Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?
Det finns otroligt mycket travhästar och lika många psyken, dom är väldigt olika varandra, många är jobbiga, många är trevliga, många är hispiga/starka/buffliga, vissa hästar är enorma medans vissa är små. Men jag har aldrig stött på någon annanstans än på just travet alla dessa tappade hästar eller hästar som sliter sig. Så det är mina erfarenheter av travet och deras syn på hur man hanterar dom var en stor anledning till att jag slutade där. Eller kanske bristen på hanteringen kan jag väl säga. Sålänge hästarna skötte sig framför sulkyn så brydde dom sig inte särskilt mycket om hästens uppförande utanför banan.
Är Åbytravet en unik travbana, kanske det, jag har aldrig varit på någon annan. Jag jobbade åt en proffstränare där och hjälpte till i andra stall åt andra tränare vid behov och jag tror inte dom var särskilt annorlunda än alla andra tränare som hade stall där. Men det är ju en vanlig arbetsplats, började 7 och gick hem kl 16 och på den tiden skulle alla hinnas köras och fodras och mockas åt osv, fanns liksom inte tid till att ta tag i hästarnas beteenden.
Absolut. Oavsett ras så kan det skiljas mycket på individ till individ.
Men det jag tycket var lustig ifrån din sida var att du satt ordet lugn på hästrasen, alltså travhästen.
Jag uppfattar inte rasen som lugn. Varken i lynnet eller i temperamentet.
Inte heller har jag hört någon som påstår att en travhäst skulle vara välhanterad mer än andra hästar. I den bemärkelsen som du vill påstå är en välhanterad häst.
Däremot tycker jag ändå att travfolk vill ha väluppfostrade hästar. Inte bara att hästen ska kunna gå i sulky utan även i övrig hantering så som lastning, skoning m.m. Jag tycker det är mer rid folk som är mer "slappa" i den just hanteringen. Travfolk tolererar ingen trams ifrån hästen. Då mer ridfolk "ser över" tramset istället och struntar i om hästen uppför sig illa eller inte.
Tex vid skoning då arbetet utför ifrån en annan person. Många gånger har jag hört ifrån hovslagare att det värsta dom vet är ouppfostrade (därmed brister i hanteringen) hästar som de ska försöka sko/verka eller whatever. Och då är det oftast det står med en ridhäst och inte en travhäst. Så att en travhäst är mer ouppfostrad än ridhäst kan jag knappast tro på.
Det hela beror mer på person ifråga själv som äger hästen, vad den lägger mest vikt på.
Jomen visst är det så. Tiden kanske inte räcker till för att "träna" hästens beteende till det bättre. Men med tanke på det så tycker jag att en travhäst är ganska tacksam på den lilla tid man lägger ner vid uppfostran. Att hästen ändå tar åt sig de lilla den får.
Anledning till att jag kallade banan "unik", är att jag verkligen inte har sett det beteende på travhästar
Att det skulle vara något "normalt" för en "banahäst". Har jag svårt att tro.