Vad vet ni om ont i ryggen? (sitter här gråter)

Sv: Vad vet ni om ont i ryggen? (sitter här gråter)

Håller tummarna för attt din häst snart skall må bra igen.

Många bra råd har kommit upp - att kolla sadel, massage, E.T mm
Jag vill bara tillägga en allmän sak. Om en häst får ont, i ryggen, blir oförklarligt halt mm. Granska din egen ridning. Många hästar får ont av vad vi tvingar dem att göra under oss. Var även själv måltavla för granskning. Och ha ett kritiskt granskande till vad många tränare anser är det "rätta sättet".

Detta var en allmän uppmaning. Menar inte att du som startade tråden ridit din häst sjuk.

Nej, självklart! Men faktiskt har också tänkt på detta med! Jag vet inte men ibland så känns det så att jag själv sitter snett, därför ska jag dessutom gå själv till en " läkare" och kolla mig!
Ibland känns det så att den högra stigbygeln är för lång så jag har gjort ett antal nya hål i den.
Plus att jag faktiskt har lagt märkr till i morse att jag sitter snett när jag kör bil, vrider gärna kroppen och "lutar" mig åt höger, på denna sida har ju pållen ont.:(

Så jag tror att det är flera faktorer som hänger ihop med min pålles ryggont.
Sadeln, jag själv, ont i bakknän , träningsverk av att han ska jobba riktig nu.
Förra ägaren red väldigt mycket med stångbett, westernridning, men troligtvis har min pålle aldrig lärt sig att bära upp sig på riktig.
Hans balans är inte den bästa, han är rätt så vinglig på banan, speciellt när staketet är borta och han ska gå på volt, då har han svårt att hålla spåret.
Men det är ngt som jag och min kopis har funderat på.

Eftersom vi tror inte att det bara är min ridning, då borde ju alla ridskolehästar har ont jämt. Det är säkert ngt som har gjort saken värre, men som sagt det är spekulationer.

Jag är så glad att ni peppar upp en, eftersom jag blev så ledsen och rädd när jag märkte att han har fått så fruktansvärd ont.
Tack till er bukefolk!!!!

Så himla bra att du kollat din kropp också. Det kommer att hjälpa din häst att må bättre också.
Har också tänkt på ridskolehästarna. Jag tror att de slits mycket, frågan är om det är psykiskt eller fysiskt först och främst. Den "fördelen" de hästarna har framför de privatägda är att de blir mångsidigt slitna. En ryttare är sned åt höger, nästa lektion är ryttaren sned åt vänster osv osv. Men för de privatägda där samma ryttare rider jämnt eller oftast är den då sned åt ett håll blir det alltid belastning åt det hållet.
En fundering bara, det längre stiglädret är det på den sida du sitter upp på hästen? Man kan tänka hur mycket längre ett stigläder kan bli för att vi alltid använder det när vi sitter upp, samma belastning får hästen på en och samma sida. Det borde ju kännas för hästen.

ha det gott

Kolla njurarna på den! Min häst hade så jädrans ont i ryggen när jag tryckte, och det var för att hon hade en sjukdom i njurarna! Kolla upp det!

Kolla njurarna på den! Min häst hade så jädrans ont i ryggen när jag tryckte, och det var för att hon hade en sjukdom i njurarna! Kolla upp det!

Oj, vad var det för sjukdom? Blev din häst återställd igen?

Har ett skräckexempel att berätta ang hästar med ryggproblem.En häst som är 17 år flyttade in i mitt stall för ca ett år sedan. Ägaren hade inte ridit den på 5 år pga att han hade ont i ryggen, hade tom gott så långt att han rasade så fort hon la på sadeln, stackars pålle! Men hon hade inte gjort nåt åt det, struntade bara i att rida helt enkelt. Fick se hans bakhovar oj, oj dom var helt felverkade, med följden att han fick gå med benen i en konstig vinkel under sig. Hästen hade haft samma hovslagare halva sitt liv. Han var ju så billig!! Jag mer eller mindre tvingade henne byta och kontaktade mina hästars kiropraktor. Nu är pållen mycket, mycket bättre går att rida igen. Snacka om att han strålar av livslust och tycker livet är så kul.

min Pålla ömmade på samma ställe. För henne var det SI-leden fick det bekräftat på klinik för 1 år sedan. Vi har benhandlat med massage samt en EQ som är speciallisera på SI-leds problem. Hennes rygg blev dålig på höstarna, troligen pga sommar vila. I år är hon än så länge OK, hon har hållts igång hela sommaren med hopp om att det skall göra skilland. Många täcken blir det dock för att hålla ryggen varm

*knapplån*

Kom på en sak jag lärt mig.
Hästar är väldigt känsliga precis bakom sadelläget, där njurarna är under muskulaturen och det är lite därför man inte ska belasta eller klappa där. Om hästen har ont i njurarna kan det visa sig som ömhet där.
Som massör bör man vara VÄLDIGT försiktig där, just för att hästen kan vara känslig.

Så i min värld, så kan ju hästen bli lite stel där/i ett bakben om den har ont i njurarna, men det är bara en tanke i en bubbla. Det bästa man kan göra är att kolla upp hästen hos veterinär om hästen ömmar mer än vanligt. Detsamma om urinen ändrar sig över en längre period eller så i färg/mängd/lukt.

Hej!

Äntligen har ngn kommit ut i dag och kollat på min pålle! Nu var det så att jag har promenerat med honom och lät bli linementet, då har han blivit lite bättre och ömmade inte lika mycket.

Så nu var hon ju ut i alla fall och kollade på min häst i rörelse och kännde igenom honom.
Jag använde fel linement i det här fallet eftersom hästen har en lätt inflammation i muskeln.
Sedan har han ont i höger bakknä. Så troligen är han öm i musklarna p.g.a knän plus sadeln, eftersom det ömmade alldeles där där sadeln slutar!

Så nu ska han få behandling med antiflammatorisk linement plus massage ( men inte direkt där han ömmar).
Och jag ska på söndag träffa en sadel utprovare.
Bli han inte bättre inom 3 veckor ska jag åka röntga honom, så sade min veterinär till mig, även han tror att problemet sitter i benen och sadeln.

Men förhoppningsvis så är det inte ngt mycket allvarligt, att det verkligen är knän och sadeln som är problemet.

Men idag känndes han bättre så jag hoppas verkligen att det blir bara bättre, man får ju sömnlösa nätter! Ens pålle ska ju inte behöva ha ont... Vilken lättnad jag fick idag.

har du en inflammation i en muskel och sedan har på linnement förvärras den. enligt både vet och ET.

har du en inflammation i en muskel och sedan har på linnement förvärras den. enligt både vet och ET.

ja, jag märkte det, men det här som jag fick är inget linement som värmer, snarare tvärtom + att det antiflammatoriskt, och faktiskt har det börjat bli bättre.

Vad har du haft för linement som värmer?

Jag har haft jätteproblem att hitta ett värmande linement radital blue lotionmed flera är ju inte värmande. Har tittat i IR kamera och det har inte kommit någon värme snarare kyla upp till en och en halv timme efter. Så aldrig mera linement på muskler hos oss.

Däremot som e väldigt bra är backontrack ryggstycke. E lite durare men med tanke på vad jag lagt på linement så känns det faktist bätttre att köpa den för en engångsumma. (och den räcker så mkt längre:bow: )

Hej!

Min häst började ömma i ryggen i vintras, bad min hovslagare som också är utbildad massör att gå igenom honom och se vad hon kunde dra för slutsatser. Sagt och gjort hon gjorde en koll och hon tyckte jag skulle kolla sadeln så den inte var för smal fram för honom, mycket riktigt sadeln var för smal(han hade musklat ur sig den), samtidigt har han haft problem med lätt patellaupphakning i ett knä, men med B-vitamin blir han helt bekymmersfri.
Så åtgärder= lite B-vitamin varje dag, plus massage, streching efter dagliga promenad plus en ny bomlös sadel så blev han stadigt bättre och bättre.
Hade också ut ET som gick igenom honom och tryckte ut spänningar bak och hon sade att han blivit bättre fortsätt i samma takt och det kommer troligtvis att försvinna helt men det finns ju inga garantier...:crazy:

Hej,

nu har vi varit hos sadelutprovaren och det var sadeln som också orsakade ryggont, min gamla sadel var för stor och var för vid i bommen. Nu köpte jag en Morris and nolan som han trivs med och det märks!!!!:) :) :)

För vips: hade jag helt annan häst under mig, som faktiskt kunde länga överlinjen och inte springa med nosen upp mot skyn!:smirk: .

Det känns underbart, visst ibland springer han högt med huvudet än, men det kommer ju ta tid tills han släpper efter helt. Tyvärr så har han blivit fel riden i många år, sade sadelutprovaren, eftersom det syns på honom att han inte har lärt sig att jobba rätt.:crazy: .

Förra ägarna red mycket westernridning på stångbett, där knäckte han av i nacken och jobbade aldrig riktigt. Han var helt enkelt inte mogen för stången. :crazy: .

Nu måste jag börja om att bygga upp honom och lära honom att jobba rätt, så det ska bli mycket mycket tömkörning framöver, detta rekommenderade både sadelutprovaren och veterinären.

Men det känns så skönt nu att veta vad problemet är!!!;) .
Så nu ska jag satsa allt för att få en avslappnat och välmusklat pålle med rätt träning.:) .

I går tömkörde jag honom efter han fick lite laseebehandling för spända musklar. Och det var så underbart att se att han nästan kunde trava med nosen i backen, höja ryggen och ändå vara avslappnat, det var första gången jag såg honom gå så där. nu är vi på rätt väg.:banana:

Vilket liniment SKA man använda och vilket ska man INTE använda?

Ja, du det är en bra fråga, jag tog ju fel linement först. Men det är väl enklast om du frågar någon massör.

stakars häst..:( jag förstå om du e ledsen...ring veterinären om du inte redan har gjort det

Kontrollera sadeln! Massera och stretcha din häst, jobba den från marken ett tag istället för att rida tills den känns bättre.

Hade problem med ryggont på min häst tidigare i vår. Hon hade ont i hela ryggen, ända från manken och till korset. Värst på vänster sida. Försökte behandla henne själv först, vila, massage och liniment. Började sedan gå promenader med henne och rida barbacka. Smärtan släppte dock inte helt och jag kontaktade en kiropraktor/equiterapeut. Bannar mig själv i efterhand att jag inte kontaktade henne tidigare. Trodde att det var mycket dyrare.... Behandlingen kostar 650 sek/gång. Kiropraktiorn började med att gå igenom hela hästen, inkl. munnen samt sadel och träns. Sadeln passade men behövde stoppas om (har provat ut en ny sadel nu). Sedan masserade hon och tryckte, strechade och använde laser. Jag fick sedan lära mig några övningar samt hur jag skulle strecha hästen. Det visade sig att hon var mycket spänd i vänster skuldra. Därav gick hon snett och belastade fel och spände hela ryggen. Hon har blivit mycket bättre nu. Vet inte hur mycket en massör går igenom, men om hästen inte har några allvarliga problem kan det säkert räcka. Hoppas du får ordning på problemet.

Nu har jag inte läst alla inlägg i tråden. Men jag tycker att han på bilden står lite under sig med bakbenen (och även frambenen). Det kan ju betyda att han avlastar något som gör ont. Har du märkt att han står så ofta? Min gör likadant, och ställer gärna ett av bakbenen långt in under sig. han är under utredning för något i länden/korset. Ungefär där du ringat in var din häst har ont.
Jag tycker inte att bara massör räcker. Blir det inte helt bra, åkmed den till klinik.
Lycka till

Jag är så ledsen eftersom jag har märkt att min pålle för några dagar sedan har fått ont i ryggen mest på höger sida. När jag trycker lite med fingrarna och går längs ryggen sjunker han ihop.:cry:
Jag har pratat med en massör som ska komma ut.

Men vad kan det bero på? Han har inte haft sådant förut. massören tyckte inte att jag helt skulle sluta rida att jag kanske rider på var fjärde dag.

Men idag har jag ridit och nu i kväll reagerade han riktigt mycket:cry: .

Jag har en bild på honom, där jag målat in var han reagerar.
Har någon av era påller haft ont där? Vad berodde det på och blev de bra igen?
Snälla svara ! Jag sitter här och bara gråter!

4576583.jpg

Hej!

Trist med din hästs ryggont. Mitt råd är att du kontaktar en equiterapeut som behandlar ryggen. Det kan vara spänningar i musklerna, låsning i kotorna, stelhet etc etc. En Equiterapeut Är både naprapat, massör och akupunktör. Jag anlitade en tjej efter att jag gått omkull med min häst och han blev därefter stel i nacken och länden. Hon löste upp alla smärtor och låsningar perfekt! Rörligheten ökade markant och hans ryggverksamhet. Ryggont kan ju även komma från nacken om de är sneda i den .. så istället för att få tusen olika råd om vad det kan vara från människor som inte ens sett din häst så tycker jag att du skall anlita en expert .. de är utbildade i 2 år och tar inte mer än 500 kr för en behandling... Värt varenda krona!!

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 656
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 077
Senast: Bison
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 642
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 105

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Gravid som "äldre"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat