Vad tycker ni om hullet på min hund?

Fragile

Trådstartare
Tänkte kolla lite vad ni anser om hullet på min dansk/svenska gårdshund.
Hon är 5år och bilderna är dagsfärska! Anledningen till att jag frågar är att några påpekat att de tycker hon är för tunn för en DSG. Jag tycker hon ser bra ut men kanske är hemmablind för att settrarna ska vara ganska smala?

32287087.jpg

Svansen är inte glad för hon är rädd för dammsugaren o den är bredvid henne.
(den lilla bulan är navelbrock)

32287088.jpg

Sv: Vad tycker ni om hullet på min hund?

Jag tycker hon är i fint sporthull och verkar vara ganska välmusklad! Många dsg ser ju ut som tunnor på ben, och det är inte vackert.

Var stolt över den trim du har din hund i. Hellre lite för smal än lite för tjock är min grundtanke när det gäller vikt!

Tack!
Jo jag tycker också att många ser ut som små tunnor men vissa hävdar att "så ska en dsg se ut"

Jag tycker inte hon ser det minsta tunn. Tycker det ser snygg ut!

Blev lite fundersam, hon har ju inte sådär jätte mycket midja, iaf om jag jämför med min chihuahua. Skiljer sig hur mycket midjan är markerad på hundar mycket från ras till ras (vid samma hull såklart)? Har aldrig riktigt funderat på det förrän jag såg denna tråden, men tänker jag på det så har jag aldrig tex sett tex en westie, dsg, schnauzer eller jrt med markerad midja...

Senast ändrad:

kl, till ts

Ser bra ut! Det är rent äckligt hur folk tycker att djur är för magra ifall de inte är feta. :confused:

De flesta hästar, hundar och katter jag ser är överviktiga, sen hör man ägaren tala om hur tunn djuret blivit. omg.

Skönt o höra att jag inte är helt fel ute :)

Har ingen stor koll på just DSG men när vi är ute o går har hon lite midja iaf.
Men det skiljer sig ju mycket mellan olika raser så. Som vanligt bläddrar jag ju runt på blocket med hundar till salu och tänker direkt på en dobermann som inte alls har den djupa bröstkorgen som annars settrar och tillomed Agnes har. Ser lite konstigt ut tycker jag.

em-pirre tack!

Min dsg ser ung lika ut, kanske lite mer hull, men jag håller med dig om att dom "ska" vara fyrkantiga o feta för att göra bra på utställning, och det är inte fint.

*kl*

Jag har en DSG som jag också ofta får höra att hon är för tunn, när jag snarare tycker att hon är lite för tjock! "Rasen ska se ut si och så" får man höra men jag tycker nog inte att hundens hull tillika välmående ska påverkas av vilken ras den tillhör. Tyvärr bör jag nog göda henne inför utställningar om det ska gå bra.

Jag tycker att hon ser jättefin ut! Blir tokig på människor som tror att små hundar inte får vara vältrimmade och slimma.. det är likadant med många JRT's man ser på stan eller i samhället.

Nu går min russeltrassel ofta ned något hekto i vikt under våren/fällningen, men annars håller jag henne i samma skick som din GSD.
(naturligtvis går det inte ta vettiga kort på en lycklig russel i köket heller, men såhär ser hon ut ; ) )

Jag tycker att hon ser jättefin ut! Blir tokig på människor som tror att små hundar inte får vara vältrimmade och slimma.. det är samma visa med många JRT's man ser på stan eller i samhället.

Nu går min russeltrassel ofta ned något hekto i vikt under våren/fällningen, men annars håller jag henne i ungefär samma skick som din GSD.
(naturligtvis går det inte ta vettiga kort på en lycklig russel i köket heller, men såhär ser hon ut ; ) )

Ser ut som en riktig muskelknutte din jrt :)
Är inte van att se en lågställd i så fint hull :p
Känner en som har en kennel med lågställd jrt (eller blandraser då de inte är reggade :/ )
å de är mer åt de runda hållet.. inte alls lika fina som din är! :D

Till TS; Tkr oxå att din dsg ser ut att vara i perfekt hull!! :)

Va fin :) där ser man ju en midja med.

martha + superstar Kul o höra från er som har DSG också :) Mailade med en tjej som har Agnes syster och hon hade fått "skit" för att hunden var för luftig och tunn på utställning. Kan ni inte lägga ut bilder som visar hullet på era?

Var stolt över den trim du har din hund i. Hellre lite för smal än lite för tjock är min grundtanke när det gäller vikt!

Instämmer!

Sedan tycker jag det är lite skönt att veta att även människor med andra raser får höra att hundarna är "för smala" trots att de inte är det. Det är en av de vanligaste kommentarer jag får på mina hundar om jag inte träffar annat vinthundsfolk.

Såhär ser mina damer ut när de är i toppkonditon.
49977_1298292004.jpg

Tyvärr gör det att jag blir "vinthundsskadad" och tycker att de flesta hundar ser tjocka ut om man inte ser konturerna av höftknölarna och riktigt tydliga muskler :angel: Börjar kanske vänja mig, men tja... Det är svårt att "ställa om sig".

Äsch, dubbelpost! -_-

Tack för lovorden! *ler* Jo, hon är lite av en broiler och riktigt tung för att vara en tik. När hon är som bäst igång väger hon nästan åtta kilo, jämfört med de flesta jag träffat som ligger runt fem/sex.
För övrigt är inte min stumpa registrerad i SKK heller, hon kommer från rena jaktlinjer skottland/irland och skulle knappast få särskilt goda omdömen exteriört. :angel:
Med den långa ryggen känns det extra viktigt att hålla vikten under kontroll.

Fragile: Hon tackar och bockar! :D
Det var delvis midjan jag ville visa.... särskilt när jag hörde att DSG's och JRT's inte brukar ha sådana. ^^
Tror att det är lite svårare att få ett lika tydligt foto av en DSG, som ju sluttar lite över ryggen.

Och så är det väl bedrövligt att det är utställningsidealen som ska styra över hälsa och hull hos våra sporthundar? Se bara vad som hänt med labben, rottisen och till och med vinthundarna i utställningsringen.

Aha sedär ^^
Ja jag tkr att hon är jättefin ändå såklart :p samma gäller hon jag känner som har uppfödningen bara det att dom som sagt är lite rund om magen XD det jag mest kan störa mig på är att det avlas på dom trots oregestrerat.. men det är en annan historia XD

Min är 6 år nu och detta var för ett par år sedan, men han ser ganska lika ut fortfarande

7109030.jpg

Som övriga så tycker jag absolut att din hund är i fint hull!

Min är inte en dugg "tjockare", dock ser hon ut lite som en broiler med muskelmassa värdig Mr Olympia :D (Det blir så iom att hon lever med stora brukshundar och själv är övertygad om att hon väger 30 kg! ;) )

/Swat

KL
En granne till oss har en DSG som istället är extremt mager. Den ser ut som ett litet skelett, det är riktigt obehagligt. Hur finkänslig ska man vara med folk man inte känner (det är inte en granne vi umgås med,de bor på baksidan av vårt hus baksida såattsäga) - kan man fråga lite försiktigt om hunden månne är sjuk? Hunden är kanske 2 år gammal. Höftbenen sticker ut och hela hunden ser lidande ut i hållning och kropp. Den har alltid sett ut såhär, och är väldigt låg till sin uppsyn.

Kanske du kan stanna och prata med dem någon gång och fråga om hunden äter bra? Frågar man vänligt om hunden är matglad så kan jag inte tänka mig att de blir sura i alla fall. Eller fråga om det är meningen att hon ska vara så smal som hon är.

*kl*

Försöker hitta bild på "min" JRT, han har faktiskt midja. Men det går ju inte att fota honom ovanifrån stilla och det syns på alla bilder :rofl: Han väger iaf 6.3kg till ca 30cm.

022.jpg

Liknande trådar

Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 162
Senast: paradiset
·
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 265
Senast: Lobelia
·
Hundhälsa När man pratar om hästar finns det ju relativt enkla riktlinjer för hur hästens hull är (känna revbenen men inte se dem). Finns det...
Svar
13
· Visningar
1 683
Senast: superstar
·
T
Övr. Hund Hej bukefalister! Läser ofta på forumet men har aldrig känt behovet att posta själv - förräns nu! Problemet är med mina föräldrars hund...
Svar
10
· Visningar
2 869
Senast: Millisan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka