror nog att vi ska komma upp i 110 cm i alla fall sinom tid. Jag har tränat lite terräng med min och hoppas våga starta någon debutant i år eller nästa.

Över tar vi oss, även om stilen inte alltid är den bästa.
Enkoumlping_maj13_zps82468de8.jpg
 
Sv: Vad vet ni om PRE?

Jag har en liten PRE-kille i stallet!
Min är väldigt tittig, och lite fjantig. Men jag tror inte det är rastypiskt, utan det är mer han som är född med svagt psyke.. hmm.. :p

Jag har annars uppfattat rasen som ganska trygga och lugna, men känsliga för ryttaren. Så är du en hispig och rädd ryttare, så kommer hästen bli likadan, men det gäller nästan alla rasen känner jag.

Min kille på knappa 160 cm hoppar både terrängbana och 110 cm banhoppning utan problem. Dock inte med mig, utan med sin alldeles egna "hoppmatte" :D

Efter att nu har ägt en PRE kommer jag aldrig gå tillbaka till halvblod. Det finns inget som slår dessa spanska pärlor i min mening. De funkar utmärkt både till hoppning och dressyr, men några svårklasshästar i hoppning kommer de aldrig att bli, men det var inte det du letade efter vad jag förstod :)
 
Sv: Vad vet ni om PRE?

Jag var på hoppkurs på Strömsholm för ung. 9 år sedan och fick rida en PRE och vi tränade på 120nivå. Det var inga problem för den :)
Sen är det väl en här på Buke som hopptävlar aktivt med sitt PRE skimmelsto.

Min stallkompis, Pink Angel här på buke, kanske det är du tänker på? De tävlar aktivt men dock inga jättehöga höjder.

Hennes häst är den enda PRE som jag har haft närkontakt med under längre tid. Det är en väldigt snäll häst som inte är tittig eller lättskrämd men hon har mycket energi och kan fara i luften lite då och då. Blir lätt het vid hoppning så stallkompisen har lite att bita i emellanåt. Jag är grymt imponerad av att hon lyckas ta sig igenom banorna emellanåt. :)
 
Sv: Vad vet ni om PRE?

Min stallkompis, Pink Angel här på buke, kanske det är du tänker på? De tävlar aktivt men dock inga jättehöga höjder.

Hennes häst är den enda PRE som jag har haft närkontakt med under längre tid. Det är en väldigt snäll häst som inte är tittig eller lättskrämd men hon har mycket energi och kan fara i luften lite då och då. Blir lätt het vid hoppning så stallkompisen har lite att bita i emellanåt. Jag är grymt imponerad av att hon lyckas ta sig igenom banorna emellanåt. :)

Ja! Det är dom jag menar :)
 
Sv: Vad vet ni om PRE?

Ingen av våra PRE-er är tittiga. En har tävlat lätta klasser hoppning och fälttävlan, en hoppas på lektion regelbundet. En var rätt hetsig, men hon importerades som liten från Spanien och var sån redan då. Resten är inte ett dugg hetsiga eller tittiga.
 
Sv: Vad vet ni om PRE?

Jag vill ju ha en mindre modell, max 160 cm av lite rejälare modell.
Får inte ha så mycket gång eftersom jag är så trasig i mina fotleder och inte klarar halvblods gång eller hur man ska kalla det.
Vill ha en häst som rör sig runt och mjukt utan stora långa kliv.

samma här, sökte liten häst, inget halvblod. Jag köpte mig en welsh cob, men min är bara 1 år dock.
 
Sv: Vad vet ni om PRE?

jag har ju haft en welsh cob, den mest besvärliga häst jag träffat i hela mitt liv :p
Tror dock inte det berodde på rasen i hans fall, men jag är inte så lockad att göra ett nytt försök...
 
Sv: Vad vet ni om PRE?

För några år sedan var jag halvfodervärd till en PRE. Vi skuttade endast mindre "hinder" i skogen men ägarens förra häst (som även det var en PRE) hade startat upp till 120 i hoppning, så han var jätteduktig :)

Har även haft en lusitano tidigare. Han var lite mer tittig av sig, men jag bara älskar dessa hästar! :love:
 
Senast ändrad:
Sv: Vad vet ni om PRE?

Efter att nu har ägt en PRE kommer jag aldrig gå tillbaka till halvblod. Det finns inget som slår dessa spanska pärlor i min mening. De funkar utmärkt både till hoppning och dressyr, men några svårklasshästar i hoppning kommer de aldrig att bli, men det var inte det du letade efter vad jag förstod :)

Words! :bow:
 
Sv: Vad vet ni om PRE?

PRE och Lusitano varierar ju en del i typ.

Min Lus ser ut som "vilken häst som helst", många gissar på Connemara eller halvblodskorsning. Han är ganska kaxig och orädd, gillar varierat arbete och rätt bekväm av sig. Han hoppar bra men är tyvärr hoppad lite pga skada. Används som dressyrhäst och till en hel del uteritter! Här är lite bilder:

735.jpg


13-04-07074_zpsdd09bb24.jpg



Min kompis har en "barock" typ av PRE, mycket hals osv, han har lite snabbare och kortare rörelsemönster, en försiktig häst som är rätt het.

Så det är nog som med alla andra hästar, åk och titta och provrid för det varierar så mkt mellan individerna. Och nu snöade jag in lite på Lusitano, men det är så roliga hästar och de stammar ju i grunden från samma.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad vet ni om PRE?

haha..oki, det kan jag inte svara på :) därifrån jag köpte min har dom bara welsh cobs. Dom slutade med halvblodsuppfödningen för dom tyckte halvbloden var för besvärliga....haha
 

Liknande trådar

Avel Jag ber om ursäkt i förväg för ett långt inlägg, och hoppas att nån orkar läsa det ändå. Det finns många diskussioner om vad som ska...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
11 101
Senast: Derring-Do
·
Utrustning Jag har idag provat en bomlös sadel. Jag har länge varit nyfiken på bomlöst och tyckt det skulle vara PERFEKT till valacken som är ett...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 746
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp