Vad väljer ni bort?

Äter väldigt mycket veganskt - så jag köper i princip inget kött, eller köttprodukter, och väldigt sällan mejerivaror. Men det händer att jag får akutsug efter yogurt eller ägg, och köper då närproducerat respektive frigående utomhus.

Däremot köper jag lädervaror ibland, skor etc, och försöker då i alla fall handla i butiker som vet hur/var djuren fötts upp och hur lädret hanterats.

Liknande med tvål och andra hygienprodukter - jag köper från Lush, eller specifika märken som kör icke-djurtestat och eko-vänligt.

Jag är beredd att betala mer för att få bättre produkter, ex fair trade-choklad. Men ibland är det krångligt att hitta och då köper jag faktiskt det närmaste av bekvämlighet. Maten är egentligen den lätta biten. Fairtrade/eko-vänligt/närproducerat inom möbler, elektronik och sådant är svårare att hitta.

Köper inte kött i butik. Köper endast hemslaktat från en bekant. Kyckling har jag helt slutat köpa, likaså gris. Ägg köper jag enbart ekologiska, men önskar jag hade möjlighet att ha egna höns... Finns inte ekologiska ägg köper jag inte ägg alls. Kommer aldrig köpa ägg från burhöns eller frigående inomhus...
Köper endast "godkänd" fisk. vad nu den där märkningen heter...

Handlar inte på willys här i stan för att jag inte vill stötta butikschefens attityd mot anställda och entreprenörer.
Handlar inte på Lidl.
Handlar helst inte på coop då dom inte prioriterar närproducerat.
Handlar så mycket som möjligt lokalproducerat. Dock är det svårt med mejeriprodukter, norrmejerier har t.ex inte laktosfri Creme Fraiche...

Bortsett från den ganska tjatiga köttfrågan där jag försöker vara en samvetsfull medborgare som tänker eko, försöker jag i möjligaste mån och om de progressiva glasögonen är med, att undvika köpa produkter med palmolja eller SLS Det innebär att inte ens Bodyshop är på min vänlista. Jag skulle hellre dö en plågsam död än att köpa en risifrutti eller annat sockerbombs-aktigt i genren men det är bara för att jag tycker det är så motbjudande illa att det marknadsförs som något hälsosamt medan det är raka motsatsen.
Jag köper aldrig bananer för det är det äckligaste jag vet, men gillar att mopsa mig så i butiker där jag ser att det absolut inte finns ekobananer så brukar jag fråga "Har ni bara fulbananer? Jaha! Nähä! Jamen ja då vet jag det att jag inte går hit igen!"
Jag vägrar köpa skvallertidningar! Över min döda kropp!

Jag vägrar köpa skvallertidningar! Över min döda kropp!
Jag gillar att du tänker lite utanför lådan! :D Själv var jag insnöad på livsmedel. Men jag håller med, inga skvallertidningar här, och dit räknar jag även Aftonbladet och Expressen...

Annars brukar jag väl försöka tänka till lite och välja fairtrade och ekologiska produkter när det finns att tillgå, alternativt så närproducerat som möjligt, när det kommer till matvaror samt bomull och liknande. Men ibland är jag även fruktansvärt dålig på att tänka till och plockar vissa produkter av ren vana, något jag dock försöker ändra på.

Jag väljer mestadels bort nya kläder, nya möbler, kött och säkert en massa andra saker. Just nu köper jag inte Barilla, tex och precis som tanten undviker jag matvaror med Israel som ursprungsland. Försöker handla medvetet och göra så kloka val jag förmår. Jag känner mig inte på något vis begränsad.

Väljer bort de flesta köttprodukter i butikerna, köper hos en lokal kötthandlare där jag kan följa köttet tlilbaka till gården och det endast är närproducerat. Äter hellre kött mindre ofta och betalar ganska mycket mer. Är dock medveten om att detta inte är ett val för alla p.g.a. ekonomi. I övrigt försöker jag köpa så mycket ekologiska produkter som möjligt vad gäller matvaror,kläder o.s.v. Jag har råd att göra det valet och känner mig lyckligt lottad, det finns andra som har det betydligt mer ekonomiskt snävt och där det inte är ett val.

Väljer bort senaste mobilerna, mobilerna får hänga med tills de inte funkar längre. Har inte ens smartphone utan det får bli om denna går sönder. Var inne på det för ett tag sen men jag tycker miljöpåverkan är så stor att det inte finns någon anledning att kasta bort nåt som är fullt funktionellt.

Väljer bort att slänga utrensade kläder och skänker istället till secondhand. Naturligtvis slänger jag om de är i så dåligt skick att de inte går att använda/sälja för secondhandbutiken.

Väljer bort :
o-ekologiska ägg. Finns det inga köper jag i någon butik där det finns.
Utländskt kött. Köper till 70% ekokött
O-eko bananer. Vägrar köpa vanliga.
'vanlig' kyckling, köper från en gård i närheten där kycklingar lever ett bättre liv.
Glutamat.

Köper ekomjölkprodukter i den mån det går att hitta laktosfritt.

Vägrar Lidl.

I övrigt väljer jag bort oekologiska produkter så gott jag kan utan att behöva åka långt för att köpa dem.

@Koltrast vi köper inte särskilt mycket pasta, och då är den färsk, men vad har jag missat med Barilla?

Nestlé och L'oreal är annars på min hatlista, men det måste ju finnas massor av företag vars etik är usel.

Jag tänkte när jag öppnade tråden att "jag har ju inte särskilt många principer" men det har jag nog när allt kommer omkring...

Köper inte Cola Zero på grund av den så enormt korkade och könsnormativa reklamen.

Köper bara svenskt kött, i möjligaste mån ekologiskt. Försöker att äta lite mindre kött totalt sett också.

Varken äter eller köper jätteräkor.

Köper inte Barilla.

Köper bara eko-ägg.

Försöker undvika paprika och vindruvor om det inte finns ekologiskt (men ibland köper jag fulpaprika ändå).

Försöker köpa ekobananer.

Tack alla för påminnelsen om Barilla, nu blir det inget därifrån hädan efter.
Ryan air, som någon tidigare skrev, skulle jag aldrig välja.
Det är väldigt konstigt att så många ändå väljer att flyga med ett sådant bolag, fastän de allra flesta håller om att företagets ledning kör med någon form av gangster-ledarskap mot sin personal, vilket de aldrig själva skulle acceptera på sin egen arbetsplats. Men att köpa deras billiga tjänster går bra?

Vi är inte slaviska på hur vi handlar, men vi försöker att köpa närproducerat, svenskt och oftast krav/eko när det går.
Handlar hellre i små lokala butiker än på stormarknader.
Undviker att köpa nya plastprodukter utan går istället över till matlådor i glas och diskborstar i trä osv.

Colgate-Palmolive

Fruktansvärda djurförsök, gråter fortfarande när jag tänker på bilderna i Expressen för säkert femton år sedan. (Ja, jag vet att andra säkert är lika illa, men...) Aldrig!

Jag väljer bort varor som det står det luddiga begreppet "vegetabiliskt fett/olja" på då det med stor säkerhet är palmolja odlad på skövlad regnskogsmark. Därmed faller i princip varenda kaka/bakelse som finns att köpa i butik.

Margarin och quorn går också bort då det är konstgjorda produkter från fabrik.

Jag väljer ekologiskt så gott det går och i en del fall köper jag inte alls om det inte finns ekologiskt. Jag kompromissar t.ex. aldrig med paprika, vindruvor/russin, bananer och potatis så jag köper inte om det inte finns ekologiskt.

Tveksamma E-medel undviker jag också men det är ett område som jag håller på att lära mig mer av.

Försöker köpa ekologiskt när alternativet finns. Och svenska varor så långt det går.
Köper parfymfritt schampo, tvål, tvättmedel mm och har slutat köpa "vanlig" deo efter att jag läst om sambandet mellan bröstcancer/deo och använder nu en mer naturlig (Kristall-deo/thai-sten eller vad det nu kallas).
Inga starka "mirakel"-rengöringsmedel, bara vanlig såpa.
Köper aldrig päls.
Hellre produkter sötade med socker än sötningsmedel.

Erkänner att jag aldrig tänkt på att kolla ang djurförsök på produkter trots att jag självklart är emot det! Och när jag köper kläder tänker jag inte alls på hur de tillverkats osv :o

Liknande trådar

Tjatter Jag kommer ibland på mig själv med att tänka "äsch, orka" eller "vad spelar det för roll" kring saker som jag innan har lagt stor vikt...
2
Svar
27
· Visningar
1 899
Senast: lingonben
·
Fordon Har en gammal, lite körd, 8 hk Yamaha i mycket bra skick. Köpte den ifjol och hade den hos en granne på service innan jag tod den ibruk...
Svar
2
· Visningar
256
Senast: tott
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 526
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 253

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka