Vad tycker ni travmänniskor...

Monsieur de Mai

Trådstartare
... om Fibergi Elit? För- och nackdelar tack :) De flesta "ridhästmänniskorna" :D verkar ju hata det och tycker att det bara är melass och halm, och väldigt dyr sådan ;)

Sv: Vad tycker ni travmänniskor...

Jag ger Fibergi Elit + Super G.
Hästarna tycker om det (kräsna hästar), dom blir fina i pälsen. Jag kombinerar Fibergi, Havre, Betfor, Super G samt mineraler.
Bra för hästar som har tendens till att kasta i sig maten, då dom måste plocka mer iom hackat stråfoder.

Har provat andra foder men har inte varit lika nöjd.

Nackdelen är väl att det är så stor volym.

Vi beställer pallar så då kan man få ett bättre pris samt B-tränar rabatten.

Jag ger Fibergi Elit + Super G.
Hästarna tycker om det (kräsna hästar), dom blir fina i pälsen. Jag kombinerar Fibergi, Havre, Betfor, Super G samt mineraler.
Bra för hästar som har tendens till att kasta i sig maten, då dom måste plocka mer iom hackat stråfoder.

Har provat andra foder men har inte varit lika nöjd.

Nackdelen är väl att det är så stor volym.

Vi beställer pallar så då kan man få ett bättre pris samt B-tränar rabatten.

Okej, måste man beställa i pallar för att få b-tränarrabatten? Och hur mycket är den rabatten på?

Är man med i B-tränarföreningen får man 10% på Fibergi och Hippos sortiment. Den gäller både "lösa" säckar och pallar. En pall är 30 säckar (25 kg).
Vi beställer pallar för då får vi ett bättre sk "pallpris" + 10% rabatt.

Senast ändrad:

Är man med i B-tränarföreningen får man 10% på Fibergi och Hippos sortiment. Den gäller både "lösa" säckar och pallar. En pall är 30 säckar (25 kg).
Vi beställer pallar för då får vi ett bättre sk "pallpris" + 10% rabatt.

Okej, det hade jag ingen aning om. Gäller det på alla ställen där fodren säljs? Jag tror inte att jag har något medlemskort därifrån än...

Måste man betala någon avgift för att bli medlem där? Jag trodde att man blev det automatiskt, eftersom jag fått en tidning som heter B-tränaren :)

B-tränarföreningen (BTR) 130 kr/år

Jag fick ringa dit för att få mitt medlemskort. Rabatten ska väl gälla hos alla återförsäljare.

B-tränaren

B-tränarföreningen (BTR) 130 kr/år

Jag fick ringa dit för att få mitt medlemskort. Rabatten ska väl gälla hos alla återförsäljare.

B-tränaren

Ahh, så det är en riksförbund, jag har nog blandat ihop det med Solvallas B-tränarförening :) Tack, och nog om den saken nu :)

Någon annan som har erfarenheter av Fibergi? Bra och dåliga?

Jag gillar tanken bakom fodret och har prövat det rätt många gånger men jag tröttnar för jag har rätt många hästar så det tar sån tid att mäta upp det där fodret (jämfört med att ösa upp en skopa havre alltså).
ett mått väger aldrig lik mkt.
Mång akräsna hästar tröttnar dessutom på det.
Super G däremot använder jag jämnt :love:

Tanken är bra, men för att vara just mest melass, halm och havre är det inte prisvärt.

Vad är egentligen tanken bakom Fibergi? Jag hade faktiskt glömt bort att det fanns, har inte sett det sedan jag slutade med travhästar... Håller med om att det var besvärligt att hantera, men många hästar som var lite petiga med maten verkade i alla fall älska det :d

Jag provade med fibergi till min varmblodstravare efter att jag pratat med en foderrådgivare som trodde det skulle passa, då hon är under igångsättning. Men hon vägrar att äta det blev bara till att åka och köpa hippo ist och nu äter hon. Mammas pensionerade kallblodstravare är däremot jätte glada för nu får dom äta upp säcken.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
761
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 810
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka