Vad väljer ni bort?

Jag kollade in deras sida med återförsäljare men blev lite tveksam till om de verkligen säljer orostade och osaltade nötter. Preem och Pressbyrån är ju de som finns lokalt här så jag kan ju gå in och kolla men är det någon som vet?

Jag kollade också en onlinebutik där jag handlar ekologiska och fairtrademärkta produkter men de hade inga naturella cashewnötter. Synd, för jag bakar en del med nötter.

Kort och gott, ingenting. Köper alltid det billigaste och äter allt som bjuds på. Undantaget är väl skaldjur eftersom jag inte gillar det.

kl
Jag väljer bort tonfisk efter att ha sett hur fiskarna blir uppfödda på nära håll här i Medelhavet, det är varken etiskt eller moraliskt rätt om man har varit under ytan vid burarna där de föds upp, vildfångad tonfisk är ju dessvärre fridlyst så nästan all tonfisk kommer från liknande uppfödningar. Jätteräkor i alla dess former och namn bojkottar jag också.

Kött - finns inget svenskt kött här men då jag jobbat på nötgårdar på Irland har jag inget problem med irländskt. De kossorna jag jobbade med hade det bra från födsel till slakt. Gris äter jag inte alls, dels för att jag inte tycker det är gott och dels för att nya pojkvännen inte äter av religiösa skäl. Jag kan steka korv till ungarna ibland eller käka parmaskinka men det är otroligt sällan och det är inget jag saknar heller. Jag väljer dock bort Halal så långt det är möjligt.

I övrigt köper jag grönsaker, bröd och ägg från de lokala handlarna (vilket är lätt, finns många grönsaksbilar här), så långt som det är möjligt försöker jag handla fairtrade. Ekologiskt finns det dock dessvärre ett väldigt dåligt utbud av här nere.

Cashewnötter skördas i Afrika och skickas sen till Indien för att förädlas innan de skickas till konsumenterna. De som odlar nötterna får inte särskilt stor del av kakan. Knappt en smula ens.

Är det så att Sverige importerar Cashewnötter från typ Thailand och liknande länder också? Eller kommer nötterna bara från Afrika?

Efter ett besök på ett "cashewnötscenter" fick jag med mig att själva förädlingspricessen inte är särskilt hälsosam (farliga ämnen i skalet/runt nötterna på något sätt) och att det var rätt personalintensivt dessutom. Kan det vara så eller missuppfattade jag?

Jag köper bara ekologiska ägg från frigående höns utomhus pga smaken, vanliga är så satans äckliga:yuck:
Sen köper jag bara svenskt kött (eller andra länder djuren har det bra) sen köper jag inte chips för risken för framtida cancer:D
Inga vindruvor (om det inte finns eko) och bara naturligt balsam och schampo

Zalando går bort för mig - försöker undvika Kinneviks ägda företag överhuvudtaget pga deras urusla personal politik/syn på människor. Tyvärr är Kinnevik inblandat i mycket men när jag väl vet att de är inblandande i ett företag försöker jag bojkotta dem.

Kött - endast svenskt, bananer - krav, ägg - har ett litet ekologiskt hönseri nära mitt hem, jätteräkor går bort!

Vad är Trust buddy?

Vad är det som är dåligt med Cashewnötter?

Sen en fråga till många andra, varför bojkottar ni produkter från Israel?
Jag är stark motståndare till snabblån till ockerräntor, Trustbuddy stör mig dessutom lite extra. Egentligen skulle jag även vilja bojkotta företag som använder Sveainkasso. För maken till ovilja att lösa ett fel DOM har gjort har jag sällan stött på. Oproffsigt.
Men jag har ännu inte listat ut hur jag ska veta vilka företag som skulle vara aktuella. Förutom när det gäller el eftersom det är mest sådana jag hanterar på jobbet.

Ett val jag gjort, som många reagerat på, är att jag valt bort att ha en modern mobiltelefon. Teknikhetsen gör mig tokig. På många andra områden (kläder-möbler etc.) är det till och med inne att handla second-hand. Men inte när det gäller teknikprylar. Jag blir ledsen när jag tänker på hur mycket fungerande teknik som ersätts med något som är mer "inne".

Jag har flertalet teknikprylar där jag är andra, eller till och med tredje, ägaren. Min nuvarande telefon är från början av 2000-talet. Min laptop, som jag är supernöjd med, kommer från ett företag som "behövde" köpa in nya datorer osv.

I Sverige köper jag alltid KRAV/eko/svenskt kött. Här i Spanien försöker jag äta så lite kött som möjligt samt avstå från skinka (inte helt lätt). Vi har som mål att äta kött endast en dag i veckan.
Försöker att inte stödja Nestle men det är svårt för de är överallt här - glass, vatten, choklad etc etc
Försöker undvika produkter från Israel
I Sverige köper jag äggen från lokalt, jättefint!, hönseri. Här i Spanien också från ett lokalt hönseri. Har dock ej besökt det.
Skulle aldrig få för mig att köpa päls, äter aldrig någonsin tigerräkor i min sushi, skulle aldrig handla från American Apparel. Köper inte Barilla nånsin. Väljer fairtrade när jag kan.

Försöker göra så gott jag kan, trots att det känns svårt och snårigt. Är säkert massa saker jag gör utöver detta som jag glömmer nu.

Det mesta som jag undviker är redan nämnt, så jag upprepar inte då det inte blir så kul att läsa. Ett märke jag bojkottar är Schockemöle. Skulle aldrig få för mig att köpa något med deras logga på, då jag kommer ihåg barreringsskandalen där bommarna flög genom ridhustaket. Och hur de hade häftstift innanför benskydden på hästarna. För att inte snacka om lindorna dränkta i terpentin så all beröring gjorde jätteont vilket gjorde att hästarna inte var i en enda bom.

Även om vi försöker, så blir det inte alltid ekologiskt osv. Dessutom äter min familj (tyvärr) kött från gud och alla länder :(
Det enda jag själv tar helt avstånd ifrån är hästkött. Jag äter bara inte det. Blir otroligt äcklad bara av tanken.
Missförstå mig rätt, jag har ingenting emot att man avlivar hästar (faktiskt även om de är friska, men knepiga i skallen osv.), men just att äta de tycker jag är vidrigt...

Även om vi försöker, så blir det inte alltid ekologiskt osv. Dessutom äter min familj (tyvärr) kött från gud och alla länder :(
Det enda jag själv tar helt avstånd ifrån är hästkött. Jag äter bara inte det. Blir otroligt äcklad bara av tanken.
Missförstå mig rätt, jag har ingenting emot att man avlivar hästar (faktiskt även om de är friska, men knepiga i skallen osv.), men just att äta de tycker jag är vidrigt...
Och jag anser att vi borde äta mer hästkött. För hästarnas skull. Jag vet att det är provokativt, men jag anammar den isländska tanken, att vi inte ska spara på alla djur som tas fram och en lokal livscykel besparar djuren från onödigt lidande i form av långa slakttransporter tex.

Och jag anser att vi borde äta mer hästkött. För hästarnas skull. Jag vet att det är provokativt, men jag anammar den isländska tanken, att vi inte ska spara på alla djur som tas fram och en lokal livscykel besparar djuren från onödigt lidande i form av långa slakttransporter tex.
Håller med. Framför allt för att de väldigt ofta haft ett bra liv, eftersom de (åtminstone här) inte föds upp för slakt. Vi borde importera hästkött från Island, där har ju hästarna haft det fantastiskt bra. Varför gör vi inte det? För visst är väl det mesta från Italien eller liknande?

Håller med. Framför allt för att de väldigt ofta haft ett bra liv, eftersom de (åtminstone här) inte föds upp för slakt. Vi borde importera hästkött från Island, där har ju hästarna haft det fantastiskt bra. Varför gör vi inte det? För visst är väl det mesta från Italien eller liknande?
Fel

Liknande trådar

Tjatter Jag kommer ibland på mig själv med att tänka "äsch, orka" eller "vad spelar det för roll" kring saker som jag innan har lagt stor vikt...
2
Svar
27
· Visningar
1 898
Senast: lingonben
·
Fordon Har en gammal, lite körd, 8 hk Yamaha i mycket bra skick. Köpte den ifjol och hade den hos en granne på service innan jag tod den ibruk...
Svar
2
· Visningar
256
Senast: tott
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 526
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 253

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka