Vad vet ni om ont i ryggen? (sitter här gråter)

Sv: Vad vet ni om ont i ryggen? (sitter här gråter)

Hej! Tänk på att hästen kanske förändrat sig i muskler etc sen du köpte sadeln, det kan ju leda till att sadeln inte ligger på samma sätt som den gjorde från början. Hoppas det löser sig!
/Liv

Varför skulle man inte kunna ha liniment på vid muskelbesvär? Jag använder det på mig själv när jag är öm i musklerna och det funker jätte bra!

Liniment på muskler är toppen MEN i ryggen ligger det mycket nerver ytligt som kan ta skada av liniment. Därför inte liniment på ryggen!
Det är i alla fall vad jag har lärt mig :D .

Mitt sto har spännningar precis på det stället, men på vänstra sidan.
Uppstod efter omkullridning.

Ligger sadeln an så långt bak på ländryggen som du markerat på bilden? Annars ömmar din häst inte pga sadeltryck utan pga överansträngning, muskelskada eller inflammation. Vilket i och för sig kan bero på att den inte kan arbeta genom ryggen pga av att den hindras av sin sadel som ligger felaktigt någon annanstans. Eller hindras av ryttaren. Men muskelömhet/överansträngning/inflammation i ländryggen kan också bero på att den kompenserar för problem i t ex ett bakknä.

Liniment ökar blodcirkulationen, om din häst har en muskelinflammation vill du snarare dämpa inflammationen genom att kyla men rent generellt tycker jag att det är en bra idé att veta vilket problem man vill lösa innan man börjar använda preparat.

Min häst hade samma problem på exakt sammaställe på veterinärs underökningen men inte så mycket men det var ju så hon sjönk ihop. men jag tyckte om hästen redan från början och blev jätteledsen efter det beskedet men jag köpte henne ändå, och tur var det för det visade sig att bara för hon inte sätter vinterpäls absolut ingenting så spänner hon sig så om det är kallt så hon får så ont. även om det har varit 25 grader varmt och det regnar så har hon jätteont i ryggen sen för hon spänner sig så just för att hon avskys regn, men har din häst varit känslig för sånt förut? för annars kan det ha med att göra om han har blivit riden på ett sätt som han inte blivit förut om han har blivit hårt riden mm. kan också vara så om han har gått omkull i hagen eller så och sträckt sig.
Men om du går ut och går med hästen och sen strethar efteråt brukar hjälpa jättebra på min! om man ställer sig bakom och hästen ska stå helt rakt och sen tar du knogarna på fingrarna och drar ca 10 cm från ryggraden på båda sidor och då höger hästen ryggen och det är dte som kan vara bra tt han höjer upp ryggen, men om du inte riktigt förstår hur jag menar så kan du också göra på et annat sätt för att strectha ryggen det är om du har en person med dej och i lägger en handuk under magen på hästen, där sadelgjorde ligger och sen "lyfter" ni hästen och det kan vara jättebra om han bara har sträckt sig. Lycka till nu! hopas det blir bra med han!

hej,

Tack för så många svar och berättelse.
På onsadag kommer min häst-massör och chiropraktiker för att kolla på honom.
Han har ont alldeles bakom där sadeln brukar ligga, däremot trodde massören att det lät som att det kommer från bakknän, men det får vi ju se på onsdag om de nu hittar var det kommer någonstans ifrån.
I dag så tömkörde min kompis hon är väldigt duktig och där såg man att han drar svansen en aning mot vänster ( har mest ont höger), alltså motsatt håll.
Sedan trampar han inte riktig under sig och släper bakhovarna på marken, speciellt höger bak.
Han hade svårt att slappna av och gå i en låg form.
Han gjorde det några steg och sedan var han med huvudet i lyften igen.
Han springer som en "älg" och det har han gjort sedan jag köpte honom.
Vi har jobbat med det att han ska slappna av o.s.v. han har ju också ganska mycket underhals.
Även i hagen springer han väldigt högt med huvudet.

Har man väl har fått honom att bjuda neråt så tar han inget stöd på tygeln. Min tränare tyckte att jag ska korta upp tyglarna när jag rider, för att rida han i "form". Men då tjafsade han bara och gick emot och drar upp huvudet. Så min kompis fick prova honom och med rätt så längre tyglar går det bättre.
Jag rider inte hård på honom alls.

Jag provade en gummisnodd en gång när jag longerade men han gick emot och drog upp huvudet ändå!.

Jag ska göra för att han ska bli bra, vill inte vara med om att han kanske blir tvungen att slaktas:cry: .
Har redan förlorat en ponny i år, vill inte vara med om sånt.
det skulle vara så hemskt, usch jag mår så dålig.:cry:

Just ja, som någon frågade om.

Jo, han har visat någon gång att han blev öm när det regnade ute, men nu har han haft täcket på sig nästan i 2 veckor, så kallt borde ju inte vara för honom.:(

så här brukar han springa, och lite högre.

4604678.jpg

hej,

Tack för så många svar och berättelse.
På onsadag kommer min häst-massör och chiropraktiker för att kolla på honom.
Han har ont alldeles bakom där sadeln brukar ligga, däremot trodde massören att det lät som att det kommer från bakknän, men det får vi ju se på onsdag om de nu hittar var det kommer någonstans ifrån.
I dag så tömkörde min kompis hon är väldigt duktig och där såg man att han drar svansen en aning mot vänster ( har mest ont höger), alltså motsatt håll.
Sedan trampar han inte riktig under sig och släper bakhovarna på marken, speciellt höger bak.
Han hade svårt att slappna av och gå i en låg form.
Han gjorde det några steg och sedan var han med huvudet i lyften igen.
Han springer som en "älg" och det har han gjort sedan jag köpte honom.
Vi har jobbat med det att han ska slappna av o.s.v. han har ju också ganska mycket underhals.
Även i hagen springer han väldigt högt med huvudet.

Har man väl har fått honom att bjuda neråt så tar han inget stöd på tygeln. Min tränare tyckte att jag ska korta upp tyglarna när jag rider, för att rida han i "form". Men då tjafsade han bara och gick emot och drar upp huvudet. Så min kompis fick prova honom och med rätt så längre tyglar går det bättre.
Jag rider inte hård på honom alls.

Jag provade en gummisnodd en gång när jag longerade men han gick emot och drog upp huvudet ändå!.

Jag ska göra för att han ska bli bra, vill inte vara med om att han kanske blir tvungen att slaktas:cry: .
Har redan förlorat en ponny i år, vill inte vara med om sånt.
det skulle vara så hemskt, usch jag mår så dålig.:cry:

Nu kommer Sandrah här igen med sina bakknäproblem :angel:
När jag läser detta inlägg är det som DEJA VÚ för mig.

Har läst hela tråden och som fler oxå säger - när hästar har ont/problem i ländryggen så brukar det vara ett tecken på problem i bakknäna. De brukar ofta dra ryggen ifrån det onda knät - och på så vis blir de stela, även sneda, och får ont.
MEN, när jag läste detta inlägg finner jag långt fler "bevis" (hittar inte rätt ord - symptom kanske) på att det skulle vara bakknäna.
Ländryggen måste nästan ha hunnit bli sned, svansen pekar åt ett håll - det kan tyda på att hästen är sned i ländryggen. Det kan du säkert känna själv oxå om du ser till att han står exakt rakt med alla ben. Min gissning är att han förmodligen skulle sjunka ner till marken om du tog där ifall han blivit våt och kall.

Han släpar ett bakben - ajaj.
Han springer som en älg - ajaj
Spänd och svårt att gå i rätt form - ajaj
Mkt underhals - AJAJ (ett tydligt tecken på att han haft huvudet högt och jobbat "fel". Också myyyycket vanligt på hästar som gått länge med rygg eller knäont.)

Det behöver ju inte vara något allvarligt som gör att han inte kan användas - men ÄR det rygg/bakknä så se till att undersöka det så du åtmistone vet vad du ska jobba med. Med sådana hästar är det viktigt att man jobbar rätt. Din häst ser f.ö mkt fin ut så att problemet ska vara gravt är nog inte troligt.
Det som du beskriver ovan är tydliga tecken på en häst som har ont. Och att han spjänar emot när du sätter på snodd eller försöker jobba "rätt" - det kan jag mkt väl förstå.
Lycka till!

Senast ändrad:

Ta det lugnt. Ingen säger att din häst måste slaktas. Men det verkar väldigt klokt att undersöka om bakknäna är OK innan du lägger för mycket pengar på massage och annat. Så hästen får rätt behandling från början. Lycka till!

Min häst ömmar/ömmade från och till på det området fast på vänster sida.. Hade ute massör till han regelbundet som släppte ömheten men bara för tillfälligt, då de endast kan påverka musklerna.
Tog ut en equiterpauet som upptäckte att han var sned i korset och rätt låst i länden mm.
Han har nu fått 2 behandlingar och redan efter första märkte man en stor skillnad. Nu efter andra är han mjuk i vänster sida igen. Han ömmade också vid regn innan, och inatt har det regnat en hel del men han var inte ett dugg öm eller spänd. Vilket han alltid varit innan.
Var väldigt skönt att se när equiterpauten hitta problemen och rättade till, man såg hur han drog en lättnads suck och slappna av och dagarna efter var han jättelugn och galopperar och bockar jättemkt i hagen. Precis som han känner sig fri, det kunde jämnföras med ryggskott fast i bäckenet och länden..

Han fick akunpunktur och laserbehandling bla. Ska ha en till behandling..

Han har gått omkull i vinter och antagligen blivit sned då. Dum som man är så märkte man inte det förran det gått rätt långt och han musklat sig en del ojämnt..

Det skadar inte att ta ut en equiterpaeut som gör en koll, en massör är med bra men de är mer åt friskvårdshållet.

Läste nu ditt senaste inlägg.. Vore nog klokt att kolla bakknäna. Om de är okej, ta då ut en equiterpeut som går igenom hästen.

*kl*

Får jag slänga in en fråga med???

Satt nu och läste igenom här lite sporadiskt och mina tankar gick till min häst.
Har skrivit ett par trådar nu tror jag men min häst har ont på precis samma ställe. Tycker hon är ev. lite uppdragen precis där.
Hon har stått med lymfangit och hon är en väldgt känslig häst (korsförlamningar). Funderade nu på om det kan vara så att hon spänt sig när hon haft ont i benet och att det påverka där uppe.

Å andra sidan så gick hon omkull i transporten för en och halv månad sedan. Hon har inte visat någoting alls efteråt, inte vid ridning heller och två dagar innan sårskadan och lymfangiten hade de varit på rymmen och antagligen racat lite. Kanske hände nåt då?
Hon har gått i stor lösdriftsbox nu under skadan och vid skritt tyckte jag hon "darrade" lite i bak men när hon kom ut och har gått i hagen i en dag så var det borta...bara muskulärt? Trodde först spatt men hon har inte varit halt på det sättet.
Longerade lite igår för att bara kolla hur hon gick. I skritt var det Ok men i traven var det inte så bra............hon strutta lite, gick inte rent och huvudet upp.......
Equieterapeut ska komma men vad tror ni?

Ska tillägga att hon ömmar inte vid tryck nu men gjorde det i början.........vid sårskadan.

Vad min erfarenhet säger tycker jag nog en equiterapeut är bäst att ta ut först om man inte har tydliga problem på nåt. Men det beror ockås på vilken klinik man åker till kanske..
Tex om man vet att hästen gått omkull så hade jag hellre valt en equiterapeut om inte hästen är halt, men det är ändå nåt nånstans men man kan inte riktigt sätta fingret på vad..

Det är bra att du är rädd om din häst tar ut någon för att kolla honom, men råd gör även med vet försäkerhetens skull. Och det är bra att du är noga med att se hur sadeln ligger på hästen och ska ta hjälp av en sadelmakare för att hitta en sadel som ligger bra. Det finns tyvärr allt för många som tror att bara för att dom hittat en sadel som så kommer den att passa jämnt, eller så dom som vet att sadeln absolut inte passar men säger sig inte ha råd att köpa en ny sadel och fortsätter att använda den i flera år. Jag blir faktiskt ganska :mad: när jag hör nån säga att dom vet att hästen inte kan ha sadeln men inte har råd att köpa en ny... När jag köpte min häst så fick jag börja med att byta ut den ena sadeln som följde med honom och jag red inte med sadeln utan antingen barbacka eller med westernsadeln tills jag hittat en ny. Den kunde han ha ca 1 år då blev sadeln för trång och började rida utan medans jag letade en ny det tog ca en månad att hitta den. När min häst skötare började rida hästen ville hon använda den gamla sadeln när hon skulle hoppa (den nya var en dressyr sadel) det fick hon givetvis inte. Jag är rädd om ryggen på mina hästar.:)
Det blev mycket.
Jag önskar dig lycka till med din häst:rofl: Skriv gärna och berätta hur det går med honom.

Jag håller med övriga som anser att problemen kan härröra från baknäna.Har en häst som hade ryggont på höger sida ,var stel och svullen.Equiterapeupten kunde inte se någon hälta eller så men rekommenderade ändå undersökning på klinik.Vid röntgen konstaterades spatt förändringar i v b hasled samt områdena runt hasen.

*kl*

Får jag slänga in en fråga med???

Satt nu och läste igenom här lite sporadiskt och mina tankar gick till min häst.
Har skrivit ett par trådar nu tror jag men min häst har ont på precis samma ställe. Tycker hon är ev. lite uppdragen precis där.
Hon har stått med lymfangit och hon är en väldgt känslig häst (korsförlamningar). Funderade nu på om det kan vara så att hon spänt sig när hon haft ont i benet och att det påverka där uppe.

Å andra sidan så gick hon omkull i transporten för en och halv månad sedan. Hon har inte visat någoting alls efteråt, inte vid ridning heller och två dagar innan sårskadan och lymfangiten hade de varit på rymmen och antagligen racat lite. Kanske hände nåt då?
Hon har gått i stor lösdriftsbox nu under skadan och vid skritt tyckte jag hon "darrade" lite i bak men när hon kom ut och har gått i hagen i en dag så var det borta...bara muskulärt? Trodde först spatt men hon har inte varit halt på det sättet.
Longerade lite igår för att bara kolla hur hon gick. I skritt var det Ok men i traven var det inte så bra............hon strutta lite, gick inte rent och huvudet upp.......
Equieterapeut ska komma men vad tror ni?

Ska tillägga att hon ömmar inte vid tryck nu men gjorde det i början.........vid sårskadan.

När du säger "uppdragen", är det något hon blivit, eller är hon lite karpryggig? När man longerar brukar man ju se ifall det inte stämmer för hästen. Att hon stuttar, kan ju delvis bero på att hon har ont eller är stel. Jag skulle kolla på hur hon sätter sina fötter oxå....
Det KAN ju vara så att hon gjort illa sig när hon gick omkull. Har hon annars gått och spänt sig när hon haft lymfagit är det ju oxå lätt att de går och "drar" ryggen åt något håll och på det sättet blir sneda...

Ska bli spännande att höra vad din ET säger. Let us know!:)

Jag kan ev. ha fått en lösning på problemet, inte garanterat utan ska kolla upp detta mer....

Finns en tråd på Gnägg som handlar om djurkommunikation.....

Håller tummarna för attt din häst snart skall må bra igen.

Många bra råd har kommit upp - att kolla sadel, massage, E.T mm
Jag vill bara tillägga en allmän sak. Om en häst får ont, i ryggen, blir oförklarligt halt mm. Granska din egen ridning. Många hästar får ont av vad vi tvingar dem att göra under oss. Var även själv måltavla för granskning. Och ha ett kritiskt granskande till vad många tränare anser är det "rätta sättet".

Detta var en allmän uppmaning. Menar inte att du som startade tråden ridit din häst sjuk.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 656
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 077
Senast: Bison
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 642
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 105

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat