Jag handlar i största möjliga mån på mitt lilla, lokala ica - som för övrigt är förvånansvärt välsorterat trots sin lilla storlek! ^^ - för jag gillar att stötta den lilla företagaren. I det här fallet är det i många fall billigare än de stora konkurrenterna, så det gör ju valet ännu enklare + att det ligger på gångavstånd hemifrån, de andra kräver att man ta bilen. Många plus alltså!
Mitt lilla ica har en synnerligen trevlig vana att lägga ut varor med kort datum, grönsaker som börjar se lite tråkiga ut osv för halva priset i tydliga korgar i butiken. Vilket känns toppen för då kan jag dels köpa sådant som annars kommer slängas och dels spara en rejäl slant.
Kött och fisk fryser jag om det har kort datum, likaså vissa grönsaker och svamp hackar jag upp och fryser till kommande grytor och liknande.
Och gårdagens frallor är ju underbara, sådär lagom sega!
Bröd som passerat bäst före lägger de dessutom utanför kassorna att tas med gratis som "mata-fåglarna-bröd" - vilket är oerhört populärt. ^^
Bananer har de enbart ekologiska och Krav-märkta. ^^
De har dessutom ett fantastiskt fint utbud av lokalproducerat kött som säljs ofta billigare än det utländska! ^^
Så numera köper jag bara svenskt kött och allra helst sådant som producerats här på Gotland. Att de dessutom maler i butiken gör att mitt hjärta gör lyckliga små skutt.
I köttväg väljer jag gärna fläskkött då den miljöpåverkan är så mycket mindre än den från nöt. (Dessutom mycket godare ^^)
Köper bara pålägg som är av svenskt kött (lördagskorv undantaget, vem kan leva utan den?!)
Ägg väljer jag helst frigående utomhus lokalt från ön. Men annars blir det ekologiska. Men i det fallet går det lokala före det ekologiska faktiskt.
Skulle gärna köpa ekologiskt/lokalproducerade mejeriprodukter också, men det är svårt med laktosen. Utbudet där är fortfarande jättedåligt.
Generellt med matvaror så köper jag i första hand svenskt med kort datum och i andra hand ekologiskt. Köper på mig vid bra priser och bunkrar. Folk kallar mig snål, men jag väljer att se mig mer som prismedveten och miljövänlig.
Annars så handlar jag nästan inga prylar nytt utan shoppar hejvilt på second hand/loppisar och säljer/skänker sedan vidare när jag tröttnar och vill byta ut. Jag gillar inte dagens slit-och-släng-samhälle alls.
Samma med kläder, nöter på de jag har i det längsta, shoppar på second hand när jag stöter på något och kompletterar bara ytterst sällan med typ nya brallor.
Päls och dun går fetbort.
Tvättmedel är oftast Grumme och duschcreme osv Barnängen. Men i de fallen handlar det mycket att jag får anpassa mig till vad jag tål pga allergier. Men jag får erkänna att jag är en hemsk människa och tvättar med sköljmedel för jag vill att kläderna ska lukta gott, och använder parfymerade produkter överlag av samma anledning.