Vad vet ni om ont i ryggen? (sitter här gråter)

J

Jennifer80

Jag är så ledsen eftersom jag har märkt att min pålle för några dagar sedan har fått ont i ryggen mest på höger sida. När jag trycker lite med fingrarna och går längs ryggen sjunker han ihop.:cry:
Jag har pratat med en massör som ska komma ut.

Men vad kan det bero på? Han har inte haft sådant förut. massören tyckte inte att jag helt skulle sluta rida att jag kanske rider på var fjärde dag.

Men idag har jag ridit och nu i kväll reagerade han riktigt mycket:cry: .

Jag har en bild på honom, där jag målat in var han reagerar.
Har någon av era påller haft ont där? Vad berodde det på och blev de bra igen?
Snälla svara ! Jag sitter här och bara gråter!

4576583.jpg

Sv: Vad vet ni om ont i ryggen? (sitter här gråter)

Hur gammal är hästen?
Har han en sadel som ligger an för långt bak?
Har han sträckt sig?
Haltar han?
Har han haft tendenser till att ha ont förr?
Är han irriterad när du spänner sadelgjord/sitter upp?

Själv skulle jag låta bli att rida tills jag visste vad som var fel och i stället promenera

Min pojke fick det när han hade erlichias, men det berodde ju då på sjukdomen. Sen kan han få ont där när han blir kall och spänner sig, elle rom sadeln inte passar.

Rider inte om han ömmar mkt, och i så fall bara barbacka i skritt.

Hoppas det går över snart!!! :banana: :bump: :banana:

Hur gammal är hästen?
Har han en sadel som ligger an för långt bak?
Har han sträckt sig?
Haltar han?
Har han haft tendenser till att ha ont förr?
Är han irriterad när du spänner sadelgjord/sitter upp?

Själv skulle jag låta bli att rida tills jag visste vad som var fel och i stället promenera

Hästen är 7 år,

Han haltar inte, rör sig normal, har inte visat några tendenser förut.

Han blir inte arg när jag spänner åt sadelgjorden.

För 3 veckor sedan har jag varit och klättrat med honom, om det kan ha med detta att göra.
Jag har en sadel som ligger inte mer riktig still, jag har sett att pälsen var gnusat, han ligger på gränsen att vara för stor åt min häst. Ska därför åka till en sadelutprovare nästa vecka.

Kan man återställa en häst med ryggont?

Visst kan man återställa en häst med ryggont, är man medveten om att sadeln ligger illa ser jag ingen anledning att använda den något mer - rid barbacka eller inte alls. Skadorna kan bli värre men hindrar man dem i god tid kan man rädda lång skadetid

Om sadeln passar dåligt och hästen reagerar mer efter ridning så verkar det ju troligt att det beror på den? Skaffa en sadel som ligger bra på hästen och se om det hjälper.

Varför har du öht ridit i en sadel som du vet inte passar?

Visst kan man återställa en häst med ryggont, är man medveten om att sadeln ligger illa ser jag ingen anledning att använda den något mer - rid barbacka eller inte alls. Skadorna kan bli värre men hindrar man dem i god tid kan man rädda lång skadetid

Men kan jag då överhuvudtaget åka iväg nu och kolla på en ny pasande sadel som ska provas ut av en speciallist? Eller blir det en plåga för honom?

Ja, ska aldrig lägga på denna sadel mer.
Han hade stått i några 4 dagar och då blev det lite bättre men nu när jag hade ridit, var det hemskt.
Han verkligen sjönk ihop och trampade omkring.
Är det bra att jag smörjer med linement?

Om sadeln passar dåligt och hästen reagerar mer efter ridning så verkar det ju troligt att det beror på den? Skaffa en sadel som ligger bra på hästen och se om det hjälper.

Varför har du öht ridit i en sadel som du vet inte passar?

grejen var att jag fick den utprovat av en hästsportaffär, de sade att det skulle vara en bra sadel åt honom fast han är på gränsen. Förut verkade ju också att den låg bra. men nu såg det med pälsen och hans rygg ont. Men massören sade att jag ändå skulle kunna rida i denna sadel om det är inte varje dag. Men det verkar ju inte så, om det är nu sadeln, vill inte använda den mer.

Man ska kunna rida i en sadel varje dag, annars ligger den definitivt inte bra på hästen.

Gör en utredning om ni misstänker att det är något mer än en tillfällig sträckning/överansträngning.

Ryggproblem är inte att leka med, och ibland är problemen allvarligare än man tror.

Min nu fd. ponny hade först symptom där din häst har ont.
Han blev slaktad för ca 2 veckor sedan nu, pga. 2 sprickor i manken + skador i ligamenten mitt på ryggen.
Hans smärta i manken orsakade spänningar i bakdelen, vilket gjorde att han belastade snett och blev helt sned.
Ponnyn hade inte ont i ryggen efter ridning, endast före.

Byt sadel om den inte passar. Riskera inget!
Lägg inte på en sadel på hans rygg om du tror att han har ont.

Brukar vara bra för hästar med ryggproblem att bli skrittade för hand ofta och länge, mjukar upp musklerna bra.
Brukade skritta min ponny ca 30min/dag under den tiden han fortfarande gick att hantera.

Liniment brukar vara bra, + massage. Håll hästen varm!

Lycka till, hoppas att din häst blir bra!
/ Declare

Senast ändrad av en moderator:

Smörj du på liniment, det sätter fart på blodcirkulationen. Sen kan du själv massera hästen också.

Tillägg: Stretching efter motion är också bra men då bör du ha någon som visar dig hur man gör. Men du kan alltid godis stretcha. Låta hästen ta godis mellan frambenen och upp mot höft knölen på båda sidor. Låt hästen "kämpa" för godis biten ett tag.

Senast ändrad:

håll honom varm (täcke ute)tills massören kommer ut. min pålle hade väldigt ont han med i ryggen på det stället du visade plus fram emot manken.'
han har fått akupunktur ett par ggr och även laser.
sist equiterapeuten var ute så var ryggen ok! han har då vilat och behandlats i ca 2 månader.
snart kan jag försiktigt börja rida honom igen :bump:

hoppas det går bra för er med.

Jag skulle vara försiktig med liniment då många hästar blir hudömma av liniment på ryggen. Bättre då att hålla den varm och torr med täcken.
Det första jag misstänker när hästen har ont i ländryggen är smärta i nedre strukturer, framförallt från bakknäna. En undersökning på klinik kan vara värdefullt. Om hästen ännu känns haltfri men ändå har något begynnande problem i någon led så har du förhoppningsvis tid att åtgärda det innan det blir för sent. Alltid bättre att kolla upp en gång för mycket...
Att sadeln inte ligger still låter ju inte bra men att smärtan sätter sig så långt bak tror jag inte beror endast på sadeln, för så lång sadel har du väl inte?

Anledningen till det onda kan ju vara olika, men när min häst hade ont där din häst ömmar, var boven i dramat att sadeln låg lite i bakvikt.

Eftersom jag bara red i den sadeln ett par gånger i månaden tog det tyvärr tid innan jag fattade vad som var problemet, sadeln låg ok till att börja med. Det onda smög sig på.

Ha inte på linnement! det kan förvärra problemet.
Det ska man inte ha till musklerna enligt min massör utan endast till senor och liknande!

Förvärra problemet? På vilket sätt?
Då har din massör fel, man kan ha liniment på muskler.

Senast ändrad:

Ont i ryggen kan ha många orsaker, och det är viktigt att reda ut vad och varför, och göra något åt det. Din häst kommer säkert bli återställd men det är du som behöver ta tag i det.

Om du tar ut en massör så kommer denne person att kunna massera din häst men det onda kan finnas kvar även om det blivit förmildrat för honom under en period.

Försök hitta och ta ut en equiterapeut för att rätta till det som blivit illa (Bla akupunktur, kiropraktik i behandlingen). Denne kommer mycket bättre åt att rätta till felet än en massör...PM.a om du vill ha tips om en superequiterapeut som har hjälpt min häst...

Sadelutprovare kan vara jättebra att ta ut förutsatt att det är sadeln som ligger fel. Och det kan ju vara bra att ta ut en sådan för att kunna utesluta eller upptäcka att det är sadeln som är boven.

Ett annat råd är oxå att lägga täcke på hästen vid nederbörd, om det är så att han spänner sig, och det räcker säkert med ett ofodrat täcke för att det ska hjälpa honom.

Undersökning på klinik behöver du inte göra i första taget, däremot om din kiropraktor/equiterapeut rekommenderar det om hästen inte svarar på deras behandling som förväntat, då kan det ligga en inflammation såpass djupt att de inte kommer åt. Eller om det sitter i bakknäna som någon annan skrev.

Hoppas det löser sig oavsett vad du väljer att göra/börja med:D

exakt där hade (har lite) min häst ont!
jag gjorde ALLT.. vilade, tömkörde, träckte... hon stod i ETT ÅR... nada förbättring...
sen fick jag chansen att få hästen behandlad av RÄTT ET... hon har masserat å el-behandlat å nu är hon nästan FRISK!
på 2 månader!!!!
min hade så att hon hade aldrig kunnat vila bort det... hon SKA röra sig, allt sitter i musklerna...
så nu måste jag tömköra varje gång innan ridning... rider kanske max varannan dag... å nu så fort jag sett minsta lilla så har jag skippat ridning å bara tömkört...

som folk innan har sagt, håll hästen varm, liniment!

kolla så det inte sitter i tex nacke, bog eller nått... om det är på ena sidan så kan det ju vara avlastning... nu minns jag inte vilken sida du sa... men min tex har höger nacke, högerbog med ärrvävnad, höger rumpa..

ge inte upp! :banana:

Tråkigt med din häst...

Jag har haft 2 stycken halvblod med ryggproblem, tyvärr fick jag avliva dom båda. Menar inte att det behöver vara så för dig men det verkar som ett ganska vanligt problem idag så se upp och ta inte på det för lätt. Åk till en klinink och få det riktigt uppkollat så du kan vara på den säkra sidan. Min ena häst visade endast ett tecken på att den hade ont i ryggen och det var att han drog svansen åt höger när jag red:confused:. Och hans tornutskott hade börjat växa ihop!!! Han var aldrig halt.
Däremot min andra pojk visade tydligt när jag kom med sadel och hade svårt att trampa under sig och gå stadigt på tygel.
Så mitt råd: Kolla upp din kompis hos veterinär och är det ok EN NY SADEL.

Lycka till:banana:

Varför skulle man inte kunna ha liniment på vid muskelbesvär? Jag använder det på mig själv när jag är öm i musklerna och det funker jätte bra!

Tråkigt med hästen. Jag hade inte ridit om han har ont i ryggen. Hade i stället promenerat eller liknande så han ändå hade fått röra på sig.

Var bara noga med att kolla upp referenser och liknande på massör/sadelutprovare/teraupeter och liknande
, det finns tyvärr en del skojare.

Jag hörde om en kiropraktor som sa sig ha roterat atlaskotan 180 grader på en häst. Skulle vilja se den hästen, den borde ju vara ganska stendöd!

Lycka till med din häst, skriv hur det går!

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 656
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 077
Senast: Bison
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 642
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 105

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka