Vad tycker ni om verkningen?

Apollo 13

Trådstartare
Detta är ej min häst utan en häst jag vart och tittat på.
Han har tyvärr bärrandsröta runt om och jag vilja höra era åsikter om verkningen. Vissa bilder är tagna lite snett, försök ha överseende för det.

Sidan
17885532.jpg

Fram framifrån
17885533.jpg

Fram framifrån igen
17885541.jpg

Höger fram
17885542.jpg

Höger bak
17885544.jpg

Vänster bak
17885516.jpg

Vänster fram
17885517.jpg

Åter igen, detta är ej min häst och hästen har bärrandsröta.

Sv: Vad tycker ni om verkningen?

Tycker den har långa tår o dessutom är hovväggen bortverkad så hästen går på sulan

Jag tycker det ser ut som den har alldeles för långa tår nmen det är ej lätt att se på bilder.

det är två veckor sedan ponnyn verkades. 2 veckor och 2 dagar för att vara exakt

Du får samma fråga och samma svar som alla andra får när de ställer samma fråga, vad vill du med tråden? Bilderna är omöjliga att bedöma, för det krävs mycket mer än så. Plant under lag, fotot taget inklusive ben/benaxel, detta är omöjligt att säga något om, som vore rätt att skriva om.

Den har ändå långa tår, o är det bara 2 veckor sedan den verkades kanske det är dags att byta hovis

jag tycker nog inte den har spec långa tår, men hovarna verkar väldigt olika?? på vissa bilder ser det ut som hästen går på sulan, på andra så finns det mer kanter...

min gammling som jag raspat till själv (eftersom han mår bäst av att hållas jämn i hoven hela tiden, gk av hovis) ser bättre ut. så om det är en hovis som gjort det där och det är bara 2v sen så tycker jag det ser lite ojämnt ut?

Jag antar att du funderar på att köpa hästen då du skrivet att du varit och "tittat" på den.
Bärrandsröta kan man enkelt bli av med, eller så kan det vara ett rent hel*ete att bli av med.
Jag har blivit av med rötan som min ena häst haft, men kommer vara noga i framtiden och se till jag inte köper någon häst med bärrandsröta. Även om jag tyckte det var enkelt att bli av med rötan på min häst så var det ett evigt pysslande med hans hovar. Jag gjorde allt jobb själv med att verka bort det dåliga och hålla hovarna rena och se till att han slapp ha ont då han fick gå väldigt mycket på sulan när hovvägen antingen karvades bort eller trasades sönder. Inte kul för varken mig eller hästen, men en bra erfarenhet för min hovslagare som hela tiden talade om för mig hur jag skulle göra och sen kunde glädjas åt att jag faktiskt gjorde som jag blev tillsagd.

Har inget att anmärka på verkningen, bärrandsröta orsakas troligen av bakterier som dör när de utsätts för luft, därför är det inte konstigt att hovväggen är bortverkad på en del ställen.

/M

Måste hålla med flera andra i denna tråd..
Särskilt på denna bild så tycker jag att det ser ut som att sulan är högre än vad hovväggen är. Konstigt att inte hästen är halt än :crazy: (Om det nu är så illa som det ser ut här)

utveckla gärn mer, du som är hovslagare.
säg gärna vad du tycker om verkningen.

Till att börja med är det i princip omöjligt att ens försöka bedömma per bild, men den som tycker tån är lång vill därmed korta tån och då är man inne i väldigt levandevävnad...

och eftersom hovväggenpå bilden ovan skuggar sulan kan väl ändå inte sulan vara högre eller hur?
En hov i klar obalans ja! Mer än så mycket så kan inte jag bedöma per bild och statisk belastning.

Måste hålla med flera andra i denna tråd..
Särskilt på denna bild så tycker jag att det ser ut som att sulan är högre än vad hovväggen är. Konstigt att inte hästen är halt än :crazy: (Om det nu är så illa som det ser ut här)

Titta en gång till, i synnerhet på vänster hovvägg. Den skuggar sulan, hur kan du sulan vara högre?

En sak som är säker här är att alla hästägare tycks vara väldigt säkra på hur det ska se ut och kan bedömma bilderna som inte vi hovslagare kan. Hur kommer det sig? Bara en undran..

En sak som är säker här är att alla hästägare tycks vara väldigt säkra på hur det ska se ut och kan bedömma bilderna som inte vi hovslagare kan. Hur kommer det sig? Bara en undran..

Jag är också rätt fascinerad över alla som gnäller över hovslagarna här. Funderar ibland varför de då inet skor/verkar själva när de ändå är så kunniga inom orådet istället för att gnälla på hovslagarf*n..?

Åter igen, detta är ej min häst och hästen har bärrandsröta.

Det är inte din häst och heller tydligen inte din utförda verkning. Ännu mindre så kan du delge historik för den verkningen du kritserar så vart vill du komma med inlägget??

Tråden borde omgående raderas då den enbart leder till smutkastning och inget kunskapsgivande i syfte.

Inte ens från trådstartarens kunskap.:mad:

Det är inte din häst och heller tydligen inte din utförda verkning. Ännu mindre så kan du delge historik för den verkningen du kritserar så vart vill du komma med inlägget??

Tråden borde omgående raderas då den enbart leder till smutkastning och inget kunskapsgivande i syfte.

Inte ens från trådstartarens kunskap.:mad:

Men herregud.

Det är hennes (TS) bilder och därför får hon lägga in dem. Hon namnger ju verkligen inte ägaren eller hovslagaren. Därmed svårt med smutskastning. Och hon kritiserar inte heller verkningen utan vill veta vad man anser om den.
Nu var bilderna inte vidare bra, men TS menade nog inte att lägga in dåliga bilder med flit, utan visste nog inte hur man ska fota för att man genom bilderna ska kunna göra en bedömning.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 621
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 412
Senast: Stergo
·
Hundhälsa Skulle vilja ha lite råd. Ascot kräktes i förgår morse: först lite direkt på morgonen och sen efter att han hade fått frukost. Efter...
Svar
10
· Visningar
996

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka