Vad väljer ni bort?

Jag är ganska övertygad om att isländskt häst och lamm är hälsosammare att äta än vilket svenskt ekokött som helst!

Ja, många svenska (ffa trav-)hästar ställs på långa plågsamma hästtransporter till italien och kommer tillbaka vacuumförpackade. DET köttet ska vi inte äta, vi ska däremot ta hand om våra hästar här.

Jag är ganska övertygad om att isländskt häst och lamm är hälsosammare att äta än vilket svenskt ekokött som helst!

Ja, många svenska (ffa trav-)hästar ställs på långa plågsamma hästtransporter till italien och kommer tillbaka vacuumförpackade. DET köttet ska vi inte äta, vi ska däremot ta hand om våra hästar här.
Men priserna på islänskt kött kan nog bli avskräckande. Misstänker att export därifrån inte blir så billigt - och folk vill ju ha billig mat.

Men priserna på islänskt kött kan nog bli avskräckande. Misstänker att export därifrån inte blir så billigt - och folk vill ju ha billig mat.
Det går ju plan med hästar åtminstone ett par gånger i månaden, man kan väl slänga med lite kött på dem? :angel:

@honung Det tror jag också. Det har nog aldrig känts så bra att äta kött (häst, får och fisk) som när jag var på Island. Både närproducerat och med vetskapen om att djuren levt ett riktigt bra liv med mer eller mindre konstant utegång på stora ytor.

Nu tror ju inte jag att den exporten/importen skulle vara dyrare än vad den är från irland eller argentina då.
Men det stora problemet är nog att få folk här att fatta det goda i att ta in hästköttet i vård varadgskretslopp. Att det faktiskt är bra och gott kött och att vi gör hästarna en tjänst att vi tar tillvara på dem, snarare än att äta exempelvis "plågade danska grisar"....

Nu tror ju inte jag att den exporten skulle vara dyrare än vad den är från irland eller argentina då.
Men det stora problemet är nog att få folk här att fatta det goda i att ta in hästköttet i vård varadgskretslopp. Att det faktiskt är bra och gott kött och att vi gör hästarna en tjänst att vi tar tillvara på dem, snarare än att äta exempelvis "plågade danska grisar"....
Hade fått för mig att en orsak till att det är dyrt på island är att det är dyrt att importera allting (och då borde det ju vara dyrt med export också). Men jag kan minnas fel :)

Hade fått för mig att en orsak till att det är dyrt på island är att det är dyrt att importera allting (och då borde det ju vara dyrt med export också). Men jag kan minnas fel :)
Island har liksom gått i konkurs. Allt är dyrt där. Men sett till vår ekonomi, och säkert också islands, skulle nog alla tjäna på en import/export av hästkött.
Om bara folk kunde lära sig äta häst och inte inbilla sig att det är det värsta man kan stoppa i sin mun. Det är det inte, hästkött är mycket fint kött.

Island har liksom gått i konkurs. Allt är dyrt där. Men sett till vår ekonomi, och säkert också islands, skulle nog alla tjäna på en import/export av hästkött.
Om bara folk kunde lära sig äta häst och inte inbilla sig att det är det värsta man kan stoppa i sin mun. Det är det inte, hästkött är mycket fint kött.
Fast det var väl dyrt redan innan?

Fast det var väl dyrt redan innan?
Där ja. Men nu tror inte jag att import av isländskt hästkött skulle ha en så stor omfattning som skulle ersätta danska grisar i kyldisken, tanken är nog mer att det vore bra om det fanns som alternativ och på sikt en god tanke att anamma för våra djurhållande jordbrukare.

Jag äter mycket vilt, skjutet i våra egna skogar, så jag har ganska lätt att välja bort producerat kött. De gånger jag äter kött köper jag bara svenskt och eko. Jag köper bara ekoägg och alla mejeriprodukter är också eko, den enda jag kan fuska med där är ost.

Försöker köpa svenskt och närproducerat/eko så långt det går, i övrigt har jag inga större principer.
Jag försöker att köpa (eko)bomull/skinn i stället för plastmaterial.

Det är faktiskt inte så dyrt längre på Island. Just livsmedelspriserna ligger något lägre på Island än i Sverige.

Väljer bort utländskt kött, köper alltid norrmejeriers produkter, försöker köpa ekologiskt. Ägg köper jag endast ekologiska.

Ett tag valde jag helt bort kyckling men har börjat äta det igen men mår alltid lite psyskiskt illa efteråt. Det är tyvärr det godaste jag vet men ack så illa det är.

Såg att Weleda var uppe som ett alternativ till djurtestad tandkrämd. Den finns oftast på Life-butikerna! Så den är kanske inte så svår att få tag på. Tycker många börjar ta in ekoprodukter, t.ex. säljer Coop nu flera olika schampoo från Urtekram, inte bara Nordic Birch som man kunnat köpa på Ica ganska länge nu. Jag såg även en ekosektion sist jag var på KICKS, dock är ju utbudet begränsat. Tror de främst säljer från UNE, Burts Bees och Estelle & Thild. Men det är ju alltid något!

Onödigt att upprepa saker som många redan sagt. Men en sak jag helst undviker är flytande tvål. Dels kommer den i en plastförpackning, dels släpar man med sig onödigt vatten hem. En vanlig hård tvål är smartare och säljs ofta i pappersförpackning eller ingen förpackning alls. Helst köper jag ekologisk och gärna hemmagjord t.ex. på marknader. Är dock inte direkt slavisk på denna punkt men när jag bor själv igen och kan styra det mer blir det nog hårdare regler på många punkter. När det gäller hud/hårvård vill jag helst köpa ekologiskt och icke djurtestat.
Sen köper jag bara svensk honung och då helst direkt av tillverkaren.

Jag slutade med p-piller delvis för att jag inte ville bidra till att hormonstörande ämnen hamnar i våra vattendrag. Återstår att se om jag kan fortsätta utan pillren eller ej, dessvärre handlar det ju inte bara om värderingar i den frågan.

Ser verkligen ett intressant uppsving just nu både i samhället i stort och bland nära och kära! Diskussionerna handlar allt oftare om ekologisk mat, rätt fisk, kemikalier och liknande. Folk väljer bort plast till sina barn och håller koll på kemikalier i olika produkter. Det känns toppen att sådana ämnen börjar få en given plats i den sociala arenan.

Jag ær med i en inkøpsførening som bestæller hem ekologisk mat så det mesta av torrvaror och tvål o dyl køper jag dær. Før øvrigt næstan bara ekologiskt men kan bli en bit lagrad præstost eller någon annan ost som jag gillar, fæbodknæcke bakat med surdeg før det ær hemskt gott æn om inte eko, en oskaka eller så ibland. Jag køper delvis eko-klæder, dels en del från Gudrun Sjødens postorder som inte ær eko men ændå har en mærkning som intygar att dom inte hør till de værsta. Men tyværr också en del vanliga klæder som innehåller farliga kemikalier før jag har inte råd med enbart eko-klæder och så kan det vara svårt att hitta något man gillar. IKEA handlade jag på førr, men inte nu længre. Inte efter att jag blev upplyst om att dom hugger ner gammelskogarna på andra sidan Bottenviken.

Ett val jag gjort, som många reagerat på, är att jag valt bort att ha en modern mobiltelefon. Teknikhetsen gör mig tokig. På många andra områden (kläder-möbler etc.) är det till och med inne att handla second-hand. Men inte när det gäller teknikprylar. Jag blir ledsen när jag tänker på hur mycket fungerande teknik som ersätts med något som är mer "inne".

Jag har flertalet teknikprylar där jag är andra, eller till och med tredje, ägaren. Min nuvarande telefon är från början av 2000-talet. Min laptop, som jag är supernöjd med, kommer från ett företag som "behövde" köpa in nya datorer osv.

Det där gillar jag! Jag har förvisso en modern telefon och köper det helst nytt om det inte är någon jag känner eller kanske ett företag som med din laptop men min teknik får helt enkelt hänga med tills den havererar. Hade min iphone i runt 3 år tror jag. Displayen sprack plus att den började halvdö lite lätt. Sambon ville köpa ny telefon (vi är inte lika..) och jag tog över hans gamla. Han tjatade länge om min iphone för han tyckte att jag behövde en ny. Varför det när den funkar undrade jag.

Så, till ämnet: jag köper svenskt kött. Tanken är att begära svenskt även på restaurang och om inte annat välja veg men det har varit lite si och så. Oftast blir det veg men någon gång har jag "syndat". Jag försöker att välja eko för hälsan, svenskt för att stötta svenska bönder och ska ta tag i att hitta gårdsbutiker och sånt i trakterna kring där jag bor för att handla större delen av min mat lokalt.

Jag köper bara eko-ägg. Jag äter vilt eller fisk eller någon gång ekologiskt, svenskt nötkött. Alltså köper jag inte fläsk, inte utländskt kött etc.
Jag försöker minimera mitt köttkonsumerande och då välja bort kött öht.
Jag försöker köpa ekologisk mat i den mån det går och då välja bort icke eko.
Räkor äter jag inte. Men det var från början för att jag inte gillade smaken. Idag är det lite dubbelt.

Idag används inte Klorin mer, trots att jag älskar lukten. ;)
Jag försöker hålla mig till miljömärkta tvättmedel, diskmedel etc.

Jag dricker inte kaffe. Så det köper jag inte.
Jag köper heller inte vitt bröd eller vit pasta eller saft/sylt/etc med massor av socker.

Jag köper inte päls och inte hudprodukter med mineraloljor.

Liknande trådar

Tjatter Jag kommer ibland på mig själv med att tänka "äsch, orka" eller "vad spelar det för roll" kring saker som jag innan har lagt stor vikt...
2
Svar
27
· Visningar
1 898
Senast: lingonben
·
Fordon Har en gammal, lite körd, 8 hk Yamaha i mycket bra skick. Köpte den ifjol och hade den hos en granne på service innan jag tod den ibruk...
Svar
2
· Visningar
256
Senast: tott
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 526
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 253

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka