vad väger er pålle?

Sv: vad väger er pålle?

Boj skrev:
Hur menar du då?

Pållan är ingen sulfid på något sätt, tvärtom fick hon omdömet grovt byggd. Såvitt jag vet sitter musklerna där de ska, åtminstone anser de instruktörer jag rider för att det är så.

Men hon väger 400 kg fullt musklad, då är hullet precis som den ska vara.

Jag misstänker att du inte har sett min pålla, och därför gör ett sådant uttalande.

Förlåt. Jag menade min häst. Hon ser jättesmal ut men är uppskattad till 400 kg. Om din häst väger 400 kg och ÄR rätt musklad så väger nog min pålla mycket mindre än vad jag tror. Hon är bara "vägd" via måttband.
Och nej, jag har inte sett din pålla.

En sak som jag har upptäckt, och som kan påverka våran uppfattning om hästens vikt rejält. Vissa hästar är mycket välvda över revbenen, och andra är mer platta. Detta kan göra ett förvillande synintryck, och en häst som är mer platt men med mycket hull skulle kunna komma upp i dessa kg och ändå se smal ut.

Med det menar jag inte att din häst är en sådan, men jag tror att det är här vi blir förvillade ibland. :D

min pålle som e 126 vägde som mest(när jag fick han i februari i år) 386kilo enligt måttbandet...
innan betet gick han ner till 296kilo...alltså en stor viktminskrning han var mkt fet innan. och endå är han grov i typen...men ja tycker 296 låter hur lite som helst...hur lite kommer han då väga när han e i topptrim? en shettis väger ju mer typ haha.
nu har han dock efter betet gått upp till 315kilo ungefär normalt tror jag men han har mage och ser lite halvfet ut (ni som sett min skritttråd kan ju kommetera me=)

296 låter ganska normalt för en häst på 126 cm i mankhöjd, tycker inte alls att det är lite för en sådan liten häst.

Har försökt mäta med Hööks band med, men jag får inte fram något vettigt på den tycker jag. Men jag tror att han ligger på 400kg och är 143

/Emma

Mitt sto som är ca 135 cm väger exakt 340 kg. hon e normalbygd och vägd nu i sommar.

*lånar knapp*

Min häst är 128 och SMÄLLFET. Jag tror inte jag vågar väga henne om jag skall vara ärlig, hon har fortfarande kvar "babyhullet" sen hennes föl :P Men så är hon knappt riden det sista och har gått på bete hela sommaren. Vetrinären sa i alla fall att hon bör minska i vikt rätt snart för att orka ridas (fick hem henne i tisdags). Men jag vet inte riktigt hur detta skall gå till, det jag gör är att rida (Hon skrittas bara just nu). Hon går fortfarande på bete utan hötillskott men får kraftfoder för att hon skall få belöning samt lite mineraler och annat som gräset saknar. Både hon och hennes kompis har en del att ta på om man säger så. Men i vinter skall hon gå på lösdrift med fri tillgång på hö, kan inte stalla upp henne eftersom hon har lindrig bronkit och står inne tillräckligt för att förvärra det under sommaren pga eksem.

Även om det är offtopic, någon som har bra tips på att få övervikten att försvinna trots lösdrift och fri tillgång på hö? Istället för att ta det här får ni gärna maila ;)

Mvh Anna och Irpa

ja tycker vi ska ta det här (intressant). och jag e trådskrivaren så jag bestämmer haha nejvars.

hur mkt kraftfoder ger du? för det kan va mkt det hon blir fet av oxå. jag skulle om jag var du bara ge morötter/äpplen lr nåt sånt som belöning.

och sa veterinären att hon måste minska i vikt snabbt för att orka ridas så skulle inte jag ridit henne...utan tömmköra/gå ut o gå/springa brevid/cykla med henne löslongera/handhäst ja allt som det inte sitter en ryttare på.

men frågan om att övervikt ska försvinna med fri tillgång på hö vill jag gärna ha tips på me.
jag har dock ett tips=) kom överens me dom i stallet att ni fodrar i hagen 3-4gånger /dag så gjorde vi i mitt stall förra vintern och då höll sig hästen hyffsad. men hon får fortfarande vara på lösdrift.

och som någon skrev...hästar e svåra att banta, ger man dom för lite mat går de på reserverna och kan istället se ennu fetare ut...och ta av sånt i kroppen som är viktigt tex skelettet.

Jag får bara ångest av hela baletten.

Hon måste få kraftfoder pga att hon får flytande aloevera för sitt eksem och så får hon homopatmedicin för sin bronkit i den, hon får c:a 3 dl müsli och mineraler 1 gång om dagen och det är efter ridtur. Müslin kommer från Mustang och det är foder jag fick med till henne när hon kom, skall köpa nytt rätt snart så jag har som övergång.

Just det här med att rida frågade jag vetrinären, vi har ingen paddock och ingen hage/fält som jag kan longera på. Vetrinären sa typ"-I det långa loppet kommer hennes ben säga nej till att ridas" varpå jag frågade "-men hur gör jag nu då?" "-banta henne" "-Kan jag rida eller skall jag gå?" "-Rida går bra".

Saken är denna att hon har inte direkt blivit riden på c.a 2 år, vilket även kan förklara hennes övervikt, så för mig att sätta igång och longera henne skulle bara kännas fel, för hon skall liksom sättas igång först.

Nu går hon på bete fortfarande utan hötillskott, hon får bara kraften som extra, dock skall hon väl släppas ihop med fullblodsstona idag. Det är där det där med fritillgång på hö kommer in, båda dom stona är dräktiga (beräknade att föla i mars resp april) och behöver få ha hö hela tiden. Jag har liksom inga alternativ till att stalla upp henne, för hon skall inte stå inne pga bronkiten.

Idag skall hon dock få skor, så det kommer bli lite lättare att börja sätta igång henne på allvar, för bantning handlar ju inte bara om att minska på maten, det handlar ju om att bli av med det man redan har med hjälp av rätt träning, så jag har alltså inga direkta planer på att sänka hennes ranson kraftfoder :P

Att hästen är för tjock är ett nytt problem för mig, min förra häst hade blodmask året innan jag fick honom och var därför väldigt smal, så där fick vi göda honom istället.. Och sådant vet jag hur man gör, men bantning, det är liksom första gången.. (Har haft fullblod innan så)

min gamla valack på a72 cm vägde 712 kg, i träningsform :banana: o den nya vägde vi in i onsdags, treårig valack, 684 kg, kanske dock ngt rund efter sommaren :angel:

oj en pålle på 72cm på 712 kilo ja de va ingen vikt att leka med det inte *haha*

Boj skrev:
Jag litar inte ett dugg på dessa viktband, hade förmånen att få prova ett sådant samt dagen efter tillgång till våg.

Stoet skulle väga enligt viktbandet 450 kg, :eek: på våg vägde hon 398 kg. :bow:

Gammelman 383 kg enligt bandet, :banana: på våg 442 kg. :angel:

Jag tror också att man får ta resultatet från viktmåttbandet med en stor nypa salt. Men det är ju absolut bättre än ingenting! F f a för att man har en möjlighet att lättare följa hur hästens vikt förändras. Man ser snabbare en viktuppgång eller -nedgång med måttbandet än med ögat!

Min ridhäst är ca 1.30-1.35, han vägde vid inköpet i mars 2004 475kg!!! I juni samma år vägde han 450. I våras var han i sin allra bästa form, mycket muskler o lite fett- 375kg :) Nu vet jag inte vad han väger men han har präktig sommarmage. Gissar på strax över 400kg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 066
Senast: Twirro
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 142
Senast: Sel
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 978
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar