vad väger er pålle?

Sv: vad väger er pålle?

Min är ca 139 cm hög och vägde 350 kg i september.
Han är ganska kraftigt byggd, men är smal, dvs inget extra fett.

Med viktband:

Ponny 1: Medelhög, "kort" kroppsbyggnad, lite överviktig, vikt ca 440 kg

Ponny 2: Något över medelhög, lång i kroppen, normalhull, vikt 410 kg

Ponny 3: Hög och grov, påminner nästan om en ardenner, groteskt överviktig, vikt 560 kg

Balderum skrev:
Jag bor på andra sidan stora Vreta Klostervägen neråt bakom stora åkern o man ser en lada med stort rött tak, sedan vidbyggt ett mindre tak o sist ett ännu mindre grönt tak (ej renoverat än). Lättast att se på håll. Ev kan man se två brunskäckar i hagen om de håller sig synliga. Här är ju så öppet (o blåsigt!!) så man ser alla gårdar åt alla håll där din häst står nu.

Jag köpte mitt på Hööks, o tror nog det är samma. När jag la bandet precis bakom manken o under armbågarna stämde måttet bra. Om jag la det mer bakåt på ryggen skilde det tiotals kg. Då jämförde jag med uträkninge jag gjort i "Islandshästar". Egentligen ska man ju åka o väga hästarna, men jag vet inte var man gör det här i trakten.

jaha okej ska kolla efter din gård när jag kör förbi nästa gång=) jag går på vreta-västerbyskolan i vanliga fall och bor på internat där. sen så bor jag hemma i finspång. så jag kör där förbi rätt ofta.

jassÅ? åkte du förbi o mätte honom?vad vägde han i så fall?ja han har ju en ganska stor bebismage.
vad fick du fram av de uträkningarna från "islandshästar"?

hur många hästar har du? du känner Lena då va?

ha det bra :banana:

L_G skrev:
Sunnadis är 11år. Så det e jätte synd att hon fick en sån skada när hon va så ung... :(

nääääääääääääääääääää fy va synd=(. e det din häst? :cry:
vad kan man göra med henne nu efter en sån skada då? går det att motionera lungt? vad hände när hon skadade sig?
kram

Åh, har inte hunnit än! Ja då, visst känner jag Lena o de flesta i byn som har islandshästar. Vi är ganska många....Åtminstone 15 st som har islandshästar i byn o runt omkring.

Din häst o min ungvalack gick ihop några månader då de var på samma gård ett tag. Nu har jag tre st, två valacker o ett sto som nu går i stoflock på Gerstorp o tanken är att betäcka henne.

När jag räknade ut som i boken blev det på äldre valacken 422 kg, bandet visade 420. På stoet räknade jag 374 kg medan bandet visade 350 kg. Delvis var det svårt att mäta på sidan, hon uppskattade inte det "hårda" måttbandet av metall som är lättare mäta med. Med det mjuka blev det lite osäkert på cm.

Ungvalacken visar 350 kg, ska mäta o räkna nu när han är hemma igen.

Mitt sto har jag vägt på lastbilsvåg till ca 380 kg då hon hade lite extrahull och inte allt för mycket muskler. Hon är 137 cm och ganska bred benstomme.

Nu var jag förbi o mätte din pålle. 426 kg visade bandet. Det är en snäll o fin kille du har, brydde sej inte om bandet eller vad jag sysslade med. Var rädd om honom!

min valack är 139cm och om man ska lita på hööksbandet väger han strax under 400, jag tror det var 392 om jag inte minns fel =)

Jag litar inte ett dugg på dessa viktband, hade förmånen att få prova ett sådant samt dagen efter tillgång till våg.

Stoet skulle väga enligt viktbandet 450 kg, :eek: på våg vägde hon 398 kg. :bow:

Gammelman 383 kg enligt bandet, :banana: på våg 442 kg. :angel:

När man inte har tillgång till våg blir det till att lita på band o räkna ut. Så får man göra ett snitt av vad man fått ut.

Jag satt o räknade en gång, två olika sätt att räkna ut vikten på - det skilde minst 20 kg på de olika sätten att räkna.....

japp nu har jag en annan häst som vägde enligt måttbandet när jag fick han för 2månder sedan, 347kg sen nu två månader senare med träning väger han 330kg med måttbandet... han är ca mellan 125-130 hög. låter det för lite i vikt? han är 5år i år. och inriden. hovslagaren tyckte att han var fet för man kände inte revbenen.

Svårt säga när jag inte sett hästen. Min ungvalack är ca 135 hög o väger 350 enligt måttbandet. Helt i perfekt hull. Känner heller inga revben om jag nu inte klämmer i ordentligt. Fet är han verklighen inte för det.

Man får se upp med vad andra tycker. Jag skulle hellre lyssna på en veterinär ang hullet. Hästen kan ju vara bukig och då är den ju inte fet, utan har proteinbrist.

Många islandshästar lägger upp ordentligt hull under hösten för att klara vintern o minskar lite under våren. Förresten skulle jag ta det lugnt med en femåring.

Sveipur skrev:
Med viktband:

Ponny 1: Medelhög, "kort" kroppsbyggnad, lite överviktig, vikt ca 440 kg

Ponny 2: Något över medelhög, lång i kroppen, normalhull, vikt 410 kg

Ponny 3: Hög och grov, påminner nästan om en ardenner, groteskt överviktig, vikt 560 kg

Vägde hästarna 7/11 och har nu vägt dem på nytt. Siffrorna inom parentes avser novembervikten.

Ponny 1: 400 kg (440) -40 kg Skulle nog behöva gå ner ca 30 kg till.

Ponny 2: 370 kg (410) -40 kg Behöver inte gå ned mer.

Ponny 3: 475 kg (560) - 85 kg Behöver nog få bort 50 kg till...

Vid båda mättillfällena är vi två personer som mätt hästarna flera gånger. Ett viktband ger nog ingen korrekt bild, men kan vara bra för att mäta förändringar. Den enda hästen som inte behöver minska i vikt har dessutom fått ca 1-2 kg hö mer per dygn än de andra + en hel del extra lusern.

Min häst är 135 cm hög, något kort i ryggen.
När hon är "ur form" väger hon ca 350kg, men nu när jag fått upp henne i hull väger hon 400 kg
// Cicci

Saga skrev:
Min häst är 135 cm hög, något kort i ryggen.
När hon är "ur form" väger hon ca 350kg, men nu när jag fått upp henne i hull väger hon 400 kg
// Cicci

Ops, och jag som trodde att jag hade en grov häst. 140 cm väger hon 400 kg fullt musklad, och hon är ingen benget jag lovar. :eek:

Boj skrev:
Ops, och jag som trodde att jag hade en grov häst. 140 cm väger hon 400 kg fullt musklad, och hon är ingen benget jag lovar. :eek:

Tycker du att det låter grovt? :confused:
Om man tittar på hästen så ser hon smal ut. Kanske för att musklerna är på fel ställe, eller?

Antagligen för mkt :devil: ;)
Beräknar att stoet på 128cm ligger runt 300kg , den andra som är ngn stans runt 145-150 ligger kanske på 450 kg, han är ganska lätt i typen.
Mätte min förra valack som var ca 135 å enligt måttbandet skulle han väga 470kg :eek:
Visst hade han lite hull då det var vinter men jag tror inte alls på det där mått bandet om jag ska vara ärlig.
Har inte orkat mäta på andra sätt å räkna ut heller då jag inte har ngt behov av att veta exakt vad hästarna väger, jag ser ju med egna ögon om de är för feta, för magra eller i bra hull :smirk:
(Bara man inte blir stoppad av farbror polis när man har transport,som tagit med sig en våg :devil: )

Senast ändrad av en moderator:

Hur menar du då?

Pållan är ingen sulfid på något sätt, tvärtom fick hon omdömet grovt byggd. Såvitt jag vet sitter musklerna där de ska, åtminstone anser de instruktörer jag rider för att det är så.

Men hon väger 400 kg fullt musklad, då är hullet precis som den ska vara.

Om man tittar på hästen så ser hon smal ut. Kanske för att musklerna är på fel ställe, eller?

Jag misstänker att du inte har sett min pålla, och därför gör ett sådant uttalande.

Lånar knapp...

Jag skrev tidigare att min vallack väger ca 450 kg! Oj, vad jag gissade fel, han är numera vägd på Ultuna.
414 kg, och då är han stor, 145 cm och grov. Måttbandet visar på ca 400 kg.

Marita

Min förra islandshäst var 149 hög och vägde 420 kg när han var i full tävlingskondition. Han var inte speciellt lätt i typen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 066
Senast: Twirro
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 142
Senast: Sel
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 978
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar