Vad tycker ni om Francois Pignon?

Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Nej, man behöver definitivt inte impas, kanske bara visa lite respekt. Jag ser nog inte på hästträning, varken min egen eller andras, på det viset öht. Jag ser och lär. Funderar och reflekterar över vad jag själv kan ta lärdom av.

Jag håller inte på med frihetsdressyr själv, har aldrig gjort och har inget intresse av att börja. Tror det mycket är en ungdomsgrej. Märker det på dom unga som börja enligt "mitt" system, att dom gärna går in för sånt här. Roligt för dom tycker jag och jag tror att dom utvecklas och lär sig massor på av detta som dom har nytta av i allt dom gör i framtiden, både med häst och utan.

Jag ifrågasätter mer ifrågasättande så att säga. Att man inte kan dra paralleller till detta i sin egen hästträning/ridning/inriktning alls.

Det är inget nytt med mitt system. Det är samma som jag använt senaste 15 åren. Dock har jag börjat skola hästen. Inridningsfasen är över.

Olika signaler triggade olika muskler om man arbetar med de reflexer som naturligt finns.

För att förbättra samlingen måste man kunna påverka på ett sätt som inte går om man inte tar det vidare från basic som är detsamma som går att använda i frihetsdressyr.

Du kan inte annars tex i en piaff få rätt reflex och påverka ena bak till mer samling om du inte toucherar. Och det finns olika skäl till att man inte vill det.
Ett simpelt är väl om man vill tävla.. Inget spö..

I frihetsdressyr måste hästen söka människan på ett sätt som om man drar det till max gör att utter bak lättar, dvs häng på front och motsats t samling.
Det är en liiiiten liiiiten tendens till det man vill ha avsuttet. Men för att maxa samlingen får den tendensen inte finnas. Tvärtom vill man hellre ha sluta-tänk.
Alltså handlar det inte om signalerna i sig. Utan om hästens biomekanik.

*KL*

Det anmärkningsvärda är egentligen att FP kan hålla bättre kontroll på 6-8 st lösa hästar än många kan med en häst med massa skarpa hjälpmedel :meh:

Rolle
IpL
Ja, det är en allmän missuppfattning att allt är under kontroll bara för att hästen är försedd med träns. Den missuppfattningen kan bli farlig - om hästen vill komma lös så gör den oftast det. Det är snarare en mental grej genom hästens "uppfostran" - då den har träns på sig skall den följa med.

Jag tycker dock både jag och andra visat respekt.

Det är imponerande när man lägger ner mycket tid på något, konsekvent jobb.
Det har han ju gjort!

Däremot finns det de som är duktigare men inte så mycket för att visa upp sig.
Men så är jag inte så mycket för shower och tävlingar. Jag tycker det ofta gör att man levererar det folk impas av. Och det är inte alltid det mest kvalitativa eg.

Det är inget fel att hålla på med frihetsdressyr. En av mina mest älskade vänner är sån som kör sånt mest. Vi kan respektera varann trots att hon gör sånt och rider mer bruks och jag mer är dressyrkärring.
Däremot är kvalitet kvalitet och show är show.

Fast nog fasen gör bett skillnad för de som har ouppfostrade hästar jämfört med vanlig grimma. En högblodig sak är väl en grej. Men en mer okänslig en har folk mer koll på med metallbit i truten.
Jag skulle väl hellre ha kapson eller repgrimma JUST för att akta truten för metallen.

Det är inget nytt med mitt system. Det är samma som jag använt senaste 15 åren. Dock har jag börjat skola hästen. Inridningsfasen är över.

Olika signaler triggade olika muskler om man arbetar med de reflexer som naturligt finns.
...
Alltså handlar det inte om signalerna i sig. Utan om hästens biomekanik.
För att kunna påverka hästens mekanik måste man väl ändå gå via hästens hjärna/nervsystem. Då använder man någon form av signaler (eller hjälper som man brukar kalla de signaler ryttaren använder).

Kl

Det verkar som om han och hans bror inte har nån värst vidare bra relation. Han är ju mer och trycker på att dominera hästen, har han sagt själv. Medan pignon är mer mjuk. Kanske just därför?

Läser du hela texten så borde du förstå att jag menade att det inte är så att signalerna i sig skiljer sig. Däremot vill man ha en annan mekanik och måste då addera signaler och finputsa responsen.

Nu börjar jag bli trött och tvär.
Så jag ska avveckla den här diskussionen för ikväll.
Jag ser iaf olika kvaliteter i frihetsdressyr och samling.
Det finns skäl till varför SRS och Jerez inte jobbar hästarna lösa..

Just för att som jag skrev fokuset inåt måste vara så stort med lös häst. Då släpper ytter bak.
Formger man dem i longering i lina kan man använda sig av balansering ut i manken och flytta IN ytter bak ist.
Då kan inte hästen fokusera in så mkt som krävs löst med mkt övergångar eller tempo.

Självklart går alla inputs via hjärnan och nervsystemet.
Men man ber nervsystemet ha olika grundfrågor.
En häst som ska utbildas till många snabba övergångar måste fråga rätt sak och själv ansvara för en del av sitt arbete och utveckling.
Frågar den samma fråga som frihetsdressyren vill så frågar den fel för samling.
Den frågan sitter i hjärnan och kroppen.
Frågar de fel kan det inte bli rätt med små hjälper. Då kommer korrigeringar och tvång in som nöd. Då blir det inte vackert och lätt. Bara forcerat, spänt och fult och ohälsosamt.

Jo precis det handlar om inlärda reflexer. Vilka signaler man använder bli ju då ganska oviktigt, eller kanske viktigt då om man anammar ett specifikt system med ett specifikt signalsystem som bygger på en specifik utrustning tex, för då brukar allt hänga ihop. Men om man har förmågan att lära in specifikt och precist och har känsla och timing för hästens uttryck och var tex bakbenet är på väg just nu, är man kanske inte lika beroende av utrustningen.

Man tar det stegvis, och har olika övningar/rörelser som man på förhand vet kommer att leda till att hästen rör sig på ett specifikt sätt, tex sätter ner ytter bak på en specifik plats.

Kan man sen i grunden be hästen flytta tex ytter bak genom att vrida sig lite i sadeln (signalen) och samtidigt vet att om jag rider denna övning så kommer höger bak att hamna där så ser jag inte varför man inte skulle kunna utveckla detta och stegvis lära in mer och mer samling även utan både inlärningsövning och utrustning. Jag använder mig av den principen själv fast jag rider MED tygel. Tygelsignalen kommer bara som förtydligande då om det behövs.

Men självklart är det enklare med tygel och för dom allra flesta som inte har tid och/eller talang nog så är det kanske helt omöjligt utan. Själv behöver jag tygeln, men jag tror inte min häst gör det egentligen.

Fast det ÄR ju inget spektakulära eller svåra grejer de gör. Däremot är jag impad av alla som lägger den tid det tar att nöta sånt. Och spec i flock och på uppvisning.

Man kan ju fatta inlärning och kunna läsa hästar utan att syssla med frihetsdressyr. Och därför inte impas så mkt.

Såna här shower blir ju lite som Det SRS bjöd på sist i globen eller Tobbe Larssons tv-program. Det impar på de som INTE är insatta. :)

Ja men eller hur... kunde inte sagt det bättre själv.

Jag är humanist med sekulär livsåskådning. Det innebär att jag tror på det som det finns goda skäl att tro på, att jorden är rund, att jag blir blöt om jag hoppar i vattnet m.m.

Jag tror också att många har att lära av de som jobbar som FP m.fl. istället för skarpare hjälpmedel.

*KL*

Frågan var väl inte om man skulle bli impad eller inte, jag tycker det är symtomatiskt att så fort någon gör på ett annat sätt än vad man själv gör, eller klarar av att göra så ska man bagatellisera och förringa vad den personen gör.

Som vanligt är det ett Ad hominem argument

De klassiska personangreppen som ofta sker i diskussioner är en typ av ad hominem argument. Enkelt sagt så kan man säga att denna typ av argumentation används när man inte har något bra motargument till själva sakfrågan och istället så försöker man då sänka budbäraren. En form av härskarteknik alltså.
Ad hominem argument behöver inte vara riktade mot en person utan kan likaväl vara riktad mot en grupp eller viss typ av personer.

Det bästa sättet att undvika detta är att ignorera dessa personer som utövar härskartekniker. ;)

Rolle
IpL

Hmm...är det därför som dressyrryttare är så oimpade av GP-dressyruppvisningar? Det måste bero på att dom fattar inlärningen och dressyrmomentens utövande och därför är det inget särskilt märkvärdigt?

(Det finns ju specifika trådar för det med.:D)

Jag tror att man blir "impad" just för att man förstår vad som utövas, vet och förstår vad som ligger bakom. Känner igen sig. Lär sig. Ser misstagen. Känner respekt för hur dessa löses (eller inte om det är en tråkig metod), osv.

Det finns säkert grupper av människor som tittar på både Pignon och GP-dressyr utan att ha en aning om vad det handlar om. Dom blir säkert impade en del dom med, men av helt andra skäl.

Sen finns det dom som tycker det är dåligt och värdelöst, enkelt och simpelt som vem som helst kan göra, både vad gäller GP-dressyr och Pignon. Men dom är ju oftast inte särskilt insatta heller.

Senast ändrad:

Däremot finns det de som är duktigare men inte så mycket för att visa upp sig.
Men så är jag inte så mycket för shower och tävlingar. Jag tycker det ofta gör att man levererar det folk impas av. Och det är inte alltid det mest kvalitativa eg.
Men det är väldig tur att det finns dom som åker runt och visar upp alternativa sätt att umgås med hästaran och hantera hästarna på. Annars så är det nog många som inte ens hade vetat om att det går.

Inte? Så det där med att travhästarna är såå uppfostrade stämmer alltså inte då? Intressant!
Skillnaden mellan travet och ridsporten är vad jag sett att travmänniskorna inte lägger lika stor vikt vid uppfostran som ridfolk ofta gör.

Jag upplever annars travhästar som alla andra hästar, vissa är lugna och vissa är hispiga och jobbiga. Jag har aldrig sett av det där att travhästar alltid är mycket mera välhanterade och lugna än ridhästar, tvärtom skulle jag säga iallafall hos tränarna på banan. Jag har ingen koll på hur travfolk gör hemma på gårdarna med sina hästar men hästarna på banan var definitivt inte några lugna och väluppfostrade hästar även ifall även dom hade sina bättre stunder och var trevliga och hände inget speciellt tex påvägen till hagen så lunkade även dom på efter mig.

Travhästar har ju ett litet annat tänk än ridhästar.

Senast ändrad:

Helt ärligt ser jag hellre att dessa folk du syftar på lär sig hantera sina hästar på ett vanligt traditionellt sätt först innan dom börjar ha dom lösa och försöker lära dom massa trix. Det känns säkrare för alla parter..

Men varför vill du att man ska vara impad av det? För att du är det?

Det är klart man förstår att det ligger mycket arbete bakom, det gör det i all hästträning men jag ser inte nyttan för mina hästar.. dom ska inte uppträda på cirkus.

Jag tycker det är lika skittrist att se på frihetsdressyr som på GP dressyr. Det kan handla om en specifik häst jag vill se, då kan jag titta på den.

Skillnaden mellan travet och ridsporten är vad jag sett att travmänniskorna inte lägger lika stor vikt vid uppfostran som ridfolk ofta gör.

Jag upplever annars travhästar som alla andra hästar, vissa är lugna och vissa är hispiga och jobbiga. Jag har aldrig sett av det där att travhästar alltid är mycket mera välhanterade och lugna än ridhästar, tvärtom skulle jag säga iallafall hos tränarna på banan. Jag har ingen koll på hur travfolk gör hemma på gårdarna med sina hästar men hästarna på banan var definitivt inte några lugna och väluppfostrade hästar även ifall även dom hade sina bättre stunder och var trevliga och hände inget speciellt tex påvägen till hagen så lunkade även dom på efter mig.

Travhästar har ju ett litet annat tänk än ridhästar.

Tack för ditt svar!

Men det är väldig tur att det finns dom som åker runt och visar upp alternativa sätt att umgås med hästaran och hantera hästarna på. Annars så är det nog många som inte ens hade vetat om att det går.

Va?, en del av det han visar är ju vanliga enkla men dumma inlärningstrick som inte har ett skit med att göra att det finna alternativa sätt att umgås med häst.

Ju dummare trick- som inte ens kräver så mycket i inlärningsväg- destu mer jublar de flesta i publiken OCH kommentatorn. Visset är bara förnamnet.
Kl
*återkommer o läser ikapp senare*

Va?, en del av det han visar är ju vanliga enkla men dumma inlärningstrick som inte har ett skit med att göra att det finna alternativa sätt att umgås med häst.

Ju dummare trick- som inte ens kräver så mycket i inlärningsväg- destu mer jublar de flesta i publiken OCH kommentatorn. Visset är bara förnamnet.

Skrev att det visar att det finns annat sätt att umgås med hästarna på. Dom flesta ridskolor lär ju inte direkt ut någonting annat än vanlig ridning. Kanske inte är så lätt för alla alltid att leta upp allting själva eller ens vet vad dom ska leta efter när man inte vet vad som finns.

Klart inte numret i sig självt visade på hur han hanterar hästarna i vardagen, men numret öppnar ju ändå upp ett intresse för att det faktiskt går att lära hästar sånt här, det går att hantera en mängd hästar utan utrustning och väcks ett intresse på hur det går till så söker folk vidare.

Dessa "dumma trick" vilka jag inte tycker finns, kräver ju otroligt med engagemang och tid och bra relation med hästen för att det ska bli bra. Visst kan man förvänta sig lite häftigare trick och lite mer variation av honom men dumma trick är det inte tycker jag. Och för dom som inte sett det innan eller inte är särskilt insatta så är ju detta otroligt kul att se. För dom är det inte dumma enkla trick.

Dessa "dumma trick" vilka jag inte tycker finns, kräver ju otroligt med engagemang och tid och bra relation med hästen för att det ska bli bra. Visst kan man förvänta sig lite häftigare trick och lite mer variation av honom men dumma trick är det inte tycker jag. Och för dom som inte sett det innan eller inte är särskilt insatta så är ju detta otroligt kul att se. För dom är det inte dumma enkla trick.

Nej de dumma tricken tar inte särskilt lång tid att lära in- det är det andra som kräver engagemanget.

Jag har inte sett honom någon gång och tycker inte det är det minsta kul att se när en häst tar upp hovarna på hans axlar, eller tar fart mellan benen (åjo, där finns väl en anledning att modellen av häst är mindre just då).

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
713
Senast: Amha
·
Hästvård Någon som vet anledningen till att hästen ska stå på box i 24 h efter att den sprutats i en led? Jag glömde fråga veterinären och jag...
Svar
16
· Visningar
1 279
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 619
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 177

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Inredningstråden nr3
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar