Vad väljer ni bort?

Jag väljer bort utländskt kött samt halal/från märken som även halalslaktar. Köper om möjligt endast ekologiska ägg men dör inte av att skippa den principen någon gång.
Päls går i normalfallen också bort, såvida det inte är ett riktigt snyggt plagg.

Handlar inte på Lidl och flyger inte med Ryanair, vilket jag dock endast gör för att det känns så lågbudget att det känns ofräscht och äckligt, men av det lilla jag läst om deras personalpolitik verkar det väl vara en god gärning också.

Jag skulle även kunna välja bort varor från specifika länder eller företag av politiska och värderingsmässiga skäl, men kan på rak arm inte komma på några sådana nu.

Jag köper endast ekologiska ägg -finns inga alternativ i det fallet.
Vägrar stödja försäljningen av jätteräkor i alla dess olika namn, både i handel och restauranger.
Undviker i största möjliga mån Ryanair, vanliga bananer och Palmolja/vegetabiliskt fett.

Väljer helt klart i första hand MSC-märkt fisk samt svenskt kött, men vissa undantag finns exempelvis då affärerna skänker bort detta då jag som studerande och sambon som arbetslös helt enkelt får tänka mer på etik och moral när vi har råd med det.

Ryan air, som någon tidigare skrev, skulle jag aldrig välja.
Det är väldigt konstigt att så många ändå väljer att flyga med ett sådant bolag, fastän de allra flesta håller om att företagets ledning kör med någon form av gangster-ledarskap mot sin personal, vilket de aldrig själva skulle acceptera på sin egen arbetsplats. Men att köpa deras billiga tjänster går bra?

Qatar Airways är samma sak. Deras anställda lever under nästan fängelselika former där de kontrolleras även sin lediga tid.

Jag skulle även kunna välja bort varor från specifika länder eller företag av politiska och värderingsmässiga skäl, men kan på rak arm inte komma på några sådana nu.
Förresten, det är inte riktigt politiska skäl, men ändock: Flygresor.se kommer aldrig någonsin under hela min livstid besökas, och alla som har fullgod hörsel samt någon gång lyssnar på radio borde ha full förståelse för varför.

Jag handlar i största möjliga mån på mitt lilla, lokala ica - som för övrigt är förvånansvärt välsorterat trots sin lilla storlek! ^^ - för jag gillar att stötta den lilla företagaren. I det här fallet är det i många fall billigare än de stora konkurrenterna, så det gör ju valet ännu enklare + att det ligger på gångavstånd hemifrån, de andra kräver att man ta bilen. Många plus alltså!

Mitt lilla ica har en synnerligen trevlig vana att lägga ut varor med kort datum, grönsaker som börjar se lite tråkiga ut osv för halva priset i tydliga korgar i butiken. Vilket känns toppen för då kan jag dels köpa sådant som annars kommer slängas och dels spara en rejäl slant.
Kött och fisk fryser jag om det har kort datum, likaså vissa grönsaker och svamp hackar jag upp och fryser till kommande grytor och liknande.
Och gårdagens frallor är ju underbara, sådär lagom sega! :d Bröd som passerat bäst före lägger de dessutom utanför kassorna att tas med gratis som "mata-fåglarna-bröd" - vilket är oerhört populärt. ^^
Bananer har de enbart ekologiska och Krav-märkta. ^^

De har dessutom ett fantastiskt fint utbud av lokalproducerat kött som säljs ofta billigare än det utländska! ^^
Så numera köper jag bara svenskt kött och allra helst sådant som producerats här på Gotland. Att de dessutom maler i butiken gör att mitt hjärta gör lyckliga små skutt. :rofl:
I köttväg väljer jag gärna fläskkött då den miljöpåverkan är så mycket mindre än den från nöt. (Dessutom mycket godare ^^)
Köper bara pålägg som är av svenskt kött (lördagskorv undantaget, vem kan leva utan den?!)

Ägg väljer jag helst frigående utomhus lokalt från ön. Men annars blir det ekologiska. Men i det fallet går det lokala före det ekologiska faktiskt.

Skulle gärna köpa ekologiskt/lokalproducerade mejeriprodukter också, men det är svårt med laktosen. Utbudet där är fortfarande jättedåligt.

Generellt med matvaror så köper jag i första hand svenskt med kort datum och i andra hand ekologiskt. Köper på mig vid bra priser och bunkrar. Folk kallar mig snål, men jag väljer att se mig mer som prismedveten och miljövänlig. :D

Annars så handlar jag nästan inga prylar nytt utan shoppar hejvilt på second hand/loppisar och säljer/skänker sedan vidare när jag tröttnar och vill byta ut. Jag gillar inte dagens slit-och-släng-samhälle alls.
Samma med kläder, nöter på de jag har i det längsta, shoppar på second hand när jag stöter på något och kompletterar bara ytterst sällan med typ nya brallor.
Päls och dun går fetbort.

Tvättmedel är oftast Grumme och duschcreme osv Barnängen. Men i de fallen handlar det mycket att jag får anpassa mig till vad jag tål pga allergier. Men jag får erkänna att jag är en hemsk människa och tvättar med sköljmedel för jag vill att kläderna ska lukta gott, och använder parfymerade produkter överlag av samma anledning.

Päls och dun kommer inte innanför min dörr. Varför säger väl sig självt. Fuskpäls faller bort här det också, av den enkla anledningen att ju fler som köper kläder med fuskpäls desto fler köper kläder med päls.
Inget utländskt fläsk och elände. Varför säger väl sig självt även där.
Vägrar sätta min fot på Myrorna. För jag vill inte sponsra religiösa fundamentalister som i sin tur arbetar för lagar mot homosexuella i typ Uganda.

Förutom det finns det inget jag dissar helt vad jag kan komma på nu, men jag försöker ändå handla så bra som möjligt. Står jag och ska köpa en grej som finns i två varianter så köper jag om möjligt den som är miljövänlig/rättvisemärkt/vad det nu gäller och i vissa fall har jag fasta märken som jag håller mig till, tex Grumme vad gäller tvättmedel/diskmedel.

Ang djurtester skulle det väl bli olagligt att sälja djurtestat smink/rengöringsmedel/sånt i EU, är det nån som vet hur det blev med det?

Bortsett från danskt fläsk, burägg och jätteräkor såJag undviker kiosker, krogar och gatukök med spelmaskiner.

Jag fick sluta lyssna på bandit en period när de gjorde reklam för trust buddy.

I matväg: kött inklusive kyckling som inte är KRAV-märkt eller har motsvarande möjlighet att garantera vad jag tycker är hygglig djurhållning (eller om jag nu vågar lita på att "ekologiskt" funkar det också). Ägg får jag egna från garanterat frigående höns men måste jag köpa när de har semester på vintern så blir det KRAV där också.

Jätteräkor går bort och försöker hålla mig uppdaterad på att undvika rödlistad fisk med Naturskyddsföreningens app (bra att kolla om man är intresserad av miljöfrågor).

Försöker undvika tramsiga och onödiga förpackningar och halvfabrikat som kryllar av E-nummer, men där är jag inte lika kategorisk som ovan nämnda.

Kläder och hästprylar försöker jag undvika slit och släng och sparar och gnetar hellre längre för att kunna köpa en sak av bra kvalitet (allra helst begagnat) än fem prylar av sämre kvalitet och hållbarhet. Päls har jag varken råd med eller tycker är snyggt och det är inte min stil alls så det är mycket enkelt att avstå från.

Resurs bank är ett privat rött skynke sedan jag för några år sedan blev pålurad deras förbannade Supreme card i ett ouppmärksamt ögonblick vid ett datorköp. Det tog över ett halvår och var ett mindre helvete att få slut på alla extra avgifter och räntor och utskick som de vräkte över mig och det var - och är - ett större helvete att komma i kontakt med dem via en alltid oändlig telefonkö (sannolikt bestående av andra arga kunder om man läser deras omdömen).

Och när jag till sist hade gjort klart budskapet "sluta att kontakta mig med ert mög, omedelbart och för all framtid" med versaler och fetstil och trodde att vi äntligen var kvitt varandra för gott, så tvångsutskickade de ett nytt kort förra sommaren, som direkt började ticka avgifter och påminnelser och så var cirkusen igång igen.

Så K-rauta, Siba eller andra samarbetspartners till Resurs bank bojkottar jag därför i det längsta. Eller om jag skulle vara tvungen att handla där så skulle jag betala varje krona omedelbart på plats och nogsamt förklara att jag förbjuder Resurs bank att kontakta mig i något avseende, någonsin.

Köper aldrig:

icke ekologiskt bananer
icke ekologiskt vindruvor
icke ekologiska ägg
produkter från Barilla
kött, förutom fisk.
tigerräkor/jätteräkor
ryska produkter
aspartam och andra konstgjorda sötningsmedel
päls/skinn (äger dock en skinn-jacka :o men den är säkert 10 år gammal och jag har inte betalat för den så jag intalar mig att det går bra ;) )
produkter jag vet är djurtestade

Försöker undvika:

icke fairtrademärkt choklad
icke ansvarsfullt fångad fisk (sedan kan man väl i och för sig diskutera huruvida det finns någon bra fisk öht...)
ägg som inte kommer från "min" gård (där jag vet hur hönorna har det
palmolja
Icke ekologiska mejeri-produkter
flaskvatten som inte kommer från Sverige (dricker annars typ ramlösa ist för läsk, jag dricker alltså inte vatten på flaska varje dag, jag är inte djälvulen ;) )
produkter som inte kommer långt ifrån överlag.
E-nummer och ingredienser jag inte vet vad det är
sådant som kommer från länder där det pågår barnarbete/vidriga arbetsförhållanden. Dock svårt när det kommer till kläder. Tacka vet jag second hand!

Egentligen försöker jag handla så mycket jag kan ekologiskt och fairtrade-märkt.

Senast ändrad:
Köper aldrig:

Päls och dun
Djurtestat smink (inte heller andra djurtestade produkter om jag vet att de är testade på djur)
Barilla
Utländskt kött
Icke-ekologisk mjölk eller ägg (måste vara frigående). (coop ska i höst fasa ut alla burägg, så plus till dem där!)
Skaldjur (äter inte dessa alls även om det var moraliskt försvarbart)
Inte heller cashewnötter av samma anledning som räkor.

Köper helst:

Ekologisk frukt och grönt men händer att jag köper icke ekologiska ex vindruvor.
Ekologiskt kött (och närproducerat) Alltid svenskt.

Ser att många väljer bort Israel, antar att detta är politiskt. Är inte tillräckligt insatt för att bojkotta åt något håll. Älskar hälsans köks veggoburgare och har en sodastream i köket.

Jag väljer bort kött, ser inga skäl alls till att äta det och det bidrar mest med dåligheter för både folk och fä.

Köper aldrig djurtestade produkter, undantaget läkemedel.
Inget från Nestlé.
Aldrig någonsin päls eller angora. Kött äter jag inte.

Bara ekologisk frukt, "godkänd" fisk, ekologiska ägg nu när jag inte har egna höns längre. Ekologiska mejeriprodukter. Närproducerat.
Hellre israelisk frukt än från andra länder, om allt annat är lika.

Cashewnötter skördas i Afrika och skickas sen till Indien för att förädlas innan de skickas till konsumenterna. De som odlar nötterna får inte särskilt stor del av kakan. Knappt en smula ens.

Cashewnötter skördas i Afrika och skickas sen till Indien för att förädlas innan de skickas till konsumenterna. De som odlar nötterna får inte särskilt stor del av kakan. Knappt en smula ens.

Någon som vet hur det ser ut med ekologiska och (om det finns) fairtrade-märkta cashewnötter?

Liknande trådar

Tjatter Jag kommer ibland på mig själv med att tänka "äsch, orka" eller "vad spelar det för roll" kring saker som jag innan har lagt stor vikt...
2
Svar
27
· Visningar
1 899
Senast: lingonben
·
Fordon Har en gammal, lite körd, 8 hk Yamaha i mycket bra skick. Köpte den ifjol och hade den hos en granne på service innan jag tod den ibruk...
Svar
2
· Visningar
256
Senast: tott
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 526
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 253

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka